بخشی از مقاله

چکیده

این تحقیق به منظور بررسی سینتیک آزاد شدن مس و برآورد تاثیر کمپوست بقایای گیاهی بر روند آزاد سازی مس از خاک انجام گرفت . بررسی به روش پیمانه ای با عصارهگیر ِDTPA-TEA انجام گرفت . آزاد سازی مس در هر دو حالت با و بدون افزودن کمپوست در ابتدا سریع بود و با گذشت زمان کاهش یافت . از بین هفت مدل سینتیکی مورد بررسی، معادلات الوویچ ساده شده، تابع توانی و پخشیدگی پارابولیک بهترین معادلات برای بیان آزادسازی مس در خاک در حضور و عدم حضور کمپوست بودند. در حضور کمپوست مقدار ثابتهای a ، b معادله تابع توانی به ترتیب کاهش و افزایش و همچنین مقدار ثابتهای s و s معادله الوویچ ساده شده به ترتیب کاهش و افزایش نشان داد که بیانگر کاهش میزان آزاد سازی مس در حضور کمپوست است.

مقدمه

مس یکی از عناصر کم مصرف است که گیاه برای رشد بهینه به آن نیاز دارد. مس برای زندگی انسان و برای انجام فعالیتهای بیولوژیکی ضروری است، ولی شبیه تمام فلزات سنگین دیگر دارای پتانسیل سمیت بالا است - نوهوگلو و همکاران، . - 2002 غلظت مس در محلول خاک و همچنین مس قابل استفاده برای گیاه به مقدار زیادی به pH محلول، مس جذب سطحی شده روی سطح رسها و ماده آلی خاک وابسته است .

بیشتر مس محلول در خاک به فرم کاملپکس شده است و پیوند بین Cu و مواد آلی نسبت به دیگر عناصر کم مقدار قویتر است . نتایج بررسیهای انجام شده نشان دهنده اثر افزایشی کود کمپوست در مقدار آهن، منگنز، مس و روی قابل جذب و نیز کاهش این عناصر با زمان بر اثر جذب و تثبیت درخاک میباشد - لی و همکاران، . - 2003 هدف از انجام این تحقیق بررسی سینتیک آزاد شدن مس و برآورد تاثیر کمپوست بر روند آزاد سازی مس از خاک میباشد.

مواد و روشها

بیش از 10 نمونه خاک سطحی - 0-30cm - از زمینهای زراعی و باغی استانهای البرز و مازندران جمع - آوری و به آزمایشگاه منتقل و پس از هوا خشک کردن از الک دو میلی متری عبور داده شد. معادلاتی که دارای بیشترین مقدار R2 و کمترین مقدار SE باشند به عنوان بهترین مدل های توصیف کننده آزاد سازی مس انتخاب دشند. جدول R2 3 و SE محاسبه شده در نمونه خاک در حضور و عدم حضور کمپوست را نشان میدهد.

همانطور که در این جدول مشاهده می شود با افزایش مرتبه واکنش از مرتبه صفر به سه در معادلات مرتبهای مقدار R2 در تمام نمونهها کاهش و مقدار SE در تمام آنها افزایش یافت. این مطلب بیانگر این است که افزایش مرتبه واکنش کارایی معادلات مرتبه ای در توصیف آزاد سازی مس را کاهش می دهد. معادله الوویچ ساده شده و تابع توانی بهترین برازش را بر داده های بدست آمده از آزادسازی مس در نمونه خاک نشان داد . معادله پخشیدگی پارابولیکی بهترین معادله برای بیان آزادسازی مس از خاک مورد مطالعه در شرایط حضور کمپوست بود. معادله الوویچ ساده شده و تابع توانی برازش خوبی با داده های آزادسازی مس در شرایط حضور کمپوست داشتند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید