بخشی از پاورپوینت

اسلاید 2 :

ولايت فقيه

اسلاید 3 :

1-مقدمه 

2-تحلیل مفهومی ولایت فقیه 

3-دلیل ساده بر ولایت فقیه 

4-شایسته ترین مجری احکام اسلام 

5-ولایت فقیه از نگاه امام 

6-ولایت فقیه در قران 

7-ولایت و مرجعیت 

8-ولایت فقیه تنها شکل حکومت دینی

9-پیشینه نظریه ولایت فقیه

10-ولایت فقیه در روایت معصومان

اسلاید 4 :

11-امکان تغییر احکام ولایت مطلقه فقیه

12-تزاحم احکام شرعی 

13- ولی فقیه ونیاز به تخصصهای متعدد

14-ولی فقیه وفقهای دیگر 

15-انتقاد از ولی فقیه 

16-قداست ولی فقیه

17-تاثیرقداست ولی فقیه در جامعه

اسلاید 5 :

مقدمه
طرح نوآورانه مسأله ولایت فقیه از ابتکارات ارزشمند امام خمینی(ره) بود ایشان اولین فقیهی است که علاوه بر طرح و بررسی مسأله ولایت فقیه در مرحله تئوری، موفق به عینیّت بخشیدن آن در جامعه شد. و در هر دو مرحله ابتکارات فراوانی در این مسأله از خود نشان داد .امام خمینی(قدس سره) در اصل طرح مسأله، شیوه استدلال شرح احادیث مربوط به ولایت فقیه، اختیارات ولی فقیه، حل مشکل تزاحم ولایت دو فقیه، سازگاری ولایت فقیه یا جمهوریت و آزادی های فردی و اجتماعی، کارآیی ولایت فقیه در جهان معاصر و. ابتکارات ارزشمندی دارد.

اسلاید 6 :

ولايت فقيه ٬ تحليل مفهومي
ولايت در زبان عربي از ماده ” ولْي“ گرفته شده كه اين ماده به اعتراف لغت شناسان بزرگ عرب ٬ يگانه و داراي معناي واحدي است . معناي ” ولْي“ نزديكي وقرب مي باشد.
در زبان عربي براي كلمه ” ولْي“ سه معناي ١- دوست ٢- دوست دار ٣- ياور ٬ و براي لفظ ولايت افزون بر آن ها دو معناي ١- سلطنت و چيرگي ٢- رهبري و حكومت را ذكر كرده اند.
در زبان فارسي براي لفظ ” ولْي“ معاني متعددي از قبيل دوست ٬ يار ٬ صاحب ٬ حافظ ٬ آن كه از جانب كسي در كاري توليت دارد و براي ” ولايت “ معناي حكومت كردن بيان شده است .هنگامي كه لفظ ” ولايت “ در مورد فقيه به كار مي رود مراد از آن همان حكومت و زمام داري امور جامعه است .

اسلاید 7 :

از سوي ديگر٬ ” ولايت ” در مصطلحات فقهي در دو مورد به كار رفته است:

١- مواردي كه موليّ عليه قادر بر اداره ي امور خود نيست ٬ مانند ميّت ٬ سفيه ٬ مجنون ٬ صغير 

٢- مواردي كه موليّ عليه قدرت بر اداره ي امور خود دارد ٬ در عين حال اموري وجود دارد كه سرپرستي و ولايت شخصي ديگر را مي طلبد.

”ولايت فقيه ” از موارد اصطلاح دوم مي باشد ٬ زيرا ” فقيه ” كه بر جامعه ولايت دارد سرپرستي يكايك افراد آن جامعه حتي ساير فقها و بلكه شخص خود را به عهده دارد.

اسلاید 8 :

دليلي ساده بر ولايت فقيه
بيان دليلي روشن براي اثبات ولايت فقيه كه براي همگان قابل فهم باشد مقدمه اي را لازم دارد :
نيازمنديهاي قانون ( تفسير-تطبيق-اجرا )
خداي متعال براي اداره جامعه احكامي را نازل فرموده كه در بسياري از موارد نياز به شخصي دارد كه آنها را تفسير و تبيين كند همانطور كه تمام قوانين دنيا چنين اند ٬ گو اينكه تلاش قانون گذاران اين بوده كه آنها را روشن بيان كنند ولي به علت ويژگيها و نارسايي هاي زبان ٬ گاه مقررات نياز به تفسير دارند.

اسلاید 9 :

افزون بر اين براي تطبيق احكام بر مصاديق و موارد آنها نيز گاه ابهاماتي وجود دارد ٬ يعني اين كه آيا فلان حادثه خاص ٬ مصداقي
از اين قانون خاص است يا مصداقي از قانون ديگر.اين امر مشكل ديگري در راه اجراي قانون است كه در تمام قوانين دنيا وجود دارد.
پس از تفسير قانون و تعيين مصداق آن نوبت به اجرا ميرسد. هر قانوني نياز به مجري دارد براي اداره يك جامعه بر اساس احكام و قوانيني خاص بايد فرد و يا افرادي باشند كه بتوانند اين سه مسوليت را به عهده بگيرند.

اسلاید 10 :

شايسته ترين مجري احكام اسلام
بهترين فرد براي اجراي احكام و قوانين اسلام كسي است كه در هر سه مورد ايده ال باشد ٬ يعني بهترين قانون شناس ٬ بهترين مفسر و بهترين مجري باشد كه هيچ انگيزه اي براي تخلف نداشته باشد و هيچ اشتباهي در فهم و تفسير و اجراي قانون براي او پيش نيايد. چنين خصوصيتي عصمت نام دارد و با وجود معصوم ٬ او بر تمام افراد ديگر- به حكم عقل- براي اجراي قانون اولويت دارد

اسلاید 11 :

در زمان غيبت كه عملا چنين ايده الي در ميان ما نيست و نمي توانيم با او مرتبط باشيم تا از حكومتش بهره مند گرديم چه بايد كنيم ؟
در عصر غيبت كسي بايد در راس هرم قدرت باشد كه از هر جهت به امام معصوم شبيه تر است يعني در دين شناسي ٬ تقوا و صلاحيت براي اجراي احكام و قوانين اسلام بهترين باشد . وقتي كه جامعه نمي تواند بدون حكومت باشد و ما دسترسي به امام معصوم نداريم بايد به سراغ كسي برويم كه كمترين فاصله را با او دارد. كسي كه شناختش از اسلام از ديگران بيشتر و عدالت و تقوايش از همه بالا تر و براي اجراي احكام و قوانين اسلام مناسب ترين فرد باشد. اين صفات در ولي فقيه تجلي مي كند.ولايت فقيه معنايي جز رجوع به اسلام شناس عادلي كه از ديگران به امام معصوم نزديكتر است ندارد.

اسلاید 12 :

ولايت فقيه از نگاه امام
به حرفهاي آنهايي كه برخلاف مسير اسلام هستند و خودشان را روشن فكر حساب مي كنند و مي خواهند ولايت فقيه را قبول نكنند گوش ندهيد. اگر چنانچه فقيه در كار نباشد ٬ ولايت فقيه در كار نباشد طاغوت است . يا خدا يا طاغوت.
طاغوت وقتي از بين مي رود كه به امر خدا يك كسي نصب شود.
شما نترسيد از اين چهار نفر آدمي كه نمي فهمند اسلام چه است ٬نمي فهمند فقيه چه است ٬ نمي فهمند كه ولايت فقيه يعني چه .
آن ها اسلام را فاجعه مي دانند نه ولايت فقيه را.ولايت فقيه فاجعه نيست بلكه تبع اسلام است.
صحيفه ي نور ج ٩ ص ٢٥١

اسلاید 13 :

ولایت فقیه در قران
خداوند ميفرمايد: (لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِينَ عَلَي الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً)؛نساء (4)، آيه 141.«خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان سلطه نميدهد»

و (لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِکَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ)؛آل عمران (3)، آيه 28.«مؤمنان نبايد کافران را به جاي مؤمنان دوست و ولي خود بگيرند و هر کس چنين کند از لطف و ولايت خدا بي بهره است».

اسلاید 14 :

ولايت و مرجعيت
بر فرض تفكيك مرجعيت و رهبري آ يا مي توان در تمام احكام اجتماعي از غير رهبر تقليد كرد ؟
چون تبعيت از رهبر بر همگان واجب و نقض حكم از سوي تمام
فقها مردود است مردم در مسائل اجتماعي نمي توانند از غير رهبر تقليد كنند.

اسلاید 15 :

چرا نظريه ولايت فقيه ٬ تنها شكل حكومت ديني تلقي مي شود؟
آنچه به طور خلاصه در باره ي ولايت فقيه مي توان گفت اين است :
در زماني كه امام معصوم حاكميت ندارد فقهايي كه با شرايطي خاص از طرف معصومين به حاكميت نصب شده اند عهده دار اداره ي جامعه بر اساس اسلام مي شوند.

اسلاید 16 :

آيا پيشينه ي نظريه ي ولايت فقيه به زمان غيبت امام زمان ( ع ) ميرسد يا اين كه ريشه هاي اين نظريه در دوران حضور امامان معصوم هم وجود داشته است ؟
شايد در ذهن اكثر مردم چنين باشد كه ولايت فقيه به پس از دوران غيبت كبراي امام زمان بر مي گردد ٬ يعني به كمتر از ١٢٠٠سال قبل ٬ ولي با توجه به مفاد نظريه ي ولايت فقيه و با مروري اجمالي به تاريخ دوران حضور امامان معصوم به راحتي مي توان ولايت فقيه را در عصر حضور معصومين هم ديد .

اسلاید 17 :

تزاحم احكام شرعي
اگر دو حكم شرعي با يكديگر متزاحم شود يعني انجام هر يك مستلزم از دست رفتن ديگري باشد بايد آن كه اهميت بيشتري دارد انجام بگيرد . مثلا اگر نجات جان غريقي بسته به اين باشد كه انسان از ملك شخصي ديگران بدون اجازه عبور كند دو حكم وجوب نجات غريق و حرمت غصب ملك ديگران تزاحم دارند. در اين صورت اگر بخواهيم واجب انجام دهيم مرتكب حرام مي شويم و اگر بخواهيم دچار غصب نشويم ٬ انساني جان خود را از دست مي دهد . از اين رو وظيفه داريم آن را كه اهميت بيشتري دارد انجام دهيم .

اسلاید 18 :

ولایت فقیه در روایت معصومان:
« مَن کانَ مِنکُم مِمَّن قَد رَوَی حَدِیثَنا وَ نَظََََرَ فِی حَلالِنا وَ حَرامِنا وَ عَرَفَ أحکامَنا ، فَلیَرضَوا بِهِ حُکماً؛ فَإنی قَد جَعَلتُهُ عَلَیکُم حاکِماً.»۱ یعنی: هرکس از میان شما حدیث ما را روایت کرد و احکام ما را شناخت و در حلال و حرام ما نظر داشت، پس باید به حکم او راضی شوید؛ چرا که من او را حاکم بر شما قرار دادم.

اسلاید 19 :

« اللّهُمَّ ارحَم خُلَفائی. الَّذینَ یَأتونَ مِن بَعدی؛ یَروُونَ حَدیثی وَ سُنَّتی.»  یعنی: خداوندا! جانشینان مرا رحمت کن. کسانی که بعد از من می آیند؛ حدیث و سنت مرا روایت می کنند.

اسلاید 20 :

« فَأمَّا الحَوادِثُ الواقِعَةِ، فَارجِعوا فیها إلی رُواةِ حَدیثِنا. فَإنَّهُم حُجَّتی عَلَیکُم وَ أنا حُجَّةُ اللهِ.»۳  یعنی: در حوادثی که پیش می آید، به راویان حدیث ما مراجعه کنید. چراکه آنها حجّت من بر شما هستند و من هم حجّت خدا هستم.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید