بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه

آبياري به معني پخش آب روي زمين جهت نفوذ در خاک براي استفاده گياه و توليد محصول مي‌باشد. با وجود کم آبی و بازده پایین آبیاری در ایران اگر در آینده بخواهیم از آب موجود استفاده موثرتری بنماییم این روش آبیاری یک روش متقابل به حساب می آید با وجود اینکه آبیاری بارانی از تکنولوژی بهتری نسبت به روشهای آبیاری سطحی برخوردار است ولی درصورتی که زارعین آموزشهای لازم را ندیده باشند این روش آبیاری نمیتواند راندمان خوبی داشته باشد .آبیاری بارانی روشی است که در آن آب در لوله هایی در مزرعه جریان پیدا میکند و وارد قسمتی به نام آبپاش شده و در موقع خروج به صورت قطراتی در هوا پخش میشود و به صورت ذرات باران مانند بر روی خاک پخش میشود.

اسلاید 2 :

اجزای سیستم آبیاری بارانی :

-پمپ،لوله اصلی((main،لوله نیمه اصلی(submain) ،لوله فرعی(Lateral)،آبپاش(Sprinkler)،نازل((Nozzel

دراین سیستم آب توسط پمپ ازیک منبع مانند چاه یا کانال برداشت شده وبافشاروارد شبکه ای ازلوله ها که به ترتیب لوله اصلی ،لوله نیمه اصلی ،لوله فرعی نام دارند شده وسرانجام ازآبپاشهایی که روی لوله فرعی قراردارند خارج میشوند .خروج آب ازروزنه هایی که به آنها نازل یاسرپاش میگویند انجام میگیرد.

اسلاید 3 :

انواع روشهاي آبياري باراني

روشهاي آبياري باراني بر اساس حمل و نقل  آبياري به چهار دسته تقسيم مي‌شوند:

سيستم‌هاي آبياري باراني ثابت

سيتم‌هاي باراني نيمه ثابت

آبياري باراني با سیستم متحرک

آبياري باراني با سیستم نیمه متحرک

اسلاید 4 :

آبياري باراني ثابت

 

    در اين روش ، به تعداد کافي بال آبياري و آبپاش وجود دارد بطوريکه احتياجي به جابجايي بالهاي آبياري و آبپاشها در طول فصل زراعي نمي‌باشد. در سيستم‌هاي ثابت ممکن است بالهاي آبياري به صورت ثابت در زير زمين کار گذاشته شود يا اين بالها در ابتداي فصل رشد روي زمين چيده شود و در انتهاي فصل رشد جمع شوند.

اسلاید 5 :

 

–آبياري باراني نيمه ثابت

 

    در اين روش ، بالهاي آبياري زيرزمين قرار مي‌گيرند و پس از هر آبياري فقط آبپاشها برروي بال آبياري جابجا مي‌شوند. اين کار توسط شيرهاي خودکاري که روي بالهاي آبياري نصب شده صورت مي‌گيرد.

اسلاید 6 :

آبیاری بارانی با سیستم نیمه متحرک

     این سیستم دارای لوله اصلی ثابت و لوله های جانبی متحرک است.لوله جانبی پس از آبیاری یک قسمت از زمین به نقطه های دیگری درطول لوله اصلی منتقل و قسمت دیگری را آبیاری میکند . جنس لوله های جانبی میتواند از آلومینیم یا پلاستیک باشد.استفاده      از لوله های جانبی متحرک باعث کاهش سرمایه گذاری اولیه   میشود ولی در مقایسه با سیستمهای ثابت به کارگر بیشتری نیاز دارد

اسلاید 7 :

                  انواع سیستم نیمه متحرک

 دراین روش ، بال آبياري در حاليکه آب پاشها روي بال آبياري ثابت مي‌باشند، پس از انجام هر آبياري جابجا شده و به محل اسقرار بعدي منتقل مي‌شوند. پس از هر آبياري ، بال آبياري از لوله اصلي جدا شده و به محل بعدي منتقل مي‌شود. براساس روش انتقال بال آبياري سيستم‌هاي آبياري باراني نیمه متحرک به سه دسته تقسيم مي‌شوند.

سيستم آبياري باراني جابجايي با دست

در اين روش ، لوله‌هاي اصلي در طول فصل آبياري ثابت بوده ولي بالهاي آبياري پس از هر آبياري به همراه آب پاشهاي نصب شده روي آنها توسط دست جابجا مي‌شوند.

سيستم آبياري باراني قطره‌اي کوچک

در اين روش ، بال آبياري شامل لوله‌هايي است که به دور قرقره‌اي پيچيده شده و در فواصل معيني روي لوله اصلي نصب مي‌شود. در انتهاي هر يک از لوله‌ها ، آبپاشها توسط ارابه کوچک وصل شده‌اند، ‌اين آبپاشها در ابتداي آبياري به انتهاي زمين کشيده مي‌شوند بطوريکه در اين زمان قرقره کاملا باز شده است.

آبياري باراني آبفشان غلتان

اين نوع سيستم شبيه سيستم آبياري باراني جابجايي با دست است با اين تفاوت که مجموعه يک بال آبياري روي چرخهاي فلزي سوار شده و کل اين مجموعه داراي يک موتور بنزيني است.

اسلاید 8 :

سيستم آبياري باراني متحرک

 

در اين روش بال آبياري در موقع عمل آبياري داراي يک حرکت مداوم و پيوسته است. اين سيستم آبياري شامل سه دسته است:

 

سيستم آبياري باراني آبفشان دوار

 

آبفشان خطي

 

 آبفشان قرقره‌اي

اسلاید 9 :

سيستم آبياري باراني آبفشان دوار

در اين روش ، بال آبياري شامل يک سازه بزرگ فلزي است که توسط برجکهايي در ارتفاع بلندتر از گياه قرار گرفته و حول نقطه مرکزي که در همان نقطه اتصال بال به لوله اصلي است دوران مي‌کند. با توجه به نوع حرکت دوراني بال آبياري ، آبياري مزارع به صورت دايره‌اي شکل صورت مي‌گيرد.

اسلاید 10 :

سيستم آبياري باراني آبفشان خطي

از لحاظ شکل ظاهري شبيه سيستم آبياري باراني آبفشان دوار است با اين تفاوت که در اين روش ، خط لوله اصلي در کنار زمين قرار گرفته و بال آبياري در کنار آن حرکت رفت و برگشتي دارد

سيستم آبياري باراني آبفشان خطي

از لحاظ شکل ظاهري شبيه سيستم آبياري باراني آبفشان دوار است با اين تفاوت که در اين روش ، خط لوله اصلي در کنار زمين قرار گرفته و بال آبياري در کنار آن حرکت رفت و برگشتي دارد

سيستم آبياري باراني آبفشان خطي

از لحاظ شکل ظاهري شبيه سيستم آبياري باراني آبفشان دوار است با اين تفاوت که در اين روش ، خط لوله اصلي در کنار زمين قرار گرفته و بال آبياري در کنار آن حرکت رفت و برگشتي دارد

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید