بخشی از مقاله

چکیده:

ساختارهای ذهنی دستمایه بسیاری از کارهای هنری انسان است. انتقال مفاهیم ذهنی به دنیای واقعی تحت تأثیر محدودیتهای موجود باعث کاهش قابل توجه کیفیت مفاهیم ذهنی میشود. انتقال تدریجی ساختارهای ذهنی به قالب معماری یکی از شیوههایی است که میزان افت کیفی مفاهیم را نشان میدهدبررسی. انتقال مفاهیم ذهنی از بُعد ریاضی محض به دنیای فرمها آنهم از نوع معماری با کمترین تغییرات، موضوع این تحقیق است. در این راستا قصد بر این است تا از پرده ظاهر گذر کرده و به عرصه پنهان نزدیک شد تا بلکه از آن طریق به احکام ژرفتر ی از مفاه می اصیل پی برد، و از آن طر یق به ساختار شکلگریی فضای سیال معماری دست پیدا کرد.

انتقال از ذهنیت ریاضی به عینیت معماری و بلعکس از طریق دستمایه قرار دادن انعطافپذیری واحد مشترک و اولیه تشکیل دهنده در هر دو عرصه است که از به هنجار کشیدن تغییرات سه عامل طول، عرض و ارتفاع از بُعد نظری و عملی آن محقق میشود. در اینجا مسئله تجلی شفافیت فضا در حقیقت معماری مطرح میشود. آ ایبه سخره کشیدنبُعد پنهان حقیقت فضا باعث این امر یعنی »تجلی شفافیت« میشود؟بُعدای ظاهر آن، یعنی معماری است که باعث این تجلی میشود؟ روش کاوشگرانه اتخاذ شده برای اخذ اطلاعات از طریق جستجوی منابع ریاضی برای فهم مفاهیم ریاضی سازنده بنیانهای نظری اولیه صورت میگیرد. سپس با روشی تحلیلی، بنیانهای نظری مقادیر تبدیل کننده در پیکرههایی ساده و پیچیده اما قابل فهم، بررسی میشوند.

در انتها کلیه بررسیها در یک نمونه اجرا شده - مرکز فرهنگی حیدرعلی اُف - از منظر معماری به دقت موشکافی میشود. در یک جمعبندی اینطور به نظر میرسد که در آفر ینش محض ر یاضی مؤلفههایی مانند زمان و جاذبه بدون جنبه عملکردی آنها مورد استفاده قرار میگیرد. عواملی که لحاظ آنها در معماری، آنها را بشدت به سمت کالبدی شدن سوق میدهد . در ا ین صورت جنبهها ی هنر ی معمار ی از قدرت قا بل توجه ی برخوردار خواهند شد که جنبهها ی عملکردی آن را در مینوردد و گام در عرصه ای میگذارد که به دلیل پیچیدگی چشمگری آن درک لحظه ای را در منظرهای متفاوت بوجود میآورد. به عبارت دیگر این حقیقت پنهان فضا است که شرایط تجلی درجات مختلف شفافیت فضا را بوجود میآورد؛ و از آنجاست که معماری بوجود میآید.

واژگان کلیدیحقیقت،: زها حدید، ریاضی، فضای معماری، مرکز فرهنگی حیدرعلیاُف

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید