بخشی از مقاله

فناوری ضد موشک با استفاده از چف و فیلر

 

چکیده

تنها راه مقابله با تهدیدها این است که وضعیت داخلی به گونه ای ساماندهی شود که دشمن از پیروزی خود مطمئن نباشد و زمینه را برای ماجراجویی فراهم نبیند. ازفرمایشات مقام معظم رهبری بحث بهکارگیری فناوری پیشرفته و ورود هر پدیدهی نو به کشور، اگر همراه با دانش مربوطه و فراهم شدن بسترهای لازم باشد، میتواندتوسعهی مناسب را درهمه زمینه های مرتبط را داشته باشد. استفاده از تجهیزات دفاعی و فناوریهای روز کمک شایانی در تکنیکهای فناورانه در مبحث پدافند غیر عامل را ایفا میکنند. در این مقاله به آشنایی و کاربرد تکنیکی بنام چف(پوشالک) و فیلر(شراره)chaff & flare می پردازیم. با استفاده از این تکنیک هواپیما ها و کشتی های جنگی با ایجاد یک شعله حرارتی (فیلر)یا ایجاد یک توده بزرگ از الیاف شیشه و ذرات ریز فلز (چف) باعث فریب راداری حریف میگردند و موشکهای دشمن چف یا فیلر را بجای اهداف اصلی شناسایی میکنند و لذا کشتی یا هواپیما با این عمل خود را از اصابت شلیکهای دشمن محفوظ نگاه میدارند.در مواردی نیز که هواپیما یا کشتی های جنگی ویا غیر جنگی دچار نقص ارتباط راداری میگردند با شلیک چف و فیلر باعث شناسایی موقعیت خود با ایجاد یک توده فلزی میگردندازترفندهای دیگرفریب پاشش آب به صورت فواره های بلند در اطراف بدنه کشتی های بزرگ است بدین نحو که مانع دید رادارمیگردد.این مکانیزمها کمک میکنند که به صورت نا محسوس امکاناتی فراهم گردد که جان افراد کشتی یا هواپیما محافظت شده و از تهدیدهای موشکی دشمن در امان بمانند.

واژههای کلیدی: چف، فلر، فریب، پوشالک، شراره .

مقدمه

چف و فیلر ساز و کارهای دفاعی در برابر آشکارسازی و حمله هواپیماها و سیستم های دفاع هوایی دشمن هستند. فیلرها گلوله هایی آتشین هستند که از هواپیما پرتاب میشوند تا سیستم های هدف گیری حساس به حرارت را گمراه داده و از مسیر هواپیما دور کنند. فلرهایی که هواپیما از خود پرتاب میکندگلوله های منیزیومی هستند که پس از اشتعال برای مدت کوتاهی (کمتر از 10 ثانیه) با دمای 1000 درجه سانتی گراد میسوزند. دمای اشتعال آنها گرمتر از دمای گازهای خروجی یک هواپیماست در نتیجه باعث جذب و انحراف موشکهای حرارتی که هواپیما را هدف گرفته اند میشود.
(/http://www.arteshi.com)

در هواپیماهای میگ 29 و اف 14 و سوخو 24 و میراژ و میگ 21 از فیلر استفاده میکنیم که اکثرا از سال 2008 به این سیستم مجهز شده اند اما استفاده از چف از قدیم در اف 14 ها مرسوم بوده اند و بعد به اف 4 و میگ 29 هم اضافه شده است این قابلیت فقط متاسفانه به جز در اف 14 در همه هواپیماها این قابلیت به صورت دستی وجود دارد که جدیدا در میگ 29


اتوماتیک شد اند برای گمراه کردن موشکهای حرارتی در قدیم از اب داغ و پاشش پودر اب جوش در هوا استفاده میکردند که معایب فراوانی را به همراه داشت. (http://facenama.com)

نحوه عملکردچف

برای توضیح ساده عملکرد چف ( پوشالک ) قابل ذکراست که پس از آنکه سامانه تشخیص امواج راداری هواپیما قفل شدن رادار یک سیستم موشکی هدایت شونده توسط رادار را تشخیص داد خلبان نسبت به پخش چف (پوشالک ) اقدام مینماید . پس از پخش پوشالک هر کدام از قطعات پوشالک یک بازتاب راداری روی صفحه مانیتور رادار دشمن ایجاد مینماید در نتیجه گاه بیش از چند میلیون نقطه روشن روی صفحه رادار پدیدار میگردد که تنها یکی از آنها مربوط به هواپیمای پرتاب کننده پوشالک است لذا موشک راداری هدف را گم میکند و منحرف میگردد . تا زمانیکه پوشالکها در محدوده برد و ارتفاع عملیاتی رادارها بوده و به زمین نرسیده اند این وضع ادامه خواهد داشت . روشهای مختلف مبارزه با پوشالک منجمله بهره گیری از سامانه های الکترواپتیکال نیز عملیاتی شده است اما به موازات آن پوشالکهای نسل جدید نیز ابداع گردیده است. در شکل شماره1 انواعی از نمونه های چف را مشاهده میکنید.


شکل شماره 1

ارتش های پیشرفته جهان از CHAFF برای انحراف موشک ها و در نتیجه جلوگیری از اصابت به اهداف خود استفاده می
کنند (http://www.centralclubs.com).

عملکرد چف بدین صورت است که با به وجود آوردن ابر کوچکی از فیبر های الیاف شیشه (metallised glass fibre) یا آلومینیوم و یا مواد پلاستیکی / باعث گول خوردن رادار حریف می شود , زیرا چف های منتشر شده را به جای هدف اصلی شناسایی می کند. چگونگی عملکرد فناوری ضد موشک چف به صورت شماتیک در شکل شماره 2 مشاهده میکنید :


شکل شماره 2

نرم افزار تحت ویندوز چف

در این نرم افزار با استفاده از عملگر هایی از پیش تعریف شده به تجزیه و تحلیل چف با توجه به شرایط و نوع هواپیما می پردازد.

این نمونه همچنین می تواند دید رادار بر ابر چف را بررسی نماید. در شکل شماره 3 و4شماتیکی از منوی نرم افزار مربوط به دوپرنده آورده شده است.

تصویر اولی مربوط به جنگنده اف 15 و تصویر دوم مربوط به C 130 است.

شکل شماره 3 تصویری از صفحه اصلی برنامه چف برای این دو پرنده

شکل شماره 4

در تصویر بالا نتایج فرضی پس از 1,25 ثانیه از رهایی چف توسط C 130 نمایش داده شده است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید