بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله، شبیهسازي میکسر موتور دوسوخته کاربراتوري توسط نرمافزار فلوئنت1 انجام شده و سپس به بهینهسازي طراحی پرداخته شدهاست. شبیهسازي میکسر با تغییرات بر پارامترهاي هندسی نظیر قطر گلویی، قطر سوراخهاي ورودي گاز، تعداد سوراخهاي ورودي گاز و طول میکسر در دورهاي مختلف موتور صورت گرفتهاست. درانتها طراحیهاي بهینه حاصل از شبیهسازي ذکر شدهاند. جهت تایید نتایج تئوري، نمونههاي میکسر با طراحی بهینه ساخته و مورد تست واقع شدهاند. در نهایت با درنظر گرفتن تاثیر مثبت پارامترهاي هندسی میکسر، طراحی مناسبی با قابلیتهاي عملکردي نزدیک به حالت بنزینی و کاهش درصد افت قدرت به میزان %10 بدست آمدهاست.

1 مقدمه

با توجه به رویکرد صنایع خودروسازي داخلی به گازسوز کردن خودروها و استفاده از کیتهاي نسل اول و دوم که میکسر جزء لاینفک آنهاست؛ اهمیت بررسی این قطعه و دیگر اجزاء کیت، جهت بهینهسازي مصرف سوخت و بهسوزي آن، بهبود راندمان موتور و... بهتر نمایان میشود. در این مقاله ابتدا به شبیهسازي اختلاط گازطبیعی و هوا در میکسر موتور پراید کاربراتوري پرداخته شدهاست؛ سپس با تغییر پارامترهاي هندسی میکسر، شبیهسازي انجام میشود تا طراحی بهینه و مطلوب به دست آید.

-2 عوامل افت قدرت گاز[1]

افت قدرت در موتورهاي گازسوز چهار علت عمده دارد:

-1-2   افت راندمان حجمی گاز

طبق رابطه P  M air FQcη چنانچه F - جرم سوخت - ثابت باشد و ثابت نسبت تراکم و زمانبندي جرقه نیز تغییر نکند؛ η - راندمان حرارتی - تقریبا ثابت، و P - قدرت اندیکاتوري موتور - با M air - ظرفیت هواي شارژ شده - رابطه مستقیم خواهد داشت. با استفاده از قانون گاز ایدهآل و مدل آماگات میتوان براي دو محفظه با حجم و فشار یکسان که در یکی مخلوط استوکیومتریک متان و هوا و در دیگري بنزین و هوا وجود دارد؛ کاهش راندمان حجمی بهواسطه حجم هواي کمتر را نشان داد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید