بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

تحليل شغل يا كار شكافي (Job analysis)تحليل شغل به عنوان اولين گامي محسوب مي شود كه مديريت منابع انساني مي بايست براي رسيدن به هدفها سازمان بردارد.
اين امر به منزله پيش نياز و ابزار مفيدي براي انجام وظايف مديريت منابع انساني محسوب مي‌گردد و در زمينه‌هايي نظير برنامه‌ريزي، كارمنديابي، آموزش، ارزشيابي، ارتقاء، سازماندهي، مشاوره، تنظيم روابط كارگري و نهايتاً دستيابي به هدفهاي راهبردي مديريت منابع انساني یعنی بهره‌وري، ارتقاء كيفيت كاري و پيروي ازقانون، مديران را ياري مي‌نمايد.

اسلاید 2 :

تعريفعمل كشف و فرايند مطالعه و ثبت اجزاء، فعاليتها و وظايف اصلي جنبه‌هاي مختلف شغل را تحليل شغل گويند كه دربر گيرنده شرح شغل و شرايط احراز شغل مي‌باشد.
منظور از شرح شغل، هدفها، وظايف، شرايط كار، معيارهاي مشخص شده و مشخصات شغل بوده و
همچنين منظور ازشرايط احراز شغل، مهارتها، دانش و توانايي هاي لازم براي اشتغال در شغل مورد نظر مي باشد.

اسلاید 3 :

تعريف (ادامه...)در تحليل شغل بايد به ويژگيهاي شغل و ارتباط آن با علايق، دلبستگيها و ويژگيهاي شخصيتي افراد نيز توجه نمود. به عبارت ديگر لازم است در كار شكافي هم شغل و هم شاغل مورد توجه قرار گيرد و هر پيوندي بين شغل و شاغل در چارچوب هدفهاي راهبردي يعني بهره‌وري، كيفيت زندگي كاري و رعايت قانون انجام شود. اين امر علاوه بر كمك به طراحي شغل و تعريف وظايف و نحوه انجام، نماي كلي را براي رشد افراد در سازمان به كمك مسير شغلي ترسيم مي نمايد.

اسلاید 4 :

دو نظريه كلي در طراحي شغل ، طبقه بندي مشاغل و به كارگماردن نيروي انساني
تطبيق فرد با شغل

تطبيق شغل با فرد

اسلاید 5 :

تطبيق فرد با شغل در اين ديدگاه ابتدا ويژگيها و وظايف هر شغل، بدون توجه به تنوع ويژگيهاي افراد مشخص مي شود و در پي آن شرايط احراز شغل مورد نظر به تناسب وظايف تعيين شده تنظيم مي گردد و به تبع آن سيستم يكساني براي جبران خدمت ايجاد مي گردد.

اسلاید 6 :

تطبيق شغل با فرد در اين ديدگاه بر خلاف نظريه اول، منابع انساني موجود مورد بررسي قرار مي‌گيرند و به هر كس بنا بر توانايي‌ها، استعدادها و علايق او وظايف مختلفي محول مي‌گردد. يعني به‌صورت اقتضايي عمل مي‌شود و آنچه باعث تغيير ماهیت و تغيير (كم و زياد شدن) وظايف در هر شغل مي‌شود مهارتها، استعدادها و علايق هر فرد است. بديهي است با اتخاذ چنين رويه‌اي نوع برنامه‌ريزي كاري، تقسيم كارها و سيستم جبران خدمت، پويا و متنوع بوده، كار مديران نيز بيشتر شده و مديران قويتري براي پاسخگويي مناسب به اين شرايط، مورد نياز هستند.

اسلاید 7 :

عوامل تشكيل دهنده شغلاطلاعات شغلي
شناسايي شغلي
شرح شغل
مختصات شغل
شرايط احراز شغل

اسلاید 8 :

اطلاعات شغلي (Job Information)تفكيك اهداف و نقشهاي سازماني به پاره‌نقشها، مهمترين وظيفه طراحي مشاغل بشمار مي رود. تفكيك حقيقي وظايف هر شغل به عوامل مستقل براي ايجاد پست‌ها، واحدها، بخشها و ... سازماني و ايجاد مشاغل جديد بايد در برنامه هاي آتي مد نظر قرار گيرد.

اسلاید 9 :

شناسايي شغلي (Job Identification)شناسايي شغل عبارت است از تشخيص و تبيين وجوه اختلافي يك شغل با ديگر مشاغل سازماني كه شامل موارد ذيل مي‌باشد:
عنوان شغل
خلاصه شغل (هدف يا مقصد، وظايف و مسئوليتها)
شرايط شغل (شرايط بهداشتي، ايمني و حفاظتي و عوامل غير عادي محيط كار، خطرات ناشي از كار، علي‌رغم پيش‌بيني نكات ايمني، عوامل غيرعادي مانند: ساعت كار، حضور، آماده بودن، تساوي و ...)

اسلاید 10 :

شرح شغل (Job Description)عبارت است از بيان مستدل و گوياي كيفيت وظايف و مسؤوليت‌هايي كه براي يك شغل بخصوص ارائه مي گردد. چه چيزي بايستي انجام شود؟ چگونه انجام شود؟ فرد شاغل در مقابل واگذاري مسئوليت شغلي چه وظايف و اختياراتي را دارد؟
بدين ترتيب شرح شغل معيار توصيفي از خصوصيات وظايف و مسئوليتها و اختيارات نحوه انجام شغل است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید