بخشی از مقاله

چکیده

چند سازه چوبی با لایههای متقاطع - CLT - مت شکل از چندین لایه چوبی ا ست که با چ سب به صورت متقاطع و با زاویه 90 درجه نسبت به هم چسبانده میشوند. تامین فشار در ساخت CLT با پرس هیدرولیک، پرس خلا یا به صورت مکانیکی با پیچ و میخ انجام میشود. از این رو در این تحقیق ساخت CLT با حذف مرحله پرس و به صورت مکانیکی با پیچ مورد مطالعه قرار گرفت. از اینرو در این تحقیق پانلهای CLT با و بدون چسب پلی اورتان ساخته شد و برای چسباندن با چسب از پیچ پانلی به جای پرس استفاده شد.

سپس آزمون خمشی بر اساس استاندارد ANSI/APA PRG-320 انجام شد. نتایج نشان داد که مقاومت خمشی - MOR - و مدول الاستیسیته خمشی - MOE - جهت طولی پانل CLT با چسب و پیچ برای تامین فشار در مقایسه با CLT ساخته شده فقط با پیچ به ترتیب 99 و 203/7 درصد افزایش یافت. همچنین نتایج نشان داد که MOE جهت عرضی پانل CLT فقط با پیچ 134/5 درصد کمتر از مقدار آن برای جهت عرضی پانل CLT با پیچ و چسب بوده است. نتایج نشان داد که افزایش مقدار چسب از 300 به 500 گرم بر متر مربع سطح لایهها تاثیر معنیداری بر MOR و MOE پانل CLT نداشت.

.1 مقدمه

یکی از چند سازههای لایهای پرکاربرد CLT ا ست که میتوان برای ساخت آن از چوبهای کمکیفیت و کم قطر با ات صال مکانیکی یا چسب استفاده کرد. CLT دسته جدیدی از چند سازههای چوب است که ابتدا در دهه 1990 در کشورهای اتریش و آلمان به صورت صنعتی در ساخت خانههای م سکونی و غیر م سکونی به کار رفتهاند. در چوب با لایههای متقاطع - CLT - قطعات لایهها دارای ضخامت بین 16 تا 51 میلیمتر و پهنای 60 تا 240 میلیمتر ه ستند، ولی طول آنها متغیر ا ست. لایهها با زاویه 90 درجه نسبت به هم قرار میگیرند و بین آنها برای پیوستگی سطح، چسب وجود دارد Gagnon - و Pirvu، . - 2011 شکل نمایی از CLT را نشان میدهد.

نمایی از نحوه چیدمان لایه های CLT

Mohammad و همکاران - 2012 - اظهار کردهاند که نسبت مقاومت به وزن CLT در مقایسه با دیگر فراوردههای چوبی سبب شده است تا این فراورده به عنوان جایگزین مناسبی برای فولاد و بتن به عنوان مصالح معمول برای ساختمانهای چندطبقه با شد. ا ستاندارد ANSI/APA PRG-320 محدودیت دان سیته را برای کاربرد انواع چوب در ساخت CLT اعمال کرده ا ست و دان سیته 350 kg/m3 را برای چوبهای مورد قبول برای ساخت CLT مجاز کرده ا ست.

عمدهترین ماده اولیه چوبی مورد ا ستفاده برای ساخت CLT در اروپا نوئل یا کاج با دان سیته ا سمی بین 420 تا 500 kg/m3 و رطوبت 12 در صد ا ست. ر ستم پور - 1395 - با ارزیابی عملکرد سازهای چند سازههای چوبی با لایههای متقاطع - CLT - ساخته شده از صنوبر - Populus alba - ن شان داد توان نگهارید میخ و پیچْ و نیروی بر شی ات صال در CLTهای ساخته شده با صنوبر از CLT ساخته شده از نوئل بی شتر ا ست. ر ستم پور و همکاران - 1396 - با برر سی عملکرد خم شی چند سازههای چوبی با لایههای متقاطع - CLT - ساخته شده از صنوبر - Populus alba - نشان دادند که MOR و MOE در جهت طولی و عرضی پنلهای CLT ساخته شده از صنوبر از CLT ساخته شده با چوب نوئل بی شتر ا ست.

از نظر پو شش جنگلی در زمره ک شورهای فقیر جهان هستیم و تنها هفت درصد از سطح کشور را جنگل پوشانده است و مساحت کم جنگلها پاسخگوی نیازهای چوبی کشور نخواهد بود. ازاینرو، به دلیل افزایش روزافزون جمعیت و سهم سرانه م صرف چوب و لزوم کاهش بردا شت چوب از جنگل های طبیعی، نیاز به تامین چوب از طریق استفاده از گونههای تندرشد امری اجتنابناپذیر است - خزاعیان و همکاران، . - 1385

گونه صنوبر با تولید بیش از دو میلیون مترمکعب چوب در سال، نقش ارزندهای در تأمین منابع سلولزی و کاهش فشار بر جنگل های طبیعی ایفا میکنند - قاسمی و همکاران، . - 1388 از این رو در این تحقیق ساخت CLT از صنوبر مورد بررسی قرار گرفت. ساخت CLT مراحل مختلفی دارد که یکی از پرهزینهترین آن مرحله پرس ا ست. Kairi، 2002 ن شان داد که برای ساخت فرواردههای لایهای با پیچ میتوان ف شاری به اندازه 0/01- 0/2 MPa اعمال کرد. ازاینرو در این تحقیق ساخت CLT با پیچ مورد بررسی قرار گرفت و مقاومتهای آن با استاندارد ANSI/APA PRG-320 مقایسه شد.

.2 مواد و روشها

برای اجرای این تحقیق ابتدا گرده بینههای چوب صنوبر به ابعاد مطلوب بریده شده و در هوای آزاد به مدت 2 ماه تا رطوبت 15 درصد خشک شدند. سپس با دستگاه رنده و گندگی تا ضخامت 19 و پهنای 100 میلیمتر از چهار طرف رنده شدند . - S4S - از تختههای رنده شده نمونههای CLT ساخته شدند. نمونههای CLT با پیچ پانلی با استفاده از چسب پلی اورتان ساخته شدند. مقدار چ سب پلی اورتان 300 گرم بر متر مربع بود. متغیر این تحقیق ساخت CLT با و بدون چ سب و مقدار آن ا ست. برای بررسی تاثیر مقدار چسب مقدار پلی اورتان 300 و 500 گرم بر متر مربع در نظر گرفته شد. شکل 2 نمونههای ساخته شده و پیچ مورد استفاده برای این تحقیق را نشان میدهد. پیچ مورد استفاده در این تحقیق پیچ پانلی با قطر 4.2 mm و طول 3.2 cm بوده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید