بخشی از مقاله

چکیده

در جامعه ای که رو به پیشرفت و افزایش جمعیت است پس نیاز های زندگی با سرعت بیشتری پیش می روند. باید مهمترین نیاز بشر که مسکن می باشد با ساده ترین را ه حل ها ساخته شده در عین حال که مقاومت مناسب در حین بحران را داشته باشد.

در سال 1950 فقط 31 درصد جمعیت جهان در شهرهای کوچک و بزرگ ساکن بودند که این رقم در سال 1995 به 45 درصد رسید. در سال 2000 از هر دو نفر، یک نفر در شهرها سکونت داشت و بیشتر این رشد در شهرهای کوچک و متوسط بود . کلان شهرهایی با بیش از ده میلیون نفر جمعیت، هم اکنون فقط 4 درصد جمعیت جهان را در خود جای دادهاند، لذا با توجه به روند افزایش روزافزون جمعیت و به تبع آن، نیاز روزافزون به مسکن و نیز ناکارایی سیستمهای سنتی و متداول در تولید انبوه مسکن، رویکرد به روشهای صنعتی ساختمان ضروری به نظر میرسد.

اجرای سازه بتنی به روش قالب تونلی، از حدود 40 سال پیش در جهان متداول شده است. این روش که نوعی تولید صنعتی ساختمان بتن مسلح محسوب میشود، بیشتر انبوه سازی و بلند مرتبه سازی استفاده میشود. روش قالب تونلی، مانند دیگر روشهای ساخت صنعتی، از چهار مزیت کاهش زمان، کاهش هزینه، ارتقای کیفیت و افزایش ایمنی کارکنان برخوردار است. در ایران نیز مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در سال 1387، ساخت سازه به روش قالب تونلی را جز فناوریهای نوین ساخت و ساز در کشور اعلام نمود.

مقدمه

در ابتدا قبل از اینکه بخواهیم به مزایا و معایب این سیستم بپردازیم بهتر است آگاه سازی در مورد این سیستم کامل شود. برای استفاده از یک سازه در ساختمان هر چه اطلاعات کامل تر باشد این سیستم بازدهی بهتری دارد. این سیستم یکی از روشهای مورد استفاده برای اجرای ساختمانهای با سیستم باربر دیوار و سقف بتنی است. سیستم قالب تونلی یکی از بهترین روشهای ساخت و ساز صنعتی است و از ابتدا در کشورهایی که با مشکل زلزله روبرو بودند مورد توجه قرار گرفت ،همچنین در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، ترکیه، مالزی و ... بویژه جهت احداث ساختمانهای بلند مرتبه، استفاده از این روش بسیار متداول می باشد.

روش تحقیق

روش استفاده شده برای تهیه این مقاله کتابخانه ای می باشد .

-1تعریف سیستم قالب تونلی

سیستمی صنعتی است که دیواره ها و سقف های بتن مسلح بصورت همزمان آرماتور گذاری ، قالب بندی و توسط قالب های مدولار بتن ریزی می شوند.

تاریخچه : از حدود 40 سال پیش در کشورهای توسعه یافته اروپایی شروع و اخیرا با تغییرات عمده مبتنی بر تکنولوژی جدید در ترکیه ، کانادا ، مالزی و ایران در پروژه های انبوه سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

این سیستم صنعتی در چهار معیار کاهش زمان ، کاهش هزینه ، ارتقاء کیفیت و امنیت کارکنان توجیه پذیر است.

-2مراحل اجرا

پی ریزی هر سازه طبق تصاویر زیر انجام شده است.

شکل-1 مرحله پی ریزی

قبل از ریختن اولین قالب به گونه تونلی می بایست رامکا ریخته شود تا بتوان دیوار های بتنی را که بار تحمل میکنند را در مکان قرار داد. میله ها و صفحه های مش آرماتور دیوار های بتنی نصب میشوند.

شکل -2 مرحله ریختن رامکا و میلگرد گذاری

اولین نیم تونل با توجه به قالب و طرح چوب بست توسط جرثقیل به محل آورده می شود .انتهای قالب تونلی به کمک جک هایی که روی پنل های عمودی سوار شده اند در یک خط در راستای رامکاها قرار میگیرد.داکت های پرکننده بازشوهای درب و پنجره نیز بر روی سطح عمودی قرار میگیرند.

عمود بودن و تراز بودن قالب ها با جک هایی که فضای زیر قالب را به 4 قسمت تقسیم میکنند و به صورت مخروطی شکل هستند وصورت میگیرد و دو نیمه قالب در سقف قفل میشوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید