بخشی از مقاله

چکیده

تهدیدات امنیتی در شهرهای ساحلی را میتوان از دو دیدگاه بررسی کرد:

1.    تهدیدات داخلی

2.    تهدیدات خارجی

در این مقاله شبکههای حسگر زیرآبی نصب شده در مرزهای آبی، به عنوان راهکاری نوین برای تأمین امنیت شهرهای ساحلی در مقابل تهدیدات خارجی ارائه شده است. شبکههای حسگر زیرآبی در سالهای اخیر کاربرد وسیعی در جمعآوری داده برای اقیانوسنگاری، نمایش آلودگی، اکتشافات دور از ساحل، پیشگیری از بحران، دریانوردیهای دستهجمعی و برنامههای ضدجاسوسی پیدا کردهاندولی. به عنوان اصلیترین کاربردِ این شبکههای نوظهور، میتوان به تأمین امنیت مرزهای آبی در مقابل زیردریاییها، کشتیها و عملیات آفندی و جاسوسیِ دشمن اشاره کرد. تقسیمبندی کلی ارائه شده برای توپولوژی شبکههای حسگر زیرآبی شامل َ مورد زیر است:

1.    شبکههای حسگر زیرآبی دوبعدی برای مانیتور کردن سطح و کف اقیانوسها

2.    شبکههای حسگر زیرآبی سهبعدی برای مانیتور کردن ستونی اقیانوسها

3.    شبکههای سهبعدی از ماشینهای خودکار زیرآبی - AUVها -

از آنجایی که مدیای ارتباطیِ این نوع شبکهها صوت است، و صوت دارای تأخیر انتشار بالا و متغیر است، پروتکلهای ارائه شده برای لایههای ارتباطی در شبکههای عادی و همچنین پروتکلهای خاص شبکههای حسگر خشکی در آنها کاربردی نخواهند بود. لذا بایست پروتکلهای سازگار با صوت برای شبکههای حسگر صوتیِ زیرآبی طراحی شوند. به دلیل چالشهای مختلف توسعه این نوع شبکهها، لازم است تا طرح پیادهسازیِ این شبکه در مقیاس پایلوت ارائه شود تا برای مقیاس تجاری، تجارب لازم برای غلبه بر چالشها و مسائل پیش آمده احتمالی کسب گردد.

1  مقدمه

امنیت را میتوان حفاظت شهروندان، ساخنمانها و تجهیزات در مقابل تهدیدات تعریف کرد. با این تعریف، تهدیدات امنیتی در شهرهای ساحلی را میتوان از دو دیدگاه بررسی کرد:

1.    تهدیدات داخلی : یعنی تهدیدات درونشهری از طرف اشخاص و گروههای هنجارشکن بیقانون نظیر گروههای پخش و فروش مواد مخدر و عوامل محیطیِ خطرناک که درون شهرها رخ میدهد، نظیر سیل و زلزله و ...

2.    تهدیدات خارجی : یعنی تهدیدات مطرح در مرزهای آبی بینالمللی شهرها از طرف دشمنان و قانونشکنان خارجی نظیر نفوذ و جاسوسیِ کشتیها و زیردریاییهای دشمن، حملات بیولوژیکی به آبها، کشتیهای حامل مواد مخدر، قاچاق انسان و ... و عوامل محیطی خطرناک که از مرزهای آبی شهر را تهدید میکنند، مانند سونامی و طوفانهای دریایی در این مقاله شبکههای حسگر زیرآبی نصب شده در مرزهای آبی، به عنوان راهکاری نوین برای تأمین امنیت شهرهای ساحلی در مقابل تهدیدات خارجی ارائه شده و چالشها و پیچیدگیهای توسعه این شبکهها بررسی شده است.

فصل اول و دوم تعریفی برای شبکههای حسگر و نوع زیرآبی آنها ارائه میدهد. فصل سوم کاربردهای این نوع شبکهها بالاخص در مانیتورینگ مرزهای آبی را معرفی میکند. در فصل    ِام انواع
این شبکهها و در فصل ّ چالشهای پیشروی توسعه این شبکهها بررسی شده است. در فصل ْام شامل یک طرح پیشنهادی است که در آن الزامات، هزینه و زمان پیادهسازی یک شبکه حسگر زیرآبی در مقیاس پایلوت تخمین زده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید