بخشی از مقاله

چکیده

این مقاله با الگوبرداری از تحلیل جامعه شناسانه ی ماکس وبر در اثر مشهور وی، اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری، نظریه ای را در رابطه با تاثیر نظریات علمی بطور عام و علم ژنتیک بطور خاص بر نگرش انسان ها و نظام اقتصادی آنها می پروراند. فرضیه ی این پژوهش نظری، تائید این تاثیر است. پرسش اصلی این مقاله آن است که نظریات علمی چگونه و تحت چه شرایطی بر حیات اجتماعی انسان تاثیر می گذارند؟ در روند پژوهش، تاثیر مستقیم نظریات علمی بر حیات بشر در مرکز بحث قرار نگرفته و رابطه آنها با نگرش انسان ها و عمل اجتماعی شان توضیح داده می شود. روش تحقیق مبتنی بر مطالعه ی کتابخانه ای می باشد.

مقدمه

مبداء بحث اصلی این مقاله را می توان در شناخت زمینه های اثرگذاری نظریه های علمی و فناوری های منبعث از آنها در حیات اجتماعی انسان ها دانست. بنابراین در ابتدا تعریفی از نظریه و نظریه ی علمی لازم می آید. سپس مختصری از ژنتیک و نظریات مرتبط با آن گفته می شود و محتوای عمومی این علم و جایگاه آن در میان موضوعات علمی دیگر ذکر می گردد. پس از آن به موضوع علوم انسانی و تاثیر ژنتیک بر آن پرداخته شده و فرضیه ی تحقیق مورد کنکاش قرار می گیرد.

نظریه و فناوری

یک نظریه مجموعهای از سازهها - مفاهیم - تعاریف و گزارههای به هم مرتبط است که از طریق مشخص ساختن روابط بین متغیرها، با هدف تبیین و پیش بینی پدیدهها دید نظام یافتهای از پدیدهها ارائه میکند. - کرلینگیر، - 1377 دائره المعارف فلسفه ی استنفورد نظریه علمی را اینگونه معرفی می نماید: توضیحی اثبات پذیر از برخی از زوایای جهان طبیعیاست که از طریق روشهای علمی و مشاهدات پیدرپی و آزمایش تایید شده بدست میآید و تایید میشود. - وینتر، - 2015

از آنجایی که هدف این مقاله به تاثیر نظریه ی علمی بر روحیه افراد معمولی جامعه - غیرفیلسوفان - مربوط می گردد، تعریفی عامیانه تر و کاربردی تر که بهتر بتواند ارتباط میان نظریه و فناوری را بازگو کند، موجه می نماید. نظریه پیچیدگی های حیات انسان را به طریقی قابل اثبات - یا ابطال - توضیح داده و فناوری بر اساس توضیحات نظریه ی علمی و علم گردآمده در حول آن، ابزار تسهیل حیات بشر را فراهم می نماید. به عنوان مثال، نظریه ی جاذبه بیان می دارد که اجسام متناسب با جرم شان - و معکوس مجذور فاصله شان - همدیگر را جذب می نماید و فناوری با قبول این نظریه - و نظریه هایی دیگر - ، ابزارهایی نظیر هواپیما و آسانسور و... را ابداع می کند که بر نوع زندگی انسان تاثیر می گذارد.

تاثیر علم و فناوری

همانگونه که پیش از این گفته شد، علم و فناوی بر نوع زندگی انسان تاثیر می گذارد. این تاثیر شامل ابعاد مادی و اجتماعی می شود. آسانسور با تسهیل زندگی انسان در ساختمان های مرتفع، پدید آمدن شهرهای متراکم را ممکن می سازد. رایانه و شبکه ی جهانی اینترنت ارتباطات میان افراد را تسهیل بخشیده و ارزش های خاص خود را پدید می آورد. همانطور که دورکیم بیان می دارد، جمعیت باعث نسبی شدن ارزش ها می شود. - دورکیم، - ..19 آدام اسمیت جمعیت را عامل تخصصی تر شدن بازار می داند. - اسمیت - بر همین اساس، فناوری های حمل و نقل و ارتباطات بر ارزش ها و بازارهای موجود تاثیر می گذارند. بنابراین پیشرفت - یا تغییر - فناوری بر حیات اقتصادی و اجتماعی انسان تاثیر می گذارد.

ژنتیک پزشکی و تاثیرات آن

علم ژنتیک یکی از پرارجاع ترین منابع بحث عمومی علم در فضای رسانه ای- اجتماعی امروز می باشد. در توضیح هر پدیده ی رفتاری انسان ها، حیوانات و حتی نباتات به کدهای ژنتیکی موجود در کروموزوم های آنها ارجاع می شود. نکته ی لازم به ذکر درباره ی این جدول آن است که صرفاً تولید محتوا در صفحات اینترنتی - آن هم بر طبق قواعد قابل جستجو نمودن محتوا - را نشان می دهد و نه حجم مخاطبین آن را. به عبارت دیگر، این جدول نشان می دهد که کلمه ی کوانتوم در حدود 28 میلیون صفحه ی اینترنتی به کار رفته است و نشان نمی دهد که این کلمه چند بار خوانده شده است. خوانده شدن عنوان از آن روی مهم است که تاثیرپذیری اذهان از آن موضوع را حکایت می کند. برای بررسی موضوع خوانده شدن عناوین در موتور جستجوی گوگل لازم است که از امکانات تحلیلی آن استفاده نمود. این امکانات به کاربران ایرانی داده نمی شود و لذا این روش را نمی توان در این مقاله به کار برد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید