بخشی از مقاله

چکیده

از جمله نرمافزارهایی که برای تحلیل دادههای باد و ترسیم گلباد طراحی شده و در ایران، به-ویژه در مطالعات منابع-طبیعی از کاربرد فراوانی برخوردار است، نرم افزار WRPLOT View محصول شرکت Lakes Environmental Software می باشد. با توجه به کاربرد فراوان این نرمافزار در ایران، بهویژه برای ترسیم گلباد و انعطافپذیری آن در ترسیم گلبادهای مؤثری نظیر گلطوفان، اقدام به صحتسنجی محاسبات آماری و تحلیل فراوانی کلاسهای سرعت باد انجام شده توسط این نرم افزار گردید. برای این منظور از نرم افزار Access استفاده شد و فراوانی کلاسهای سرعت مربوط به جهات مختلف وزش باد، در آن محاسبه و با جدول فراوانی ارائه شده در نرمافزار مذکور، مقایسه گردید.

نتایج نشان داد علاوه بر برخی مشکلات فنی که در طراحی ساختار نرمافزار وجود دارد، نتایج مربوط به تحلیل فراوانی باد نیز، در صورتیکه از کلاسهای سرعت باد در مقیاس بوفورت و بهصورت پیشفرض نرمافزار استفاده شود، دارای خطای محاسباتی است؛ و مقدار فراوانی بهدست آمده بهجز در دو کلاس7-11 و ≤22، در بقیه کلاسها صحیح نمی باشد.  بهگونهایکه در برخی از کلاسها هردو مقدار حداقل و حداکثر دامنه تغییرات کلاس سرعت، در محاسبه فراوانی دخالت داده شده - کلاس - 1- 4، در برخی کلاسها، نظیر کلاس 4- 7، هیچکدام از مقادیر حدی در محاسبه فراوانی دخالت داده نشده و در برخی موارد، تنها یکی از آنها در تعیین مقدار فراوانی دخالت داشتهاند.

-1 مقدمه

در زمینه مطالعات فرسایش بادی و تحلیل سری های زمانی داده های باد، استفاده از نرم افزار WRPLOT View، با توجه به انعطاف پذیری نسبتا خوبی که در زمینه ترسیم گلباد و گلبادهای ویژه به خصوص گلطوفان دارد، بسیار رایج بوده و در بسیاری از مقالات و گزارش هایی که در زمینه تحلیل باد تهیه شده اند به نوعی از این نرم افزار استفاده شده است.

اختصاصی و همکاران - 1385 - برای تجزیه و تحلیل دادههای بادسنجی ایستگاه سینوپتیک یزد در یک دوره آماری 20 ساله از نرم افزار WRPLOT View استفاده کردند و نتیجه گرفتند که جهت بادهای غالب در دشت یزد اغلب غربی تا شمال غربی است و پس از آن بادهای جنوب شرقی حائز اهمیت میباشند. صارمی نایینی - 1385 - به منظور تسهیل استفاده از نرم افزار WRPLOT View اقدام به طراحی نرم افزاری تحت عنوان WDconvert نمودند که فرآیند تبدیل داده های سمت و سرعت باد ایستگاه های هواشناسی سینوپتیک ایران به فرمت های قابل قبول این نرم افزار را تسهیل نمود.

امیدوار و امیدی - 2013 - گلبادها و گلغبارهای سالانه و ماهانه ایستگاه های همدیدی جنوب و مرکز استان فارس را با استفاده از نرم افزارهای WRplot & WDconvert طی دوره آماری مشترک 1992- 2008 ترسیم نمودند و به این نتیجه رسیدند که اکثر روزهای همراه با گرد و غبار در ایستگاه های جنوب و مرکز استان فارس در فصول بهار و تابستان اتفاق می افتد. احمدی و همکاران - 2013 - با مطالعه مناطق اطراف ایستگاه هواشناسی یزد تلاش نمودند تا با استفاده از گلطوفان و پهنهبندی سرعت آستانه فرسایش مناطق مستعد، فرسایش بادی را در محدوده مورد مطالعه تفکیک نمایند که برای تحلیل داده های باد و ترسیم گلطوفان از نرم افزار WRPLOT View استفاده نمودند.

نظری سامانی و همکاران - 2013 - با استفاده از WRPLOT View و ترسیم گلباد و گلطوفان به بررسی طوفانهای گرد و غبار در استان تهران پرداختند و به این نتیجه رسیدند که جهت بادهای غالب در ایناستان عموماً غربی است ولی در فصل تابستان این جهت جنوب- جنوب شرقی میگردد. هدف از انجام این تحقیق، با توجه به کاربرد فراوان WRPLOT View در تحلیل سری های زمانی داده های باد به ویژه در مطالعات فرسایش بادی، صحت سنجی محاسبات آماری انجام شده توسط این نرم افزار می باشد.

-2 مواد و روش ها

در این تحقیق به منظور صحت سنجی نتایج محاسبات مربوط به فراوانی کلاس های سرعت باد در جهات مختلف جغرافیایی از داده های ایستگاه هواشناسی نایین با دوره آماری 1992-2006 استفاده شد. با توجه به اینکه فرمت داده های سمت و سرعت باد ثبت شده در ایستگاههای هواشناسی ایران به صورت مستقیم قابل استفاده در نرم افزار WRPLOT View نیست ابتدا با استفاده از نرم افزار بومی WDconvert اقدام به تبدیل داده های ایستگاه هواشناسی مورد استفاده به فرمت Lakes شد تا امکان وارد کردن آنها در نرم افزار WRPLOT View فراهم گردد.

به منظور انجام عملیات صحت سنجی محاسبات نرم افزار WRPLOT View اقدام به وارد نمودن داده های باد به نرم افزار اکسس گردید - برای این منظور داده های بادی که به فرمت Lakes تبدیل شده است با استفاده از گزینه import text file موجود در منوی External Data به نرم افزار وارد شد - تا بتوان پرس و جو های لازم را در محیط Access انجام داده و نتایج را با محاسبات نرم افزار WRPLOT View مقایسه نمود.

-3 نتایج

-1-3 شیوه نمایش جهت وزش باد

در کلیه نسخه های نرم افزار WRPLOT View که تا بحال ارائه شده اند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید