بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


پرسشنامه اطلاعات شخصی وودورث

اولین نمونه پرسشنامه های خودسنجی شخصیت پرسشنامه اطلاعات شخصی ودورث است که برای استفاده در جنگ جهانی اول تهیه شده بود . این پرسشنامه اصولا معرف کوششی است بزای میزان کردن مصاحبه روانپزشکی و کاربرد گروهی آن . به همین جهت وودورث نخست با استفاده از ادبیات روان پزشکی و گفتگو با روانپزشکان اطلاعاتی در خصوص علایم روان آزردگی و دیگر اختلالات جمع آوری کرد و سپس براساس این علائم سوالهای اولیه پرسشنامه را تهیه نمود . این سوالهای به نابهنجاریهای رفتاری از قبیل ترس های غیر عادی یا هراس ها – وسواس بی اختیاری – کابوس و سایر اختلالات خواب – احساس خستگی شدید – علائم روان – تنی و احساس گم گشتگی مربوط بودند .

فرم اولیه این آزمون 116 سوال داشته که آزمودنی ها با پاسخ آری یا نه به انها پاسخ می دادند . وودورث در مراحل تدوین ایت پرسشنامه مواد یا سوالهایی را که بیش از 25 درصد افراد بهنجار هماهنگ با پاسخ کلید ( پاسخ هایی که نشانگر اختلال هیجانی بود ) به انها پاسخ دادند از محتوای پرسشنامه حذف کرد . چرا که ودورث فرض کرد که این گونه پرسش ها افراد روان آزرده را از افراد سالم جدا نمی کند .

اسلاید 2 :


انتخاب این پرسش ها بر اساس این روش نه تنها موجب شد ضریب تشخیص پرسش ها برای جدا کردن افراد بیمار از افراد بهنجار و سالم افزایش یابد بلکه سوالات این پرسشنامه کاهش یابد .

فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی وودورث 76 ماده دارد که برای سنجش اختلال های هیجانی افراد از 12 سالگی تا 17 سالگی کاربرد دارد .

ویژه گی هایی که به وسیله این پرسشنامه مورد سنجش قرار می گیرند عبارتند از :

اسلاید 3 :


هیجان پذیری

این ویژه گی 14 سوال پرسشنامه وودورث را به خود اختصاص داده و نمره برش این ویژگی 6 می باشد .

آزمودنی که در این ویژگی نمره بالاتر از 6 می گیرند به عنوان افراد هیجان پذیر و آزمودنی هایی که پایین تر از 6 می گیرند به عنوان افرادی که از هیجان پذیری بالایی برخوردار نمی باشند توصیف می شوند .

افراد هیجان پذیر به افرادی گفته می شود که شدت واکنش انها متناسب با شدت محرک دریافت شده نمی باشد .

این گونه افراد نسبت به محرک های ناخوشایند محیطی پاسخ های غیر منطقی افراطی و بیمار گونه از خود نشان می دهند .

بر احساسات و خشم خود کمتر کنترل دارند . خیلی سریع عصبانی و خیلی سریع آرام می گیرند .

در شرایط فشار آور آستانه تحمل آنها پایین می باشد و خیلی سریع متوسل به واکنش های بیمارگونه مثل گریه و یا پرخاشگری می شوند .

اسلاید 4 :


وسواس و خستگی روانی

این ویژگی 12 سوال پرسشنامه وودورث را به خود اختصاص داده است و نمره برش این ویژه گی 7 می باشد .

آزمودنی هایی که در این ویژگی نمره بالاتر از 7 می گیرند به عنوان افراد وسواس و به عنوان کسانی که دارای ضعف روانی هستند توصیف می شود .

این گونه افراد از درون تحت فشارند تفکر آنها خشک غالبی و مجهز به باید و نباید ها می باشد . هر چه نمره آزمودنی ها در این ویژگی بالاتر از 7 باشد به همان نسبت این نوع افراد به عنوان افراد انعطاف ناپذیر توصیف می شوند به گونه ای که قدرت تصمیم گیری ندارند و درباره مسائل مهم زندگی در شرایط بلا تکلیفی قرار می گیرند .

به طور کلی ترس _ دودلی _ انعطاف ناپذیری _ جزمی نگری _ خشکی افکار _ احساس گناه _ از دورن تحت فشار بودن _ کمال طلبی و مطلق گرایی از ویژگی های بارز این گونه افراد می باشد .

اسلاید 5 :


تمایل به گوشه گیری

این ویژگی 15 سوال پرسشنامه وودورث را به خود اختصاص می دهد و نمره برش این ویژگی 6 می باشد .

آزمودنی هایی که در این ویژگی نمره بالای 6 می گیرند افرادی غمگین _ دمغ _ درمانده _ ناامید _ منزوی _ ناخرسند _ اندوهگین و نگران می باشند .

این گونه افراد احساس بی ارزشی _ بی مصرفی و شرمندگی می کنند و به همین خاطر روابط اجتماعی با اطرافیان خود ندارند . اهل تفریح نیستند و اگر تفریح روند احساس لذتی ندارند .

دلبستگی ها _ علایق و حتی تمایلات جنسی آنها کاهش یافته می باشد .

به طور کلی از کندی و یکنواختی بر گستره زندگی انها حاکم است .

اسلاید 6 :


رفتار و افکار پارانوییدی

این ویژگی 18 سوال پرسشنامه وودورث را به خود اختصاص داده است و نمره برش این ویژگی 10 می باشد .

آزمودنی هایی که در این ویژهگی نمره بالاتر از 10 می گیرند به عنوان افراد بدبین  سوء ظن دار و بدگمان نسبت به اطرافیان و دیگران توصیف می شوند .

این گونه افراد نسبت به غریبه ها بیمناک و نگران انگیزه های آن ها می باشد . بی اعتمادی و بدگمانی فراگیر و دیرین نسبت به دیگران  حساسیات زیاد نسبت به بی اعتنایی و بی توجهی دیگران _ گرایش شدید به وارسی کردن محیط اطراف خود اغراق آمیز کردن تمایلات منفی دیگران و خلاصه عدم انتقادپذیری از خصایص برجسته این گونه افراد می باشد .

اسلاید 7 :


گرایش به افسردگی

این ویژگی 14 سوال پرسشنامه وودورث را به خود اختصاص داده و نمره برش این ویژگی 7 می باشد .

آزمودنی هایی که در این ویژگی نمره بالاتر از 7 می آورند معمولا به عنوان افراد افسرده توصیف می شوند .

این گونه افراد نشانگانی که در قسمت تمایل به گوشه گیری گفته شد به حد شدید تری برخوردار می باشند .

اسلاید 8 :


گرایش به پرخاشگری و رفتارهای تهاجمی

این ویژگی 10 سوال از پرسش نامه وودورث را به خود اختصاص داده است و نمره برش این ویژگی 6 می باشد .

افرادی که نمره بالاتر از 6 در این ویژگی می آورند به عنوان افراد پرخاشگر _ عصبانی و خشن توصیف می شوند .

این گونه ارفراد با کوچکترین اهانت کلامی و حرکتی دیگران سریع برآشفته می شوند _ کنترل کمی بر رفتار خود دارند .

افرادی که در این ویژگی نمره 9 یا 10 می گیرند افرادی پرخاشگر می باشند و ضرب و شتم و درگیرهای فیزیکی را از هر روش دیگری مناسب تر می دانند .

 

اسلاید 9 :


بی قراری

این ویژگی 7 سوال از پرسش نامه وودورث را به خود اختصاص داده است و نمره برش این ویژگی 6 می باشد .

آزمودنی هایی که در این ویژگی نمره بالاتر از 4 می گیرند به عنوان افراد ضد اجتماعی _ قانون شکن _ فاقد مسئولیت اجتماعی نسبت به دیگران و پرخاشگر توصیف می شوند .

دروغ گفتن _ دزدی _ تقلب کردن _ نارسایی هیجانی _ فقدان وجدان _ عدم احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت دیگران _ حقه بازی _ تحریک پذیری و پرخاشگری _ فقدان برنامه در زندگی _ فقدان شغل ثابت _ بی توجهی به حقوق دیگران _ بی تفاوتی و ناتوانی در پرداختن تعهدات مالی و خلاصه جامعه ستیزی از ویژگی های برجسته این گونه افراد می باشد .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید