بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

در روزهای آغازین ایجاد شبکه های کامپیوتری، ارسال بسته ها از مبدا به مقصد مهمترین و برجسته ترین هدف یک شبکه و دسترسی قابل اطمینان به شبکه مساله اصلی در زمینه کیفیت سرویس بود.

امروزه با رشد سریع شبکه ها، مفاهیمی چون نیاز روزافزون به پهنای باند و پشتیبانی همزمان کلاسهای مختلف سرویس در درجه اول اهمیت قرار گرفته اند.

در نتیجه کیفیت سرویس به  فاکتوری کلیدی در بکار گیری شبکه ها و سرویسهای امروزه تبدیل شده است.

بطور خلاصه کیفیت سرویس به معنی ارائه سرویسی سازگار و قابل پیش بینی به منظور تأمین نیازهای کاربردهای مختلف است.

اسلاید 2 :

کیفیت سرویس در شبکه را از دو منظر می توان مورد بررسی قرار داد:

1- کاربران شبکه:

دسترسی به حداکثر پهنای باند با کمترین هزینه

2- تأمین کنندگان سرویس شبکه:

به حداکثر رساندن کارایی شبکه همزمان با برطرف کردن نیازهای کیفیت سرویس همه کاربران به صورت همزمان

اسلاید 3 :

پارامتر های متداول کیفیت سرویس که برای توصیف کارایی شبکه بکار می روند عبارتند از:

  1. پهنای باند(گذردهی):  تعداد بایتهایی که در یک دوره تناوب خاص از طریق شبکه انتقال می یابند.
  2. تأخیر: زمانی که طول می کشد تا یک بسته داده از مبدا خود به سمت مقصد حرکت کند. تأخیر شامل سه مؤلفه است: تأخیر انتشار، تأخیر انتقال و تأخیر صف بندی
  3. واریانس تأخیر: واریانس تأخیری که یک بسته داده با آن مواجه است برابر با تفاوت بین حداکثر و حداقل تأخیر ممکن برای بسته، می باشد.
  4. اتلاف (درصد دور ریختن): شانس دور ریخته شدن بسته در شبکه می باشد. حالتهایی وجود دارند که منجر به دور ریخته شدن بسته ها می شوند(مانند سرریز شدن بافر در نودهای سوئیچ شبکه).
  5. بهره وری: نسبت زمان مشغول بودن اتصال، به کل زمان در یک دوره تناوب می باشد. میزان بهره وری را می توان در هر یک از عناصر شبکه مانند مسیریابها و اتصالات اندازه گیری نمود.

نتیجه: کیفیت سرویس، توانایی کاربردهای شبکه و عناصری چون میزبانها و مسیریابها بر تأمین نیازهای سرویس ترافیکهای مختلف و در نتیجه ارائه سطحی از اطمینان برای آنهاست.

اسلاید 4 :

üپارامتر پهنای باند نشان دهنده ظرفیت سیستم برای ارسال داده ها می باشد.

üتغییرات تاخیر بسته های متعلق به یک جریان ترافیکی باعث کاهش کیفیت سرویس سرویس های زمان حقیقی می شود.

üبرخی از برنامه های کاربردی درمقابل تغییرات تاخیرمقاوم نمی باشند . به عنوان مثال درکاربردهایی نظیر ارسال صوت و تصویرزنده برروی شبکه، پدیده تغییر تاخیرباعث کاهش کارآیی سرویس می شود . البته برخی دیگر از برنامه های کاربردی وجود دارند که پدیده تغییرات تاخیربرروی آنها چندان اثری ندارد.

üسه عامل مهم باعث ایجاد اتلاف بسته ها می شوند که عبارتند از:

  1. قطع شدن کانال ارتباطی که باعث ازبین رفتن بسته ها می شود.
  2. نویزکانال باعث خراب شدن برخی از فیلدهای بسته می شود. نودهای شبکه با بررسی مجموع مقابله ای بسته متوجه خراب بودن آن می شوند و اقدام به حذف بسته می نمایند.
  3. تراکم درشبکه باعث لبریز شدن بافرنودها و از بین رفتن بسته ها می شود.

اسلاید 5 :

هر پروسه، بسته به ماهيت ذاتي عملكرد خود جرياني از بسته ها را توليد مي كند كه اين جريان (Flow) به سطح آستانه اي از كيفيت خدمات (QOS) نياز خواهد داشت. به عبارتی هر یک از کاربردهای شبکه دارای نیازمندی های متفاوت از کیفیت خدمات می باشند.

  • سرویس های صوتی نیاز به تاخیر و تغییرات تاخیر کم دارند و درمقابل اتلاف بسته ها تاحدی تحمل دارند.
  • سرویس های داده، تاخیر و تغییرات تاخیر بالایی را تحمل می کنند ولی نسبت به اتلاف بسته ها حساس می باشند.
  • سرویس های ویدئو نسبت به سرویس های صوت تاخیر و تغییرات تاخیر بیشتری را تحمل می کنند ولی اتلاف بسته ها درآنها باعث کاهش محسوس کیفیت سرویس می شود. سرویس های ویدئویی نیاز به تاخیر واتلاف کم دارند ولی تغییرات تاخیر زیاد را تحمل می کنند.

اسلاید 6 :

نيازهاي QOS  در مورد برخی کاربردهای متداول شبکه:

  1. پست الکترونیک (E-mail): ماهیت پست الکترونیک را عموما ارتباط offline تصور می کنیم که نه به تاخیر و نه به لرزش (Jitter) حساس است و پهناي باند نسبتاً كمي احتياج دارد ولي در عوض بايد قابليت اطمينان صددرصد داشته باشد يعني شبكه بايد اتلاف صفر مطلق را تضمين نمايد.
  2. انتقال فایل (FTP): اين كاربرد به تاخير و لرزش حساسيت ندارد وليكن به پهناي باند متوسط به بالا نيازمند است و اتلاف بايد صفر مطلق باشد.
  3. وب گردی (web surfing) :اين كاربرد به لرزش حساس نيست ولي براي جلب ر ضايت كاربران، شبكه بايد تاخير متوسطي داشته باشد، گردش در وب به پهناي باند متوسط و اتلاف صفر مطلق نياز دارد.
  4. ورود به سيستم از راه دور (Remote login): اين كاربرد بايد تاخير و لرزش متوسطي را تجربه كند ولي به پهناي باند كمي نياز دارد. در عوض اتلاف بسته ها بايد در سطح صفر مطلق نگاه داشته شود.

اسلاید 7 :

  1. دريافت صوت بر حسب تقاضا (Audio Demand): اين كاربرد به تاخير با مقدار ثابت چندان حساس نيست. چرا كه نواخته شدن يك فايل صوتي مثلاً با 5 ثانيه تاخير نسبت به مبدا زمان ايرادي ندارد ولي در عوض به لرزش حساس است چرا كه اگر بسته هاي حاوي صدا ديرتر از زمان پيش بيني شده برسند صداي دريافتي قطع و وصل خواهد شد. اين كاربرد به پهناي باند متوسطي نياز دارد و مي تواند تا سطحي اتلاف احتمالي بسته ها را تحمل كند چرا كه يك يا چند بيت خرابي داده منجر به اندكي نويز در صدا خواهد شد.
  2. دريافت تصوير بر حسب تقاضا (Video On Demand): اين كاربرد همانند مورد قبلي است با این تفاوت که به پهنای باند بالایی نیاز دارد.
  3. تلفناينترنتي: از آنجا كه اين كاربرد بي درنگ محسوب مي شود لذا بشدت به لرزش و تاخير حساس است ولي در عوض به پهناي باند كم نياز دارد و به اتلاف موردي بسته ها چندان حساس نيست.
  4. ويديوكنفرانس: اين كاربرد نيز بي درنگ است لذا گدشته از حساسيت به لرزش و تاخير به پهناي باند بالائي نياز دارد ولي در عوض به اتلاف موردي بسته ها حساسيت نشان نمي دهد.

اسلاید 8 :

A . مکانیزم های انتها به انتها: قرارداد بين كاربران و شبكه

−توافقنامه سطح سرویس (Service Level Agreement (SLA))

−قرارداد ترافیک (Traffic Contract)

−قرارداد کیفیت خدمات (QoS Contract)

B . مکانیزم های لبه ای: در لبه شبكه (Network Edge)

−کنترل سیگنال و پذیرش (Signaling & Admission Control)

−دسته بندی و علامتگذاری بسته ها (Packet Classification/Marking)

−شکل دهی ترافیک (Traffic Shaping)

−هدایت ترافیک (Traffic Policing)

C .مکانیزم های میانی: در نودهای میانی شبکه مانند روترها و سوئیچ ها اجرا می شوند.

−دسته بندی و زمانبندی (Classification & Scheduling)

−مسیریابی (Routing)

−مدیریت بافر (Buffer Management)

−نظارت بر ترافیک (اندازه گیری) (Traffic Monitoring ( metering))

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید