بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به وجود بنادر در محدوده شهری و همچنین افزایش تاثیر آن بر روی زندگی مردم هم از لحاظ مالی و اقتصادی و هم در زمینه آلودگی محیط زیست و تولید گازهای گلخانه ای،برای مقابله با چالش های بوجود آمده نیاز به مجموعه ای از راه حل های نوآورانه که باعث بهبود عملکرد بندر،جلوگیری از آلودگی محیط زیست و همچنین افزایش سود برای صاحبان کشتی می باشد. یکی از راه حل های بسیار مناسب برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای استفاده از سیستم برق ساحل به کشتی - on shore power - supply می باشد.

استفاده از این سیستم در بندر بوشهر در آینده ای نچندان دور قابل دسترس می باشد.که از مهمترین نکات در زمینه پیشرفت رو به جلو این سیستم تعیین و پیروی از استانداردهای جهانی مانند: IEC,ISO,IEFG,HVSC - High voltage share connection - می باشد. این سیستم برای انواع کشتی ها از قبیل تانکرها،جنرال کارگوها،مسافربری،کانتینربرها قابل استفاده بوده که باعث جلوگیری از آلودگی هوا و همچنین درامدزایی برای بندر می گردد.این سیستم یک سیستم یکپارچه و مطمئن برای انتقال برق از ساحل به کشتی می باشد.

سیستم برق ساحل به کشتی یک سیستم انعطاف پذیر بوده که می تواند با هر نوع پروژه ای سازگار شود.از مزایای این سیستم پیاده سازی آسان تجهیزات مانند ترانسفورماتور در ایستگاه های فرعی می باشد. با استفاده از سیستم برق ساحل به کشتی،کشتی می تواند ژنراتورهای خود را از مدار خارج و از برق ساحل استفاده نماید که این عمل باعث کاهش تولید گازهای گلخانه ای و ورود ان به محیط زیست می گردد.

مقدمه

نظر به اینکه بیش از 90 درصد محموله هایی که در جهان حمل و نقل می شوند از طریق راههای دریایی صورت می پذیرند و با توجه به رشد روز افزون در تجارت دریایی نیاز به بهبود بهروری بنادر موجود در کشور با ساخت و سازهای جدید می باشد. با توجه به وجود بنادر در محدوده شهری و همچنین افزایش تاثیر آن بر روی زندگی مردم هم از لحاظ مالی و اقتصادی و هم در زمینه آلودگی محیط زیست و تولید گازهای گلخانه ای،برای مقابله با چالش های بوجود آمده نیاز به مجموعه ای از راه حل های نواورانه که باعث بهبود عملکرد بندر،جلوگیری از آلودگی محیط زیست و همچنین افزایش سود برای صاحبان کشتی می باشد.

یکی از راه حل های بسیار مناسب برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای استفاده از سیستم برق ساحل به کشتی - on shore power - supply می باشد. امروزه مهمترین مبحث و دغدغه برای بنادری که در محدوده شهری واقع شده اند مانند بندر بوشهر کاهش تاثیرات فعالیت های بندری مانند:آلودگی هوا،سر وصدا و ... بر زندگی شهری می باشد.که سیستم فوق علاوه بر ارزشهای زیست محیطی و اجتماعی ،راه حل بسیار مناسبی از نظر اقتصادی برای ذینفعان این سیستم که همانا بندر و صاحبان کشتی ها می باشد را داراست.رشد روز افزون فرآورده های نفتی و همچنین مجازات های اعمال شده توسط قوانین زیست محیطی و همچنین لازم الاجرا شدن انکس 6 مارپل در ایران،سیستم فوق را سیستمی ارزان و قابل قبول برای صاحبان کشتی نموده است.

مبدل فرکانس برای برق رسانی از ساحل به کشتی

برق رسانی از ساحل به کشتی باعث از مدار خارج شدن ژنراتورهای کشتی شده که این امر موجب کاهش مصرف سوخت در کشتی و همچنین به کاهش آلودگی در محیط زیست کمک می نماید. اما با توجه به اینکه اکثر کشتی ها با فرکانس 60 هرتز کار می کنند در حالی که شبکه برق محلی در بسیاری از نقاط فرکانس 50 هرتز می باشد در نتیجه راحت ترین راه برای تبدیل برق 60 هرتز به 50 هرتز مبدل فرکانس می باشد.

تاسیسات ساحلی

برای تاسیسات ساحلی نیاز به زیرساخت های برق مورد نیاز در خشکی و پردازنده هایی جهت دریافت از شبکه شهری و سازگاری آن با شرایط می باشد.همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید ایجاد اتاقک مبدل فرکانس و ترانسفورمر ساحلی از جمله تاسیساتی هستند که جهت راه اندازی در ساحل مورد نیاز می باشد.

قوانین بین المللی در مورد کاهش آلودگی محیط زیست

یکی از دلایل مهم برای استفاده از این سیستم رفع آلودگی از قبیل Sox,Nox و Co2 و ذرات ریز خروجی دودکش کشتی و سر و صدای ایجاد شده از کشتی در بندر می باشد.که این مشکلات ایجاد شده باعث وضع چندین قانون و قطعنامه در مارپل و IMO که میزان سولفور را در سوخت و همچنین Sox و NOx خروجی از اگزهاست کشتی ها را محدود می نماید.

چگونگی اجرای گسترده پروژه برق ساحل

·    زیر ساخت های برق کشتی

·    زیرساخت های برق در بندر -طراحی و سیستم های یکپارچه پورت برق در تمامی اسکله ها

·    کانکشن ها و کنترل ها و ایمنی برای انتقال قدرت و پرسنل آموزش دیده

برای اجرای این پروژه آماده کردن زیر ساخت ها با استفاده از استانداردهای جهانی مورد نیاز می باشد .این زیرساخت ها شامل ایستگاه ورود برق مبدل، کابل برق، ایستگاه ساحلی، ترمینال اتصال و تجهیزات مربوط داخل کشتی می باشد.[1]

نیروی برق و راه حل کنترل:

سیستم برق ساحل به کشتی یک سیستم یکپارچه می باشد که شامل تمام نیرو و تجهیزات کنترلی لازم برای اتصال کشتی به برق از طریق ساحل و تضمینی برای کارکرد درست و بدون خطالی تجهیزات روی کشتی می باشد. این سیستم را می توان با جدیدترین استاندارد های روز طراحی نمود. پنل های برق موجود بر روی اسکله ها که درون اتاقک مخصوص قرار دارند شامل دو قسمت می شوند:

1.    قسمت قدرت

2.    قسمت کنترل

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید