بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
آشنايي با معماري معاصر
مدرسه باوهاوس
اسلاید 2 :
مقدمه
معماري مدرن متعالي و به عبارتي اوج معماري مدرن بين دو جنگ جهاني ، يعني در دهه هاي 20و30 ميلادي در اروپا وآمريكا مطرح شد.
در دوره معماري مدرن اوليه ، سبكهاي تاريخ گرايي همچون نئوكلاسيك ، رمانتيك و بالاخص اكلكتيك سبكهاي رايج در جهان غرب بودند و با اينكه سبكهاي جديدي در برابر اين سبكها مثل مكتب شيكاگو و آرت نوو بوجود آمد ، ولي هنوز بسياري از ساختمانهاي مهم به سبكهاي مختلف تاريخي احداث مي شد.
ولي با پايان جنگ جهاني اول و نياز شديد به ترميم خرابي هاي جنگ و توليد انبوه ساختمان ، گرايش به سمت معماري مدرن افزايش يافت . لذا استفاده از تكنولوژي روز ، مصالح مدرن ، پيش ساختگي ، عملكرد گرايي و دوري از سبكهاي پرزرق و برق تاريخي مورد توجه قرار گرفت و عده اي مانند والتر گروپيوس ، ميس ون دروهه و لوكوربوزيه سعي در قطع كردن وابستگي هاي معماري مدرن به گذشته و تاريخ گرايي داشتند و به جاي آن خوهان جايگزيني تكنولوژي و عملكرد ، به عنوان منبع الهام معماري شدند.
اسلاید 3 :
تاريخچه بوجود آمدن مدرسه باهاوس
اسلاید 4 :
در سال 1906 در شهر وايمار آلمان ، مدرسه هنرها و صنايع دستي به رياست هانري وان دوولد (1863-1957) بلژيکي يا هلندي تاسيس شد و تا سال 1919 رياست وي ادامه داشت . وي رياست اين مدرسه را كه از سال 1915 به علت وقوع جنگ به صورت نيمه كاره رها شده بود در سال 1919 به والتر گروپيوس واگذار كرد .
او(دوولد) ابتدا تحت تأثير موريس از پايه گذاران مکتب هنرها وصنايع دستي و راسکين به معماري و طراحي داخلي روي آورد و اعتقاد داشت :
دروس به جاي آتليه بايد در کار گاه و به صورت عملي تدريس شود.
اسلاید 5 :
مدرسه هنرها و صنايع دستي وايمار
اسلاید 6 :
مدرسه باوهاوس در وايمار:
ترک وايمار توسط وان دو ولد و اعلام والتر گروپيوس به رياست آن - 1919
مدرسه باوهاوس به صورت تركيبي از دو مدرسه هنرها و صنايع دستي و آكادمي هاي هنرهاي زيبا تشكيل شد كه در آن هنرمندان و معماران با هم كار مي كردند و تحت تاثيراكسپرسيونيست ها و موريس ، صنايع دستي در مدرسه تدريس مي شد.
باهاوس در دوران حيات خود از سال 1919 تا 1933 سه نوع مديريت متفاوت توسط والتر گروپيوس (8سال) ، هانس ماير(2سال) و لودويگ ميس ون دروهه(3 سال) را تجربه كرد .
اسلاید 7 :
آثار گروپيوس قبل از رياست باوهاس:
1-کارخانه ي کفش سازي فاگوس در آلفلد آ.د .لاينه—به اتفاق آدولف ماير1911
در اين ساختمان با شيشه هايي كه به طور آزادانه در گوشه ها قرار گرفته بودند و نيز استفاده كم از آجر كاري ، رويكرد هنرمندانه نويني در ساخت كارخانه ها بوجود آورد. سطوح خارجي اين ساختمان مكعب شكل ، با ديوارهاي شيشه اي پوشش شده و ديوارهاي غير باربر نماد اصلي ساختمان بود.در اين ساختمان از هيچگونه تزئينات استفاده نشده بود ، بلكه عملكرد بنا ، زيبايي آن بود.از نظر گروپيوس هدف يك ساختمان ، شكل كاركردي آن مي بايست به سطح يك شكل هنري ارتقاء يابد تا ساختمان بتواند روح زمان خود را بازتاب دهد.گروپيوس بزرگترين شكاف را ميان هنر و تكنولوژي مي ديد . او برطرف كردن اين شكاف را وظيفه يك معمار مي دانست و باور داشت كه معماري ميبايست بازتاب دهنده ي روح زمان خود باشد.
اسلاید 8 :
2- کارخانه ي نمونه در نمايشگاه ورک بوند – کلن-1914
اسلاید 9 :
در سال 1924 گروپيوس در يك بيانيه اي به نام ”هنر و تكنولوژي-يك وحدت جديد“ كه به بيانيه باهاوس معروف است ، اعلام موضع كرد و در آن تفكر و بينش غالب در مدرسه را تبيين نمود . خلاصه اين بيانيه به اين شرح است:
”هدف پاياني تمامي آفرينش هاي هنري،ساختمان است.
مدارس دوباره بايد به آموزش كارگاهي بازگردند.
تفاوت چنداني ميان هنرمند و پيشه ور وجود ندارد. هنرمند پيشه وري متعالي است.
پس بياييد گروه جديدي از پيشه وران تشكيل دهيم ، بدون رده بندي ، چرا كه اين كار مرزهاي خودخواهانه اي در ميان پيشه وران و هنرمندان بوجود مي آورد! بياييد تا ساختمان نوين آينده را با يكديگر آرزو كنيم و بيافرينيم. اين ساختمان ، معماري ، مجسمه سازي و نقاشي را در شكلي يگانه خلاصه مي كند.“
والتر گروپيوس
اسلاید 10 :
ايده ي او اين بود:
فرم تابع عملکرد است .که بيان کننده ي اين ايده لويي ساليوان بوده وتأثير آنرا د ر مدرسه باهاس در دسوا مي بينيم.
در 1924 گروپيوس بنا به دلايل سياسي مجبور به انتقال مدرسه به شهر دسوا شد ومدرسه جديد را بين سال هاي 1925-26 طراحي و اجرا کرد
سر در فرم تابع عملکرد را بر آن نصب کرد.
”يک ساختمان مدرن بايد به دور از هرگونه تحريف هاي زايد و بي مورد و هرگونه تزئينات و جزيي گرايي باشد و جهان مکانيکي و جابجايي سريع معاصر رامنعکس کند.“
ديوارهاي غير باربر در ساختمان
اسلاید 12 :
ساختمان باوهاوس نمايي به معناي سنتي آن ندارد ، اين ساختمان در سه جهت مختلف گسترش پيدا مي كند و در نهايت شكلي مانند Lتشكيل مي دهد .طراحي هر يك از اين ساختمانها به گونه اي صورت گرفته است كه نشانه اي باشد از عملكردهاي دروني و گوناگون آنها. در عين حال ساختار هاي عمودي و افقي با دقت تمام در تركيب با يكديگر قرار گرفته اند تا در نهايت موازنه اي پويا و نا متقارن بوجود بياورند.
اسلاید 16 :
خوابگاه
آمفي تأتر و رستوران
کارگاهها
مديريت
دانشکده فني
اسلاید 18 :
باهاوس در دهه ي 20 مهم ترين مدرسه ي هنري و اولين مدرسه ي معماري مدرن بود و اساتيد آن در همه ي زمينه هاي هنري و صنعتي و معماري توجه خود را به آينده و راه رسيدن به آن با به کارگيري و الهام از تکنولوژي مدرن مي دانستند.
گروپيوس در سال 1927 از رياست مدرسه کنار رفت وبه دلايل سياسي به امريکا مهاجرت کرد وبا تعدادي معمار جوان تعاوني معماران را تشکيل داد.
استادن مدرسه باهاوس
به جز مديران نامدار اين مدرسه ، استادان و هنرمندان معروف ديگري با شهرت جهاني در مدرسه باهاوس تدريس مي كردند . از آن جمله واسيلي كاندينسكي نقاش روس تبار ، پل كلي نظريه پرداز سوئيسي و يوهانس ايتن هنرمند سوئيسي نام برد.
اسلاید 19 :
آثار گرپيوس درامريکا :
خانه ي شخصي گرپيوس در لينکلن ماساچوست با همکاري معمار مجاري،مارسل بروير-1902-81