بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مهندسی نرم افزار Software Engineering

اسلاید 5 :

سرآغاز
مهندسی نرم‏افزار طراحی، برنامه‏نویسی، توسعه، مستندسازی و نگهداری نرم افزار با بکارگرفتن روش‏های فنی و عملی از علوم کامپیوتر، مدیریت پروژه، مهندسی، محدوده کاربرد، طراحی رابط، مدیریت تجهیزات دیجیتال و سایر زمینهها است.
اصطلاح مهندسی نرم‏افزار بعد از سال ۱۹۶۸ شناخته شد، طی کنفرانس مهندسی نرم‏افزار ناتو ۱۹۶۸ (که در گارمیش آلمان برگزار شد) توسط ریاست کنفرانس F.L. Bauer معرفی شد، و از آن پس به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.

اسلاید 6 :

سرفصل مطالب
تعريف سيستم
تعریف نرم‏افزار، چرخه حیات سیستم
مفاهیم تحلیل و طراحی سیستم‏ها
سیستمهای اطلاعاتی ساخت‏یافته
امكان سنجي
نمودارهاي جريان داده
توصيف داده‏ها
توصيف فرآيندها
معرفی ابزار: Power Designer
مدیریت پروژه، برنامه‏ریزی و زمان‏بندی

اسلاید 7 :

تعریف نرم‏افزار
دستورات (برنامه‏های کامپیوتری) که در صورت اجرا شدن باعث انجام عمل و كارهاي خواسته شده مي‏شوند،

ساختمان داده‏هایی که باعث مي‏شوند برنامه‏ها به طور مناسبي اطلاعات را دستكاري کنند، و

مستنداتی که توصيف كننده عملكرد و چگونگی استفاده از برنامه‏ها می‏باشند.
نرم افزار عبارت است از:

اسلاید 8 :

نمودار نرخ شکست نرم ‏افزار
امتحانی

اسلاید 9 :

نرم‏افزار سیستمی
نرم‏افزار بی‏درنگ (Real time)
نرم‏افزار تجاری
نرم‏افزار مهندسی و علمی
نرم‏افزار جاسازي شده( Embedded)
نرم‏افزار کامپیوتر شخصی
نرم‏افزار وب
نرم‏افزار هوش مصنوعی
مجموعه‏اي از برنامه‏هايي است كه براي دادن سرويس به برنامه‏هاي ديگر نوشته شده‏اند.
نمايش تحليل و كنترل وقايع دنياي واقعي را در هنگام وقوع بر عهده دارند كه اجزاي آن عبارتند از 1- مولفه جمع‏آوري داده‏ها از محيط خارجي 2- مولفه تحليل 3- مولفه كنترل ورودي/خروجي 4-مولفه نمايش دهنده. (پاسخ بين 1 ميلي ثانيه تا 1 ثانيه)
پردازش اطلاعات تجاري با دسترسي به يك يا چند بانك اطلاعاتي بزرگ
داراي الگوريتم‏هاي كار با اعداد مانند CAD
در حافظه فقط خواندني قرار مي‏گيرد و براي كنترل محصولات و سيستم‏هاي صنعتي و مشتري استفاده مي‏شود (محصولات هوشمند/اتومبیل/تلفن همراه) کار محدود و مشخصي را انجام مي‏دهد
پردازش كلمه، صفحات گسترده، گرافيك كامپيوتري، چندرسانه‏اي، بازي
صفحات وب شامل دستورات اجرايي و داده‏ها كه توسط مرورگرها بازيابي مي‏شوند
از الگوريتم‏هاي غير عددي براي حل مسائل پيچيده استفاده مي‏نمايند.
(سیستم خبره – تشخیص الگو)
طبقه‏بندی نرم‏افزارها :

اسلاید 10 :

شرايط نياز به سيستم
تغيير اهداف سازمان
تغيير وظايف سازمان
تغيير تكنولوژي (سخت‏افزار، نرم‏افزار، ارتباطات)
تغييرات محيطي

اسلاید 11 :

نرم‏افزارهای موجود چرا باید تغییر کنند؟
باید با محیط‏های محاسباتی و فن‏آوری‏های جدید مطابقت داشته باشند

نیازمندی‏های جدید سازمان را برآورده کنند

باید توسعه داده شوند تا قادر به همکاری با سیستم‏ها و بانک‏های اطلاعاتی جدید باشند

باید در معماری نرم‏افزار تجدید نظر شود تا در محیط شبکه قابلیت سرویس‏دهی را داشته باشد

اسلاید 12 :

چرخه زيست سيستم
يك دوره زماني از هنگام نياز به سيستم تا پايان بهره‏برداري از آن
چرخه زيست سيستم شامل
تعريف (برنامه‏ريزي استراتژيك، تحليل و طراحي مفهومي)
توسعه (طراحي تفصيلي، ساخت، استقرار)
اجرا
نگهداري و بهبود مي‏باشد.

اسلاید 13 :

ضوابط ارزیابی نرم‏افزار :
هدف: تولید برنامه با کیفیت خوب
عوامل موثر در خوب بودن نرم‏افزار :
عوامل خارجی: توسط کاربر نرم‏افزار تشخیص داده می‏شود (اهداف)
عوامل داخلی: برای متخصصین کامپیوتر قابل درک است (ابزار رسیدن به اهداف)
عوامل خارجی :
صحت برنامه (Correctness)
استحکام (Robustness) : جوابگویی در شرایط غیرعادی
قابلیت توسعه (Extendibility)
قابلیت مصرف مجدد (Reusability)
سازگاری (Compatibility) : رعایت استاندارد
قابلیت حمل (Portability): اجرا در سیستم‏عامل و سخت‏افزارهای گوناگون
کارآیی (Efficiency): سرعت بالا و حافظه پایین
عوامل داخلی : واحد‏بندی

اسلاید 14 :

بحران نرم‏افزاری :
پیچیدگی و قدرت سخت‏افزار باعث شده که نوشتن نرم‏افزاری که بتواند از این پتانسیل سخت‏افزاری استفاده کامل کند مشکل گردد.
توان ما برای ایجاد برنامه‏های جدید به اندازه تقاضا نیست
توان نگهداری برنامه‏های موجود به خاطر طراحی ضعیف مورد تهدید قرار می‏گیرد.
برنامه‏های تولید شده مشکلاتی دارند .
هزینه تولید نرم افزار دائماً افزایش می‏یابد.
هزینه‏ها مطابق هزینه پیش‏بینی شده نیستند.
عملیات مطابق برنامه زمان‏بندی انجام نمی‏گیرند
نرم‏افزار تولید شده همه کارهای مورد نظر را انجام نمی‏دهد
نرم‏افزار دارای خطاست

اسلاید 15 :

مدل‏های گوناگون در فرآیند تولید نرم‏افزار :
برای بر طرف کردن بحران نرم‏افزار سه عامل کلیدی برای کنترل فرایند تولید نرم‏افزار و ایجاد یک پایه و اساس برای ساختن یک نرم‏افزار با کیفیت بالا عبارتند از
روش‏های مهندسی نرم‏افزار (methods)
ابزار مهندسی نرم‏افزار (tools)
رویه‏های مهندسی نرم‏افزار: ابزار و روش‏ها را به هم پیوند می‏زنند، ترکیب به کاربردن روش‏ها/ کنترل کیفیت/ پیشرفت پروژه
مهندسی نرم‏افزار شامل قدم‏هایی است که از این روش‏ها ابزار و رویه‏ها تشکیل شده است.
مهندسی نرم‏افزار یک نظام مهندسی است که با تمام جنبه‏های نرم‏افزاری محصول از مراحل اولیه تعیین مشخصات تا نگهداری سیستم سر و کار دارد.

اسلاید 16 :

مدل‏های موجود در فرآیند تولید نرم‏افزار
متدلوژی :
به مجموعه‏ای از قواعد و رویه‏ها که به چرخه زیست سیستم ساختار می‏دهد متدلوژی می‏گویند.
فرایند مهندسی نرم‏افزار، مجموعه‏ای از قدم‏های قابل پیش‏بینی برای توسعه نرم‏افزار را مشخص می‏کند.

اسلاید 17 :

1- مدل آبشاری
امتحانی

اسلاید 18 :

1- مدل آبشاری
مهندسی سیستم:
از آنجاییکه نرم‏افزار همیشه قسمتی از یک سیستم بزرگتر است، کار از مشخص کردن نیازمندی‏های کل سیستم آغاز می‏شود و سپس زیرمجموعه‏ای از این نیازمندی‏ها را به نرم‏افزار نسبت می‏دهیم.
به خاطر اینکه نرم‏افزار مجبور به داشتن ارتباط با مولفه‏های دیگر سیستم از قبیل سخت‏افزار، مردم و گاه پایگاه داده‏هاست، داشتن این دیدگاه از سیستم، یک امر اساسی است.

اسلاید 19 :

1- مدل آبشاری
جمع‏آوری نیازمندی‏های مشخصاً مربوط به نرم‎افزار برای فهمیدن چگونگی برنامه‏هایی که باید ساخته شوند. مهندس نرم‏افزار (تحلیلگر) بایستی
- دامنه اطلاعات
- عملیات مورد نظر (ورودی‏ها- خروجی‏ها و پردازش‏ها)
- واسط‏ها
را بداند. نیازمندی‏های سیستم و نرم‎افزار مستندسازی شده و با مشتری بازنگری می‏شود.

اسلاید 20 :

1- مدل آبشاری
طراحی نرم‏افزار یک فرایند چند مرحله‏ای است که روی سه مشخصه متفاوت از برنامه تاکید دارد:
- ساختمان داده‏ها
- معماری نرم‏افزار
- جزئیات رویه‏ها
در فرایند طراحی نیازمندی‏ها تبدیل به نمایشی از نرم‏افزار می‏شوند تا قبل از به کد درآوردن، قابل ارزیابی باشند. طراحی نیز بایستی مانند نیازمندی‏ها مستندسازی گردد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید