بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

رشد فزاینده  جمعیت جهان آثار اساسی  و اغلب فاجعه  آمیزی ، برزیستگاه های طبیعی کره ی زمین داشته است. مصرف بی رویه ی انرژی ،تخریب جنگلها و انقراض گونه های گیاهی و  جانوری از پیامد های  آن می باشد. بسیاري بر این باورند که رشد بی رویه ی جمعیت که خود معلول تحول در سیستم های توسعه ی صنعتی وبالطبع رشد  بهداشتی و درمانی درجوامع صنعتی است منجر به شهر نشینی  ودرنتیجه مصرف بیش از حد وغیرمسوولانه انرژیهای فسیلی شده و به گرم شدن تدریجی کره ی زمین انجامیده و شهرها را مورد تهدید جدی قرار داده و خسارات جبران ناپذیری  بر محیط زیست  جهان وارد کرده است.

اسلاید 2 :

مقدارزیادی ازاین انرژی فسیلی اتلاف شده ،ناشی ازمدل های کلیشه ای و غیراستاندارد ساختمان هاست که به دلیل ناهمگونی باشرایط اقلیمی خود، جهت گرمایش وسرمایش هدر رفته و باعث آلودگی محیط زیست می شود. همین موضوع باعث شده  تا محققین  در تدارک انواع دیگر انرژی ها(انرژی های پاک و تجد ید پذی)برای جایگزینی انرژی ها ی فسیلی باشند. امروزه به نظرمی رسد که توسعه پایدار و مفاهیم آن به خوبی با اهداف و مقاصد معماری و شهر سازی نوین  سازگار بوده و می تواند به عنوان عاملی موثرجهت تحقق اهداف پایداری ، مطرح شود. تغییراتی که با توجه به  معیارهای  زیست اقلیمی و پایداری پدید می آیند ، هرروزاهمیت  بیشتری می یابند . سخن ا ز پایداری  در معماری را می توان به تصورو طراحی ، ساخت و سازهای آینده تعبیرکرد. آن هم نه تنها با پایداری فیزیکی ساختمان، بلکه  با پایداری و حفظ این سیاره و منابع انرژی  آن.

اسلاید 3 :

توسعه پایداربه معنی ارائه راه حل هایی درمقابل الگوهای سنتی ، اجتماعی و اقتصادی توسعه می باشد  که بتواند از بروزمسایلی هم چون  نابودی  منابع طبیعی ، تخریب اکوسیستم ها، آلودگی،افزایش بی رویه ی جمعیت ، رواج  بی عدالتی و پایین آمدن کیفیت زندگی انسان ها جلوگیری کند .

اسلاید 4 :

فعل Sustainاز سال  1290میلادی در زبان انگلیسی  به کار گرفته شده و از ریشه لاتین  sub و tenere   به  معنی  - نگه داشتن – ویا - نگهداری کردن - است.لغت نامه آکسفورد سابقه صفت Sustainable  را به حدود 1400 می رساند و آنرا به اشکال مختلف معنی می کند ، اما دراین چند دهه اخیراین واژه با معنای کنونی آن یعنی «آنجه می تواند درآینده تداوم یابد »، یا« پایداری » کاربرد  پیداکرد ه است ، و در فارسی به «پایا»  ، «دائم» ،«باثبات»، «باقی»، «استوار» ،«جاویدان»، «بادوام» و... ترجمه شده است. پایداری به معنای بادوام ، ماندنی و از همه متداول تر کلمه پایدار و پایداری است.

اسلاید 5 :

متاسفانه تاکنون تعریف جامعی از توسعه پایدار ارایه نشده است. تعریفی که بیش ازهمه مورد استفاده قرارگرفته  است ،  تعریف  کمسیون براند تلند است :«توسعه پايدار نوعي توسعه است که بتواند نیازهای کنونی را بدون از دست دادن توانایی های نسل های آینده درتامین نیازهایشان ، تأمین کند». لیکن این تعریف از سه جهت مورد انتقاد قرار گرفته است. یکی از جهت «انسان محوری» بودن آن و دیگری به خاطر مشکل تعریف کردن نیازها و بالاخره به خاطر عدم ارایه راه حل های علمی و اجرایی جهت تحقق آن .

اسلاید 6 :

هدف اصلی توسعه پایدار، تامین نیازهای اساسی ،بهبود وارتقای سطح زندگی برای همه، حفظ و اداره بهتر اکوسیستم و آینده ای امن تر و سعادتمند تر، ذکر شده است. توسعه پایدار که د رآن سیاست اقتصادی ، مالی ، تجاری ، انرژی ،  کشاورزی ، صنعت و سایر سیاست ها به نحوی طراحی می شوند که منجربه توسعه ای باشد که ازلحاظ اقتصای،اجتماعی و اکولوژیکی پایدار باشد ومفهوم آن انجام سرمایه گذاری به قدر کافی در زمینه آموزش ، بهداشت ، جمعیت وانرژی است، به طوری که بدهی اجتماعی  برای  نسل های آینده به وجود نیاید. و در نهایت می توان گفت که توسعه پایداریک مفهوم جامع دارد و به تمام  جنبه های زندگی  انسان  مربوط  می شود  اجرای  مدل های  توسعه  پایدار نیاز به تغییرات اساسی درسیاست های ملی و بین المللی دارد.

اسلاید 7 :

دراین جهان ، معماران نیزهمسو با سایردانشمندان درپی یافتن راهکارهای جدید برای تأمین زندگی مطلوب انسان بوده اند. بدیهی است که زندگی، کار،تفریح، استراحت و ... فعایت هایی می باشند که در فضا های طراحی شده توسط معماران صورت پذیرفته وازآن جا که نقاط ضعف و قوت یک ساختمان ، برزیست بوم جهان تأثیر مستقیم خواهد داشت.وظیفه ای بس حساس در این خصوص بر عهده معماران می باشد.کاربرد  مفاهیم  پایداری  در معماری ، مبحثی  تازه را به نام   «معماری پایدار» ؛ یا «معماری اکولوژیکی» ؛یا«معماری سبز» و یا«معماری زیست محیطی » بازکرده است که همگی اینها دارای  مفهوم  یکسانی  هستند و بر معماری سازگار با محیط زیست دلالت دارند

اسلاید 8 :

در گذشته اعتقاد بر این بود که تمام جهان هستی از ترکیب چهار عنصر آب ، خاک، آتش و هوا بوجود آمده است. با وجود این که امروز مشخص  شده که بوجود  آمدن  جهان روند بسیار پیچیده ای داشته، ولی هنوزهم این چهارعنصر راه حل های مناسبی را برای این نگرش و ارتباط متقابل ساختمان و محیط اطراف فراهم می کند.

اسلاید 9 :

ریشه های اصلی نهضت حفظ محیط زیست و معماری پایدار به قرن 19 برمی گردد. جان راسکین، ویلیام موریس و ریچارد لتابی ازپیشگامان نهضت معماری  پایدار محسوب می شوند. راسکین در کتاب «هفت چراغ معماری» خود می گوید  که برای  د ستیابی  به رشد و پیشرفت می توان نظام  هارمونیک موجود  در طبیعت را الگو قرار داد . موریس  ، بازگشت به فضای سبز حومه شهرو خود کفایی و احیای صنایع محلی را توصیه می کرد. لتابی در یکی از اعلامیه های بلیغ خود از معماران خواسته که قدر نظم و زیبایی طبیعت را بدانند. همه این پیشگامان ا ز  واژه «طبیعت»  استفاده کرده اند و  امروزه تنها لغتی که می تواند به خوبی  جانشین این  واژه گردد،  «معماری پایدار» است.  سالها بعد معماران دیگر مانند فرانک لوید رایت ، پیتر آیزنمن وساير معماران عقاید این پیشگامان را ادامه و گسترش  دادند.

اسلاید 10 :

 پایداری بدون هيچ واسطه ای همان مسیری است که معماری ، بایستی در آیندة نزدیک به آن دسترسی  پیدا کند. این معماری  باید تداعی کننده  احساس انسان ها  نسبت به طبیعت باشد.همان طورکه درصفحات قبل گفته شد دلایل زیادی مبنی براین که ، دیدگاه بشردر نحوه استفاده از منابع انرژی تغییر کند ، وجود دارد و به همین دلیل اجرای ساختمان با تفکر و مبانی معماری سبز بسیار حائز اهمیت است. بایستی کمی سبک تر بر روی زمین زندگی کنیم .زیراعمق خاک برداری وسایردخل وتصرف هایی که دربستر طبیعی  زمین برای ساخت و ساز انجام می دهیم، نه تنها با نیازمندی های ما در رابطه با فضاهای یک  ساختمان  مرتبط است  بلکه بر ارگانیسم  کلیه موجودات و گیاهان محیط زیست نیز تأثیر می گذارد ما  نمی توانیم بیش از این نسبت  به  اثری که بر اکوسیستم  محیط  می گذاریم بی توجه باشیم. روشی که زندگی می کنیم و انتخابی که برای رفع نیازهایمان داریم ، اثر چشمگیری برکیفیت زندگی افرادی دارد که درآینده دنباله روما خواهند بود

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید