بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
بنام خدا
زبان برنامه نویسی C (21814(
اسلاید 3 :
بکار گیری Function ها و Library ها
در این فصل مهم ترین ابزار برنامه نویسی که برنامه را قابل کنترل می کند (Function ها) بررسی می شود.
در واقع می توان به کمک Function ها برنامه های بزرگ را به اجزای کوچکتر قابل کنترل تجزیه نمود.
یک Function در واقع قسمتی از برنامه است که دارای نامی بوده وهنگامی که صدا می شود وظیفه مشخصی را انجام می دهد.
اسلاید 4 :
Function ها (ادامه):
Function هایی که تاکنون مورد بررسی قرار گرفته اند عبارتند از:
puts()
printf()
scanf()
main()
اسلاید 5 :
Function ها (ادامه):
نوشتن یک برنامه همانند ساختن یک کامپیوتر است.
در یک برنامه مرتب، هدف یا وظیفه هر Function کاملا مشخص است.
هیچ تابعی نبایستی بصورت طولانی و پیچیده نوشته شود و بایستی به اجزای کوچکتر شکسته شود.
اسلاید 6 :
Library ها:
در زبان C، Function های مختلفی از منابع متفاوتی استفاده می شوند.
بسیاری از این توابع بخشی از Library هایی هستند که بصورت استاندارد در زبانC تعریف شده اند.
استفاده از این توابع به سرعت و قابلیت اعتماد برنامه کمک شایانی می کند.
در زبان C، کاربر می تواند توابعی را که فعالیت های مورد نظر خود را انجام می دهند تعریف کند.
اسلاید 7 :
Library های استاندارد:
در زبان C در حدود 12 Standard library وجود دارد.
معروف ترین و مهم ترین آنها همان stdio.h می باشد که مورد بحث قرار گرفت.
همانطور که قبلا بیان شد، در این library، روش های دریافت و ارسال داده ها تعریف شده است.
اسلاید 8 :
Library های استاندارد:
دومین Standard library مهم math”” می باشد که شامل تعدادی از توابع ریاضی می باشد.
فهرست این توابع در جدول 5.1 کتاب در صفحه 140 موجود است.
تعدادی از مهمترین این توابع عبارتند از:
اسلاید 9 :
Library
pow(base, exp) example.
value = pow((1+i), -n); // i.e. value = (1+i)-n
sqrt(value) example.
root = sqrt (x*x + y*y); // i.e.
fabs(value) example;
err = fabs((x-xe)/x); // i.e. err=|(x-xe)/x|
floor(value) example;
ABS=floor(x);
اسلاید 10 :
(ادامه):Library
تمرین:
برنامه ای بنویسید که ریشه های یک معادله درجه دو را محاسبه نماید.
اسلاید 11 :
مثال:
#include
#include
void main (void){
int A,B,C; // Define three variables to get the values
printf(" Please enter Value for A:\n");
scanf(" %i", &A);
printf(" Please enter Value for B:\n");
scanf(" %i", &B);
printf(" Please enter Value for C:\n");
scanf(" %i", &C);
printf("\n The 1st root is %f \n",(-B + sqrt(pow(B, 2)- 4*A*C) )/(2*A));
printf("\n The 2nd root is %f \n",(-B - sqrt(pow(B, 2)- 4*A*C) )/(2*A));
}
اسلاید 12 :
سومین Standard library مهم stdlib”” می باشد.
مهمترین کاربرد آن برای دانشجویان مهندسی صنایع تولید اعداد تصادفی است.
کاربرد فراوان در دروس مهندسی صنایع و تحقیقات مربوط به آن.
اسلاید 13 :
زبان برنامه نویسی C (21814(- فصل پنجم
Standard library های مهم دیگر عبارتند از:
time
string
اسلاید 14 :
Standard library ها بسیاری از مشکلات عمومی برنامه نویسی را مرتفع می کنند.
Local libraries(مانند tools).
این توابع در دسترس نمی باشند.
اسلاید 15 :
هر یک از Standard library ها یک header file برای خود را دارد که با .h خاتمه می یابد.
header file شامل prototype تمام توابعی است که در library تعریف شده اند. تعدادی از آنها عبارتند از:
اسلاید 16 :
Function ها:
هر تابعی بایستی Type مشخصی داشته باشد که به آن prototype می گویند که بایستی قبل از بکار گیری آن در برنامه تعریف شود.
هنگامی که یک تابع در برنامه صدا زده می شود، کنترل برنامه به ابتدای متن تابع رفته متن آن را اجرا می کند.
پس از اجرای تابع، مجددا کنترل برنامه به خط بعدی که تابع صدا زده شده است می رود.
اسلاید 17 :
Function ها (ادامه):
برای صدا زدن یک تابع نام تابع را به همراه یک جفت ( ) که داخل آن می تواند تهی یا شامل چندین argument باشد را می نویسند.
در کتاب دستوری که تابع را صدا می زند را caller و تابع صدا زده شده را subprogram و یا function می نامند.
Argument های مورد نیاز توسط caller مشخص و به تا بع فرستاده می شود.
اسلاید 18 :
Function ها (ادامه):
هنگام صدا زدن تابع، در caller مربوطه بایستی مقداری برای هر پارامتر تعریف شده در تابع ارایه شود. نمونه آن به شرح زیر است (صفحات 142 و 143 مطالعه شود):
double drop (double height);
Return Function argument parameter
Type name type name
اسلاید 19 :
توابع ایجاد شده توسط کاربر (:(User-Defined Functions
دلایل استفاده از توابع در برنامه نویسی:
آسان سازی درک برنامه نوشته شده برای سایرین
امکان بکار گیری تمام برنامه یا قسمتی از آن در جاهای دیگر
شکسته شدن یک برنامه به اجزای کوچکتر به منظور کنترل بهتر برنامه
اسلاید 20 :
یک تابع شامل قسمت های زیر می باشد:
Prototype (*)
Definition
Function header ( (بایستی با * هماهنگ باشد
Function body
مثال: برنامه if….else