بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

  • رنگ درمانی‌
  • May-26-2008, 14:58
  • رنگها بر روی حالات رفتاری و روحیات موثرند. در این روش معتقدند که هر عضوی از بدن دارای انرژی مخصوص به خود است و رنگها با این انرژی در بدن ارتباط دارند. به طور مثال رنگ قرمز بر روی توان ما موثر است و محرک و گرم کننده است. آبی، سرد کننده و پاک کننده است و بر روی انرژی های روحانی ما موثر است ورنگ زرد بر روی انرژی فکر ما موثر می‌باشد.

اسلاید 2 :

  • مقدمه :
    سالها آثار رنگها بر روی بدن، روحیات و طرز تفکر انسان توسط دانشمندان مورد مطالعه قرار می‌گرفت. دوست داشتن یک رنگ توسط انسان ناشی از احساسی است که آن رنگ به خصوص در او ایجاد می‌کند.
  • رنگها انرژی‌هایی هستند که از طریق امواج منتقل می‌شوند.
  • گیرنده‌های نور در شبکیه که به آنها گیرنده‌های مخروطی می‌گویند، این انرژی‌ها را به احساس رنگ توسط مغز تبدیل می‌کنند. شبکیه دارای سه نوع گیرنده مخروطی است. یکی برای رنگ آبی یکی برای سبز و یک نوع برای قرمز. ما با ترکیب این رنگها می‌توانیم رتگها را تشخیص دهیم.وقتی انرژی رنگها وارد بدن ما می‌شود، غده‌های هیپوفیز و پینه‌آل (‌صنوبری‌)‌را تحریک می‌کند. این تحریک می‌تواند باعث ترشح هورمون‌ها‌یی شود که بر روی فیزیولوژی بدن ما موثر است و این خود می‌تواند علت ارتباط رنگها با حالات جسمی‌و روحی بدن ما باشد.
  • کارشناسان معتقدند که این حالات به فرهنگ و وضعیت فیزیولوژیک ارتباطی ندارد.
  • در سال 1942 در روسیه، دانشمندان دریافتند که رنگ قرمز اعصاب سمپاتیک را تحریک می‌نماید و رنگ سفید و آبی اعصاب پاراسمپاتیک را تحریک می‌کند. سایرتحقیقات نشان داد که برخی رنگها ترشح هورمونها را تحریک و برخی رنگها، آن را مهار می‌کنند. همچنین رنگها بر روی برخی بیماریها موثرند.
  • علائم برخی بیماریها مانند سرخک، هنگامی‌ که بیمار در اتاقی با پنجره دارای شیشه‌های قرمز قرار می‌گیرد کاهش می‌یابد. همچنین بیمار ملانکولی‌(‌نوعی از افسردگی‌)‌هم پس از قرار گرفتن در همین اتاق بهتر می‌شود.

اسلاید 3 :

  • درد و افسردگی در مواجهه با نور‌های رنگی و فلاش‌زننده کاهش می‌یابد. این روشها می‌توانند تولید مواد شیمیایی را در مغز تغییر دهند و اثرات مثبتی بر بهبودی بیماران داشته‌باشند.
  • امروزه دانشمندان معتقدند که مغز به رنگ‌های متنوع نور پاسخ‌های متفاوتی می‌دهد. آنها دریافتند که با این روش می‌توان اختلالات خواب و تغییرات خلق و رفتار را درمان کرد.نور‌های سفید مات یا بنفش می‌تواند آرامش را به انسان القا کند و استرس و دردهای مزمن را کاهش دهد.
  • تحقیقات در سال 1948 با استفاده از دستگاه لکتروانسفالوگرام نشان داد که این امواج می‌توانند حالت هیپنوز‌‌(‌نوعی‌آرامش‌ذه ن‌) را به مغز القا کنند. باید گفت که نورها و رنگها آثار مهمی‌بر روی زندگی مادارند.

اسلاید 4 :

  • تاریخچه :
  • استفاده از رنگ به عنوان درمان، تاریخچه‌ای طولانی دارد.مصریان و یونانیان باستان، معابدی پر از نور و رنگ برای بهبودی بیماران می‌ساختند. استفاده از رنگ ارتباط عمیقی با پزشکی چینی و هندی دارد. و جزئی جدایی‌ناپذیر از طب باستانی هندوها ( آیوروودا ) می‌باشد. در اروپا و آمریکا در نیمه دوم قرن نوزدهم از این روش، استفاده درمانی می‌کردند.
    در سال 1878 دکتر " ادوین ربیت " کتابی در مورد اصول نور و رنگ نوشت، که در آن روشهای متفاوتی را برای استفاده از رنگ در درمان شرح داده است.
  • در سال 1993 یک کتاب مرجع به نام "‌دائره‌المعارف‌اسپکتروکؠ?ومتری" توسط دانشمند هندی‌ "‌دین‌شاه‌قادیالی" منتشر شد. این اثر به عنوان پایه رنگ درمانی مدرن شناخته شد.
  • در همان زمان یک روش رنگ درمانی به نام‌"سینتونیکس"‌در آمریکا توسط دکتر "هری رایلی‌- اسپیلتر"شکل گرفت. او دریافت که می‌تواند با تغییر دادن رنگ نوری که وارد چشم بیماران می‌شود تغییرات فیزیولوژیک و روحی- روانی را در آنها ایجاد کند.
  • May-26-2008, 15:00
  • گرایش عموم به رنگ درمانی روزبه روز افزایش می‌یابد.امروزه در آمریکا صدها نفر از روشهای مختلف رنگ درمانی استفاده می‌کنند و این روش به عنوان یک روش قابل قبول و کمک کننده در درمان بیماریها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسلاید 5 :

رنگ آبی : رنگ آرامش

رنگ آبی احساس سرما را به وجود می آورد پاک کننده  از نظر پزشکان این رنگ  مفهوم انقباض روان است  بنابراین برای درمان  تب موثر است و در درمان التهاب پوستی به کار می رود  فشار خون با رنگ آبی پایین می آید  هنگام بیماری و خستگی  نیاز به این رنگ بیشتر می شود  در هنگام سرماخوردگی  خود را با ملحفه آبی بپوشانید  توصیه ی شود اتاق خواب شخصی که دچار اختلال خواب است آبی باشد زیرا افراد را به خوابیدن ترغیب می کند و سیستم عصبی را عمیقاً آرام می کند این رنگ آمادگی مبارزه با سموم بدن را در ما بر می انگیزد نور آبی در درمام رمانیسم سردرد ناراحتی دروان بلوغ  التهاب  پوستی و گرفتگی عضله موثر است  افرادی که دوستدار رنگ آبی هستند غالباً افراد مطمئن و رقیق القلبی  هستند و همیشه منتظر فرصت های تازه ای در زندگی خود هستند تا موثر واقع شوند   آبی رنگ محافظه کاری موفقیت  فداکاری  تفکر و درون نگری است  افرادی که به این رنگ علاقه دارند می توانند ورزشکار و مدیر توانایی باشند 

رنگ آبی روشن بشدت خاصیت گندزدایی و میکروب کشی دارد

 رنگ آبی بسیار مرتعشی است و کسانی که این رنگ را ترجیح می دهند از لحاظ شخصیتی افراد لجباز هستند که همیشه با شرایط  پیش روی خود می جنگند . آنها از انتقاد و غیبت بسیار بیزارند

اسلاید 6 :

 رنگ قرمز : جنب و جوش

  این پرتو  را انرژی ساز و پدر سر زندگی و نشاط قلمداد می کنند در  روانشناسی  رنگ قرمز به مفهوم اعتماد به نفس است از این رو در درمان ترس موثر است در رنگ درمانی برای به جرایان اندختن مجدد انرژی ذخیره شده و افزایش گرمای آن از رنگ قرمز استفاده می کنند رنگ قرمز در هنگام رانندگی و یا استفاده از دستگاه صنعتی توجه ما را به خود جلب می کند  رنگ قرمز باعث تحریک سرخرگها می شود که سلامت و نشاط فراوانی به دنبال دارد و در درمان سستی ، بی حالی ، و افسردگی بسیار موثر است  رنگ قرمز مناسب ترین رنگ برای درمان کم خونی و کمبود آهن است و هنگامی که احساس کردید بدنتان  کمبود انرژی دارد و یا ضعف جسمی دارید رنگ قرمز را تصور کنید و اگر تحت درمان بیماری کم خونی هستید از مواد غذایی قرمز رنگ مثل تربچه - آلبالو - کلم قرمز - لبو - توت فرنگی  استفاده کنید  رنگ قرمز حرارت بدن ، گردش خون را افزایش می دهد  رنگ قرمز به جابجایی مواد و  هضم آنها کمک و در درما یبوست موثر است  رنگ قرمز در فرهنگ شرقی به معنای عشق و خوشی و زندگی سرخوشانه است در چین رنگ سرخ قدرت مبارزه با شیطان می دانند و در هند برتن عروس به نیت خوشبختی می پوشانند

اسلاید 7 :

 رنگ سبز : مهربانی

   رنگ سبز  یکی از رنگهایی است در جهان  بیش از بقیه رنگ ها دیده می شود رنگ سبز حالت آرامش بخش دارد و به عنوان سمبل شفقت ،  مهربانی ، تعادل روح و روان و رفتار بشمار می رود این رنگ مهربانی مودب و دوستی را در انسان افزایش می دهد و باعث تعدیل بخشی در حرارت و تب  بدن است این رنگ در تقویت احساسات دوستی ، امید واری ، صلح و ایمان  مفید است وجود رنگ سبز در پرچم کشورها نشانه صلح - ثبات  اجتماعی است

  • مهمترین نقطه ای که رنگ سبزمتاثر می گردد چاکرای قلب است که باعث درمان بیماری قلبی و فشار خون زیاد یا کم - سردردهای ناموزمن - میگرن - بی حالتی و سستی در بدن و حسبه و همچنین زنگ پریدگی می شود رنگ سبز نشانه : پشت کار - استقامت - قدرت - اراده - فرد و بلند پروازی است

اسلاید 8 :

 رنگ زرد :خوراک اعصاب


رنگ زرد بیشتر با روح و روان سرو کار دارد و همه افراد عاقل و باهوش آن را انتخاب می کنند  نیروی شفا بخش رنگ زرد  بیانگر حالت زنانه است  تیپ زرد به نو آوری ، خلاقیت و حکمت علاقه مند است این تیپ معمولاً درون گرا ، باریک بین هستند رنگ زرد در درمان افسردگی موثر است . در درمان افسردگی با رنگ زرد معمولاً بدن واکنش های دفاعی  چون سوزش چشم از خود بروز می دهد که باعث  تحریک سیستم عصبی می شود و از  این طریق بدن نیرویش را برای مقابله با افسردگی فرا می خواند این رنگ را خوراک اعصاب نامیده اند   رنگ زرد در کارهای که تفکر وخلاقیت نقش دارند موثر است به همین خاطر میز تحریر و اتاق مطالعه را رنگ زرد انتخاب می کنند  رنگ زرد فشار خون را بالا می برد و ضعف معده  و. کلیه را بهبود می بخشد  رنگ زدر در درمان بیماری پوستی و شفاف کردن پوست موثر است  زرد : پیشرفت بلامانع امید به حل مشکلات زندگی است  از نظر عاطفی  فردی است پرتوقع و تغییر پذیر و دارای ابتکار و نشاط و زنده دلی  کسانی که در برقرار کردن ارتباط با دیگران مشکل دارند از لباس زرد استفاده کنند برای  همین است نماد اداره پست زرد است و بزرگترین وسیله ارتباطی در جامعه قدیم بوده است .

 

اسلاید 9 :

 رنگ نارنجی  

  این رنگ به شدت بخش دوم مرکز چاکرا را تحت تاثیر قرار می دهد  رنگ نارنجی سمبل نشاط و شادی و از طرفی نشانه دانش و آگاهی است نارنجی احساسات اجتماعی شدن و بودن را در فرد تقویت کرده و فعالیت  اجتماعی را قدرت می بخشد  موثر ترین بخش بدن انسان سیستم عضلانی و ماهیچه ای است که به سرعت از این رنگ تاثیر می پذیرد  استفاده افراطی از رنگ نارنجی می تواند باعث بی تعادلی در سیستم عصبی افراد گردد  اعضای مختلفی از بدن نظیر طحال - پانکراس - معده - روده - . کلیه از  این رنگ تاثیر پذیرند و اگر ناراحتی در این اعضا پدیدار شود رنگ نارنجی برای درمان مفید است  افسردگی های شدید و ناراحتی های گذرا در سیستم گوارش نیز می تواند بوسیله رنگ نارنجی مورد درمان قرارگیرد .

اسلاید 10 :

 رنگ قهوه ای

     رنگی است  که تاثیر آن در درمان بسیاری از بیماری ها انکار ناپذیر است.

 

     این رنگ فرد را از بسیاری جهات و مخصوصاً از حیث ذهن واحساسی تحت تاثیر قرار می دهد .

  این رنگ به واسطه داشتن انرژی خاص  خود ، باعث می شود که انسان به سرعت تحت تاثیر آن قرار گرفته و  اجتماعی  شود .  

 این رنگ باعث می گردد که انسان در قبال جامعه بینشی نوین ومتعادل پیدا کرده و فرم انسان را در انجام کارها تقویت می بخشد .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید