بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
تعلیم وتربیت
اسلاید 2 :
علم
اسلاید 3 :
معنای علم
نقیض جهل
به معنای دانش و آگاهی
کشف امر خارج از ذهن بواسطه صورت ذهنی از راه حس وعقل وتجربه
المیزان 1/50
اسلاید 4 :
تعلیم
آموزش
انتقال معلومات از معلم به متعلم
ایجاد خلاقیت و ابتکار در قوای فکری متعلم مانند آتشگیره که سبب ایجاد شعله در تنور
می شود
علّم آدم الاسماء کلها
علّم الانسان مالم یعلم
علّمک مالم تکن تعلم
یعلّمهم الکتاب والحکمه
سبحانک لاعلم لنا الا ما علّمتنا
اسلاید 5 :
علم شالگردن علم قال داوود لابنه : کف العلم حول عنقک و اکتبه فی الواح قلبک عقد الفرید 2/209کسی که خداوند خیر و سعادت او را خواهان است وی را از بینش دینی و درک و فهم حقایق برخوردار می سازد منیه المرید /7 ، کافی1/39قال رسول الله (صلی الله علیه و آله ) : پرارزشترین چیزی که انسان پس از مرگ خود به یادگار می گذارد فرزند صالح صدقه جاریه علمی که دیگران از آن بهره بگیرند سنن ابن ماجه /20قال علی (علیه السلام) : ارزش هر انسانی به میزان معلومات و معارف اوست نهج البلاغه حکمت 81
اسلاید 6 :
ارکان تعلیم
معلّم
متعلّم
علم
خالق علّم آدم الاسماء کلّها
مخلوق
انسان یکی از وجوه ترجیح انسان برملک قدرت خلاقیت اوست
ملک سبحانک لاعلم لناالا ماعلمتنا
لدنّی
غیر لدنّی : علوم معمولی
علمی که با دو شرط قابل درک است الف: معلم خدا باشد
ب: قابلیت وابزار فهم را هم بدهد علمک مالم تکن تعلم
ماکنت تدری ماالکتاب ولاالایمان
علم جزء حوزه حکمت نظری است
اسلاید 7 :
معلّم
اقسام عالم
علمي: فقط ميخواهد بداند كه بگويد ميدانم (اطلاعات اينفور ميشني)
لا تطلبواالعلم لتباهوا به العلما و لالتما روا به السفهاء و لا لتراء و به في المجالس و لا لتصرفوا وجوه الناس اليكم للترأس فمن فعل ذلك كان في النار لئالي الاخبار/193
تجربي: ميداند و گاهي به ديگران ميآموزد و گاهي به كار ميزند
(علم نالجي)
حقيقي: فهميده است در عالم هر علمي از عليم به طالب علم ميرسد و تمام موجودات روزنههايي بسوي آن مركز بي نهايتاند.
(حكيم)
اسلاید 8 :
آداب و وظايف معلم
در ارتباط با خود
احراز شايستگي در امر تعليم
حفظ حيثيات و شئون علم
بكار گرفتن علم
حسن خلق و فروتني
دريغ نورزيدن از تعليم
كوشش در تحقيق و تعليم
احتراز از مواضع تهمت
شهامت در اظهار حق آل عمران /187
ايجاد خلوص نيّت در متعلّم
اسلاید 9 :
در ارتباط با متعلمين
ايجاد شوق در متعلمين
لزوم مواسات در بين متعلمين
استفاده از روشهاي مختلف فراگيري
تفقّد از متعلمين
تفهيم مطالب با ترتيب منطقي
تشويق متعلمين تلاشگر
معرفي اساتيد و منابع مفيد
عدم تقبيح علومي كه معلم در آنها تخصص ندارد
اسلاید 10 :
در زمان تعلیم
آراستگي ظاهر
توجه معنوي قبل از شروح بحث (قرآن- دعا- ذكر)
جلوس آميخته با وقار
توجه به تنظيم زمان
پالايش نيّت
احترام ويژه به متعلمين
رعايت اعتدال در توضيح مطالب
مصونيت از عوارض مخل مزاجي و روحي مانند بيماري و گرسنگي
رعايت مصالح و اولويتها در طرح مباحث
رعايت تناسب صدا
اعتراف به عجز و ناتواني خود
تذكر به لغزشهاي متعلمين
پايان دادن بحث با نقاط خاص اخلاقي
ختم جمله با دعا يا صلوات
توقف در كلاس بعد از جلسه
اسلاید 11 :
نسبت به خود
تصفيه دل از آلودگيها
اغتنام فرصت
قطع علايق مادي
برحذر بودن از معاشرتهاي نادرست
مداومت بر تحرك و كوشش
علّو همّت
متعلّم
اسلاید 12 :
آداب و وظايف متعلّم
در ارتباط با استاد:
تلقي از استاد به عنوان پدر روحاني
تكريم استاد و چشم پوشي از عيوب او
لزوم ترجيح نظر استاد بر نظر خود
حق شناسي از استاد
تحمّل جور استاد
حاضرشدن دركلاس پيش از استاد
عدم ايجاد مزاحمت براي استاد
جبران وتدارك كمبودهاي سخن استاد پيشدستي نكردن در پاسخ به سؤالات
تمركز در جلسه درس
عدم تكرار سوالات فرساينده
سؤال به موقع
اسلاید 13 :
در ارتباط با درس
پيش مطالعه و پس مطالعه و مباحثه
پس مطالعه
مباحثه جوشكني
جوپذيري
جوسازي
شهامت به اعتراف در عدم درك مطلب
اسلاید 14 :
جایگاه علم در آیات
هل یستوی الذین یعلمون والذین لایعلمون زمر 9
عالم با جاهل برابر نیست
یرفع الذین آمنوامنکم والذین أوتواالعلم درجات
به مومن درجه می دهند به عالم درجات مجادله 11
أتجعل فیها ویفسد..علّم آدم الاسماء کلّها
عامل خلافت الهی بقره 32
قل رب زدنی علماً
پیامبر باید برای افزایش علمش دعا کند طه 114
لئن اتبعت اهواء هم بعدالذی جاءک من العلم مالک من الله من ولی ولانصیر بقر120
عامل اتمام حجت
لا تقف ما لیس لک به علم اسرا 36
معیار تبعیت علم است
کما ارسلنا فیکم رسولا..یتلوا علیکم آیاتناویعلّمکم الکتاب والحکمه بقره 151
هدف بعثت انبیا
اتّقواالله ویعلّمکم الله بقره 282
تقوی مقدمه علم است
اسلاید 15 :
جایگاه علم در روایات
حلال بودن صید کلب معلم بخاطر فضیلت علم
خواب عالم بهتر از بیداری جاهل مهجه 1/8
نزدیکترین فرد به درجه نبوت عالم است
اقرب الناس من درجه النبوه مهجه 1/11
معیار ارزش انسان قیمه کل امرء ما یعلمه نهج البلاغه حکمت 81
از ارکان ایمان معرفه بالقلب
اطلبوالعلم ولو بالصین در پی علم دین بباید رفت اگرت تا به چین بباید رفت
طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه
طلب کردن علم از آن است فرض که بی علم کس را به حق راه نیست
کسی ننگ دارد ز آموختن که ازننگ نادانی آگاه نیست
غیر عالم جایگاهی ندارد اعذ عالما اومتعلما او محبا ولاتکن الخامس فتهلک مهجه 1/22
یک لحضه مجلس علم بهتر از ختم قرآن خیرمن قراء ه القرآن کله مستدرک 4/366
جاهل از اسم خود ننگ دارد کفی بالجهل ذما یبرامنه من هو فیه بحار 1/185
.
اسلاید 16 :
جایگاه علم در روایات
حیات عقل به علم است حیات العقل بالعلم
علم نور الهی است نور یقذفه الله فی قلب من یرید ان یهدیه وافی 1/7
حیات اسلام وعماد ایمان کنز العمال 10/181
بهترین گنج لا کنز انفع من العلم بحار 1/183
زگیتی هرآنکس که داناتر است ورا پایه و مایه بالاتر است
در فضل و ادب کوش که العلم ملیح بگذر زغرور جهل ،الجهل قبیح
اسلاید 17 :
مذمت جهل
عامل نسبت های ناروا تقولون علی الله ما لا تعلمون بقره 80
عامل فرزند کشی قتلوا اولاد هم سفها بغیر علم انعام 140
عامل شرک نظری جعلو لله شرکاء.بغیر علم انعام 100
عامل جبری گری لوشاءالله مااشرکنا قل هل عندکم من علم فتخرجوه انعام 148
جاهل به خداوند فرزند نسبت می دهد قالوااتخذ الله والد ما لهم به من علم کف 5،4
عامل شرک عبادی یعبدون من دون الله . لیس لهم به علم حج 71
عامل ظلم و هوا پرستی بل اتبع الذین ظلمو اهواء هم بغیر علم روم 29
عامل انکار معاد قالوا ما هی الا حیاتنا الدنیا .. ما لهم بذلک من علم جاثیه 24
اسلاید 19 :
منابع وطرق کسب علم
مشاهد طبیعت
توسط حواس
خرد
تاریخ
افلم ینظروا الی السماء فوقهم کیف بنیناها ق/6
افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت روم/ 50
دفتر اول شناخت ایمانی
عقل : لذلک یبین الله لکم آیاته لعلکم تعقلون بقره 242
لب : من یوت الحکمه فقداوتی خیرا کثیرا ومایذّکر الا اولوالاباب بقره 269
ان فی خلق السموات . لاآیات لاولی الباب آل عمران /190
فواد : ان السمع والبصر والفواد کل اولئک کان عنه مسئولا اسراء/36
قلب : ان فی ذلک لذکری لمن کان له قلب ق /36
نُهی :ان فی ذلک لایات لاولی النُهی طه/54
تدوینی منظور تاریخی است که دارای تحلیل ونقد باشد نه مانند تاریخ کامل ابن اثیر که فقط به امور جزیی رفتار پیامبر پرداخته است
تکوینی فالیوم ننجیک ببنک لتکون لمن خلفک یونس92
نحن نقصن علیک ا حسن القصص یوسف 3
اسلاید 20 :
به مصر رفتم وآثار باستان دیدم به چشم آنچه شنیدم بداستان دیدم
توتاج دیدی ومن تخت رفته برتاراج توعاج دیدی ومن مشتی استخوان دیدم
توسکه دیدی و من در جواب سکه سکوت تو نعش دیدی و من جسم ناتوان دیدم
توچشم دیدی و من دیده حریصان باز هنوز در طمع ملک جاودان دیدم
توتخت دیدی و من بخت واژگون از تخت تو نقش دیدی و من نعش ناتوان دیدم