بخشی از پاورپوینت

اسلاید 2 :

ملاک های شناخت حق و باطل

اسلاید 3 :

* حق و حقيقت هاى ثابت و جاودانه وجود دارد و قابل شناسايى مى باشند .
* تكامل فرد و جامعه در ابعاد مادى و معنوى در پيروى از حق و حقيقت است .
* با سرپيچى از حق : انحراف و فساد و سقوط دامنگير فرد و جامعه خواهد شد .
* هر انسانى وظيفه دارد و مسئول است كه حق و باطل را بشناسد .
* على عليه السلام فرمودند: لا يونسك الا الحق و لا يوحشنك الا الباطل''
"چيزى با تو انس نگيرد مگر حق و غير از باطل و ناروا چيزى تو را به وحشت نياندازد"
* لازمه نیل به حق شناسی ،صبر و شکیبایی است

اسلاید 4 :

کلمه حقّ
حق درقاموس لغت به معنای ثبوت، ضد باطل و موجود ثابت ، وجود ثابتی که انکار آن روا نباشد و نیز به معنای وجود مطلق و غیر مقیدی که به هیچ قیدی مقید نشده باشد، یعنی ذات اقدس باری تعالی آمده است .
در معنای اصطلاحی، حکم مطابق با واقع را گویند که بر اقوال و عقاید و مذاهب و ادیان اطلاق می شود.تردیدی نیست در اینکه حق در برخی موارد دارای ماهیت اعتباری عقلانی و در بعضی موارد شرعی است .

اسلاید 5 :

معنای «باطل »
معمولا از معنای حق، ضد آن یعنی باطل نیز فهمیده می شود: صاحب مفردات گوید: «باطل چیزی است که در مقام فحص ثبات ندارد و در فعل و قول هر دو به کار می رود.

در اقرب الموارد آمده است: باطل مقابل حق است و آن را فاسد و بی اثر و ضایع می سازد.
صاحب قاموس قرآن می گوید: باطل آن است که در قضاوت عمومی مضمحل می شود و بشر در عین ابتلا به باطل به ضرر و ناحق بودن آن حکم می کند.

اسلاید 6 :

معنای «حق» در فرهنگ قرآني
در فرهنگ قرآني اين واژه درمعاني مختلف به كار رفته :

1. ايجاد كننده چيزي بر اساس حكمت
2.شيء ايجادشده براساس حكمت
3-اعتقاد به چيزي آن گونه كه هست
4.فعل و سخني كه به اندازه و به موقع باشد
حق را درمعناي مطابقت و موافقت با اموري مي جوييم كه مطابق و موافق با فلسفه و هدف آفرينش باشد هرچند كه آن امر در واقعيت، تحقق خارجي نداشته و علل و عواملي كه از تحقق آن جلوگيري به عمل آورده باشد.
«حق» در قرآن به معناي مجموعه نظام مند و هدفدار است كه بر اين اساس، عالم تكوين و عالم تشريع، هر دو حق هستند. امام خامنه ای ۲۴ آبان ۱۳۹۱

اسلاید 7 :

«حق و باطل » در کلام حضرت علی علیه السلام
حضرت علی علیه السلام می فرماید: «برای هر حقی باطلی نیز قرار داده اند. » (خطبه 194)

«دایره حق در توصیف و بیان، از هر چیزی وسیع تر است، ولی به هنگام عمل از روی انصاف، مجال آن از همه چیز تنگ تر و کم وسعت تر است. » (خطبه 207)

«حق » ، هر کس به اندازه وسع خود با زیباترین واژه ها به توصیف آن می پردازد، ولی این ها جز تعریف لفظی چیز دیگری نیست و اصل «حق » وقتی معنا می شود که از سر انصاف و عمل به آن نگاه کنیم.

«حق سنگین، اما گواراست و باطل،سبک اما بلاخیز و مرگ آور» . (حکمت 376)

اسلاید 8 :

الف - آنچه كه وجود دارد حق است مانند ''قوانين موجود در نظام آفرينش'' و آنچه كه وجود ندارد و نسبت و ادعاى بى جا مى كنند باطل است .
ب - آنچه كه وجود دارد و بايد هم وجود داشته باشد حق است مانند ''عدالت و نظم عمومى'' و آنچه كه وجود دارد و نبايد وجود داشته باشد باطل است مانند '' ظلم و ستم ، انحرافات اخلاقى ، تجاوزات بشرى ، ادعاهاى دروغين و .''
پس تعريف كامل حق در دو جمله نهفته است .
1 - وجود داشته باشد
2 - و بايد وجود داشته باشد

اسلاید 9 :

نمایش باطل در شكل و شمايل حق و مورد توجه مردم
تشخيص حق در واقعيت هاي موجود بسيار سخت و دشوار است؛ چون جهان واقعيت ها، پر از امور باطلي است كه گاه آشكارا و به روشني خودنمايي مي كند و دربسياري از اوقات با نمايي از حق جلوه مي كند.

مخالفت طبيعي انسان ها با نواقص و امور ضدكمالي از جمله باطل، موجب مي شود تا باطل خود را در شكل و شمايلي كه مورد توجه و پسند مردم است و به حق درمي آورد.

مشكل، زماني دو چندان مي شود كه گروهي از مردم، به صورت تعمدي مي كوشند تا حق و باطل را به هم بياميزند و اين آميختگي را تقويت كنند، زيرا منافع آنان در اين آميختگي حق و باطل وعدم امكان تشخيص و جداسازي آن نهفته است.

اسلاید 10 :

مَثَل آب و كف
(أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ کَذَلِکَ يَضْرِبُ اللّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْکُثُ فِي الأَرْضِ کَذَلِکَ يَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ).(رعد/17)

اسلاید 11 :

نكته هادر مورد این آیه :
- تناسب بهره ها و ظرفيتها
- پرتاب شدن باطل به خارج
- بقا به ميزان سود رسانى
- تداوم مبارزه حقّ و باطل
نمود داشتن باطل و اصيل بودن حق
طفيلی بودن باطل و استقلال حق

اسلاید 12 :

* امام علی علیه السّلام مى فرمايد :
''قد اوضح لكم سبيل الحق و انار طرقه فشقوه لازمه او سعاده دائمه''
"آفريدگار انسان براى رشد و تكامل بشر ، راه هاى حق را به روشنى معرفى فرمود و مسير راههاى حق را نورانى و روشن نمود تا رهروان راه حق منحرف نگردند . سرانجام ، يا بدبختى دائمى در انتظار خلاف كاران است وسعادت دائمى در سر راه حق طلبان".

اسلاید 13 :

معيارها و راه هاي شناخت حق از باطل
انسان اگر بر پايه فطرت سالم باقي بماند و عوامل بيروني چون شيطان و عوامل دروني چون چيرگي هواي نفس نباشد، به طور طبيعي خواهان حق است؛ زيرا كمال را در حق مي جويد و به آن گرايش مي يابد.
با اين همه حتي اگر فطرت و طبيعت انسان سالم باشد، به عللي بيروني ممكن است كه تشخيص حق براي او مشكل و دشوار باشد، هر چند كه به دنبال شناخت آن به سوي حق خواهد رفت.

اسلاید 14 :

شاخصه هاي کلی حق
سودمندي واقعي
ماندگاري
مطابقت با فطرت
بصيرت زايي
اعتدال و تعادل
مطابقت با وحي و کلام الهی
مطابقت با عقلانيت
وحدت زايي
ايمان زايي
نيك فرجامي
اصلاح سازي
.رهايي از سرگرداني

اسلاید 16 :

معیار هاي کلی شناخت حق
علم و آگاهی ؛
« لا تری الجاهل الا مفرطا او مفرّطا»
قرآن کریم ؛
« راست و چپ گمراهی است و راه میانه ، راه راست الهی است ؛ کتاب خدا و آیین رسول آن را گواه است، و سنت را گذرگاه است و بازگشت بدان جایگاه است.»
عترت و اهل بیت پیامبر(ص) ؛
معيار قرار دادن حق و سنجش افراد بر اساس آن ؛
انّ الحق لا يعرف بالرجال اعرف الحق تعرف اهله »
آگاهی وشناخت نسبت به زمان و مقتضيات و شرايط زمانه ؛
امام صادق عليه السلام :« العالم بزمانه لا تهجم عليه اللوابس

اسلاید 17 :

ابزارهاي شناخت حق از باطل
ابزار دروني

ابزار بيروني (وحي و دين الهي)

اسلاید 18 :

ابزار دروني
الف) فطرت پاك و سالم انساني گرايش به كمال و نقص گريزي
* فكر و فطرت پاك انسان به طور طبيعي گرايش به خير و خوبي و كمال دارد و آن را به عنوان حق، شناسايي كرده و در پي آن مي رود.
* از علل مخالفت با حق و موافقت با باطل، تغيير در فطرت و طبيعت آدمي است.


ب) فكر و خرد
* انسان ها با تفكر در هستي و فلسفه آفرينش به سادگي مي توانند دريابند كه جهان آفرينش بر محور حقانيت آفريده شده است و انسان ها بايد در همين مسير كمالي گام بردارند و از باطل گريزان باشند.

اسلاید 19 :

ابزار بيروني (وحي و دين الهي)
از آن جايي كه براي بسياري از مردم شبهات و حق نمايي باطل امكان تفكر درست و صحيح را مي گيرد و انسان ها به سبب هواهاي نفساني و وسوسه هاي شيطاني، بخشي از فطرت سالم و پاك خويش را مي آلايند، در اين جاست كه خداوند از طريق پيامبر بيروني، به فرياد انسان ها مي رسد و آنان را براي شناخت حق از باطل ياري مي رساند.

آيه 213 سوره بقره به نياز بشر به وحي و دين الهي براي شناخت باطل و راه راست از گمراهي اشاره دارد و تبيين مي كند كه اگر خداوند دستگير انسان از طريق روحي و دين نبود بسياري از مردم از تشخيص حق از باطل ناتوان مي ماندند و در مسير باطل گام بر مي داشتند.

اسلاید 20 :

انسان با دست يابي به حق واقعي مي تواند به ايمان واقعي (مائده آيات 83 تا 84) اميد به آينده بهتر و برتر (همان) بهره گيري از امدادهاي غيبي و استجابت دعا و نيايش از سوي خداوند (رعد آيه 19) و بهره مندي از آموزه هاي قرآني و هدايتگري آن به سوي كمال (مائده آيه 83) و بصيرت(رعد آيه 19) دست يابد.

از نظر اسلام، معيار همه چيز، حقيقت و معيار حقيقت، خود حقيقت است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید