بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
شيخ احمد احسائي
.1تحصيلات شيخ احمد
.2شيخ احمد و دربار قاجار
.3بهشت فروشي شيخ احمد
.4نقطه جدائي و اختلاف با علماء
.5ماجراي شيخ با مرحوم صاحب جواهر
.6درگذشت شيخ احمد
اسلاید 2 :
.1معاد با جسم هورقليائي
.2امامت و نقش ائمه در آفرينش
.3حيات عنصري امام زمان
اسلاید 3 :
زندگينامه سيد كاظم رشتي
.1ويژگيهاي منفي سيد کاظم
.2دشمني با علمـا
.3همنوائي با دشمنان شيعه
اسلاید 4 :
جانشينان سيد کاظم رشتي
.1محمد كريم خان كرماني
.2ميرزا حسن گوهر
.3ميرزا محيط شاعر كرماني
.4سيد علي محمد شيرازي
اسلاید 5 :
فرقه هاي شيخيه
.1كرماني
الف ) كريم خانيه
ب ) باقريه
.2آذربايجانيها
الف ) حجة الاسلاميه ب)ثقةالاسلاميه
ج )احقاقيه
اسلاید 6 :
اختلاف آراء فرق مختلف
- شيخيه کرمان و آذربايجان در اعتقادات خود را پيرو آراى شيخ احمد احسايى و سيدکاظم رشتى مىدانند اما در فروع دين و اعمال با يکديگر اختلاف نظر دارند. کرمانىها از شيوه اخبارىگرى پيروى مىکنند و به تقليد از مراجع اعتقاد ندارند. اما شيخيه آذربايجان به اجتهاد و تقليد معقتدند و از مراجع تقليد خودشان پيروى مىکنند. البته در عقايد نيز شيخيه آذربايجان برخلاف شيخيه کرمان، خود نيز به اجتهاد مىپردازند و آراى شيخ احمد و سيدکاظم را بر اساس تلقى خويش از احاديث تفسير مىکنند.
اسلاید 7 :
مهم ترين تفاوت «ركن رابع»
- يکى از اختلافات شيخيه کرمان و آذربايجان مسأله رکن رابع است. شيخيه کرمان اصول دين را چهار اصل توحيد، نبوت، امامت و رکن رابع مىدانند. مراد آنها از رکن رابع، شيعه کامل است که واسطه ميان شيعيان و امام غايب مىباشد.([1]) همين اعتقاد است که ميان شيخيه (کرمان) و بابيه ارتباط ايجاد مىکند. چنانکه در بحث از بابيه خواهيم ديد پس از درگذشت سيدکاظم رشتى، سيد علىمحمد باب مدعى شد که شيعه کامل و رکن رابع که واسطه ميان شيعيان و امام غايب است اوست. در نتيجه مقام بابيت امام عصر را از آن خود دانست و خود را دروازه اتصال با مهدى موعود معرفى کرد.گر چه او در ادامه کارش مدعى مقام بابيت علم خداوند نيز گرديد، اما شيخيه آذربايجان بشدت منکر اعتقاد به رکن رابع هستند([2]). و اصول دين را پنج اصل توحيد، نبوت، معاد، عدل و امامت مىدانند. آنان چنين استدلال مىکنند که شيخ احمد احسايى در ابتداى رساله »حيوةالنفس« و سيدکاظم رشتى در رساله »اصول عقايد«، اصول دين را پنج اصل مذکور مىدانند و مي گويند که در هيچ يک از کتب و رسايل اين دو نفر نامى از رکن رابع برده نشده است.([3]) ([4])
.1
[1] آنان معاد و عدل را از اصول عقايد نمىشمارند، چرا که اعتقاد به توحيد و نبوت،
خود، مستلزم اعتقاد به قرآن است و چون در قرآن عدالت خدا و معاد ذکر شده است، لزومى
ندارد که اين دو اصل را در کنار توحيد و نبوت قرار دهيم
[2] .. احقاقالحق، ص167 - 223.
.2[3] رك غلامحسين معتمدالاسلام، كلمه اي از هزار ، تبريز ، چاپخانه شفق ص 64 ـ 66
.3[4]آشنائي با فرق و مذاهب اسلامي صص175 تا 178 با اندكي تصرف و تلخيص
اسلاید 8 :
بابيه
- زندگي نامه سيد علي محمد شيرازي (باب)
.1تحصيلات
.2رفتارهاي مرتاضانه
.3حضور در شركت تجاري ساسونها
.4سفر به كربلا
.5بازگشت به شيراز
.6مرگ سيد كاظم
.7نخستين توبه
.8سفر به اصفهان
اسلاید 9 :
آغاز ادعا
- حروف حي نخستين ياران
- ادعاي بابيت
- الله قد قدر أن يخرج ذلک الکتاب فى تفسير أحسن القصص من عند محمد بن الحسن بن على بن محمد بن على بن موسى بن جعفر بن محمد بن على بن حسين بن على بن أبىطالب على عبده ليکون حجة الله من عند الذکر على العالمين بليغا»
- همانا خدا مقدر کرده که اين کتاب از نزد محمد پسر حسن پسر على پسر محمد پسر على پسر موسى پسر جعفر پسر محمد پسر على پسر حسين پسر على پسر ابىطالب بر بندهاش برون آيد تا از سوى ذکر (سيد على محمد) حجت بالغه خدا بر جهانيان باشد»[1]
[1] عبدالحميد اشراق خاوري رساله امر و خلق ص553
اسلاید 10 :
ادعاي مهدويت
- وي در آغاز کتاب احسن القصص خود را حجت الهي عصر معرفي کرده است که در واقع اعلام مهدويت است «در هر زمان خداوند جل و عز، کتاب و حجتى از براى خلق مقدر فرموده و مىفرمايد و در سنه هزار و دويست و هفتاد از بعثت(1 (رسول الله، کتاب را بيان، و حجت را ذات حروف سبع (على محمد که داراى هفت حرف است) قرار داد»(2)
- [1]مقصود وي سال هزار دويست شصت ميباشد .
- [2] سيد عليمحمد باب / أحسن القصص،/ نسخه خطي/ تهران/ بيتا / ص 1.