بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

رشته معماری

اسلاید 2 :

دوره معماری مدرن متاخر را می توان از بعد از جنگ جهانی دوم تا اوایل دهه هفتاد محسوب کرد . دراین زمان بسیاری از معماران بزرگ دوران معماری اولیه ومتعالی همچون رایت ، لوکوربوزیه، گروپیوس ومیس وندروهه بودند آنها کماکان فعال بوده ونقش بسزایی درشکل گیری معماری آوانگارد داشتند. رایت دراین دوره همچنان به عنوان معروفترین ومهم ترین معمار آمریکا شناخته می شد وپیروان بسیاری در آمریکاو اروپا داشت . اوتنها معماری است که درهر سه دوره معماری مدرن ساختمانهایی با شهرت جهانی ساخت است . آموزش معماری رایت ازشیوه قراردادی ورسمی فاصله داشت ، اوکارخود را با تحصیل دررشته مهندسی دردانشگاه وسیکانسین درسال 1885 شروع کرد اما این رشته را ادامه نداد وبه جای آن به شیگاگو رفت ودرآنجا برای جوزف لیمن طراح خانه های حومه نشین کارکرد.

اسلاید 3 :

وی دردو دفتر طراحی خود به نام های تلیسین شرق درایالت وسیکانسین وتلیسین غرب درایالت آریزونا به تدریس دانشجویان معماری وتبین وطراحی معماری ارگانیک مشغول بود. وی آخرین شاهکار خود یعنی موزه گوگنهایم (59- 1943) را درنیویورک درآخرین سالهای عمرخود به صورت تندیسی دوارطراحی نمود ویک باردیگر توجه جهانیان را به سمت خلاقیت ونو آوری درکارهای خود جلب کرد.

اسلاید 4 :

درپایان جنگ وی تقریبا هفتاد سال داشت ومشغول طراحی موزه گوگنهام بود این ساختمان درمقابل پارک مرکزی درمانهاتان ساخته می شد. واکنش اولیه رایت نسبت به این طرح پیشنهادنوعی «مرکزهنری» بودکه کارگاههای الحاقی راهم شامل می شد. ساختمان دوریک شیبراهه مارپیچی گسترده که اطراف فضایی مرکزی درمیان راههایی با عرضهای فزاینده بالامی رود، قرار گرفته است .

اسلاید 5 :

اولین بارمعماری دراینجا به صورت هنری تجسمی ظاهرمی شود به جای روی هم گذاشتن لایه های چینه چینه به طور معمول که بابرش واتصال لب به لب با ساختار تیروستون به هم متصل شده است . طبقه ای درطبقه دیگر پویایی می یابد .

اسلاید 6 :

تمامی ساختمان با بتون ریزی کامل درقالبی درنهایت بساطت بیشتر به پوسته تخم مرغ شبیه است .
لوکوربوزیه به عنوان استاد مسلم ونظریه پرداز اصلی معماری مدرن ، دراین دوره از عقاید دهه 20 و30 خود درمعماری فاصله گرفت وی به جای تکیه بریک معماری انتزاعی صرف وطراحی مکعب های مدرن ، به سمت تندیس های احساس گرایانه گرایش پیداکرد

اسلاید 7 :

.این موضوع را می توان درکارهای آخراو همچون کلیسای رونشان (54-1950)و ساختمان های ساخته شده در چندیگار هند( 64-1951) و بالاخره مرکز هنری کارپنتر( 64-1961)دردانشگاه ها وارد آمریکا ملاحظه کرد.
کلیسای نوتردام رونشان – لوکوربوزیه :

اسلاید 8 :

قدم اول سایت کلیسا می باشد که لوکوربوزیه به شناخت نیروهای داخل سایت شروع به طراحی کرده است . کلیسا برروی مرکزیک تپه که دور تا دور آن را درختان گرفته اند قرار دارد مسیر رسیدن به کلیسا از روی شیب پائین کلیسا شروع شده وبه ورودی کلیسا می رسد این مرکزیت وارتفاع نسبتا بلند این امکان را می دهد که کلیسا همواره درنقطه دید وکانون توجه مخاطبان قرار گیرد . این نیروی سایت با طراحی عنصر عمودی درحجم بیشتر خود نمایی می کند .

اسلاید 9 :

درمورد حجم کلیسا باید گفت که از احجام وخطوط متضاد (منحنی وشکسته ) تشکیل شده است . سازه کلیسا از جنس بتن انتخاب شده تالوکوربوزیه آزادی بیشتری برای طراحی سطوح منحنی داشته باشند نورکلیسا نیزاز سقف ودیوارهای اطراف سالن کلیساو دوبرج استوانه ای شکل تامین می شوند که هر کدام مفاهیم جداگانه ای را برای مخاطب خود خواهند داشت .

اسلاید 10 :

نوری که از دوبرج تامین می شود درسالن پخش شده وتنها وظیفه روشنایی یکنواخت فضارا دارد .وتامین نورطبیعی درهنگام روز.
سقف کلیسا تنها به وسیله پایه های بتنی با دیواردرتماس است . (اتصال سازه ها) وفاصله مابین ستونها باشیشه پرشده این کارعلاوه برتامین نوراحساس سبکی سقف را در مخاطب ایجاد می کند وبیننده سقفی سنگین وبتنی را درکلیسا حس نخواهد کرد . سقف کلیسا الهام گرفته از پوست بدن خرچنگ است .

اسلاید 11 :

نکته قابل توجه درنورهایی است که ازدیوار جنوبی تامین می شود این نورها از پنجره هایی با ابعاد مختلف تامین می شوند . نور درهر ساعت از روز از هر پنجره حالتی خاص به خود می گیرد وبه صورت نقطه ای به چشم مخاطب می رسد .

اسلاید 12 :

تعدادی از معماران جوانتر دراین دوره نیز به سمت معماران تندیس گرایی تمایل پیدا کردند . از جمله می توان از اروسرینن معمار فنلاندی تبار آمریکایی درطرح ترمینال T.W.A( 1962- 1956) درفرودگاه نیویورک وهمچنین طرح ترمینال فرودگاه دالاس ( 1963- 1958) درشهر واشینگتن نام برد.
ترمینال T.W.A

اسلاید 13 :

ترمینال T.W.A درمقیاس غول پیکر، شباهت بسیار زیادی به یک عقاب درحال نشستن دارد این تصویر خارق العاده که ازبتن ، تراشیده شده ترمینال را به یکی از به یاد ماندنی ترین ترمینال های جهان تبدیل کرده .

اسلاید 14 :

این سازه شگفت آور، متشکل ازیک پوسته ی ضخیم وداری 4 سقف مدور عظیم الجثه است که ناگهان روبه بالا چرخیده اند . قوس های تشکیل شده از این چهار سقف برروی دیوارهای قوس داری قرارگرفته اند که بازوایه به سمت بیرون متمایل شده اند این سقف های مدور که توسط پنجره های سقفی از هم جداگشته وبرروی چهار ستون Y شکل قرار گرفته درداخل فضایی باروح روشن به ارتقاع 17 متر وطول 115 متر به وجود آورده اند.

اسلاید 15 :

ورود به این سیستم همانند قدم زدن درداخل مجسمه ای است که درون آن توسط فرم خارجی آن نوید داده شده باشد . شکل های خمیده وقالب بندی شده از قبیل سقف راه پله ، رامپ ها ، وپیشخوان ها درهمه جا مشاهده می شوند. اروسرینن متوجه این واقعیت بود که برخی روح ساختمان را بایک پرنده درحال پرواز مطابقت می دهند او می گوید . « این آخرین چیزی بود که مورد توجه ما قرار گرفت هدف اصلی ما طراحی سا ختمانی بود که درآن معماری خود بیان کننده ی هیجان والتهاب سفر و گویای تحول وحرکت باشد .»

اسلاید 16 :

او ادامه می دهد «اشکال وفرم ها از عمد طوری انتخاب شده اند که برصعود وبلند پروازی ونیز کیفیت خطوط ، تاکید شود چرا که ما خواستار یک مکان عروج دهنده بودیم ».

اسلاید 17 :

فرودگاه بین المللی دالاس درحومه شهر واشینگتن درآمریکا سال 63 – 1958 منبع الهام سرینن دراین طرح حرکت – سرعت وپرواز بوده که بصورت استادانه ای دراین تندیس به نمایش گذارده است .
یورن اتسن معمار معاصر دانمارکی نیز برای طرح ساختمان اپرای سیدنی 731- 1956) تندیسی بسیار زیبا همچون صدف های دریایی طراحی کرد .

اسلاید 18 :

بندرسیدنی به عنوان نقطه عطف شهرجایی که دونشانه شهری باشهرت جهانی درمقابل هم قرار می گیرند جایی که سرزندگی وهیاهوی شهری به وضوح به چشم می خورد. پل طراحی شده توسط سررالف فریمن) 1932-1926 (که زینت بخش اکثر کارت پستالهاست .
اپرای سیدنی

اسلاید 19 :

بنای مهم دیگر که شانس دیدنش هست برج مسکونی تجاری معروف Aurora place بودکه توسط رنزوپیانو درسال 2000 همزمان با بازیهای المپیک طراحی شد .
ازمیان 222 طرح ارائه شده برای ساختمان اپرای سیدنی طرح معمار دانمارکی( یورن اتسن ) مورد تصویب قرار گرفت جنبه های اقتصادی ، خلاقیت طرح موجب پیروز شدن طراح شد وهمین جنبه های طرح ساختمان اپرای سیدنی را به یکی شاخص ترین کارهای معماری دنیا تبدیل کردند. ایده (اتسن) این بود که ساختمانی بسازد که آیینه تمام نمای بادبانهای کشتی ها ، امواج اقیانوس ونماد واضحی از صدف های دریایی باشد.

اسلاید 20 :

اپرای سیدنی پس از 14 سال عملیات اجرایی ساخته شد ساختمان اپرای سیدنی مشکل اکوستیک هم داشت. اپراهاوس شامل 5 سالن تئاتر ، 5 سالن تمرین نمایش 2 سالن اصلی ، 4 رستوران ، 6 بار وتعداد زیادی فروشگاه است . گفتنی است که پوسته حلزونی شکل اپراهاوس شامل یک میلیون و 56 هزار تکه سنگ گرانیت سوئدی است

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید