بخشی از مقاله

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی کارگاه تولید درب پیش ساخته پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ،

بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .


فصل اول
کلیات

مقدمه :
مطالعات امكان سنجي، مطالعات كارشناسي است كه قبل از اجراي طرح هاي سرمايه گذاري اقتصادي انجام مي گيرد. در اين مطالعات از نگاه بازار، فني و مالي و اقتصادي طرح مورد بررسي و آناليز قرار گرفته و نتايج حاصل از آن به عنوان مبنايي براي تصميم گيري سرمايه گذاران مورد استفاده قرار مي گيرد.


گزارش حاضر مطالعات امكان سنجي مقدماتي توليد درب هاي پيش ساخته چوبي مي باشد. اين مطالعات در قالب متدولوژي مطالعات امكان سنجي تهيه گرديده است و مطابق متدولوژي فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقيق معرفي شده و سپس بررسي هاي لازم روي بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فني در خصوص چگونگي توليد و امكانات سخت و نرم افزاري مورد نياز نيز شناسايي شده و در نهايت ظرفيت هاي اقتصادي و حجم سرمايه گذاري مورد نياز براي

اجراي طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمايه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند كليه اطلاعات مورد نياز را كسب و در جهت انجام سرمايه گذاري اقتصادي با ديد باز و مسير شفاف اقدام نمايند . اميد است اين مطالعات كمكي هرچند كوچك در راستاي توسعه صنعتي كشورمان بعمل بياورد .

نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید درب پیش ساخته

محل اجرا :


مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

دلایل انتخاب طرح :
با بررسي ميزان تقاضاي مسكن در كشور و توان توليد و عرضه آن ، مي توان گفت كه ميزان نياز مسكن در كشور حدود 1,5 ميليون دستگاه در سال است و اين در حالي است كه حداكثر توان توليد مسكن در كشور 700 هزار دستگاه مي باشد . وضعيت فوق سبب ايجاد كمبود در كشور و رشد قيمت ها شده است . لذا كليه عواملي كه سبب كاهش زمان ساخت مسكن و در نتيجه افزايش قابليت توليد مي گردد ، از اهميت خاص بر خوردار خواهد بود . درب هاي پيش ساخته با توجه بر اينكه سبب نصب سريع و كاهش نسبي دوره ساخت ساختمان مي گردد ، داراي اهميت مي باشد .

وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 23 نفر میباشد .

 

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و کد محصولات
درب پيش ساخته چوبي ، درب هائي هستند كه از تخته هاي MDF , HDF ساخته مي شوند . تخته هاي فوق علاوه بر اينكه از استحكام بالائي نسبت بر چوب معمولي ، تخته هاي چند لايه و فيبر ها برخوردار مي باشند، مقاومت بسيار خوبي نيز در مقابل رطوبت و آب از خود نشان مي دهند .


درب هاي پيش ساخته بصورت مدولار ( ابعاد و اندازه هاي استاندارد شده و مشخص ) طراحي و ساخته شده و در دسترس مشتريان قرار مي گيرند . لذا ساختمان سازان با تامين آن ، تنها اقدام به نصب درب مي نمايند و دليل اطلاق درب پيش ساخته بر اين محصولات نيز همين موضوع مي باشد . پيش ساخته بودن سبب مي گردد كه عمليات تامين و نصب درب با سرعت بالاتري انجام گيرد و بدينوسيله طول كل احداث بنا كاهش پيدا نمايد و اين موضوع براي توليد كنندگان ساختمان بسيار خوشايند است .
ورود اين محصولات به كشور از دهه گذشته آغاز گرديده است ولي در اين مدت كوتاه گسترش بسيار قابل توجهي پيدا كرده و جايگاه بالائي را در ميان ساير محصولات مشابه پيدا كرده است و اين موضوع مقبوليت آنرا نزد مصرف كنندگان نشان مي دهد .در شكل زير نمونه اي از درب پيش ساخته آماده نشان داده شده است .

كد محصول
انواع درب پيش ساخته چوبي مطابق طبقه بندي وزارت صنايع و معادن داراي كد آيسيك 20221120 مي باشد.

شماره تعرفه گمركي
با مراجعه به كتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگا ني شماره تعرفه 441820 بر اي درب ها ي آماده استخراج شده است .

شرايط واردات
با مراجعه به كتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگا ني، نتيجه گيري شده است كه محدوديت خاصي براي واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد. حقوق گمركي در واردات اين محصول 45 درصد مي باشد .

بررسي و ارائه استاندارد ملي يا بين المللي
با مراجعه به اطلاعات موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران ، نتيجه گيري شده است كه هنوز مؤسسه فوق بر اي درب ها ي پيش ساخته استاندارد خاص ي را تدوين نكرده است . البته شماره استاندارد 6840 در ارتباط با پرو فيل مورد استفاده در درب ها است كه در مورد محصول مورد مطالعه نيز صدق مي نمايد .

بررسي و ارائه اطلاعات لازم در زمينه قيمت توليد داخلي و جهاني
بررسي قيمت هاي داخلي
قيمت درب هاي پيش ساخته چوبي بر اساس عوامل زير تعيين مي گردد .
• كيفيت چوب بكار رفته در ساخت درب
• طرح و نقشه اجرا شده روي درب
• متعلقات و قطعات ( كيفيت دستگيره ، قفل و يراق آلات نصب شده روي درب )
• دكوراسيون كار شده روي درب
كليه عوامل فوق الذكر سبب اثرگذار ي در قيمت مي گردد و لي در حالت كلي مي توان گفت كه قيمت اين درب ها از يك صد هزار تومان تا 150 هزار تومان متغ يير است و همانطور يكه ذكر شد عامل اص لي در اين تغييرات قيمت ، عوامل ذكر شده در بالا مي باشد.

بررسي قيمت هاي جهاني
جنس چوب درب هاي پيش ساخته از MDF , HDF است و لذا نظر بر اينكه بخش عمده اين نوع چوب ها واردا تي است لذا قيمت جهاني درب پيش ساخته نيز نسبتا معادل با سطح قيمت در كشور بوده و يا اندكي از آن بالاتر مي باشد . ارزان بودن نيروي كار در ايران با هزينه ها ي پرداخت تعرفه گمركي 20 درصد بر اي وار دات چوب مصر في در ساخت درب تهاتر شده و اين امر سبب شده است كه قيمت جهاني درب ها تنها اندكي از قيمت مشابه آن در ايران بالاتر باشد.

موارد مصرف و كاربرد


درب ها ي پيش ساخته بعنوان درب داخل منازل ، ادارات ، شركت ها و موارد مشابه مي باشد . اين درب ها بصور ت مدولار ساخته شده و طراح ساختمان متناسب با آنها اقدام به تعبيه فضاي نصب در ديوارها مي نمايند .
اجراي سر يع خريد و نصب درب در ساختمان ساز ي ها و همچنين قيمت نسبتا مناسب اين درب ها بواسطه تو ليد سري و انبوه آنها ، مطلو بيت بالا ئي را در بازار در جهت استفاده از اين درب ها بوجود آورده است .

در مورد انواع درب ها كه سبب ايجاد موارد كاربرد مختلف نيز بر اي آنها ايجاد م ي كند، كه مي توان به موارد زير اشاره كرد .
• درب ورودي
• درب هاي اتاق ها
• درب هاي پارتيشن
• درب هاي دكوري
شكل ظاهري ز يبا و استحكام مكانيكي بالا ، كاربرد اين درب ها را روز به روز افز ايش داده و مصرف آنرا عمومي مي سازد .
بررسي كالاهاي جا يگزين و تجزيه تحليل اثرات آن بر مصرف محصول
اصلي ترين كالا ي جا يگزين درب ها ي پيش ساخته چو بي ، درب ها ي چو بي معمو لي مي باشد كه از چوب معمولي ، سه لايه و فيبر ساخته مي شود . از طرف ديگر بعضا درب هاي آهني و آلومينيومي نيز مي توانند براي اين نوع درب ها بعنوان جايگزين محسوب گردند ، ليكن همانطوريكه عنوان شد اصلي ترين جايگزين ، درب هاي چوبي معمولي است كه در جدول زير توضيحات مختصر ي در خصوص اثرات كالاهاي جايگزين فوق و قدرت جايگزيني براي درب هاي پيش ساخته ارائه شده است.

با توجه به جدول بالا، در مجموع مي توان گفت درجه جايگزيني دو نوع درب نسبتا بالا است و در صورتي كه بالانس اين جايگزيني مورد بررسي قرار گيرد، نتيجه گيري خواهد شد كه وزنه سنگ ين جايگزيني در خانوارها ئي با در آمدها ي بالاتر براي درب پيش ساخته و در خانوارهائي با در آمد متوسط و پائين تر براي درب هاي چوبي معمولي خواهد بود .
كشور هاي عمده توليد كننده و مصرف كننده


كشور هاي عمده توليد كننده درب هاي پيش ساخته در جهان شامل كشور هاي زير مي باشد.
• آمريكا
• ايتاليا
• آلمان
• فرانسه
• كانادا
• برزيل
• تركيه
• اندونزي
توليد و مورد استفاده قرار مي گيرد و لي در كشورها ئي كه توليد چوب در آنها بيشتر است از ميزان توليد بالاتري برخوردار مي باشند . از اينرو مي توانيم از اين كشورها بعنوان كشورهاي مطرح در توليد ياد كنيم . ذيلا به كشورهاي فوق اشاره شده است .
• برزيل
• فرانسه
• هندوستان
• چين
• مالزي
• اتريش
• آلمان
• اندونزي
• روسيه
• چين
• امارات متحده عربي
از نقطه نظر كشورها ي مصرف كننده نيز مي تو ان گفت كه بخش عمده كشورها ي اروپاي غربي و آمريكا، تركيه، ژاپن و كانادا از كشورهاي عمده مصرف كننده مي باشند .

شرايط صادرات
از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگا ني، بر اي صادرات محصولات تو ليدي طرح هيچگونه شرايط و محدوديتي وجود ندارد . ليكن از آنجايي كه اين محصو لات، يك كالا ي صنعتي محسوب مي گردند، از اينرو ورود به بازارها ي جهاني مستلزم برخوردار ي تو ليدكننده از شر ايطي مي باشد كه در جدول زير به شرايط فوق اشاره شده است.


وضعيت عرضه و تقاضا
بررسي ظرفيت بهره برداري و روند توليد از آغاز برنامه سوم تاكنون
الف) بررسي ظرفي تهاي بهره برداري
با مراجعه به اطلاعات وزارت صنايع و معادن، ملاحظه شده است كه تعداد ز يادي واحد صنعتي در حال تو ليد درب پيش ساخته چو بي مي باشند . بنابراين به منظور خلاصه نو يسي ، فهرست اين واحدها در هر استان جمع بندي و در جدول زير ارائه شده است .

ب ) بررسي روند ظرفيت نصب شده توليد درب پيش ساخته چوبي در كشور
با توجه به جدول شماره 3 ، براساس تار يخ شروع بهره برداري واحدها ي فعال موجود، روند ظرفيت نصب شده توليد درب پيش ساخته در كشور به شرح جدول زير جمع بندي شده است.

بررسي روند توليد واقعي درب هاي پيش ساخته در كشور
در جدول شماره 3 ، واحدهاي فعال در تو ليد درب پيش ساخته چوبي آورده شده و متعاقب آن ظرفيت اسمي آنها نيز برآورد گرد يد. ليكن بر اي بررسي روند تو ليد واقعي واحدهاي فوق بايد گفت كه بخش عمده اين واحدها از مالكيت خصوصي برخوردار هستند . لذا امكان دسترسي به آمار توليد

واقعي آنها بسيار دشوار مي باشد و لذا بر اي اطلاع از تو ليد واقعي اين واحد ها مطالعات ميداني انجام شده و بر طبق آن نتيجه گيري شده است كه تو ليد واقعي واحدها ي فعال حدود 75 درصد ظرفيت اسمي آنها صورت گرفته و بدينوسيله توليد واقعي درب پيش ساخته چوبي در جدول زير جمع بندي شده است .



د) بررسي سطح تكنولوژي توليد در واحدهاي فعال
فرايند توليد درب هاي پيش ساخته به صورت زير است:

با توجه به فر ايند بالا مي توان گفت كه تكنولوژ ي مورد استفاده در توليد درب ها ي پيش ساخته در مورد كليه واحدهاي تو ليدي آن يكسان است و تفاوت خاصي بين تكنولوژي ها وجود ندارد . و آنچه در اين فر ايند دار اي اهميت است درجه كيفيت ماشين آلات مورد استفاده در تو ليد و همچنين كيفيت مواد اوليه مصرفي مي باشد كه اين عامل سبب ايجاد سطح كيفيت بهتر درب توليدي مي شود .

ه) نگاهي به راندمان توليد (درصد استفاده از ظرفيت اسمي) در واحدهاي توليدي فعال
توليد درب ها ي پيش ساخته از چند سال گذسته در كشور معمول شده است و لذا مي توانيم اين صنعت را در كشور صنعتي جوان محسوب نمائيم . از اينرو كليه كارخانجات توليد كننده از رونق بازار مناسبي برخوردار بوده و اكثرا نيز بر اين امر اتفاق نظر دارند . از اينرو بر اي كسب اطلاع از متوسط راندمان اين واحد ها ، مطالعات ميداني صورت گرفته كه بر اساس آن متوسط راندمان واحدهاي فعال در درب پيش ساخته 75 درصد نتيجه گيري شده است .

 

و) نام كشورها و شرك تهاي سازنده ماشي نآلات مورد استفاده توليد
كليه ماشين آلات يا به عبار تي خط توليد درب در كشورمان قابل تامين است . البته مبحث ديگر ي كه از اهميت بالا در فر ايند تو ليد درب برخوردار است ، مهارت ها ي انسا ني مي باشد كه لازم است آنرا نيز در رديف سرمايه گذاري طرح طبقه بندي كرد .

از اينرو با توجه به وضعيت فوق ، فهرست منابع تامين ماشين آلات در جدول زير آمده است.

پيش بيني عرضه در بازار آينده كشور
عرضه درب هاي پيش ساخته ، در آينده از طريق توليد واحدهاي فعال و طرح هاي در حال ايجاد و همچنين واردات صورت خواهد گرفت كه در ادامه هر كدام از آنها مورد بررسي قرار گرفته است.

الف) پيش بيني توليد داخل واحدهاي فعال
در جدول شماره 4 ظر فيت نصب شده كشور بر اي توليد درب هاي پيش ساخته در سال هاي گذشته آورده شد . همچنين در جدول شماره 5 توليد واقعي اين محصول برآورد گرديد. از اينرو با در نظر گرفتن ظر فيت و تو ليد واقعي انجام شده در سالها ي گذشته ، عرضه اين واحدها در آ ينده سالانه 2115138 متر مربع پيش بيني شده است.

ب ) پيش بيني توليد داخل واحدهاي در حال ايجاد
در جدول شماره 7 فهرست طرح هاي در حال ايجاد كشور آورده شد . بنابراين مطابق سوابق موجود، بر حسب درصد پيشرفت فعلي طرح ها ، مقاطع بهره برداري از آنها به صورت زير فرض شده است :

 


با توجه به جدول بالا ، ظر فيت طرح هاي در حال ايجاد كه در آ ينده به ظرفيت نصب شده كشور اضافه خواهد شد، به صورت زير قابل پيش بيني است:


بررسي روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نيمه اول سال 85
با مراجعه به آمار بازرگاني خارجي كشور ، ميزان واردات درب در سالها ي گذشته بصورت ز ير استخراج شده است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید