بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

مقدمه: مفهوم دورکاري

—"دورکاري" نوعي شيوه کار است که به شاغل اجازه مي دهد بدون نياز به حضور در اداره تکاليف و وظايف حرفه اي خود را به دور از شيوه هاي  سنتي با انعطاف پذيري بيشتري انجام دهد که يکي از اصول توسعه آن فناوري اطلاعات است.

—"دورکاري"، مفهومي است که به شدت با تکامل فناوريهاي انفورماتيکي و توسعه شبکه هاي اينترنت و اينترانت گره خورده است.

—

اسلاید 2 :

مقدمه: شيوه هاي دورکاري

— دورکاري خانگي (Home based Telework) : شاغل از خانه خود کار مي کند و از طريق رايانه، فاکس و يا ساير دستگاهها با اداره ارتباط برقرار مي کند. رايانه مي تواند به طور ثابت به شبکه اداره متصل باشد و يا مي تواند تنها براي ارسال و دريافت مورد کار با شبکه داخلي سازمان ارتباط بگيرد.

— دورکاري از مرکز ماهواره اي (satellite branch office): در اين روش، کار مي تواند در شعبه ويژه اي که توسط اداره راه اندازي شده است انجام شود. اين شعبه ويژه با شعبات معمولي شرکتها قابل تمايز است. به طوريکه شعبات معمولي با هدف پاسخگويي به مشترياني که در نقاط مختلف کشور زندگي مي کنند راه اندازي مي شود درحالي که شبعه مرکز ماهواره اي براي پاسخگويي به تمام اتصالاتي که از طريق رايانه هستند آمادگي دارد. به اين ترتيب شاغل مي تواند از طريق اين شعبه با اداره مرکزي تعامل و کار کند.

— دورکاري موبايل (mobile telework) : در اين روش، کارمند از طريق اينترنت و يک دستگاه رايانه قابل حمل و ديگر ابزارهاي موبايل شامل تلفنهاي همراه هوشمند، رايانه هاي جيبي  (PDA) و ... کار مي کند. اين رايج ترين و ساده ترين روش دورکاري به ويژه براي خبرنگاران و بازرگانان است.

—دورکاري از طريق مرکز از راه دور (telecottages) : در اين روش، دورکاري در مراکزي که توسط يک کنسرسيوم شرکتي، يک شرکت مجزا و يا حتي توسط سازمانهاي دولتي ايجاد شده است انجام مي شود.

—

اسلاید 3 :

مثالهايي از دورکاري

—استفاده از پزشکان ساير کشورها در اوقات شبانه کار بيمارستانها (تله مديسن): براي مثال وقتي يک بيمار طي نيمه شب در بيمارستان سنت ماري نياز فوري به سي تي اسکن، التراسوند و يا ام-آر-آي داشته باشد ديگر نيازي نيست تا کارکنان بخش اورژانس، دکتر راديولوژيست را از رختخواب بيرون بکشند تا او تصاوير را بخواند. اينکار توسط دکتري در ماوراي درياها و درست هنگامي که نيم روز کار خود را ميگذراند انجام خواهد شد.

—در فيليپين کارکنان ثبت داده ها  (data entry) کار ثبت وجمع آوري ليست کتاب ها را براي کتابخانه ملي پاريس انجام مي دهند.

—فرض کنيد يک مهندس الکترونيک از ايران و مهندسي از ژاپن بر روي پروژه طراحي مدار الکترونيکي دستگاه خاصي کار مي کنند. اين دو نفر مي توانند با بکارگيري يکي از نرم افزارهاي کنفرانس ويدئويي با يکديگر مکالمه صوتي-تصويري داشته باشند

—

اسلاید 4 :

 مزاياي دورکاري براي سازمانها

—قدرت سازمان ها در انتخاب بهينه نيروي کار افزايش مي يابد.

— شلوغي بيش از حد محل هاي کار کاهش مي يابد.

— نياز به ساختمان هاي بزرگ و ادارات عريض و طويل کاهش مي يابد.

— غيبت کارکنان کاهش مي يابد (در حدود60%).

— ساز مان ها قدرت بيشتري براي پاسخگويي به نياز هاي فوري و اضطراري خواهند داشت چون مي توانند قسمتي از کارشان را به شاغلان از راه دور بسپارند.

— تسهيل انجام اموري که بايد به صورت مخفيانه انجام گيرند و کاهش امکان لو رفتن کل پروژه کاري مورد نظر

— افزايش بهره وري

اسلاید 5 :

مزاياي فردي دورکاري

  *کار از راه دور محدوديتهاي زماني و مکاني را از سر راه بر مي دارد. حالا ديگرمي توانيد در بهترين و خوش آب و هوا ترين مناطق زندگي کنيد از حاشيه شهرها تا مناطق ييلاقي کوهستان ها.
* کاهش رفت و آمد و هزينه هاي ناشي از آن که شامل هزينه حمل و نقل و ارزش پولي وقت تلف شده در راه.
* زماني که ناگزير در رفت و آمد روزانه به محل کار تلف مي شد، حالا مي تواند براي نگهداري از فرزندان و والدين پير سپري شود.
* گسترش حق انتخاب شغل و کار. کارمند هر شرکت يا سازماني  که دوست داريد باشيد، ديگر جا و مکان مليتش فرق نمي کند.

اسلاید 6 :

مزاياي اقتصادي-اجتماعي دورکاري

  * کاهش ترافيک هاي درون شهري و مشکلات ناشي از آن مثل آلودگي هوا و محيط زيست.
* کاهش نياز به راه سازي و گسترش بزرگراه ها
* براي کساني که ناتواني يا بيماري خاصي دارند که حضورشان در ادارات مرسوم، غير معقول و غير ضروري است، موقعيت کاري فراهم مي شود.
* بازار نيروي کار گسترش مي يابد يعني قدرت انتخاب سازمان ها براي انتخاب بهينه نيروي کار مورد نيازشان زياد مي شود زيرا تا ديروز سازمان ها ناگزير بودند کار را به يکي از متخصصان همان شهر (يا منطقه جغرافيايي) بسپارند اما امروز مي توانند کار را به طريق از راه دور به هر متخصصي که توانايي ها و قابليت هاي بيشتري دارد بسپارند که اين همان شايسته سالاري است. به اين ترتيب موقعيت هاي کاري يکساني نيز براي همه جداي از محل و موقعيتشان به وجود مي آيد که اين راستا عدالت اجتماعي است.
* کاهش رشد جمعيت شهر هاي بزرگ؛ از هجوم نيروي کار به شهرهاي بزرگ براي دستيابي به موقعيت هاي کاري بهتر کاسته مي شود.

اسلاید 7 :

مشاغل مناسب براي دورکاري

  * مشاغل کامپيوتري مثل برنامه نويسي، طرحي صفحات وب، طراحي گرافيکي، انيميشن سازي
* مترجمي، نويسندگي، فروش و بازار يابي، مشاوره، حسابداري
* کارهاي طراحي و محاسبات در علوم مهندسي مثل محاسبه و طراحي سازه در مهندسي عمران، طراحي ماشين آلات در مهندسي مکانيک
* تدريس (از طريق ويدئو کنفرانس)
* بطور کلي بسياري از کارهاي خدماتي به طريق از راه دور قابل انجام اند.

اسلاید 8 :

مشاغل نامناسب براي دورکاري

  * کارهاي عملي و اجرايي مثل آتش نشاني، پليس، کار آزمايشگاهي، جراحي، دندانپزشکي، اورژانس پزشکي و... (البته برخي از جراحي ها هم در حال حاضر از راه دور انجام مي شود - سايت راهکار مديريت)
* جاهايي که تاثيرگذاري و نفوذ درافراد مسئله خيلي مهمي است.
* زماني که نظارت مستمر و شديد بر کار ضروري است.
* زماني که احتمال وقوع پيشامدهاي اضطراري بالاست يا هزينه وقوع پيشامد اضطراري زياد است مثل مسئوليت نيروگاه اتمي، مسئوليت ماشين آلات در خط توليد انبوه
* کارهايي که ارتباط مداوم و مستقيم با تعداد زيادي از کارکنان يک ضرورت است.

اسلاید 9 :

مزاياي دورکاري در ايران

  * افزايش فرصت هاي شغلي براي نيروي کار متخصص: با توجه به اينکه سطح دستمزدها در ايران پايين است، شرکت هاي خارجي تمايل دارند از متخصصان ايران در انجام کارها استفاده کنند. کار از راه دور اين امر را تسهيل مي کند بدون اينکه نگران مشکلات ناشي از مهاجرت نيروي کار باشند. (جمعيت بيکاران جوان کشور از مرز 3 ميليون  و 800 هزارنفر گذشته و سالانه 721 هزار و 300 نفر بر عرضه نيروي کار کشور افزوده مي شود).
* ايجاد فرصتي مناسب براي اشتغال زنان: در بسياري از خانواده ها کار زن در خارج از خانه به دلايل مختلف امکان پذير نيست. کار از راه دور فرصت مناسبي براي اشتغال زنان را فراهم مي کند.

اسلاید 10 :

مشکلات دورکاري براي سازمانهاي ايراني

  * عدم آشنايي مديران با مزايا و کاربردهاي کار از راه دور و بطور کلي ICT
* بي ثباتي و نامطمئن بودن خطوط ارتباطي
* هزينه نسبتا بالاي نصب تجهيزات سخت افزاري
* هزينه بالاي ارتباطات
* ناکارايي و دانش اندک کارکنان بخش IT
* ضعف زبان خارجي اکثر افراد
* کمبود ضوابط و مقررات براي کار از راه دور

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید