بخشی از مقاله

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی کارگاه تولید قطعات بتن سبک پیش ساخته پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام

کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .


فصل اول
کلیات

مقدمه :
بتن سبك طبق تعريف مؤسسه بتن آمريكا (ACI 116R-87) عبارت است از بتني كه وزن مخصوص » : آن به طور محسوسي كمتر از وزن مخصوص بتني است كه با سنگدانه هاي طبيعي يا شكسته ساخته مي شود بتن دانه سبك در سه نوع طبقه بندي مي شود كه عبارتند از: بتن سبك ناسازه اي، بتن سبك سازه اي و بتن سبك متوسط.


بتن سبک سازه اي كه معمولاً به عنوان جداسازهاي سبك مورد استفاده قرار مي گيرد، داراي جرم مخصوص كمتر از 800 كيلوگرم بر مترمكعب مي باشد(وزن مخصوص بتن معمولي حدود 2400 كيلوگرم بر 0 تا 7 نيوتن بر ميلي متر مربع / مترمكعب مي باشد ). با وجود جرم مخصوص كم، مقاومت فشاري آن حدود 35 است. دو نوع از معمول ترين سنگدانه هاي مورد مصرف در اين نوع بتن پرليت ( نوعي سنگ آذرين ) و ورميكوليت (ماده اي با ساختار ورقه اي شبيه ميكا ) هستند.

نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید قطعات بتنی سبک پیش ساخته

محل اجرا :

مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

دلایل انتخاب طرح :
با توجه به تمايل روز افزون بشر به شهرنشيني به خصوص در كشورهاي در حال توسعه و به تبع آن نياز ساختمان هاي با استحكام و عمر بيشتر و هزينه كمتر، نياز به مصالح ساختماني كه در عين سبك و ارزان بودن از مقاومت و دوام كافي برخوردار باشند، روز به روز در حال افزايش است، اما با توجه به وجود جايگزين هايي براي اين محصول، مي توان گفت كه اهميت استراتژيك ندارد.

وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 32 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و كد آيسيك محصول
كد آيسيك قطعات پيش ساخته بتني و سيماني و سبك 26951110 مي باشد.


شماره تعرفه گمرکی :
شماره تعرفه گمرکی اشياء ساخته شده از سيمان يا از بتن يا از سنگ مصنوعي، حتي مسلح شده 6810 مي باشد كه به موارد زير تقسيم مي شوند:
به شكل چهارگوش،به شكل لوح (Flagstone) آجر و اشياء همانند


بلوك و آجر براي ساختمان 681011
نتب كبس ( بر پايه پوكه خرد شده،سرباره يا گدازه، دانه بندي شده 68101110)

شرايط واردات
كه شرايط ورود الاهاي مذكور به شرح زير مي باشد:


بررسي و ارائه اطلاعات لازم در زمينه قيمت توليد داخلي و جهاني محصول
قیمت داخلي كالاهاي ساخته شده از بتن سبك در جداول 1-4 و 1-5 ارائه شد هاست. همچنين با داشتن مقدار واردات در هر سال و ارزش ريالي و دلاري آن و همچنين ميزان تعرفه گمركي مي توان با استفاده از رابطه ( 1)، برآوردي از قيمت جهاني اين محصولات بدست آورد كه در جدول 1-6 نشان داده شده است.
اگر قيمت جهاني را متغير X ميزان واردات ساليانه را متغير Y و حقوق گمركي را متغير A در نظر بگيريم رابطه ( 1) بين ميزان واردات و قيمت برقرار است:
Ax+x=y


بررسي و ارائه استاندارد ملي
استاندارد ملي ايران در مورد ويژگي هاي بلوك هاي ساخته شده با بتن سبك با شماره 6045 و 6049 توسط مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران تهيه شده است.

توضيح موارد مصرف و كاربرد
بلوك هاي سبك بتني در انواع مختلف ديواري، سقفي و تيغه اي توليد مي شوند و داراي كاربردهاي گسترده اي در انواع ديوارهاي پوشش خارجي جداكننده نما، دوجداره عايق ضد آتش، باربر ونيز سقف هاي سبك بتني (تيرچه و بلوك ) مي باشند.

بررسي كالاي جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول
كالاهاي جايگزين و يا رقيب بلوك هاي بتني سبك در سقف هاي تيرچه وبلوك، بلوك هاي سفالي و پنل هاي ساخته شده از موادي مانند پلي استايرن مي باشند بخصوص پنل هاي پلي استايرن كه به علت وزن بسيار كم رقيبي جدي براي بلوك هاي بتني سقف مي باشند. رقباي بلوك هاي سيماني كه در ساخت ديوار بكار مي روند نيز آجرهاي سفالي، پن لهاي پلي استايرن و قطعات و ديوارهاي گچي مي باشند.


كشورهاي عمده توليد و مصرف كننده حصول
امروزه بتن و قطعات بتني بخصوص بتن سبك به خاطر داشتن ويژگي هاي منحصر به فرد خود تقريباً در تمامي كشورها جزء لاينفك ساختمان سازي مي باشد، و از آنجائيكه هزينه حمل و نقل قطعات بتني حتي انواع سبك آن بالاست و ضمناً ساخت آن نياز به تكنولوژي بالايي ندارد، اكثر كشورها خودشان بتن و قطعات بتني مورد نياز خود را توليد مي كنند و در نتيجه ميزان توليد هر كشور تابعي از ميزان ساخت و ساز در آن كشور است.

وضعیت عرضه و تقاضا
بررسي ظرفيت بهره برداري و روند توليد از آغاز برنامه سوم تاكنون بتنی ميزان قطعات سبك پيش ساخته و ميزان رشد ظرفيت توليد در هر سال نسبت به سال قبل از آن، از 1 آورده شده است.

پراكندگي واحدهاي فعال به تفكيك استان
ميزان سهم توليد هر استان در ابتدا و انتهاي برنامه سوم توسعه (سال هاي 1379 و) 1384 نشان داده شده است.

بررسي وضعيت طرح هاي جديد و طر حهاي در دست اجرا
هم اكنون در كشور 2469 واحد توليد قطعات بتني سبك پيش ساخته با ظرفيت 421245620 مترمكعب در حال ساخت مي باشند كه با بهره برداري از همة اين طرح ها، در پايان سال 1390 ظرفيت توليد قطعات بتني سبك پيش ساخته در كشور به 423074554 مترمكعب در سال خواهد رسيد.


بررسي روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا سال 1384
واردات قطعات بتني سبك پيش ساخته تنها در سا لهاي 1380 و 1384 و بصورت موردي و خاص صورت گرفته است. ميزان واردات از كشورهاي مختلف در مدت برنامه سوم در جداول 2شده است.

بررسي روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم 1384


ميزان و روند صادرات قطعات بتني سبك پيش ساخته از سال 1379 تا سال 1384 ، در جدول آورده شده است. سهم صادرات به كشورهاي مختلف در مدت برنامه سوم توسعه در شكل هاي زیر نشان داده شده است بتنی سبک 49,3 درصد ، صادرات قطعات پيش ساخته از ابتداي برنامه سوم توسعه تا پايان سال 1384كاهش داشته است.

بررسي روند مصرف از آغاز برنامه سوم


ميزان مصرف قطعات بتني سبك پيش ساخته از رابطه (2) محاسبه گرديده است
(2) ميزان صادرات - ميزان واردات + ميزان توليد = ميزان مصرف
روند مصرف از آغاز برنامه سوم تا پايان سال 1384 درنمودار 2 برابر است.

قطعات بتني سبك پيش ساخته از ابتداي برنامه سوم توسعه تا پايان سال 1384

بررسي نياز به محصول با اولويت صادرات
صادرات قطعات بتني سبك طي برنامه سوم توسعه روند كاهشي داشته با توجه به بالا رفتن كيفيت توليدات داخلي در سال هاي اخير، كه يكي از علل آن استفاده از دانش روز دنيا و استفاده از مواد اوليه و افزودني جديد و با كيفيت بالا مي باشد، و همچنين نياز كشورهاي همسايه ايران كه همگي در حال توسعه بوده و به شدت نيازمند مصالح مرغوب و با قيمت مناسب مي باشند، در صورت توجه دولت به اين بخش و همچنين سرمايه گذاري بخش خصوصي مي توان چشم انداز روشني را براي اين بخش از صنعت متصور بود.

کلیات روش تولید :
بتن های سبک سازه اي داراي مقاومت و وزن مخصوص كافي مي باشند، به گونه اي كه كاربرد آن ها را در اعضاي سازه اي مجاز مي سازد. اين بتن ها عموماً داراي جرم مخصوصي بين 1400 الي 1900 كيلوگرم بر مترمكعب بوده و حداقل مقاومت فشاري تعريف شده براي آن ها معادل 17 نيوتن بر ميليمترمربع است. در بعضي حالات امكان افزايش مقاومت تا 60 نيو تن بر ميليمترمربع نيز وجود دارد . در مناطق زلزل ه خيز ، طبق نتب اه ي سبك متوسط، از لحاظ وزن مخصوص و مقاومت فشاري در محدود هاي بين بتن هاي سبك ناسازه اي و سازه اي قرار دارند به گونه اي كه مقاومت فشاري آن ها بين 7 الي 17 نيوتن بر ميليمترمربع و جرم مخصوص آن ها 800 الي 1400 كيلوگرم بر مترمربع مي باشد.
به بتن سبك اغلب به عنوان جايگزيني مناسب و مكمل براي بتن معمولي و به منظور كاهش وزن سازه كار مي رود، هر چند مقاومت فشاري نهايي آن در مقايسه با بتن هاي معمولي كمتر است، اما اين ضعف معمولاً با كاهش بار مرده و افزايش مقاومت بتن در مقابل آتش سوزي جبران مي

شود. كاهش بار مرده در سازه موجب كاهش ابعاد پي ساختمان، كاهش ابعاد پي هاي منفرد و كاهش عرض پي هاي زير ديوار، ابعاد ستون ها، تيرها و همچنين كاهش ضخامت سقف مي گردد. اين كاهش در جرم بتن مصرفي (كاهش در وزن مخصوص و جرم يكسان است ) موجب صرفه جويي در هزينة ساخت اعضاي فوق الذكر و جبران اضافه هزينة ناشي از ساخت بتن سبك خواهد شد. علاوه بر اين ميزان عايق سازي صوتي و حرارتي آن به گونه اي است كه در اكثر موارد استفاده از

لايه هاي اضافي جهت عايق بندي جزيي و يا كلي را منتفي مي سازد كه خود از لحاظ اقتصادي به صرفه خواهد بود.

بتن سبك ناسازه اي
اين نوع بتن ها با جرم مخصوصي معادل 800 كيلوگرم بر متر مكعب و كمتر، به عنوان تيغه هاي جداساز و عايق هاي صوتي در كف بسيار مؤثر هستند. اين نوع بتن مي تواند در تركيب با مواد ديگر در ديوار، كف و سيستم هاي مختلف سقف مورد استفاده قرار گيرد. مزيت عمدة آن در كاهش هزينة لازم براي تهوية گرمايي يا سرمايي فضاها و كاهش انتقال صوت بين طبقات و فضاهاي ساختمان است. بتن هاي سبك ناسازه اي بر اساس تركيب ساختمان، خود مي توانند به دو گروه جداگانه تقسيم بندي شوند.
سختی بتن های اسفنجي كه در آن ها با استفاده از ايجاد كف، حبا ب هاي هوا در خمير سيمان يا در ملات سيمان سنگدانه ايجاد مي گردد. كف مورد نظر يا از طريق مواد ك فزا در حين اختلاط توليد شده و با بتن سنگدانه هاي سبك يا به اختصار بتن هاي دانه سبك با استفاده از پرليت يا ورميكوليت منبسط شده و يا الياف منبسط شده پلي استر ساخته مي شوند. جرم مخصوص خشك اين مخلوط بين 240 تا 960 كيلوگرم برمترمكعب مي باشد.


بتن سبک متوسط
بتن ها داراي مقاومت متوسط با سنگدانه هاي توليد شده از روش هاي تكليس (آهكي شدن) سنگدانة كلينكر، محصولات منبسط شده اي نظير سرباره هاي منبسط شده، خاكستر بادي، شيل و اسليت يا سنگدانه هاي توليدي از مصالح طبيعي مانند پوكه سنگ آذرين و سنگ هاي آذرين متخلخل يا توف، ساخته مي شوند. جرم مخصوص بتن توليد شده با سنگدانه هاي فوق، بين 800 الي 1400 كيلوگرم بر مترمكعب مي باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید