بخشی از مقاله

چکیده

تاکنون معیارهای زیادی برای حساسیت جریانهای نقد سرمایهگذاری بیان شده است. ما در این پژوهش به اعلام یک نقطه ضعف در رابطه بین محدودیت تامین مالی و حساسیت جریانهای نقد سرمایهگذاری میپردازیم. سپس به بررسی دو معیار تحقیق و توسعه و سرمایهگذاری موجودی کالا بر حساسیت جریانهای نقدی سرمایهگذاری می پردازیم. تحقیق در بازه زمانی سالهای 1388 تا 1393 برای شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است. بمنظور تجزیه و تحلیل دادهها در سه مدل مجزا از نرم افزار R کمک گرفته شده است. با تجزیه و تحلیل دادهها با اثرات ثابت دادههای پانلی هر سه فرضیه تحقیق مورد پذیرش قرار گرفت اما این پذیرش فرضیات از لحاظ قوت ارتباط بین محدودیت تامین مالی و حساسیت جریان نقد سرمایهگذاری شده دچار ضعف بود. نتایج پژوهش بیانگر وجود رابطه بسیار ضعیف برای تاثیر محدودیت تامین مالی بر حساسیت جریانهای نقد سرمایهگذاری شده و وجود رابطه قوی و معنیدار بین تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری در موجودی کالا با حساسیت جریانهای نقد سرمایهگذاری شده میباشد.

واژههای کلیدی: حساسیت جریانهای نقد سرمایهگذاری شده، محدودیتهای تامین مالی، هزینههای تحقیق و توسعه، وجه نقد نگهداری شده

مقدمه

یکی از اهداف مهم تامین مالی، انجام سرمایه گذاری در شرکت ها برای سودآوری بیشتر می باشد. مدیران شرکت به منظور حداکثر کردن ارزش شرکت به دنبال اجرای سرمایهگذاریهای سود آور می باشند که انجام این پروژه ها ی سود آور مستلزم تامین مالی می باشد. تنها منابع تامین مالی کمبود نقدینگی تسهیلات بانکی نیست و راهکارهای دیگری نیز وجود دارد.محدودیت های مالی داخلی محدودیت هایی هستند که در ارتباط با منابع - وجه نقد - داخل واحد تجاری مطرح بوده و میتوان تحت عنوان هزینه نمایندگی مطرح کرد. شرکت هایی که نارسایی های مربوط به بازار سرمایه در مورد آنها از شدت بیشتری برخوردار است، برای تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری خود بیشتر به منابع داخلی تکیه میکنند.

فزاری و همکارانش - 1988 - بر مبنای این اندیشه شاخصی به نام"حساسیت سرمایه گذاری جریان نقدی" را معرفی کرده است. میزان اتکا یک شرکت بر منابع داخلی از طریق حساسیت سرمایه گذاری جریان نقدی آن شرکت تعیین می شود. آلمیدا و همکارانش مدلی را ارائه دادند که در آن شرکتها برای دسترسی به منابع خارجی با مشکلات زیادی مواجه هستند و بخش بیشتری از منابع مالی خود را از داخل شرکت تامین میکنند که اصطلاحاً چنین شرکتهایی را "شرکت دچار محدودیت مالی" مینامند. ادعا میشود که شرکتهایی که دچار محدودیتهای مالی هستند از حساسیت سرمایهگذاری جریان نقدی بیشتری برخوردارند. بعنوان مثال فزاری و همکاران - 1988 - یک رابطه مثبت بین حساسیت سرمایهگذاری به جریانهای نقدی پیدا کردند.

محققین بسیار دیگری مانند کپلان و زینگلز 1997 - - ، هوشی و همکاران - 2006 - و آلمیدا و کمپلو - 2007 - نیز از حساسیت سرمایه گذاری جریان نقدی بعنوان یک معیار از محدودیت تامین مالی استفاده کرده اند. بطور مثال آلمیدا و کمپلو - 2007 - بر مبنای انگیزه احتیاطی نگهداری وجه نقد استدلال میکنند که شرکتهای دارای محدودیت مالی، به منظور بهرهبرداری از فرصتهای سرمایهگذاری آتی و جلوگیری ازهدر رفتن فرصتهای ارزشمند قسمت زیادی از جریان نقدی خود را ذخیره میکنند. اما با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد کشورها و وجود تورم نگهداری وجه نقد عمل منطقی و اقتصادی نیست. شرکتها میتوانند وجوه نقد را بجای نگهداری در تحقیق و توسعه یا موجودی کالا سرمایهگذاری کنند که با توجه به افزایش سطح عمومی قیمتهای قابل توجیهتر خواهد بود.

براون و پترسون - 2009 - بیان میکنند دیگر حساسیت جریانهای نقدی سرمایه گذاری رو به کاهش است اما سرمایهگذاری از نوع تحقیق و توسعه همچنان اهمیت زیادی دارد.لذا ما در این مقاله در پی این پرسشها هستیم که آیا با مشاهده استفاده بسیاری از مقالات از حساسیت جریانهای نقد سرمایهگذاری بعنوان یکی از معیارهای محدودیت تامین مالی این تاثیرگذاری با اهیمت است؟ و آیا میتوان متغیرهای دیگری مانند تحقیق و توسعه یا موجودی کالا را جایگزین محدودیت تامین مالی کرد؟ در نتیجه ما در این مقاله با بررسی مجدد اثر محدودیت تامین مالی بر حساسیت سرمایه گذاری جریان نقدی، به بررسی تاثیر سه عامل تحقیق و توسعه و سرمایهگذاری در موجودی کالا بر حساسیت جریانهای وجه نقد سرمایهگذاری میپردازیم.

مبانی نظری و ادبیات تحقیق جریان نقدی

جریان نقدی، معمولاً شاخصی برای سلامت مالی شرکت در نظر گرفته میشود. جریانهای نقدی هر واحد تجاری، برای تمام سهامداران اطلاعاتی در مورد موقعیت مالی شرکت فراهم میکند تا آنها بتوانند توانایی شرکت برای ایجاد وجه نقد و معادل وجه نقد در آینده و شرایط لازم برای بهکارگیری این جریانهای نقدی را ارزیابی کنند. وقتی در جریان وجه نقد نوسانهایی وجود داشته باشد، احتمالاً شرکت نهتنها در آینده برای رفع مشکلات نقدینگی نیاز به استفاده از بازارهای سرمایه و منابع خارجی خواهد داشت؛ بلکه بهدلیل سوء شهرت ناشی از نوسانها، هزینه این استفاده را نیز افزایش میدهد. بنابراین نوسانهای جریان نقد، منعکس کننده ریسک بالقوه در عملیات آتی، سرمایهگذاری و فعالیتهای مالی شرکت است - جینگ، . - 2005منظور از محدودیت مالی این است که در تامین مالی برای تمامی سرمایهگذاریهای مطلوب مانعی وجود داشته باشد. عدم توانایی در تامین وجوه برای سرمایهگذاریها ممکن است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید