بخشی از مقاله

چکیده :

فناوری اینترنت اشیاء یا اینترنت همه چیز1 جدیدترین تکنولوژی مورد بحث در دنیای فناوری اطالعات محسوب می شود که قرار است امکان اتصال همه چیز را از طریق شبکه های ارتباطی فراهم کند. با توجه به روند سرعت جابجایی اطالعات، تا سال ۰۲۰۲ بالغ بر ۰۵ میلیارد شی در دنیا از طریق اینترنت به هم متصل میشوند. این فناوری از لوازم خانه گرفته تا پوشیدنی ها و خودرو و به طور کل تمامی اشیایی که در محلی واقع شده اند و یا در حال حرکت هستند را قبضه می کند.

این پژوهش « اینترنت اشیا » بر روی فناوری اطالعات و ارتباطات۲ متمرکز شده است و شامل شرح تئوری آموزش و بررسی تاثیرات حضور گسترده این فناوری در استان میچرخد . بنابراین زمینهی مناسب سرمایه گذاری را فراهم میکنند و به همین دلیل است که کشورهای مختلف دنیا برآن شده اند که آماده مواجهه با IOT شوند. جذابیت این تکنولوژی به حدی باال است که کشورها در پی توسعه سریع استانداردهای این فناوری و راه اندازی برنامه های کاربردی برای آن هستند. در ایران نیز به جهت دست یابی به جایگاه ویژه ای در این مسئله جایکار فراوانی در مسئله اموزش مبانی و معرفی چگونگی زیر ساختها و توسعه زیر ساختها میتواند صورت گیرد. همانطور که گام های موثری از سوی شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطالعات و وزارت ارتباطات برداشته شده است .

مقدمه :

اینترنت اشیاء و آینده روشن آن به یکی از موضوعات داغ و مهم این روزهای دنیای فناوری تبدیل شده است. فناوری ها و اصول اینترنت اشیاء تاثیرات گسترده ای را بر روی سازمان ها، استراتژی کسب و کار ، مدیریت ریسک و مجموعه ای وسیع از سایر حوزه های فنی نظیر معماری و طراحی شبکه به دنبال خواهد داشت و باعث تحریک تقاضا در مقیاس بسیار گسترده ای خواهد شد . تقاضا هایی که خود باعث ایجاد زمینه های سرمایه گذاری میشوند .تقاضا برای اینترنت اشیاء ، شامل بکارگیری مجموعه ای از فناوری های جدید و مهارت ها خواهد بود. به این واسطه مسئله سرمایه گذاری در حوزه آموزش و ترویج زیر ساختها مطرح خواهد شد.

هر شرکتی به این جهت که در امر رقابت و مشتری مداری از رقیبان خود عقب نماند نیاز دارد که به تجهیزات جدیدی مجهز شود، اما تجهیزات جدید مهارت جدیدی را نیز میطلبند. لذا به این واسطه در این امر میتوان سرمایه گذاریی نمود. از سوی دیگر گسترش زیرساختهای داخلی باعث ایجاد زمینه های جدید کاری در عرصه های انباشته داده ها و گسترش قدرت مانور موسسات در خدمات رسانی خواهد شد که این خود امری است نیازمند تامل فراوان. این فناوری از لوازم خانه گرفته تا پوشیدنی ها و خودرو و به طور کلی تمام اشیایی که قابلیت هوشمند سازی را دارند را در خود میگنجاند و با توجه به گستره ی باالی کاربرد ها و برنامه های کاربردی این فناوری تاثیراتش بر حوزه های مختلف از جمله ی : کسب و کار ، آموزش ، توسعه، ارتباطات ، صنعت و... به وضوح قال پیش بینی و بر اساس تجربه ی کشور های پیشگامی مانند : چین ، المان و امریکا کامال قابل مشاهده است . این فناوری آیندهی روشن و قابل پیشرفتی را به خود اختصاص میدهد .

با توجه به این امر که در خراسان جنوبی در حال حاضر در حوزه فناوری اطالعات گام های توسعه ای برداشته اند اما مباحث کار شده در جایگاهی نبست که بتوان زیر ساختهای مورد نیاز را برای توسعه به کاربرد زیرا آموزش کافی و فرهنگ سازی اجتماعی صورت نگرفته است . از سوی دیگر ارزش سرمایه گذاری در زمینه آموزش و توسعه اطالعات زیر ساختی شامل اطالعات مربوط به ارتباطات استانی ، ارتباطات داخلی و اینترنت در استان نیازمند آموزش خواهد بود . آموزش مبانی زیر ساختی در حوزه اینترنت اشیا در سطح استانی توانایی استان را برای هوشمند سازی و توسعه در زمینه ی فناوری اطالعات و ارتباطات بیشتر خواهد کرد که این خود باعث بروز شغل های جدید در استان در این زمینه خواهد شد.

روش تحقیق

این مقاله با رویکردی آموزشی با بررسی مقیاس های داخلی و بررسی زمینه های قابل توسعه اینترنت اشیا در کشور و در استان و با مطالعه دستاوردهای کشورهای توسعه یافته و پیشگام در صنعت فناوری اینترنت اشیا یا اینترنت چیزها و نگاه به پتانسیل های داخلی استان تدوین گردیده. در بسیاری از موارد نیز با گفتگوهای حضوری نظر سنجی درونی و امثالهم زمینه های موجود و مورد نیاز را به بررسی گذارده اند. از جمله موارد مورد بررسی در این امر بررسی سطح دانش عمومی در رابطه با اینترنت اشیا بوده است ، در کنار این مسئله بررسی سطح عملکرد دانشجویان و دانشگاهها در این زمینه بوده است .

بحث

اینترنت اشیا 3مفهوم جدیدی در دنیای فناوری اطالعات و ارتباطات بوده و به طور خالصه فناوری مدرنی است که برای هر موجودی - انسان ،حیوان ، اشیا - قابلیت ارسال و دریافت اطالعات و داده ها4 را از طریق شبکه های ارتباطی اعم از اینترنت و اینترانت فراهم می آورد . وازه اینترنت اشیا برای نخستین بار توسط کوین اشتون از دانشگاه MIT در سال 1999 مطرح گردید ؛ در آن زمان وازه اینترنت اشیا برای تگ نو ظهوری به اسم تگ های RFID مورد استفاده قرار میگرفت.

اما با پیشرفت تکنولوژی و ورود عرضه اینترنت و اظهار وجود قوی موضوعاتی مانند ارتباطات مجازی باعث شد این وازه در سالهای اخیر مفهومی جدیدتر و بسیار اساسی تر به خود بگیرد .با پیشرف چشمگیری مسائل مربوط به اینترنت و وب ها داشتند شرکت های خدمات دهنده وب ها ایجاد شدند و این شرکت ها با دیدن توانایی های فراوانی که در تئوری موسوم به اینترنت اشیا وجود داشت آنرا به عنوان یک اصل کلی و اساسی پذیرفتند .اینترنت اشیا بحث جدیدی در جهان است که اشیا را به صورت هوشمند با یکدیگر یا با انسان و سیستم های طراحی ارتباط میدهد که این ارتباط هیچ نوع مزاحمتی را به وجود نمی آورد .

تحلیلگران بزرگی از روزنامه های مطرحی مانند لندن تایمز و مجله ی مطرح تک شو در انگلیس پیش بینی کرده اند که محصوالت اینترنتی و خدمات جدید اینترنت اشیا به صورت تصاعدی در سالهای آینده رشد خواهند کرد . اینترنت اشیا باعث باال رفتن رقابت پذیری در کشورهای اروپایی شده است ؛ کمیسیونی در سال 14۰۲ برنامه های تحقیقاتی در زمینه اینترنت اشیا در افق ۰۲۰۲ را در اروپا آغاز کرد . واین حوزه های اینترنت باعث باال رفتن رقابت پذیری در کشورهای اروپایی شد . و این امر باعث ارتقای سطح خدمات دهی بسیاری از شرکت های فناوری محور گردید که این خود باعث باال رفتن سهولت امور در زندگی روزمره انسانها گردید .

اما در حال حاضر اینترنت اشیا در چه موقعیتی قرار دارد ؟ در سال 17۰۲ میتوان با صراحت این موضوع را مطرح کرد که اینترنت اشیا در بسیاری از حوزه ها به رسمت شناخته شده است که از جمله ی این زمینه های مهم میتوان به شهرهای هوشمند ، ماشین های هوشمند ، تکنولوژی های هوشمند گوشیهای همراه ، سالمت هوشمند انرژی ها ، امنیت اشاره نمود . وبه خودی خود اینترنت اشیا در حال رشد بالقوه ای در صنعت کشورهاست و با ترکیبی که این پروسه با مفاهیم جدید فناوری مانند محاسبات ابری ، روباتیک و فناوریهای سازمانی ، انترنت ، اینترنت و اینترانت داشته است به نوعی بر قدرت رشد بالقوه ی آن افزوده است .

یکی از مهمترین و پرکاربردترین معانی که امروزه از اینترنت اشیا مورد استفاده قرار میگیرد تعریف IERC میباشد که بیان میکند : اینترنت اشیا زیر ساختی جهانی برای جامعه اطالعات ،که ارائه خدمات پیشرفته به وسیله اتصال اشیا از طریق فیزیکی و مجازی ، اطالعات سازگار و در حال تکامل و فناوری ارتباطات را قادر می سازد . در این تعریف بیان میکند که اینترنت اشیا یک زیر ساخت پویای شبکه جهانی با قابلیتهای خود پیکربندی براساس پروتکل های ارتباطی استاندارد ، کاربردی و سازگار که در آن اشیای فیزیکی و مجازی ، ویژگی های فیزیکی و شخصیت های مجازی ، دارای هویت شده و با استفاده از ارتباطهای هوشمند در درون شبکه اطالعات یکپارچه شده اند.

بر اساس چشم انداز IERC هدف عمده اینترنت اشیا ایجاد محیط ها و فضا های هوشمند و اشیاء خود آگاه مانند حمل و نفل هوشمند ، محصوالت هوشمند ، شهرهای هوشمند ، ساختمانهای هوشمند ، انرژی ، بهداشت و زندگی هوشمند است .براساس این چشم انداز ظهور یک شبکه به هم پیوسته از اشیا منحصر به فرد قابل شناسایی و بازنمایی مجازی در یک ساختار یکسان اینترنت ، که بر روی شبکه ای به هم پیوسته از رایانه ها قرار دارند و امکان ایجاد یک پلتفرم جدید جهت رشد اقتصادی را فراهم میکنند .

اینترنت اشیا همهی ابعاد صنعت را درگیر خواهد کرد ، در این امر با توجه به تسهیل سازی امر مدیریت و کنترل تجهیزات کاربردهای فراوانی در صنعت مدیریت خواهد داشت و باعث کاهش هدر رفت زمان و انرژی خواهد شد. این فناوری با رسوخ در حوزه هایی همچون پروتکل ها، استانداردها، نحوه ارتباطات و از همه مهمتر امنیت نقش آفرینی به سزایی در حوزه کسب و کار و صنعت خواهد داشت چراکه باعث افزایش راندمان و رشد داخل سازمانی میگردد.

هدف اینترنت اشیاء به عنوان چهارمین انقالب صنعتی توانمندسازی اشیاء برای اتصال در هر زمان و در هر مکانی، با هر چیزی و هر شخصی است که از هر مسیر یا شبکه و خدمتی به صورت ایده آل استفاده می کند. این فناوری جدید به حضور نافذ محیطی توجه دارد و جهانی که به شکل واقعی، دیجیتال و مجازی است و به سمت شکل گیری محیط های هوشمند، همگرا می شوند. این فناوری در حوزههای مختلف نظیر انرژی، حمل و نقل و سالمت مورد بهره برداری قرار می گیرد.

بر اساس تخمینهای مؤسسه تحقیقات فناوری اطالعات گارتنر در چرخه فناوری های نوظهور انتظار می رود فناوری اینترنت اشیاء بین سالهای 19۰۲ تا 4۲۰۲ به تکامل برسد. در اکوسیستم فناوری اینترنت اشیاء گردش مالی در سطح بین الملل حاصل از خدمات ارائه شده توسط این فناوری تا 3 تریلیون دالر در سال تضمین شده است و درآمدی بالغ بر 14 تریلیون دالر در سال پیش بینی شده است. این فناوری ارتباطات تنگاتنگی با فناوریهای دیگر نظیر دادههای عظیم، نسل پنجم تلفن همراه ۵G و رایانش ابری دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید