بخشی از مقاله

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی تولید پروفیل ام دی اف پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ،

میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .


فصل اول
کلیات

مقدمه :
دنيايي كه پيش رو دار يم ،گستره ايست بر اي ظهور خلا قيت ها و نو آوري ها يي كه جز با همت متخصصان و كارشناسان تحقق نخواهد يافت.چنين د نيايي مستلزم بكار گيري تكنولوژ ي مدرن وپيشرفته ،استفاده به ينه از منابع وسيستم ها و روش ها ي برتر است كه اين مهم در جوامع صنعتي امروز، شرط لازم براي دستيابي به خواسته ها و رضايت مشتريان است. فرآورده ها ي

حاصل از چوب به اشكال مختلف و متناسب با هز ينه انجام شده و محل كاربرد آن مورد استفاده عموم قرار م ي گ يرد و به عبارت د يگر مي توان در طيف صنعتي، اوراق فشرده چو بي را شامل تخته چند لا، تخته خرده چوب (نئوپان) ، تخته فيبر و MDF يا Medium Density Fiberboard را نام برد كه اصولا “ اختلاف فن آور ي تو ليد در مبحث شكل (با استفاده از رطوبت موجود در خرده چوب ها و يا ا لياف سلولز ي و بهره جو يي از هو ا ) منجر به تو ليد نئوپان و يا MDF مي شود.
اما بدليل ارتقا سطح كيفي MDF نسبت به سا ير محصولات مشابه آنرا متمايزتر نشان داده و

بخودي خود از جا يگاه خاص ي برخوردار نموده است . زيرا اين محصول ضمن قرار گرفتن در خانواده – تخته ها ي سخت، مقاومت از كاربردي بالاتر نيز برخوردار مي باشد و دانسيته آن بين 800 640 كيلوگرم بر مترمكعب مي باشد.


از طرفي بد ليل اينكه سطح MDF صاف، يكنواخت و نرم بوده و تركيبي از فيبرهاي چوبي ليگنو سلولزي مي باشد در برابر گرما و فشار سخت شده و در صورت مخلوط شدن با سا ير افزودني ها كمك شا ياني به ارتقاء سطح كيفيت آن مي شود تا بتوان در ساخت كا بينت آ شپزخانه، مبلمان، ميزو صندلي، اثاثه اداري و... از آن بهره جست.
به منظور افز ايش مقاومت MDF و نزد يك شدن اين فاكتور به چوب طبيعي مي توان از عمليات روكش كردن سطح با كاغذهاي لمينه با سرعت سخت شدن سر يع استفاده نمود و اين عمليات زماني شرايط مطلوب را حاصل مي نمايند كه در حين فرآيند توانسته باشيم.


توزيع و يكنواختي دانس يته، يكنواختي ضخامت در سطح را كاملا “ رعايت كرده باشيم. معمولا “ جهت روكش كردن از كاغذهاي آغشته نظير كاغذها ي آغشته شده به پلي استر، فن ليك و ملامين استفاده مي نمايند.
و جهت رسيدن به شر ايط ايده آل مي بايست توجه نمود كه رطوبت تخته فيبر بيش از 7 درصد تجاوز ننمايد زيرا عبور بخار آب از اين نوع كاغذها به سختي صورت گرفته مي گيرد.

نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید پروفیل MDF

محل اجرا :


مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

دلایل انتخاب طرح :
با توجه به اينكه پروفيل MDF جزوء كالاهاي مصرفي بوده و بيشتر به دليل زيبايي و شكل ظاهري آن در توليد ديگر محصولات چوبي ، كابينت ها و ... كاربرد دارد ، از اهميت استراتزي خاصي بر خوردار نمي باشد.

وضعیت و میزان اشتغالزایی :


تعداد اشتغالزایی این طرح 26 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و کد محصولات
امروزه تكنولوژ ي پيشرفته مصنوعات چوبي در جهان تكن يك ها ي جد يدي را بر اي چشم نواز تر نمودن طراح ي ها ورعا يت هارمو ني در معمار ي ها ي داخل ي ساختمان و فضا ها ايجاد نموده است.در اين ميان،تكنولوزي پيشرفته رپينگ (فرايند روكش چسباني) روي mdf براي دستيابي به اين مقاصد ايجاد گرديد.
از انجا كه انعطاف پذ يري روكش ها ي HPL طي فرايند روكش چسبا ني جلوه خاصي به شاخه هاي ابزار خورده mdf بخشيده كه حاصل اين فرايند پروفيل ناميده مي شود.
• پروفيل هاي درب
• پروفيل هاي تاج و زير چراغي
• پروفيل هاي كركره، پانل ديواري و قرنيز حاشيه ديوار
• پروفيل هاي نبشي
• پروفيل هاي لبه
• پروفيل هاي روكوب

كد آيسيك محصولات
كد ISIC اين محصولات كه در لوح فشرده وزارت صنايع و معادن آمده است 20211112 مي باشدكه متعلق به پروفيل هاي MDF می باشد.

شماره تعرفه گمركي
شماره تعرفه گمرك ي مختص روكش هاي پرو فيل MDF عبارت است از 39219020 كه با بررسي هاي ميداني انجام شده واردات و صادرات پروفيل هاي mdf نيز با همين كد تعرفه صورت مي گيرد.

شرايط واردات
با توجه به آمار مندرج در كتاب مقررات واردات و صادرات وزارت بازرگاني، حقوق گمركي اين محصول 4 درصد مي باشدو محدوديت و ممنوعيت خاصي براي واردات پرو فيل MDF وجود ندارد و واحد هايي كه مصرف كننده اين محصول مي باشند مي توانند تقاضايشان را از طريق واردات تامين نمايند.


بررسي و ارائه استاندارد ملي يا بين المللي


با توجه به اطلاعات به دست آمده از موسسه استاندارد وتحقيقات صنعتي ايران پروفيل هاي ساخته شده از MDF داراي شماره استا ندارد ملي مشخصي نمي باشند.

بررسي و ارائه اطلاعات لازم در زمينه قيمت توليد داخلي و جهاني
قيمت داخلي محصولات
با بررسي ها ي انجام شده در خصوص قيمت داخلي پروفيل MDF اين نتيجه حاصل شده است كه قيمت انواع پرو فيل هاي MDF موجود در بازار بر اساس سايز ورق، مشخصات پروفيل و شكل آن از شاخه اي 4000 تومان تا 9000 تومان متغيير مي باشد.

قيمت جهاني محصولات


با توجه به استعلام هاي صورت گرفته از شركت هاي وارد كننده اين محصول، قيمت جهاني اين محصول در حدود شاخه اي 3تا 12 دلار مي باشد.

موارد مصرف و كاربرد
پروفیل های MDF بيشتر در صنايع كا بينت ساز ي،در و پنجره و وسا يل چو بي اعم از خانگي و اداري كاربرد دارد و به طور كلي به شكل زير طبقه بندي مي شود.
• پروفيل هاي درب
• پروفيل هاي تاج و زير چراغي
• پروفيل هاي كركره، پانل ديواري و قرنيز حاشيه ديوار
• پروفيل هاي نبشي
• پروفيل هاي لبه
• پروفيل هاي روكوب

بررسي كالاهاي جا يگزين و تجزيه تحليل اثرات ان بر مصرف محصول
بطور كلي در مورد كالا ها و محصولات جا يگزين بر اي پروفيل ها ي ام .د.ف م ي توان بيان كرد كه تقريبا تمام اين پروفيل ها را ميتوان از سا ير چوب ها ي طبيعي و مصنوعي ومواد سلولز ي به و يژه نئوپان تو ليد و عرضه كرد ولي با توجه به تنوع محصولات وكيفيت و استحكام بالاتر پروفيل ها ي ام.دي.اف وهم چنين افز ايش حجم و سرعت تو ليد، محصول جايگزيني براي پروفيل هاي ام .دي.اف وجود ندارد و تقاضا ي اين محصولات روند صعودي و رو به رشدي دارد و چندان متاثر از قيمت كالاهاي جايگزين نمي باشد.

كشور هاي عمده توليد كننده و مصرف كننده
در حال حاضر تقاضاي پروفيل هاي MDF در بازار امروز به دليل مزاياي زيادي كه از نظر كيفي و ظاهري در اين محصولات وجود دارد بسيار بالا و روبه رشد است و تقر يبا در اكثر كشورها از اين محصولات استفاده مي شود. از بين كشورهاي عمده تولييد كننده پروفيل هاي MDF مي توان كشورها ي تركيه ،مالز ي و چين را نام برد.

شرايط صادرات


متاسفانه به د ليل ضعف ها ي موجود در اين صنعت و كيفيت نسبتا پا يين پرو فيل ها ي توليد شده در مقا يسه با سا ير كشور ها ي پيشتاز در اين صنعت از جمله ترك يه ، مالز ي و چين در حال حاضر امكان صادرات اين محصول وجود ندارد.

وضعيت عرضه و تقاضا
بررسي ظرفيت بهره برداري و روند توليد از آغاز برنامه سوم تاكنون
طبق آمار رسمي منتشر شده از سوي سازمان صنايع و معادن ، در حال حاضر تنها 5 واحد صنعتي در زمينه توليد پروفيل هاي MDF فعاليت دارند كه عمده توليد كنندگان اين محصول در استان تهران قرار دارند. ذكر اين نكته ضروريست كه با توجه به موانع و مشكلات خطوط توليد ظرفيت واقعي طرحها معمولا پايين تر از ظرفيت اسمي مي باشد و براي پروفيل در حدود 80 درصد ظرفيت اسمي برآورد شده است.


لازم به ذكر است توليد محصول طي سالهاي گذشته بشرح جدول زير بوده است.

سازندگان ماشين آلات
عمده توليدكنندگان دستگاههاي مورد نياز اين طرح كشورهاي ايتاليا،آلمان وتركيه و چين هستند كه صاحب تكنولوژي مناسب جهت توليد اين دستگاهها مي باشند ليكن بنابر ادعاي توليد كنندگان داخلي اين محصولات، در حال حاضر شركت هاي ايراني توليدكننده ماشين آلات با توجه به تكنولوژي نسبتا پيشرفته اين ماشين آلات توانايي ساخت و توليد ماشين آلات توليد پروفيل MDF را دارا می باشد.

بررسي وضعيت طرحهاي جديد و طرح هاي توسعه در دست اجرا
طبق آمار و اطلاعات موجود درلوح فشرده وزارت صنايع و معادن 63 طرح ايجاد واحد صنعتي در خصوص پروفیل MDF وجود دارد كه تعداد 51 واحد صنعتي هيچ پيشرفتي نداشته اند و ليست طرح هاي در دست احداث كه داراي در صد پيشرفت مي باشند در جدول زير آورده شده است

تاريخ بهره برداري از طرحهاي با پيشرفت بيش از 74 درصد تا پايان سال 86 ،

بين 50 تا 74 درصد در سال 1387 ، واحدهاي بين 25 تا 49 درصد در سال 1388 و واحدهاي بين 1 تا 24 درصد در سال 1389 فرض شده است . درصد استفاده از ظرفيت طرحهاي در دست اجرا براي سال اول 60 درصد و به ترتيب در سالهاي آتي 70درصد در نظر گر فته شده است . بدين ترتيب ظرفيت طرحهاي در دست اجرا طي سالهاي آتي طبق جدول زير برآورد شده است.

پیش بینی کل امکانات عرضه :


بررسي روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نيمه اول سال 85
پروفیل های MDF بطور مجز ا داراي كد تعرفه واحدي نمي باشند و بطور كلي واردات آن با كد تعرفه 39219020 صورت مي گيرد كه ميزان واردات آن در سال ها ي مختلف در جدول زير آورده شده است:

به علت عدم دسترسي به اطلاعات مورد نياز جهت تحليل به روش آماري و اقتصاد سنجي از روش برآورد مصرف ظاهري مطابق با رابطه زير استفاده شده است.
C = Y+M-X

بررسي روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا نيمه اول سال 85
با توجه به اينكه توليدات داخلي اين محصول جوابگوي تقاضا نمي باشد امكان صادرات براي اين محصول ميسر نمي باشد.

بررسي نياز به محصول با اولويت صادرات تا پايان برنامه چهارم
لازم به ذكر است كه پيش بيني تقاضا براي سال هاي آتي نيز با استفاده از روش رگرسيون برآورد شده و نتايج آن در جدول زير آورده شده است.

مطالعات فني و تكنولوژيكي
بررسي اجمالي تكنولوژي و روش هاي توليد و عرضه محصول در كشور و مقايسه آن با ديگر كشورها
به طور کلی تولید انواع پروفیل MDF داراي پروسه ي توليد مشابهي مي باشند كه در زير به طور كامل تشريح مي گردد. در اين روش ابتدا شيت هاي MDF مخصوص پروفيل در ابعاد 8/2* 10/2 كه دو برابر ورق های MDF معمولي تحت فشار پرس گرم قرار گرفته ،توسط دستگاه پانل بر به ابعاد مورد نظر بر حسب نوع پروفيل برش داده مي شوند . سپس شيت هاي برش خورده به سمت

دستگاه مولدر هدايت مي شوند در اين مرحله توسط دستگاه مولدر كه از تيغه هاي متعددي تشكيل شده است شكل مورد نظر پروفيل بر روي نوار هاي برش خورده ايجاد ميشود و در نهايت پروفيل هاي نيمه ساخته براي پرس روكش هاي P.V.C به دستگاه رپينگ منتقل مي شوند.
در اين دستگاه پروفيل هاي نيمه ساخته توسط غلطك به درون دستگاه منتقل مي شوند و روكش p.v.c برش خورده به ابعاد پروفيل مورده نظر به صورت رول در بالاي دستگاه قرار گرفته و همزمان با حركت پروفيل به سمت جلو ، رول به درون دستگاه كشيده مي شود و پس از حرارت ديدن ، روكش P.V.C به چسب مخصوص پروفيل (چسب هاي فرمالدييد ) آغشته مي شود و روي پروفيل ها كشيده مي شود سپس غلطك هاي متنوع (از 4 تا 20 غلطك ) موجود در اين دستگاه به طور كامل روكش را روي پروفيل پرس مي كنند.
در نهايت پروفيل هاي توليد شده براي بسته بند ي و ارسا ل به قسمت بسته بندي منتقل مي شود.

پروسه توليد پروفيل:

با توجه به مطالب ذكر شده، نتيجه گيري مي شود كه هر چند تكنولوژي مورد استفاده در كشورمان و بسياري از كشورهاي ديگر نسبتاً يكسان است، ليكن كيفيت اجراي تكنولوژي فوق به دو سطح قابل تقسيم است كه اين تقسي مبندي سبب مي گردد تا واحدهاي فعال در اين شاخه از صنعت عملاً به دو گروه عمده تقسيم بندي گردند. در جدول زير اين تقسيم بندي شرح داده شده است.

تعيين نقاط قوت و ضعف تكنولوژي هاي مرسوم (به صورت اجمالي) در فرآيند توليد
همان طور كه در قسمت قبل اشاره شد براي توليد پروفيل MDF در همه جاي دنيا تقريبا از فرآيند

واحدي استفاده مي شود با اين تفاوت كه تكنولوژي ماشين آلات توليد پروفيل متفاوت است و برخي كارخانه ها از تكنولوژي بالاتري برخوردارند.
سطح تكنولوژي مورد استفاده در توليد پروفيل در قسمت گذشته معرفي شد . از اينرو در اين قسمت بررسي نقاط قوت و ضعف تكنولوژي هاي فوق الذكر آورده خواهد شد:

بررسي و تعيين حداقل ظرفيت اقتصادي همراه با برآورد حجم سرمايه گذاري ثابت
برآورد حداقل ظرفيت اقتصادي طرح
با توجه به امكانات عرضه و تقا ضا و پيش بيني ها ي انجام شده كه نتا يج آن در قسمت عرضه و تقاضا آورده شده است و همچنين براساس ظرفيت واحدهاي در دست احداث، حداقل ظر في ت اقتصادي طرح 50000 متر مربع با در نظر گرفتن موارد ز ير مي باشد .گفتني است در بعضي از ماشين آلات به علت ها ي مختلف از جمله نياز به تعو يض قطعات و نوع تو ليد قادر به استفاده از صددرصد ظرفيت خود نمي باشند و ماشين آلات تو ليد اين نوع محصولات از اين گونه است . از اينرو مطابق با راندمان اشاره شده در بخش عرضه (توليدكنندگان فعلي ) ميتوان حداكثر ظرفيت عملي طرح را برآورد كرد . بنابراين با احتساب راندمان 80 درصد، توليد واقعي و ظرفيت عملي طرح برابر با 40000 مترمربع مي باشد.

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :


1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنایع .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .


4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .
5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی
- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید