بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

 همو به معنای خون و VIGILANCE  به معنای مراقبت است و ترکیب مراقبت از خون به عنوان برگردان هموویژلانس بکار می رود.

 در واقع هموویژلانس به معنای مراقبت از دریافت کنندگان خون و فرآورده های خونی در مقابل عوارض نا خواسته ناشی از انتقال خون است.

اسلاید 2 :

¡مراقبت از خون (هموویژلانس)یک سیستم نظارت کشوری بر سلامت خون و فرآورده های آن در تمام مراحل (زنجيره انتقال خون) یعنی از زمان خونگيري از اهداكنندگان تا پيگيري دريافت كنندگان خون و فرآورده ها، گردآوري و تجزيه و تحليل داده هاي مربوط به اثرات ناخواسته انتقال خون و اعلام خطر به منظور تصحيح و  و اقدامات لازم براي جلوگيري از وقوع مجدد آنها استهمچنين ضرورت قابل رديابي بودن خون و فرآورده ها از اهداكننده تا دريافت كننده، در بيمارستانهاي دولتي، خصوصي و مراكز انتقال خون توصيه شده است.

¡Debier J, Noel L, Aullen J, Frette C, Sari F, Mai MP, Cosson A. The French Haemovigilance system: VOX sang 1999; 77(2) : 77-81

¡

اسلاید 3 :

¡تدوین پروتکل کاری

¡آموزش

¡همکاری بین بخشی

¡وجود امکان ردیابی

اسلاید 4 :

¡در ايران تاكنون هيچگونه سيستم سازمان يافته اي در اين خصوص وجود نداشته است و به همين علت اطلاعات و آماردقيقي درباره ميزان وقوع ترانسفوزيون و ميزان بروز رويدادها و واكنش هاي ناخواسته ناشي از انتقال خون وجود ندارد.  هرچند با تصويب آيين نامه كميته هاي بيمارستاني پيشرفتهايي در برخي بيمارستانها حاصل شد ولي  تا به حال گزارش عوارض ناشي از تزريق خون به درستي انجام نشده و هنوز مشكلات زيادي در اين خصوص در بيمارستانها موجود است و همچنان نياز به يك سامانه مناسب براي رديابي تزريق خون و گزارش عوارض احتمالي وجود دارد.

اسلاید 5 :

¡وجود عوارض ناشی از تزریق خون

¡وجود خطاها و near-misses

¡عدم وجود اطلاعات صحیح و کامل

اسلاید 6 :

ياد گيري از اشتباهات

رفع علل ريشه اي اشتباهات به منظور جلوگيري از تكرار مجدد آنها

اسلاید 7 :

1-گزارش عوارض ناشی از تزریق به صورت سيستماتيك و جمع آوري در يك واحد

2 -گردآوري و تجزيه و تحليل داده هاي مربوط به اثرات ناخواسته انتقال خون و اعلام خطر به منظور تصحيح و   اخذ اقدامات  اصلاحي لازم براي جلوگيري از وقوع مجدد آنها

3 - مستند سازي موارد تزریق خون در يك بيمارستان و بررسي مقايسه اي آن در سال هاي متوالي

 4 - هدایت و ارتقای تزریق خون در بیمارستان ها

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید