بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

استفاده از تصاویر در طراحی پیام

اسلاید 2 :

تصاوير در انتقال پيام داراي چه جايگاهي هستند؟
مردم بيشتر اطلاعات خود را از طريق ديدن به دست مي آورند.
در رسانه هاي تصويري، پيام هاي مورد نظر عمدتا از طريق مجراها و رمزهاي تصويري مبادله مي شوند.
هنگام نگاه كردن به يك تصوير، در همان لحظه مي توان به كل و يا هر يك از اجزاء آن توجه كرد. تمركز موجب درك سريع تر پيام نهفته در آن مي شود.

رمزهاي تصويري براي بيشتر مردم قابل فهم هستند.
با تصوير مي توان اطلاعات فشرده و بسياري را در حجم و فضايي كم ارائه كرد.
تصاوير به تجربه دست اول و محسوس نزديك ترند
قابل فهم تر هستند.
در تصوير خود پديده و نه علائم كلامي آن مطرح مي شوند.

اسلاید 3 :

تصاوير در انتقال پيام داراي چه جايگاهي هستند؟
در مطالعه استراليا در سال 2009 مشخص گرديد كه هم افراد سيگاري و هم ساير ذي نفعان در حوزه سلامت آن كشور معتقد بودند كه ادراك افراد از پيام هاي بهداشتي و هشدارها با ارائه تصاوير گرافيكي در مورد مضرات سيگار افزايش مي يابد.

اسلاید 4 :

كاربرد پيام هاي تصويري در آموزش
1. تاكيد بر نكات مهم و جلب توجه مخاطبان نسبت به آنها
2. كمك به حافظه و يادآوري
3. بازنمايي واقعيت
4. نشان دادن پديده هاي عيني غير قابل دسترس
5. عيني كردن مفاهيم مجرد مانند شكلي از يك مدل ارتباطي.

اسلاید 5 :

كاربرد پيام هاي تصويري در آموزش
6. تغيير نگرش
8. كمك به سازمان دهي مطالب در ذهن مخاطب (مانند استفاده از چارت ها)

9. ايجاد فرصت استراحت ذهني براي مخاطب ( با قرار دادن يك تصوير در يك متن پيچيده)
10. فراهم كردن امكان مقايسه براي تشخيص شباهت ها و تفاوت هاي بين پديده ها و اشياء

11. فعال كردن دانش قبلي و يا ايجاد دانش زمينه براي يادگيري مطلب جديد
12. نشان دادن تغييرات پديده ها در طول زمان

13. برقراري ارتباط بين كميت ها; مانند نموداري كه روابط بين مجموعه اي از اعداد را نشان مي دهد.

اسلاید 6 :

عناصر تصويري كدامند؟
نقطه ، خط، شکل ، جهت ، بافت ، حرکت وریتم ، انداز و تناسب ها ، بعد سوم ، رنگ
نقطه:
ساده ترين واحد يا عنصر بصري، در عين آرامش و بي حركتي، در درون خود نيروي شكل دهي و پديدآوري عناصر تصويري ديگري را دارد.
از تكرار نقطه ها خط، حجم، سايه روشن و غيره ايجاد مي شود.
مهم ترين ويژگي نقطه، خاصيت جلب نگاه بيننده است.
قرار گرفتن تعدادي نقطه در پي هم، چشم را به جهتي خاص هدايت مي كند.

اسلاید 7 :

عناصر تصويري كدامند؟
نقطه ، خط، شکل ، جهت ، بافت ، حرکت وریتم ، انداز و تناسب ها ، بعد سوم ، رنگ
2. خط:
خط نقش هدايت چشم را بر عهده مي گيرد و مي تواند نظر بيننده را به همراه خود در جهت هاي مختلف به حركت در آورد.
خط تصويري مي تواند ضخامت هاي مختلف داشته باشد.
هر يك از انواع خط و جهت هاي آنها، با داشتن معاني ويژه، مي توانند حس هاي متفاوتي به بيننده القا كنند.
خط منحني بيانگر ملايمت، ظرافت، آرامش، لطافت، شادابي و نشان دهنده حركات لطيف و موزون است.
خط شكسته يا زيگزاگ نشانه و القا كننده حس اضطراب، بي نظمي، خشونت و خطرناك بودن است.
خط هاي ترسيم شده با خط كش، احساس رسمي و دقيق بودن و خط هاي ترسيم شده با دست و خودكار، احساس غير رسمي و آزاد بودن را القا مي كند.

اسلاید 8 :

عناصر تصويري كدامند؟
نقطه ، خط، شکل ، جهت ، بافت ، حرکت وریتم ، انداز و تناسب ها ، بعد سوم ، رنگ
3. شكل: آرايش خط و سطح براي ترسيم يك شيء را شكل مي نامند.
محدوده و پيرامون اجسام را شكل مي ناميم.
شكلها به دو دسته هندسي و آلي تقسيم مي شوند.
شكل هاي هندسي نيز خود به دو دسته هندسي اصلي و هندسي تركيبي تقسيم مي شوند.
سه شكل هندسي اصلي عبارت اند از: مربع، دايره و مثلث متساوي الاضلاع.

مربع بيانگر حس تعادل مطلق، استحكام، اطمينان بخشي، انعطاف پذيري، صداقت، ثبات، صلابت و سكون است.

اسلاید 9 :

عناصر تصويري كدامند؟
نقطه ، خط، شکل ، جهت ، بافت ، حرکت وریتم ، انداز و تناسب ها ، بعد سوم ، رنگ
3. شكل:
مثلث بيانگر حس دلهره، خطر، مبارزه جويي، انقباض، تحرك و فعاليتي بيش از مربع و دايره است. مثلثي كه بر ضلع قاعده اش قرار دارد بسيار استوار و همانند كوه است. اما اگر بر يكي از راس هايش قرار گيرد، كاملا ناپايدار و غير متعادل به نظر مي رسد.

دايره بيانگر حس جنبش و حركت، تكرر و تداوم، گرما، بي انتهايي، نرمي و لطافت، معلق بودن، پاكي، صميميت، روحانيت و آسماني بودن (دايره مينا اشاره به آسمان دارد) است.

اسلاید 10 :

عناصر تصويري كدامند؟
شكل هاي هندسي تركيبي، از تركيب شكل هاي هندسي اصلي پديد مي آيند.

شكل هاي آلي، شكل هايي هستند كه هيچ گونه ارتباطي با شكل هاي هندسي ندارند و از نظم حاكم بر آنها نيز پيروي نمي كنند. ( سايه درخت بر زمين يا شكلي كه از ريختن جوهر بر سطح كاغذ )

اسلاید 11 :

عناصر تصويري كدامند؟
4. جهت:
جهت حالتي است كه در خطوط و در شكل هاي هندسي اصلي وجود دارد.
در شكل هاي هندسي اصلي مي توان چهار جهت عمودي، افقي، مايل و دوراني را تشخيص داد.

جهت افقي مهم ترين خط مرجح براي تشخيص حالت تعادل يا سكون يا نبود حركت در پديده هاي طبيعي يا شكل هاست. جهت افقي حالاتي چون سرد، آرام، محزون، غمگين، استراحت و سكون، خموش و مرگ، بي تحرك و خواب را بازگو مي كند.
اين حالت ها اگر با رنگ تركيب شوند، شدت يا ضعف خواهند گرفت. مثلا خط افقي با رنگ آبي كم رنگ،سردتر و داراي سكون بيشتر و خط افقي نارنجي رنگ، داراي سرما و سكون كمتر خواهد بود.

جهت عمودي نيز نشان دهنده استواري، پايداري، گرما، رشادت، مقاومت، ايستادگي، غرور و خودپسندي است. جهت عمودي بر عكس جهت افقي، بيانگر زندگي و تحرك است.

