بخشی از مقاله

چکیده:

یکی از راهکارهایی که اقتصاد جهانی برای گریز از هزینه ها و افزایش بهره وری تولید صنایع خود به ان دست یافته اند. برونسپاری است، بدین مفهوم که بتوان از دانش و تجربه دیگران و تجهیزاتی که در اختیار انان است در مواقع مورد نیاز استفاده کرد و فقط هزینه های جاری مورد نیاز را تحمل نمود و از سرمایگذاریهای علمی و مالی گزاف و زمان بر، خود داری نمود. از سوی دیگر باید توجه داشت که همه سازمانها از برون سپاری نمودن فعالیت هایشان سود نمی برند. و معایب برون سپاری میتواند مشکلات و خطرات جدی برای سازمان پدید اورد.

هدف این پژوهش یافتن راهکار افزایش بهره وری تولید شیر آلات در شرکت صنعتی فاراب است. پرسش اصلی تحقیق این است که ایا برونسپاری قطعات نیمه ساخته بر بهره وری تولید اثر معنا داری دارد؟ فرضیه اصلی پژوهش این است که برون سپاری قطعات نیمه ساخته بر بهره وری تولید تاثیر معنادار و مثبتی دارد.

قلمرو زمانی نیمه دوم سال 95 و نیمه اول سال 96 میباشد. دراین پژوهش از روشهای امار توصیفی و امار استنباطی استفاده شده است. با استفاده از نرم افزارSmart PLS تحلیل داده ها،ازمون مطلوبیت مدل و ازمون فرض های اماری انجام می شود.

جامع اماری پژوهش شامل کارکنان شاغل در3 سایت کارخانه به تعداد 210 نفر میباشد که حجم نمونه طبق جدول مرگان تعداد 132 نفراز مدیران و کارکنان را شامل میشود. ابزار جمع اوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه استاندارد - برون سپاری - میباشد که بر مبنای نظری پژوهش شامل 44 گویه است که وسیله ارزیابی و اندازه گیری متغیر های مستقل و وابسته است.

روائی پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید خبره تائید گردیده و پایائی پرسشنامه نیز برمبنای ازمون الفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفته است.

نتایج حاصل از پژوهش بیانگر موجه بودن عملیات برون سپاری و تاثیر مثبت و معنا دار برون سپاری بر بهره وری تولید در شرکت خصوصی شیر الات صنعتی فاراب می باشد. محدودیتهای تحقیق در انجام این پژوهش.محدودیت های ذاتی پرسشنامه کمبود پژوهش های مرتبط با برون-سپاری و بهره وری تولید. صحت و دقت پاسخ های ارائه شده توسط پاسخ دهندگان. پیشنهادها، جهت تحقیقات آتی به نظر میرسد که تحقیقات زیر میتواند مکمل پژوهش حاضر باشد: بررسی تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی بر روابط بین متغیرهای این پژوهش. تکرار این پژوهش با در نظر گرفتن تاثیر مسائل سیاسی و فرهنگی بر روابط بین متغیرهای این پژوهش.

1 مقدمه

برونسپاری بسته به نحوی به کار گیری و مدیریت ان ،مزایا ومعایب فراوانی دارد. برخی از این مزایاعبارتند از تمرکز برفعالیت های اصلی که از ارزش افزودهی بالاتری برخوردارند، به کار گیری مطلوب دارایی ها و در نهایت بهبود رضایت مشتری و...از سوی دیگراین امر با خطراتی نیز مواجه است که احتمال کاهش رضایت مشتریان یکی از انها است. درصورتی که پیمانکاران از تجربه ی کافی برخوردار نباشند یا رفتار مطلوبی با مشتریان نداشته باشند، این موضوع می تواند باعث کاهش خریدهای اینده مشتریان از تولید کنندگردد.

سازمانها درصورتی میتوانند انعطاف پذیری و حرکت متناسب با تغییرات و چالش های محیطی ر داشته باشند که فعالیت های زنجیره، ارزش خود را مطابق با ماموریت اصلی و شایستگی های اساسی خود انتخاب نماید و سایر فعالیتهایی که خود در انها دارای مزیت نسبی و یا رقابتی نیستند را به بیرون از سازمان واگذارکند.یکی از روشهای ارتقاء بهره وری استفاده از استراتژی برونسپاری میباشد

برونسپاری در دهه اخیر با ابعاد وسیعی توسط سازمان های بزرگ به کار گرفته شده است. در حقیقت با برونسپاری فعالیت های خدماتی سازمانها کوچک شده و حاصل ان افزایش انعطاف، نواوری و بهره وری میباشد.

1-1  تشریح و بیان موضوع ، مروری بر مبانی نظری تحقیق

1 1 1  تعاریف:

برونسپاری را می توان استفاده از تامین کننده ای در خارج از سازمان دانست،به گونه ای که تامین کننده، کالا یا خدمتی را که قبلاً به طور عادی در سازمان ارائه میشده است، در خارج سازمان ارائه دهد.

برونسپاری به معنای خریدن بخشی از منابع یا امکانات یک شرکت یا سازمان دیگر است.

برونسپاری نوعی مقاطعه کاری است و در همه ی زمینه ها قابل استفاده است. برونسپاری میتواند به صورت ارائه خدمات، ابزار و... برای یک سازمان باشد.

1 1 2  بهره وری:

به طور کلی تعاریف مختلفی که تا کنون از واژه بهره وری ارائه شده اند را می توان در دو گروه عمده تعریف لغوی و تعاریف ریاضی قرار داد. هدف تعاریف لغوی بهره وری، تشریح مفهوم بهره وری با بهره گیری از لغات دیگری همچون کارایی، اثربخشی، کیفیت و ... است. هدف از ارائه تعاریف ریاضی، سنجش عملکرد و بهبود بهره وری - نه توضیح آن - است. مسلما تعاریف ریاضی تمامی ویژگی های مفهوم بهره وری را دربرنمی گیرند، چرا که هنگام تبدیل تعریف لغوی به رابطه ریاضی تنها بخشی از معنای واقعی بهره وری و نه همه آن نشان داده می شود. در حالت کلی می توان تعریف زیر را از بهره وری ارائه نمود:

بهره وری دست یابی کارا و اثربخش به اهداف با کمترین هزینه، در کوتاه ترین زمان با بیشترین کمیت ها و عالی ترین کیفیت است. تعریف عمومی بهره وری عبارت از رابطه بین ستاده تولید شده به وسیله یک سیستم تولیدی و یا خدماتی به ورودی فراهم شده به منظور خلق این خروجی است. بنابراین بهره وری استفاده کارا از منابع، سرمایه، زمین، مواد اولیه، انرژی، اطلاعات، زمان و نیروی کار در تولید کالاها و خدمات مختلف است. بهره وری را می توان در قالب رابطه زیر مورد توجه قرار داد:

نکته مهمی که باید به آن توجه نمود این است که بهره وری به معنای استفاده بیشتر از نیروی انسانی، ماشین و دیگر منابع نیست، بلکه ماهیت بهره وری انجام هوشمندانه تر کار و نه سخت تر کار کردن است. در ادامه به تعاریف مختلفی از دیدگاه افراد و سازمان های مختلف اشاره می شود که می توان ادعا نمود اکثر آنها از چارچوب تعریف عمومی بهره وری تبعیت می کنند:

لیتر: بهره وری به معنای توانایی تولید است.

پرتولاک: بهره وری به معنای این است که چه مقدار و چقدر خوب از منابع موجود تولید می کنیم. تولید محصولات بیشتر و بهتر از منابع ثابت یا تولید همان محصولات با منابع کمتر به معنای افزایش بهره وری خواهد بود. منظور از منابع تمامی منابع انسانی و فیزیکی است.

کاپلان و کوپر: بهره وری، مقایسه بروندادها به دروندادهای ملموس یک واحد تولیدی است.

مرزنگ و رولستانور: بهره وری، توانایی برآورده کردن نیازهای بازار به کالاها یا خدمات با مصرف حداقل منابع است.

استرفیلد: بهره وری نسبت همیشگی بازده سیستم تولیدی به مقدار استفاده شده از یک یا چند عامل تولید است. پیتر دراکر: بهره وری یعنی درست انجام دادن کارهای درست.

سازمان بین المللی کار: بهره وری عبارت است از رابطه بین ستاده حاصل از یک سیستم تولید به داده های به کار رفته به منظور تولید ستاده.

مرکز بهره وری ژاپن: به حداکثر رساندن استفاده از منابع، نیروی انسانی، تسهیلات و ... به طریق علمی. کاهش هزینه های تولید، گسترش بازارها، افزایش استغال، کوشش برای افزایش دستمزدهای واقعی و بهبود معیارهای زندگی به گونه ای که به سود کارگر، مدیریت و عموم مصرف کنندگان باشد

سازمان بهره وری ایران: بهره وری یک فرهنگ است، یک نگرش عقلانی به کار و زندگی که هدف آن هوشمندانه تر کردن فعالیت ها برای دستیابی به زندگی متعالی و بهتر است.

رشد سریع دانش و فنآوری، ویژگی بارز دنیای کسب و کار امروز است اگر سازمانها نتوانند خود را با سرعت حرکت علم روز به حرکت وادارند لاجرم از گردونه خارج خواهند شد. انجام برون سپاری فعالیتها در شرکتهای تولیدی جهت ارائه محصولات باکیفیت، مطمئن و پایدار، راهی الزامی جهت دستیابی به افزایش کارایی، کیفیت بالا و کاهش هزینه ها خواهد بود، لذا جهت رسیدن به این منظور نیاز به انجام برنامه ریزی، اولویت بندی فعالیتها ومطالعه برروی ریسکهای مسیر اجرا میباشد. پیمانکاران و مشاوران نیز به عنوان منابع انجام برنامه برونسپاری بایستی برای رسیدن به ساختار مناسب در جهت ارائه خدمات شروع به اصلاح ساختار خود نمایند.

بهره وری لاجرم شرکت بستگی به سیستمی با توانایی، استعداد، قدرت بدنی و فکری، امکانات و عوامل از این دست و نیازمند به بکارگیری استراتژیهای مناسب توسط مدیر و تصمیمگیری صحیح وی و هیئت مدیره است، چرا که اگر استراتژیهای مناسب در ساختارسازمان به کار گرفته شود به جهت همسویی ساختار با استراتژیهای سازمانی میتواند شرکت را در دستیابی به اهداف یاری نماید. لذا توجه به استراتژی مناسب در واگذاری امور به خارج از سیستم درونی سازمان میتواند نقش مؤثری بر شرکت در بهره وری سطوح مختلف به تبع میزان واگذاری داشته باشد.

برون سپاری بهبود وضعیت مالی و بهره وری سازمان و کاهش مخاطرات و ریسکهای سرمایه گذاریها و کسب و کار است به نحوی شرکت های تولیدی با اتکا به تأمین کنندگان ماهر و مجرب و واگذاری فعالیتهای غیرمحوری و پر ریسک خود به آنها فرصت بیشتری به تمرکز بر شایستگی های محوری و افزایش مزیتهای رقابتی فراهم نماید.

برونسپاری یکی از استراتژیهایی است که بسیاری از سازمانها جهت کسب مزایای رقابتی از ان استفاده میکنند. فشارهایی که نیروهای رقابتی بر سازمان وارد می کنند سبب شده تا چنین سیستم هایی جایگزین روشهای سنتی بکارگرفته شده در سازمانها گردند.

2  مروری بر پیشینه تحقیق

1-2  پیشینه داخلی

.[4] -1 هدف از این پژوهش ارائه یک روش مناسب برون سپاری وظایف خدمات شهری - وظایف ایجاد و نگهداری فضای سبز - فعالیت های که باید به شرکت های خدماتی واگذار شود را تعیین میکند. نتایج این پژوهش حاکی از این است که معیارهای ملاحظات استراتژیکی و مدیریتی از بالاترین میزان اهمیت در تصمیمات برون سپاری خدمات شهری برخوردار بوده و اولویت انها جهت برون سپاری با نگهداری فضای سبز و ایجاد فضای سبز میباشد.

 در این پژوهش هدف بررسی اثرات برونسپاری بین المللی، سرمایه .با فناوری بالا، سرریز سرمایه گذاری مستقیم خارجی و موجودی سرمایه تحقیق و توسعه بر بهره وری کل عوامل تولید در صنایع منتخب با فناوری بالای ایران است. لذا برای دستیابی به این هدف، از روش شناسی اقتصادسنجی داده های تابلویی برای صنایع منتخب با فناوری بالای ایران طی دور - - 1379-1391استفاده شده است.

نتایج برآوردی نشان میدهدکه ضریب کششی متغیر برون سپاری بین المللی از لحاظ آماری در سطح بالایی از معنی داری قرار دارد. نتایج حاصل از برآورد الگو نشان دهنده اثر مثبت و معنی دار سرمایه با فناوری بالا و سرریزهای سرمایه گذاری مستقیم خارجی بر بهره وری کل عوامل تولید در صنایع منتخب با فناوری بالای ایران میباشد .طبق نتایج به دست آمده، افزایش موجودی سرمایه تحقیق و توسعه بر بهره وری کل عوامل تولید صنایع منتخب با فناوری بالای ایران غیرمعنادار شده است.

 هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر برون سپاری فعالیتهای قابل واگذاری بر بهره وری شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان میباشد. نتایج و یافته ها بدست امده از تحلیل داده ها میتوان به این نتیجه دست یافت که برونسپاری فعالیتهای واگذاری در شرکت توزیع برق استان اصفهان باعث افزایش بهروه وری در این شرکت نشده است

هدف از این تحقیق پژوهش ارائه چارچوبی جهت شناخت ریسک های برون سپاری پروژه های شرکت و الویت بندی انها میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید