بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

آخرت گرایی
 

اسلاید 3 :

در باره حقيقت انسان دو ديدگاه وجود دارد:
1- مادي: كساني كه هستي را با ماده برابر مي دانند يا انسان را پديده اي كاملاً مادي تلقي مي كنند و تمام قوانين حاكم بر حقيقت انسان را مادي مي دانند.
2- الهي: اين گروه علاوه بر بعد مادي انسان، بعد غير مادي او را نيز اعتقاد دارند و براي انسان علاوه بر بدن مادي، حقيقتي به نام ، روح، قائلند.

اسلاید 4 :

قرآن در آياتي به دو ساحتي بودن انسان (روح و بدن)، تصريح مي فرمايد:
ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ (سجده – آيه 9)
قُلْ يَتَوَفَّاكُم مَّلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ(سجده – 11)
اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا(زمر – 42)
خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامي باز مي ستاند.

اسلاید 5 :

بعد گرايشي انسان
بعد گرايشي، همان تمايلاتي اند كه با روح انسان سرشته شده اند. هر انساني ذاتاً از اين گرايشها – هر چند در حد ضعيف و نهفته- بهره مند است گرايشهاي انسان به دو دسته تقسيم مي شوند:
1- گرايش هاي حيواني: اين گرايش ها ميان حيوان و انسان مشترك اند. مانند: گرايش به حفظ ذات و صيانت از خود و ميل به جنس مخالف، اين گرايش ها را غريزه هم مي گويند.

اسلاید 6 :

2- گرايش هاي انساني: گرايش ها و تمايلاتي اند كه به انسان اختصاص دارند و يا دست كم نشانه هاي آنها در حيوانات كمتر مشاهده مي گردد.
از گرايش هاي اصيل انسان، ميل و محبت به خداست كه از وي جدايي ناپذير است. امام علي (ع):
((خداوندا! تو قلبها را برمحبت خود آفريده اي.))

اسلاید 7 :

رابطه دنيا و آخرت‏
در نظام هدفمند آفرينش، آخرت - كه فرجام هستي است - با دنيا - كه مرحله‏اي از هستي‏است - نمي‏تواند بي ارتباط باشد.
از ديدگاه قرآن، هر كس به دنيا مي‏آيد بدون ترديد بايد به دنياي ابدي بپيوندد و پاداش ياكيفر اعمال خوب و بد خود را ببيند:
فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ. زلزال: 8 - 7)
هر كس ذره‏اي كار نيك انجام دهد آن را مي‏بيند و هر كس ذره‏اي كار بد انجام دهد آن رامي‏بيند.
اين ارتباط در كلام پيامبر اعظم صلّي الله عليه وآله به شكل صريح بيان شده است؛
اَلدُّنْيا مَزْرَعَةُ الْاخِرَةِ. دنيا كشتگاه آخرت است.

اسلاید 8 :

رابطه ميان دنيا و آخرت و اعمال آدمي با پاداش و كيفر، فراتر از روابط قراردادي و طبيعي‏است؛ رابطه ملكوتي است و همه اعمال خوب و بد انسان به‏صورت ملكوتي در رستاخيز ظهور مي‏كند.
يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَداًبَعِيداً. )آل عمران: 30)
روزي كه هر كس آنچه كار نيك به جاي آورده و آنچه بدي مرتكب شده، حاضر مي‏يابد و آرزومي‏كند: كاش ميان او و آن ]كارهاي بد[ فاصله‏اي دور بود.
إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَي‏ ظُلْماً إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَاراً. )نساء: 10)
همانا كساني كه اموال يتيمان را به ستم مي‏خورند جز اين نيست كه آتشي را در شكم‏هايشان‏ وارد مي‏كنند.

اسلاید 9 :

الف) تعريف و اهميت معاد
1- تعريف
معاد از نظر لغوي به معناي بازگشتن است و از ريشة (عود) مي باشد. در اصطلاح به معناي دوباره زنده شدن پس از مرگ است. معاد به معناي زندگي مجدد انسان و ساير موجودات است. خداوند قادر است از زنده، مرده و از مرده، زنده خلق نمايد.

اسلاید 10 :

2- اهميت
1- انسان ذاتاً علم دوست و حقيقت جو است، به ويژه دربارة آنچه با زندگي و جاودانگی او ارتباط دارد.
2- شناخت غايت و هدف زندگي براي انسان از اهميت زيادي برخوردار است؛ زيرا در شكل گيري فعاليتها و اعمال انسان نقش مهمي دارد.

اسلاید 11 :

3- نظر قرآن کریم
در قرآن دربارة جهان پس از مرگ بيش از 1400 آيه وجود داردكه خود نشانگر اهميت معاد است. خداوند در سوره مؤمنون، آیه 115 مي فرمايد:
أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ
((آيا گمان كرديد شما را بيهوده آفريديم و به سوي ما بازگردانده نمي شويد؟!))

اسلاید 12 :

خداوند در سوره نوح آیات 17 و18 مي فرمايد:
وَاللَّهُ أَنبَتَكُم مِّنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا ثُمَّ يُعِيدُكُمْ فِيهَا وَيُخْرِجُكُمْ إِخْرَاجًا
((خداوند شما را مانند گياهي از زمين رويانيد، سپس شما را به همان زمين باز مي گرداند و بار ديگر شما را خارج مي سازد.))

اسلاید 13 :

ب) نمونه هاي مشابه معاد
احياي مردگان در امتهاي پيشين مانند زنده شدن پرندگان به دعاي حضرت ابراهيم (ع)، سرگذشت اصحاب كهف، زنده شدن عزير و زنده شدن مردگان به دعاي حضرت عيسي (ع

اسلاید 14 :

ج) براهين معاد
1- برهان فطرت
فطرت به معناي نوع آفرينش است؛ يعني انسان به گونه اي آفريده شده است كه ميل به زندگي جاويدان و بقا دارد، و از نيستي و فنا بيزار است. دنيا شايستگي ابديت را ندارد. قرآن در سوره قيامت مي فرمايد: أَيَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن يُتْرَكَ سُدًى أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِّن مَّنِيٍّ يُمْنَى ثُمَّ كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى أَلَيْسَ ذَلِكَ بِقَادِرٍ عَلَى أَن يُحْيِيَ الْمَوْتَى

اسلاید 15 :

2- برهان عدالت
از صفات خداوند عدل است و آفرينش او نيز بر عدالت است.
اميرالمومنين مي فرمايند:
((به عدالت است كه اسمانها و زمين برافراشته شده است.))
((عدالت، اصلي است كه عالم بر اساس آن برپا گرديده است.))
قرآن سورة يونس – 44: ((بي گمان، خداوند هيچ ظلمي به مردم روا نمي دارد.))

اسلاید 16 :

2- برهان عدالت
برخي آيات گواهي مي دهند كه خداوند تبهكاران و صالحان را برابر نمي داند:
((آيا ما كساني را كه ايمان آورده اند و عمل نيك انجام داده اند با مفسدان در روي زمين يكسان قرار مي دهيم؟ آيا با آن تبهكاران به يكسان رفتار مي كنيم؟)) ص - 28

اسلاید 17 :

3- برهان معقوليت

از راههايی كه آدمي مي تواند به حقانيت معاد راه يابد، برهان معقوليت (دفع ضرر محتمل) است. اگر آدمي اعتقاد به معاد و عدم اعتقاد را كنار هم بگذارد و مزايا و معايب هر يك را محاسبه كند، پي مي برد كه اعتقاد به معاد رجحان بيشتري دارد.

اسلاید 18 :

ماهيت مرگ
مرگ دريچه اي به زندگي نو است. مرگ مرحلة ديگري از زندگي و سرآغاز حيات جديد انسان است.

پيامبر مي فرمايند:
((مرگ نخستين منزل از منازل آخرت و آخرين منزل از منازل دنياست.))

اسلاید 19 :

1- معناي لغوي مرگ
مرگ درزبان فارسي مترادف با واژة موت در عربي است. موت به معناي از دست رفتن قدرت و توان چيزي است. گاه مرگ را براي بدن بكار مي برند و گاه براي روح.
مراد اين است كه روح، ابزار جسماني خود را از دست داده و در واقع نيستي در كار نيست و انتقال از مرحله اي به مرحلة ديگر از زندگي است.

اسلاید 20 :

مرگ ؛ انتقال از مرحله‏اي به مرحله ديگر زندگي‏
مردن به‏ معناي نابودي نيست، بلكه تولدي ديگر و انتقال از دنياي محدود به‏ جهاني بيكران است. انسان افزون بر بُعد مادي،داراي بُعد روحاني است كه حقيقت او را تشكيل مي‏دهد و با مرگ نابود نمي‏شود .

يكي از تعابيرِ قرآن كريم درباره مرگ ، كلمه توفّي است به‏ معناي‏ دريافت چيزي، بي‏كم و كاست.
إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلاَئِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ‏تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فُيهَا فَأُولئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيراً. (نساء: 97)
به راستي آنان كه فرشتگان، جانشان را گرفتند در حالي كه بر خود ستمگر بودند، بدانان گفتند:»در چه وضعی به سر مي‏برديد؟ گفتند: ما در زمين، مردمي زير دست و مستضعف بوديم. فرشتگان گفتند: آيا زمين خدا فراخ نبودكه در آن سفر كنيد و خود را از زير سلطه ديگران‏بره انيد ؟! »پس جايگاه آنان جهنم است و بدفرجامي است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید