بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
خلاصه نموداری کتاب جاذبه و دافعه حضرت علی (ع)
اسلاید 2 :
جاذبه علی (ع)
اسلاید 3 :
قانون جذب و دفع
تمام اجسام وذرات در علم تحت تاثیر حکومت جاذبه عمومی اند مثل کهربا و مغناطیس
در نباتات و حیوانات سه قوه اصلی وجود دارد
غاذیه
نامیه
مولده
جاذبه
دافعه
هاضمه
ماسکه
اساس جذب و دفع انسانی
سنخیت و مشابهت
ضدیت ومنافرت
علت جذب و دفع در میان انسان ها نیاز و رفع آن می باشد.
جذب و دفع سه بعدی از آن اولیا و پیامبران است. دین اسلام دین محبت و پیامبر برای مومنان رحمه المومنین است
اسلاید 4 :
تشیع مکتب محبت و عشق
پایه شیعه عشق و محبت است و پیامبر فرموده علی و شیعه او رستگارانند و این حدیث در کتب سنی معتبر نیز تائید شده است
در برهان قاطع عشق جوهری گدازنده آمیزنده و کامل کننده است
آثار عشق
افزایش قدرت و نیرو، تصفیه گر روح وروان، کم کننده خشونت، تقویت روح ایثار وگذشت، بخشندگی، شکیبایی، توحد و تاحد و خروج از خودپرستی، تقویت همت و اراده، سازننده روح وخراب کننده بدن، الهام بخش شعرا چون مولوی و حافظ
احساسات انسان دو نوع است
شهوت انسانی و حیوانی، ناپایدار و فیزیولوژیک، قابل اعتماد و توصیه نیست و سود آن در تقوا، عفاف و تسلیم نشدن است.
عاطفه، مودت و رحمت مانند علاقه مادر به فرزند، ارادت به مردان خدا، وطن دوستی و مسلک دوستی
اسلاید 5 :
نیروی محبت در اجتماع:
بهترین اجتماع با محبت اداره می شود. محبت و لطف حکومت به مردم عامل بقای حکومت و باعث پیروی و اطاعت جامعه می شود. محبت زمامدار نیروی نهفته مردم را در جهت هدف خود بکار می اندازد.
بهترین وسیله تهذیب نفس:
در مکتب های گوناگون(سقراطی از راه عقل و تدبیر- فیلسوفان از فکر و حساب - اهل عرفان و سلوک از راه محبت و ارادت، اصلاح نفس و اخلاق را ممکن می دانند)
وسیله تهذیب نفس و تکامل عشق به پیامبر و اهل بیت است (مزدی که حضرت محمد (ص) برای رسالتش از مردم خواست)
اسلاید 6 :
دوستی علی ایمان و دشمنی نفاق است
علاقه به ذی القبری بر هر مسلمانی واجب است
رمز جاذبه علی
علی مظهر صفات حق است،چون رنگ الهی داشت و صاحب فضیلت های اخلاقی و انسانی. رشته محبت او به گردن تمام حقیقت جویان و عاشقان دنیاست.
دافعه علی
حضرت علی (ع) در دوران خلافت از هیچ کسی ملاحظه ای نداشت واگر به کسی عنایت می کرد یا ملاحظه، به خاطر خداست.
لذا انسان مسلک دار مبارز انقلابی و هدف دار برای عملی ساختن هدفش دشمنان(دافعه) زیادی خواهد داشت.
گروه های مخالف حضرت علی (ع)
اسلاید 7 :
خوارج:
به معنی شورشیان، طغیان و سرکشی است فرقه ای که بعد از جریان حکمیت به بهانه ی امر به معروف ونهی از منکر بوجود آمد. افرادی فاقد بصیرت، متعصب بودند و حضرت علی (ع) را به سبب پذیرش حکمیت کافر و واجب القتل می دانستند و توبه او را خواهان بودند. تنها فکر درخشان خوارج از نظر متجدین در مورد خلافت است. با انتخاب آزاد شایسته ترین فرد در ایمان و تقوا با او بیعت می کردند تا زمانی که خلاف مصلحت مسلمانان کاری می کرد او را عزل کرده و کشتن او را واجب می دانستند.
شعار خوارج اکنون وجود ندارداما روح خوارج در بسیاری از جوامع کنونی هنوز هم حاکم است ( مثل وهابی های عربستان)
ممیزات خوارج
مبارزو فداکار در راه عقیده
عبادت پیشه و متنسک
مردمی نادان و جاهل
کوته دید و تنگ نظر
نظر علی در مورد خوارج:
طبقه جاهل مقدس ماب- مردمی خشن- فاقد اندیشه- دست به شمشیرکه مهر تکفیر، تفسیق و بی دینی به خوبان می زدند. - تیر شیطان و وسیله ی تردید در انسان ها، قرآن را غلط تفسیر می کردند، تعقل و تدین را جدا کردند و ضربه های معنوی بسیاری به اسلام وارد کردند.
اسلاید 8 :
فرق مختلف اسلامی و تاثیر آنها بر یکدیگر
شیعه: معتقد به اصول و حقایق دین، تعقل و اجتهاد را در تمام امور زندگی انجام می دادند
سنی: مولود حسن ظن به اصحاب پیامبر، معتقد به سنت پیامبر
متصوفه: مولود اهمیت به روح و باطن و تاویل آن
خوارج: مولود جهل و تعصب
معتزله: به حیات عقل و آزادی آن بدون علم معتقد بودند
اخباریگری: در سلوک نزدیک به سنی ها، قرآن را با سنت و حدیث تفسیر می کردند
اشعریان: مخالف تعقل و فقط به ظاهر روایات اهمیت می دادند
اسلاید 9 :
لزوم پیکار با نفاق:
مشکل ترین مبارزه، مبارزه با نفاق است مبارزه با زیرک هایی که احمق ها را وسیله قرار دادند. مبارزه با کفر مستور است پیامبر از نفاق و منافق اعلام خطر می کرد زیرا اکثر مردم نا آگاهند و گول می خورند هر جا لازم شد تظاهر به تقوا و دین می کردند
مبارزه با احمق مبارزه با نفاق است زیرا احمق ابزار دست منافق است. طبق سیرت حضرت علی (ع) مبارزه مخصوص جمعیت خاص نیست در هر نهضتی اول با سپرها را نابود کرد بعد با دشمن واقعی جنگید(مسئله تترس کفار یا استعمارگران به مسلمانان).
تترس کفار به مسلمین یعنی اگر عده ای از مسلمانان سپر کفار باشند باید از بین بروند در فقه اسلامی و نظامی این مورد تجویز شده ولی باید خون بهای آنان به با ماندگان پرداخت شود
*علی امام و پیشوای راستین دو طبقه را سخت دفع کرده است
منافقان زیرک
زاهدان احمق