جهت پايين به بالا (در خط عمودي) نشانه سبك شدن، صعود به سوي آسمان، ارتفاع گرفتن و حركت به سوي معنويت و روحانيت است.

اسلاید 12 :

عناصر تصويري كدامند؟
4. جهت:
جهت بالا به پايين نشانه سنگين شدن، سقوط، دور شدن از آسمان و معنويت و نزديك شدن به زمين و گرايش به ماديات است. در يك تابلو، خطوط داراي جهت عمودي، ارتفاع را بلندتر نشان مي دهند و مانع از نفوذ نگاه به عمق تصوير مي شوند.

جهت مايل، مورب يا اريب (زاويه 45 درجه) :
حالتي خنثي دارد و نه سرد و نه گرم است و بين شادي و حزن قرار دارد.
جهت مايل داراي فشار بصري زيادي است; يعني نگاه را زودتر و بيشتر به خود جلب مي كند. زيرا نسبت به آن دو جهت از ناپايداري و تحرك بيشتري برخوردار است.
جهت مورب، احساس فعال بودن، جنب و جوش، بي قراري، عدم تعادل و رو به سقوط رفتن، نا آرامي و تهديدكنندگي را به بيننده القا مي كند.

اسلاید 13 :

عناصر تصويري كدامند؟
4. جهت:
جهت منحني يا دوراني بيان گر حالت هايي مانند حركت سيال و مداوم، ملايمت، ظرافت، سرزندگي و خوشحالي، تكرار، محاط كنندگي، ملاطفت و گرماست.

اسلاید 14 :

عناصر تصويري كدامند؟
5. بافت:
بافت اجسام، حالت و كيفيتي در سطح آن هاست كه با چشم يا لمس كردن و يا هر دو احساس مي شود.
بافت داراي خاصيت يكنواختي يا متنوع بودن، تحريك كننده چشم است.

بافت ها به 3 دسته ديداري، لامسه اي و ديداري-لامسه اي تقسيم مي شوند.
بافت هاي ديداري صاف و صيقلي: احساس سردي و آرامي را القا مي كنند و بدون جاذبه و كسالت آورند.
بافت هاي ديداري زبر و خشن: داراي ويژگي گرما، استحكام، صميميت و قدرت هستند و از جذابيت بيشتري برخوردارند. (لمس آنها ، جالب نيست و ناخوشايند می باشد)

بافت هاي لامسه اي، سطح آنها جلوه سه بعدي دارد.

بافت هاي ديداري- لامسه اي (مانند سنگ خاراي صيقلي در نماي ساختمان ها) كه از لحاظ ديداري، خشن ولي از نظر لامسه اي، نرم و لطيف باشند، جذابيت بيشتري براي انسان دارند.

اسلاید 15 :

6. سايه روشن: ميزان شدت تاريكي يا روشنايي چيزهايي است كه مي بينيم. يكي از مهم ترين كاربردهاي سايه روشن، نشان دادن حجم يا بعد سوم اجسام است.

7. حركت و ريتم: تغيير مكان يا موقعيت يك شيء را حركت مي ناميم.
ابتدايي ترين و موثرترين محرك براي حس بينايي است.
حتي ريزترين تغيير در محيط ديداري، ناخودآگاه موجب جلب توجه مي شود.
در سينما و تلويزيون مي توان توهم حركت را بسيار واقع گرايانه ايجاد كرد.
با استفاده از نقطه، خط و جهت احساس حركت را تا حدودي به بيننده منتقل كرد.
جهت مايل يا خط مورب نسبت به جهت و خط افقي و عمودي تحرك بيشتري دارد. وجود تعدادي خط مايل در كنار هم اين حس را تقويت مي كند. اگر اين خط هاي مايل را با طول ها، ضخامت ها، فاصله ها و مكان هاي متنوع نشان دهيم، احساس حركت تشديد مي شود.
عناصر تصويري كدامند؟

اسلاید 16 :

عناصر تصويري كدامند؟
8. اندازه ها (تناسب ها):
براي قضاوت در مورد اندازه (بزرگي يا كوچكي) يك شيء لازم است آن را در مقايسه با شيء ديگري ببينيم.
تناسب، نسبت و رابطه بين اجزاء يك كل با يكديگر و يا رابطه جزء با كل است.
براي انتخاب صحيح در مورد اندازه هاي اجزاء موجود در تابلو (از جمله نوشته هاي آن) بايد به اندازه نسبي هر جزء در رابطه با ساير اجزاء و به اندازه قاب يا كادري كه قرار است مجموعه اجزاء در آن رسم شوند، توجه شود.

اسلاید 17 :

عناصر تصويري كدامند؟
8. اندازه ها (تناسب ها):
در طراحي و نقاشي بايد اندازه ها و اجزاء تشكيل دهنده در رابطه با يكديگر رسم شوند، مگر آنكه با بزرگ يا كوچك كشيدن غير واقعي يك شيء قصد بيان پيام خاصي را داشته باشيم.
نكته مهم ديگر در رابطه با تناسب، مقياس است.
مقياس اندازه واقعي اشياء و اندازه آنها در تابلو است.
براي اندازه گيري مقياس بايد از مرجعي استفاده كنيم. از مهم ترين مقياس ها، اندازه بدن انسان يا اشياء شناخته شده و يا اندازه هاي استاندارد مانند متر و سانتي متر هستند. توجه به رعايت اندازه نسبي شكل ها در تابلوها و تذكر اين امر به بيننده ضروري است.

اسلاید 18 :

عناصر تصويري كدامند؟
9. بعد سوم:
بعد سوم با اصطلاحاتي نظير ضخامت، حجم، ارتفاع، فاصله، عمق و غيره خوانده مي شود. با روش هاي مختلف مانند سايه روشن، مي توان بعد سوم را به بيننده نشان داد.



10. رنگ: (جذاب ترين و تاثيرگذارترين پديده هاي هستي )
رنگ بيش از هر عنصر بصري ديگري با عواطف و احساسات بشر نزديكي دارد.
Your text here

اسلاید 19 :

عناصر تصويري كدامند؟
يك رنگ متفاوت، وقتي بر زمينه هاي متفاوت- از جمله زمينه سياه و سفيد- قرار مي گيرد، تاثيرات متفاوتي بر چشم مي گذارد. مثلا رنگ زرد بر زمينه سياه، گرم و هجوم آور و بر زمينه سفيد، سردتر و آرام تر به نظر مي رسد.



اين تغيير حالت ناشي از پديده اي فيزيولوژيك به نام اثر پس تصوير مي باشد.
وقتي پس از مدتي خيره نگريستن به يك صفحه با رنگ خاص، چشمان خود را ببنديم و يا به ديوار سفيد رنگ نگاه كنيم، تصوير آن صفحه را با رنگ هاي مكمل رنگ اوليه خواهيم ديد.

اسلاید 20 :

عناصر تصويري كدامند؟
رنگ مي تواند به روش هاي مختلف به برقراري ارتباط كمك كند:
1. بر واقع گرايي تصوير بيفزايد.

2. معنايي نمادين ارائه دهد. مثلا پرچم قرمز در دست يك سرباز، نشانه هيجان جنگ يا انقلاب و مبارزه است و پرچم سفيد نشانه نمادي از طلب صلح است.

3. جلب توجه كند. تابلوهاي رنگي معمولا زودتر از تابلوهاي سياه و سفيد، نظر مشاهده گر را به خود جلب و حفظ مي نمايند.

4. با تاكيد بر اجزاء خاص، برجسته سازي كند. از ويژگي جذابيت رنگهاي متضاد و هماهنگ مي توان به منظور نشان دادن شباهت ها و تفاوت ها و نيز مشخص كردن يك يا چند جزء خاص استفاده كرد.

5. حالتي صرفا تزئيني داشته باشد و بر زيبايي تصوير بيفزايد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید