بخشی از پاورپوینت

اسلاید 3 :

کلیات

اسلاید 5 :

شش گام بهره مندی از قرآن
گوش فرادادن و نظر کردن ، تلاوت ، درک معانی و مفاهیم ، تفسیر ، تدبر و آخرین گام عمل به نسخهها.
آداب تلاوت
آداب ظاهری: طهارت ظاهری ، رعایت احترام و ادب ، تلاوت در دل شب ، تلاوت با حزن و اندوه
آداب باطنی: توجه به عظمت کلام و صاحب قرآن ، واکنش مناسب به آیات ، حضور قلب
موانع عمل به قرآن
« تکبر و استکبار»، «حب دنيا» و »گناه»
(بقره 87) (مومنون 70) (عنکبوت 68) (نمل 14) (مطففین14) (قیامت 18- 19- 20 -21) (نجم23)

اسلاید 6 :

تفسیر در لغت
تفسیر در لغت از «فسر» است که در اشتقاق کبیر مأخوذ از «سفر» و مقلوب آن است که هر دو به معنای کشف و برداشتن پرده و پوشش است، با این تفاوت که فسر در کشف باطنی و معنوی و «سفر» در کشف ظاهری و مادی به کار میرود.
تفسیر در اصطلاح
مجموع اقوال مفسران در برهههای مختلف زمانی را میتوان با تسامح در یک تعریف قابل ادغام دانست و آن اینکه: تفسیر به معنای بیان مراد قول خدای سبحان در قرآن کریم است، اما شاید دقیقترین تعریف از مرحوم علامه طباطبایی است که فرمود: «تفسیر بیان معانی آیات قرآنی و کشف مقاصد و مدالیل آنهاست.»
تأویل
تأویل در لغت از ماده «اول» به معنای رجوع است. و در اصطلاح: مرحوم علامه میفرماید: تأویل در عرف قرآن به معنای همان حقیقتی است که یک شیء متضمن آن حقیقت است و به سوی آن باز میگردد و مبتنی بر آن است؛ مثلاً تأویل رؤیا همان تفسیر است و تأویل حکم، ملاک آن حکم است و تأویل فعل همان معنی مترتب به آن است و تأویل واقعه همان علت واقعی آن است.

اسلاید 7 :

قرآن، معجزه جاوید پیامبر اسلام(ص)

قرآن مثل هر کتاب دیگر از سه عنصر «لفظ، معنا و نظم» تشکیل شده است و اگر کسی بخواهد کتابی مثل قرآن بیاورد باید علم به تمام وجوه نظم و کلمات و معانی داشته باشد تا بتواند بهترین و مناسبترین آنها را برای کلام خویش انتخاب کند.
و این خدای متعال است که با علم بیکران خود بهترین انتخاب را کرده و قرآنی معجزهآسا آفریده است و این است سرّ اعجاز قرآن.

اسلاید 8 :

دلایل اعجاز قرآن

۱ - تحدّی قرآن و ناتوانی مقابله منکران
[ . اسراء، آیهء ۸۸] [ . هود، آیات ۱۳ - ۱۴ ][ . بقره، آیات ۲۲ - ۲۳ ]

۲ - امّی بودن پیامبر
[ . اعراف، آیه ۱۵۷ ]

۳ - اختلاف نداشتن آیات قرآن که در طول ۲۳ سال در شرایط و حالات متفاوت نازل شد؛
[ . نساء، آیهء ۸۲ ]

اسلاید 9 :

قرآن و مصونيت از تحريف
شواهد تاريخي:
1- حافظه شگرف عرب معاصر قرآن و علاقه آنان به حفظ و قرائت قرآن به سبب فصاحت و بلاغت و آهنگ خارق العاده آن.
2- انس فراوان مسلمانان با قرآن و حفظ و تلاوت آنان
3- تقدس قرآن نزد مسلمانان و حساس بودن آنان نسبت به هرگونه تغيير در آن.
(داستان معاویه و تلاش برای حذف یک "و" ازآیه 34 سوره توبه)
4- دستورها و توصيه هاي ويژه پيامبر درباره تلاوت، كتابت، حفظ و جمع آوري قرآن
5- طرح تحريف نشدن قرآن ضمن انتقادهايي كه از سوي صحابه و ائمه اهل بيت به زمامداران پس از رسول خدا شده است.

اسلاید 10 :

دلايل روايي:
الف- حديث ثقلين(رسول خدا (ص) فرمودند: «يا أيُّهَا النَّاسُ، إنّي تَرَكْتُ فِيكُمْ ما إنْ أَخَذْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا: كِتابَ اللهِ وَعِتْرَتِي أهْلَ بَيْتِي. الجامع الصحيح سنن الترمذي با تعلیق الألبانی - ج 5 ص 662 ح 3786
ب- روايات پرشمار كه قرآن را مرجع و محك بازشناسي آراء و تمايلات و جريانهاي حق و باطل مي داند.
ج- در رواياتي ضرورت محك زدن روايات با قرآن و كنارگذاردن روايات مخالف قرآن را مورد تاكيد قرار مي دهند.
دلايل قرآني:
در آيات 15 سوره حجر، 58-آل عمران، 44- نمل، 8-ص و 41 -فصلت، مبداء نزول ، وحي الهي است و صيانت و پاسداري از قرآن براي ابد است.
دلیل عقلی:
الف: خداوند حكيم براي هدايت بشر قرآن را فرستاد.
ب: اين كتاب آخرين كتاب آسماني و آورنده آن،آخرين فرستاده خداست.
ج. اگر اين كتاب تحريف شده باشد مردم به بيراهه ميروند و اين گمراهي مخالف حكمت الهی در هدايت بشر است پس قرآن بايد از هر نوع تغيير و تحريفي مصون باشد.

اسلاید 11 :

انواع تفسیر:
1_ تفسیر تربیتی
آیات الهی بر اساس ترتیبی که در قرآن کریم آمده است،مطالعه و بررسی می شود که مفسر از ابتدای قرآن، به ترتیب آیه به آیه پیش رفته و معنای هر آیه را با ملاحظه سیاق و ارتباط آن آیه با آیات دیگر تفسیر می کند. این شیوه از قدیم بین مفسران بزرگ معمول بوده و تفاسیر زیادی از جمله : تبیان، مجمع البیان، نورالثقلین، المیزان و. با این شیوه نگارش شده است.
2_ تفسیر موضوعی
در این روش مفسر به دنبال یک موضوع از موضوعات قرآنی، آیات الهی را در کل قرآن ، مطالعه و بررسی می کند؛ جوانه هاى تفسير موضوعى پيش از هرچيز در خود قرآن ديده مى شود سپس در سخنان امامان(ع) نمونه هاى فراوانى آمده كه آيه هاى مربوط به يك موضوع را گردآورى و استفاده نموده اند. از مفسران معاصر که قرآن را به روش موضوعی تفسیر نموده اند،آیة الله ناصر مکارم شیرازی، آیة الله عبدالله جوادی آملی و آیة الله جعفر سبحانی را می توان نام برد.
3_ تفسیر سوره ای
آیات یک سوره به طور کامل، با موضوعات متعدد آن مطالعه و بررسی می شود .

اسلاید 12 :

صفات ارزشی پاسداری
1-مومن
2-مجاهد
3-ولایی
4-انقلابی
5-بصیر
6-مردم دار

اسلاید 13 :

1-مومن

اسلاید 14 :

امام علی علیه السلام فرمودند:
«الایمان معرفةٌ بالقلب و اقرارٌ باللسانِ و عملٌ بالارکان.»(نهج البلاغه، حکمت ۲۱۸٫) حضرت امام خمینی(ره)، ایمان را به حسب لغت به معنای وثوق، تصدیق، اطمینان، انقیاد و خضوع میداند که در فارسی به معنای گرویدن میباشد و این معنا را غیر از علم و ادراک میداند. ایشان در توضیح تفاوت بین علم و ایمان، علم و ادراک را حظّ عقل دانسته ، ولی ایمان را حظّ قلب میداند. (شرح حدیث جنود عقل وجهل،موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(ره)) . 
منشأ علم در نهادی به نام ذهن وعقل و قوّه درّاکه عقلانی و منشأ ایمان از ساحتی عمیقتر به نام قلب است، که محور وجودی انسان را شکل داده وکنترل کننده تمام گرایشها ومیلها و حبّ و بغضها وعمل و رفتار انسانی است.

اسلاید 17 :

آیات مرتبط:
صفات مؤمنین در قرآن بطور مفصل بیان شده است که به بعضی از آنها اشاره می کنیم.
۱٫ خشوع در نماز
«قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ» مومنون/1و 2 «به راستى كه مؤمنان رستگار شدند. همانان كه در نمازشان فروتنند.
۲٫ دوری از گفتار و رفتار بیهوده
«وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» مومنون/3
مردم با ایمان کسانی هستند که از هر گفتار و نوشتار و عملکرد بیهوده و بیثمر و بیاهمیت روی میگردانند.

اسلاید 18 :

۳٫ پاکدامنی
«وَ الَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ» مومنون/5
آنان (مؤمنان) کسانی هستند که دامن خویش را حفظ میکنند(رابطه جنسی آنان تنها در قلمرو خانه و خانواده، و در چهارچوب مقررات شرعی و اخلاقی و انسانی است)

4٫ امانتداری و وفای به عهد
وَ الَّذينَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ. مومنون/ 8
و آنان كه امانت‏ها و پيمان‏هاى خود را رعايت مى‏كنند

5٫ محافظت از نمازها
وَ الَّذينَ هُمْ عَلى‏ صَلَواتِهِمْ يُحافِظُونَ . مومنون/ 9
و آنان كه همواره بر نمازهايشان محافظت دارند .

اسلاید 19 :

6٫ دوری از بدگمانی، تجسس و غیبت
«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً» [حجرات، ۱۲]
ای کسانیکه ایمان آوردهاید دوری گزینید از بعضی گمانهای (بد) که آن گمانها گناه است، و تجسس در عیوب دیگران نکنید و غیبت و بدگویی از یگدیگر نکنید.
 7 تواضع و فروتنی
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً [فرقان، ۶۳]
(بندگان خدای رحمان کسانی هستند که بر روی زمین متواضعانه راه میروند.)
8 شب زنده داری
«وَ الَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِیاماً»[فرقان 64] (و آنان که شب را برای پروردگارشان به روز میآورند در حالی که سجده کننده و قیام کننده هستند.)

اسلاید 20 :

9 توحید خالصانه
وَ الَّذِینَ لا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَر [فرقان، ۶8] کسانی هستند که با خدا معبود دیگری را نمیپرستند.

10 کریمانه از لغو گذشتن
وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً [فرقان 72] و چون با لغو مواجه شوند، بزرگوارانه از آن میگذرند.

11 تدّبر در آیات الهی
وَ الَّذِینَ إِذا ذُکِّرُوا بآیاتِ رَبِّهِمْ لَمْ یَخِرُّوا عَلَیْها صُمًّا وَ عُمْیاناً [فرقان 72] و کسانی هستند که چون به آیات پروردگارشان تذکر داده شوند همچون کرها و کورها بر آن آیات نمیافتند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید