بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


مقدمه

کلاسها مهمترین امکان و ویژگی هستند که برنامه نویسی شیء گرا (OOP) را مقدور می سازند

برنامه نویسی در جاوا شامل تعریف تعدادی کلاس است
–هر برنامه یک کلاس است

–تمامی نرم افزار کمکی حاوی کلاسهاست

–تمامی انواع تعریفی برنامه نویس کلاس هستند


کلاسها در جاوا نقش محوری دارند


اسلاید 2 :


تعریف کلاسها

شما از قبل به استفاده از کلاسها و اشیاء ایجاد شده از آنها و چگونگی احضار متدهای آنها واقف هستید
–برای مثال، شما پیشتر از کلاسهایString  وScanner  استفاده کردید


اکنون، چگونگی تعریف کلاسهای خود و متدهای آنها، همین طور ایجاد اشیاء خودتان را از آنها می آموزید


اسلاید 3 :


هر کلاس یک نوع است

کلاس، نوع به خصوصی از نوع تعریفی برنامه نویس است و می توان متغیرهایی از نوع یک کلاس تعریف کرد

یک مقدار از نوع یک کلاس، یک شیء یا یک نمونه از کلاس نامیده می شود
–اگر A یک کلاس باشد، در این صورت عبارتهایی مثل «bla از نوع A است»، «bla یک شیء از A است» و «bla یک نمونه از کلاس A است» به یک معنی هستند


یک کلاس انواع داده هایی که یک شیء می تواند داشته باشد، در کنار اعمالی که می تواند انجام بدهد را تعیین می کند

 


اسلاید 4 :


مقادیر نوع بدوی در مقایسه با مقادیر نوع کلاسی

یک مقدار نوع بدوی، یک تکه ی منفرد از داده هاست

یک مقدار نوع کلاسی یا شیء می تواند تکه های داده ای متعدد در کنار اعمالی که متد نامیده می شوند، داشته باشد
–تمامی اشیاء یک کلاس، متدهای یکسانی دارند

–تمامی اشیاء یک کلاس، مقادیر داده ای یکسانی دارند (به عبارتی، نام، نوع و تعداد آنها یکی است)

–برای یک شیء مفروض، هر تکه از داده ها می توانند یک مقدار متفاوت نگه بدارند

اسلاید 5 :


محتوای تعریف یک کلاس

تعریف یک کلاس، اقلام داده ها و متدهایی را که تمامی اشیاء آن خواهند داشت مشخص می کند

گاهاً به این اقلام داده ها و متدها اعضای شیء گفته می شود

اقلام داده ای، فیلدها یا متغیرهای نمونه نامیده می شوند

اعلان متغیرهای نمونه و تعاریف متد می توانند به هر ترتیبی در تعریف کلاس قرار بگیرند


اسلاید 6 :


عملگر new

یک شیء از یک کلاس توسط متغیری از نوع کلاس نامگذاری یا اعلان می شود
ClassName  classVar;


در ادامه، بایستی از عملگر new استفاده شود، تا شیء، ایجاد شده و با نام متغیرش مرتبط شود
classVar = new ClassName();


این عملیات را می توان به صورت زیر ترکیب کرد:

ClassName classVar = new ClassName();

اسلاید 7 :


متدها و متغیرهای نمونه

متغیرهای نمونه را می توان به شکل دو مثال زیر تعریف کرد:
–به اصلاحگر (modifier) public توجه کنید (فعلاً):

public String  instanceVar1;

public int  instanceVar2;


به منظور ارجاع به یک متغیر نمونه ی خاص، قبل از آن، نام شیء مربوطه را به صورت زیر بیاورید:
objectName.instanceVar1

objectName.instanceVar2

اسلاید 8 :


تعاریف متد به دو قسمت تقسیم می شوند: یکی سرخط (heading) متد و دیگری بدنه ی متد
  public void myMethod()

 {

    code  to perform some action

    and/or compute a value                          

 }


متدها با استفاده از نام شیء فراخواننده و به دنبال آن نام متد، به صورت زیر احضار می شوند:
classVar.myMethod();


احضار یک متد با اجرای بدنه ی متد معادل است


اسلاید 9 :


مکان و نام فایلها

به یاد داشته باشید که: هر فایل جاوا بایستی با کلاسی که در بر می گیرد هم نام بوده و پسوند .java داشته باشد

–برای مثال، یک کلاس به نامMyClass  بایستی در فایلی به نام MyClass.java قرار بگیرد


فعلاً، برنامه ی شما و تمامی کلاسهایی که از آنها استفاده می کند بایستی در یک دایرکتوری یا پوشه قرار بگیرند


اسلاید 10 :


راجع به متدها بیشتر بدانیم

دو نوع متد وجود دارند:
–متدهایی که محاسباتی داشته و یک مقدار بر می گردانند

–متدهایی که یک عمل انجام می دهند

این نوع متد مقداری بر نمی گرداند و متد void نامیده می شود

هر یک از این نوع متدها در چگونگی تعریف، همین طور نحوه ی احضارشان (معمولاً) با هم اندکی تفاوت دارند

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید