بخشی از مقاله

مقدمه:
براساس پژوهشي كه سازمان ملل متحد آن را انجام داده است تا سال 2007 ربات ها بيش از گذشته همراه و يار ساكنان در خانه ها خواهند شد.
در عرض سه سال ميزان كمك و كارآيي ربات ها در خانه ها در كار نظافت، امنيت و سرگرمي هفت برابر بيشتر و قيمت آنها كمتر مي شود و در ضمن باهوش تر هم مي شوند.


براساس گزارش سالانه سازمان ملل با موضوع (رباتيك در جهان) سوم از 607 هزار ربات خانگي در سال 2003 خريداري شده اند.
بنابراين گزارش تا پايان سال 2007 تعداد ربات هايي كه در خانه ها به كار گرفته مي شوند به 4/1 ميليون مي رسد. آنها علاوه بر جارو كردن،‌ كارهايي مثل چمن زني، تميز كردن استخر و پاك كردن شيشه را نيز انجام خواهند داد.


ربات ها همچنين در بازي و سرگرم كردن به انسان كمك خواهند كرد تا سال 2007 تعداد ربات هاي سرگرم كننده و تفريحي تقريباً به دو و نيم ميليون عدد مي رسد تعداد اين ربات ها در حال حاضر 127 هزار عدد است حدود 692 هزار عدد از ربات هاي ساخت يكي از شركت هاي توليد كننده ربات از زمان توليدشان در سال 1999 توانسته اند براي خودشان خانه اي پيدا كند.


در كنار بازي فوتبال و جنبه تفريحي ربات ها روز به روز كارهاي سخت تر و خاص تري را در منزل به عهده مي گيرند افزايشي چشمگير خواهد داشت.
اين وظيفه عبارتند از پژوهش هاي علمي و پزشكي، كارهاي دفاعي و كمك به بقاي بشر مثل خنثي سازي زمين.
پژوهشگران در سراسر جهان تلاش مي كنند تا ربات هايي چندكاره بسازند و بسياري از آنها هم مي كوشند تا سن آنها را با استفاده از هوش مصنوعي باهوش تر خودكارتر كنند.


- روبوكاپ چيست؟ What is Robocup?
روبوكاپ يك پژوهش بين المللي و ابداع و نوآوري علمي و تحصيلي مي باشد و هدف آن ترويج و پروش هوش مصنوعي است از طريق آن علم روبات شناسي را بوسيلة فراهم آوردن يك مسئله بهتر و متعارف مي تواند مورد تحقيق و بررسي قرار داد.


انديشه كلي بازي فوتبال توسط روبات ها اولين بار در سال 93 شكل گرفت بعد از دو سال مطالعه عملي در آگوست 95 يك بيانيه در معرفي اولين همايش بين المللي در بازي هاي فوتبال صادر شد. در جولاي 97 اولين كنفرانس بازي هاي رسمي در بندر ماگويا ژاپن برگزار گرديد و در پاريس، استهكلم، ملبورن، بندر سياتل و بوسان ادامه يافت اين رويداد ساليانه شركت كنندگان و تماشاگران فراواني را جذب كرد. ششمين دوره ربوكاپ در سال 2002 در فوكاكا ژاپن و نيز در بوسان كره برگزار شد.


هفتمين روبوكاپ در پادو (ايتاليا) در جون سال 2003 برگزار گرديد. جائيكه بيشتر از 3000 محقق از 35 كشور شركت كردند.
هر رويداد در روبوكاپ از دو بخش اساسي تشكيل شده است.
1) مسابقات
2) كنفرانس
در جريان مسابقات محققان از دانشگاههاي معروف و مؤسسات تحقيقاتي و حتي شركت ها و مؤسسات تجاري كه در زمينه توليد و تحقيق تكنولوژي هاي جديد فعاليت دارند به رقابت مي پردازد. مسابقات جهاني فوتبال روبات ها كه به عنوان بخشي از اين رويداد است در شهر سيبون پايتخت كشور پرتقال همزمان با مسابقات جام قهرماني اروپا برگزار گرديد.


بعد از يك دوره نصب و تجهيز محل برگزاري، مسابقات بين المللي در صبح روز 29 جون شروع شد و يك روز قبل از مسابقه پاياني فوتبال انسانها به پايان رسيد.
در مرحله ارائه مقاله كه به صورت عرف بلافاصله بعد از بازي ها برگزار مي شود يافته هاي جديد معرفي و به بحث گذاشته مي شود.
- مفهوم كلي روبوكاپ The robocup concept


اين ابتكار و نوع آوري توسط دكتر هيرواكي كيتانو ژاپني كه محقق در هوش مصنوعي شخص است به جلو برده شد كه بعداً سرپرست رئيس فدراسيون ربوكاپ شد. در سال 1991 ايشان در يك كنفرانس علمي كه در كشور آمريكا برگزار گرديد شركت نمود. و شاهد يك نمايش از حركات ربات ها بود اين نمايش به علت حركت آرام و منقطع ربات ها براي ايشان خسته كننده بود در همان زمان وي درگير يك تحقيق در زمينه سيستم هاي چند عامله با استفاده از يك مسئله كه به مسائل واقعي شبيه نبود، بود.


سپس وي يك كارگاه آموزشي در زمينه چالشهاي اصلي در آينده در زمينه هوش مصنوعي برگزار كرد. اين كارگاه در زمينه چالشهاي عالي هوش مصنوعي در كنفرانس بين المللي هوش مصنوعي كه در charubry كشور فرانسه با هدف ايجاد انجمني براي توفيق عمومي بر استراتژي و اهداف همكاري و تحقيقات بين المللي برگزار شد.


در آگوست 95 بعد از دو سال مطالعات امكان سنجي يك اعلان در كنفرانس بين المللي در مونترال كانادا در خصوص معرفي اولين كنفرانس و بازي هاي فوتبال روبات ها صورت پذيرفت در سال 96 در انداكاي ژاپن همزمان با RIOS اولين رويداد مقدماتي برگزار گرديد. روبوكاپ يك ابتكار تحقيقاتي و آموزشي در سطح بين المللي مي باشد هدف آن ارتقاء تحقيقات در زمينه هوش مصنوعي و روباتيك است با ايجاد يك مسئله استاندارد كه محدوده وسيعي از تكنولوژي ها را مي توان در كنار يكديگر جمع نمود و آزمود.


هدف نهايي:
هدف نهايي دستيابي به ماشيني است كه شبيه انسان راه برود. و يك پيشرفت و كشف مهم فني مي باشد و تمام روبات ها و تيم هاي تحقيقاتي يك هدف مشترك دارند اميد مي رود كه در سال 2050 بازيكنان فوتبال روبات تمام اتوماتيك شبيه انسان يك بازي فوتبال را با پيروي كامل از قوانين رسمي فيفا در مقابل برندگان جام جهاني پيروز شوند اين هدف يكي از مبارزات بزرگ بوده كه توسط روبات شناس ها مشترك بوده و تا 46 سال ديگر هم مشترك خواهد بود.
اين هدف شايد بلند پردازي هاي بسياري را شامل شده كه از هنر فن امروز بعيد مي باشد به هر حال اين قبيل اهداف و پيگيري آنها در تاريخ زندگي بشر بسيار مهم مي باشد.
تنها 50 سال از اولين هواپيمايي برادران رايت تا مأموريت موشك آپولو كه انسان را به ماه برده و سالم به زمين برگرداند طول كشيد و تنها 50 سال طول كشيد از اولين اختراع كامپيوتر ديجيتال تا برنامه deep Blue كه قهرمان شطرنج جهان را شكست داد.
رشد و پيشرفت و توسعه:
هر ساله Robocup به طور پيوسته شركت كنندگان، محققان و تماشاگران بيشتري جذب مي كند بطوريكه محل هاي برگزاري مسابقات مجبور بودند كه مساحت محل ها را افزايش دهند بطوريكه مساحت 300 مترمربع استفاده شده است در طول Robocup سال 1997 در بندر موگويا ژاپن به 101000 مترمربع در ربوكاپ 2004 در آخر ماه جون در ليبسون پرتقال برگزار شد افزايش دهد. برزگترين مسابقه از نظر حاضرين تاكنون روبوكاپ 2002 فوكاكوژاپن و بوسان كره بود كه بيش از 120/000 نفر از مسابقات بازديد كردند.
بازيكنان مهارت ربات هاي خود را از هر مسابقه به مسابقه ديگر به طور شگفت انگيزي افزايش دادند.


در روزهاي آغازين روبوكاپ بازيكنان خيلي سريع نبودند و در ليگ سايز متوسط حركات به واسطه موانع كند بود و توپ در زمين حركتي نداشت و به عبارت ديگر بازيكنان در آن زمان توپ را احاطه و بلوكه مي كردند و مسابقه تا حدودي ساكن بود. ولي در سال 2001 اين موانع برداشته شد كه باعث شد چالشهاي زيادي براي اين تيم ها ايجاد گردد و مسابقات جذابيت بيشتري يافت. در سال 2001 روبوكاپ امدادگر (نجات) به اين رويداد اضافه شد. كه هدف آن تحقيق و توسعه در زمينه ربات هاي نجات بود كه در هنگام حوادث از جمله زمين لرزه ها بتوانند ابتكار عمل را به دست گرفته و به عمليات امداد نجات بپردازند. ليگ روبات هاي چهارپا كه برنامة نمايشي ويژة شركت SONY را به نام AIBO به نمايش گذاشت در سال 99 به روبوكاپ ملحق شد كه به صورت آزمايشي در سال 98 در پاريس آزمايش شده بود. جهت ارتقاء ربوتيك در بين نوجوانان بخش روبوكاپ جونيور در سال 2000 معرفي شد.


آخرين رشته اي كه به اين مسابقات اضافه شد ليگ ربات هاي شبيه انسان بود كه در سال 2002 اولين بار در فوكاكو معرفي شد.
جنبه علمي و كاربردي روبوكاپ:


بنا بر نظر يكي از اعضاي اصلي برگزاري مسابقات امسال، پروفسور پدروليما،‌ ايده روبوكاپ كه اولين بار در سال 97 در ژاپن برگزار گرديد و هدف اصلي آن ارتقاء تحقيق در زمينه هوش مصنوعي و ربوتيك در سطح جهاني است از طريق يك چالش سمبليك به اين مضمون كه تا سال 2050 تيمي از روبات ها ايجاد گردد كه

توانايي مقابله با تيم قهرمان جام جهاني را داشته باشد فوتبال روبات ها در واقع يك چالش بزرگ در تحقيقات است چرا كه اين موضوع انتظار دارد ربات ها هر كدام با بقيه ربات ها در راستاي به دست آوردن امتيازات بيشتر از طريق حمل يا شوت توپ به سمت حريف همكاري نمايند براي حل اين مسئله ربات ها بايد بتوانند از برخورد با موانع ايست همچون ديواره ها يا بقيه ربات ها و يا موانع پويا مانند بقيه ربات هاي در حال حركت جلوگيري كنند. همچنين ربات ها بايد در حاليكه از برخوردها جلوگيري مي كنند بتوانند توپ را در اختيار بگيرند و آنرا دنبال كنند. نتيجة اين تحقيقات نامحدود است بسياري از آنها را در حال حاضر نمي توان پيش بيني كرد يك ليست ممكن از كاربردها كه شامل بسياري از اثرات جنبي تحقيقات انجام شده مي باشند به شرح زير است.


1) حمل و نقل اشياء به اندازه هاي بسيار بزرگ توسط تيمي از روبات ها.
2) تقسيم بندي اشياء و رنگها در يك صحنه از طريق بينايي هوشمند (وزارت كشاورزي و دفاع و …)
3) تميز كردن ساختمانها (شركت هاي نظافت)
4) كشف آتش سوزي (سازمان آتش نشاني)


5) عمليات جستجو امدادگري
6) ديده باني فضاي متروها و زيرگذرها
7) كنترل راديويي و ضعيف آلودگي


8) شناسايي تصادفات در ديده باني ترافيك
ليسبون و محل مسابقه:
محل تورنمنت در نمونه شماره چهار نمايشگاه بين المللي ليسبون كه مساحتي در حدود 10/000cm2 داشته كه در Park don Nacoer كه منطقة دلنشين واقع در پايتخت پرتقال است مي باشد جائيكه نمايشگاه جهاني EXPO 98 هم داير شد.
در ضمن روبوكاپ بين قاره اي فوتبال انسانها در ماههاي جون و جولاي در پرتقال مي باشد. مسابقات بين المللي از 29 ژوئن تا سوم جولاي سال 2004 برگزار مي شود. همايش در تاريخهاي چهارم و پنجم جولاي در مركز كنگره انستيتو سوپريورتكنيكو در دانشگاه فني ليسبون برگزار خواهد شد مسابقات براي عموم آزاد است در حاليكه همايش (كنفرانس) فقط براي كسانيكه ثبت نام كردند آزاد است.
جدول
بانيان ربوكاپ 2004 :
گروهي از متحدان بازرگاني كه خيلي از آنها بزرگان بازار مي باشند به ابداع و ابتكار ملحق شدند و فدراسيون روبوكاپ را در تلاششان در ابداع حمايت كردند.
Zenriu سازندة نقشه هاي ديجيتالي در ژاپن مي باشد كه در آمريكا و اروپا شعبه هاي زيادي دارد. داده هاي نقشة اين شركت براي هدايت ماشين به صورت وسيع نه تنها در ژاپن استفاده مي شود بلكه در اروپا و آمريكا و تايوان نيز استفاده مي شود و همچنين براي پروژه شبيه سازي روبوكاپ نجات موضوعي جهت تحقيق از سال 2002 معرفي شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید