بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مباحث درسی :

اهمیت وجود و ساخت ابزارهای نجومی در ستاره شناسی

نور

ماهیت نور

قوانین حاکم بر نور

ابزارهای نجومی مهم

  • دوربین

دو چشمی

عکاسی

  • تلسکوپ

مرئی

شکستی 

بازتابی

شکستی-بازتابی

رادیویی

تداخل سنجی

پرتو X، گاما، فرو سرخ و ...

فضایی

  • طیف نگار

 

اسلاید 2 :

اهمیت وجود و ساخت ابزارهای نجومی در ستاره شناسی :

بخشی از جهان پیرامون ما را مواد تشکیل داده اند، که هریک از آنها بنا بر خواص خود حاوی اطلاعات مهمی از روند تکامل عالم هستند و از آنجا که مهمترین وظیفه یک منجم مشاهده، ثبت و نتیجه گیری از این اطلاعات است لذا ساخت ابزارهایی که بتوانند در این مهم او را یاری نمایند امری ضروری است. 

 

اسلاید 3 :

نور چیست ؟

تعریف دقیقی برای نور وجود ندارد، جسم شناخته شده یا مدل مشخص که شبیه آن باشد وجود ندارد. ولی لازم نیست فهم هر چیز بر شباهت مبتنی باشد. نظریه الکترومغناطیسی و نظریه کوانتومی با هم ایجاد یک نظریه نامتناقض و بدون ابهام می‌کنند که تمام پدیده‌های نوری را توجیه می‌‌کنند.

ماهیت ذره‌ای
ایزاک نیوتن : پرتوهای نور ذرات کوچکی هستند که از یک جسم نورانی نشر می‌‌شوند.

ماهیت موجی
هم‌زمان با نیوتن، کریسیتان هویگنس طرفدار توضیح دیگری بود که در آن حرکت نور به صورت موجی است و از چشمه‌های نوری به تمام جهات پخش می‌‌شود .
 ماهیت الکترومغناطیس
جیمز کلارک ماکسول : نور نوعی انرژی الکترومغناطیسی است که معمولاً به عنوان امواج الکترومغناطیسی توصیف می‌‌شود. گسترده کامل امواج الکتروو مغناطیسی شامل: موج رادیویی، تابش فروسرخ نور مرئی از قرمز تا بنفش، تابش فرابنفش، پرتو ایکس و پرتو گاما می‌‌باشد.

ماهیت کوانتومی نور
طبق نظریه مکانیک کوانتومی نور، که در دو دهه اول سده بیستم به وسیله پلانک و آلبرت انیشتین و بور برای اولین بار پیشنهاد شد، انرژی الکترو مغناطیسی کوانتیده است، یعنی جذب یا نشر انرژی میدان الکترو مغناطیسی به مقدارهای گسسته‌ای به نام "فوتون" انجام می‌‌گیرد .
 

اسلاید 4 :

امواج نور از نوع امواج الكترو مغناطيسي است كه براي انتشار احتياج به محيط مادي ندارد. يك موج الكتر مغناطيسي تركيبي است از دو ميدان عمود برهم الكتريكي و مغناطيسي كه در شكل زير به ترتيب با موج هاي زرد رنگ و آبي رنگ نشان داده شده است.

 

 

خواص امواج الكترو مغناطيسي نور:

?- نوردر خلاء داراي سرعت ثابت 300000 كيلومتر برساعت است كه بالاترين سرعت مي باشد.

?- نورهاي مختلف داراي طول موج هاي مختلف وشدت نور متفاوت هستند.

?-سرعت نور درمحيط هاي شفاف مختلف تغيير مي كند.

امواج نور از نوع امواج الكترو مغناطيسي است كه براي انتشار احتياج به محيط مادي ندارد. يك موج الكتر مغناطيسي تركيبي است از دو ميدان عمود برهم الكتريكي و مغناطيسي تشکیل شده است.

خواص امواج الكترو مغناطيسي نور:

- نوردر خلاء داراي سرعت ثابت 300000 كيلومتر برساعت است كه بالاترين سرعت مي باشد.

- نورهاي مختلف داراي طول موج هاي مختلف وشدت نور متفاوت هستند.

-سرعت نور درمحيط هاي شفاف مختلف تغيير مي كند.

اسلاید 5 :

شباهتها و تفاوتهای تلسکوپ رادیویی با تلسکوپ بازتابی

شباهتها

هر دو دارای آینه‌ای هستند که معمولاً به شکل سهمیوار است.

در هر دو از استقرار معدل النهاری استفاده می‌شود.

هر دو برای جمع آوردن انرژی اجرام سماوی مورد مطالعه بکار می‌رود.

هر دو چنان طرح می‌شوند که تا حد امکان توان تفکیک بزرگی داشته باشند.

اسلاید 6 :

تفاوتها

آینه نوری یک تلسکوپ بازتابی از شیشه‌ای ساخته شده که لایه نازکی از آلومینیوم بر آن اندود شده است، در حالی که آینه رادیویی از شبکه‌ای سیمی یا از ورقه‌های فلزی که به دقت بریده شده‌اند ساخته شده است.

بعضی از تلسکوپهای رادیویی (از جمله تلسکوپ رادیویی به قطر 305 متر در آره سی بو ، پوئر ریکو) پایه ندارند و تنها در مواقعی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند که شیء مورد مطالعه در موضعی مناسب برای رصد باشد. تلسکوپهای رادیویی دیگر (مثلا تلسکوپی به قطر 91 متر در گرین بنک ، ویرجینیای غربی) را تنها می‌توان از حیث ارتفاع از افق تغییر جهت داد و فقط موقعی قابل استفاده است که شی در نصف النهار مکان یا نزدیک به آن باشد.

زمین کلاً توانی در حدود یکصد وات را از چشمه‌های رادیویی قوی دریافت می‌کند. از این مقدار فقط 14-10 وات را تلسکوپهای رادیویی غول پیکر دریافت می‌کنند. توانی که یک تلسکوپ رادیویی جمع می‌کند باید یک تریلیون مرتبه یا بیشتر تقویت شود تا ثبات بتواند آن را ثبت کند.

کمترین زاویه‌ای که تلسکوپهای رادیویی می‌توانند از هم تفکیک کنند (توان تفکیک) بسیار بزرگتر از این زاویه در تلسکوپهای نوری است (یعنی نمی‌توان به جزئیاتی در حد تلسکوپهای نوری دست یافت).

توان تفکیک یک تلسکوپ رادیویی 180 متری برای موج 20 سانتیمتری عبارت است از: 4 دقیقه و 40 ثانیه. به این ترتیب دو چشمه رادیویی را که موج رادیویی 20 سانتیمتری گسیل می‌کنند تنها در صورتی می‌توان به دو گسیلنده مجزا تفکیک کرد که فاصله زاویه‌ای بین آنها 4 دقیقه و 40 ثانیه باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید