بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

مقدمه

نقش اساسي قير در ساختمان جاده ها قابل توجه است بطوريكه اين ماده توانسته است رويه هاي شني وشوسه  گذشته را به رويه هاي انعطاف پذير و راحت  فعلي مبدل كند و با تسريع حمل و نقل و تامين ايمني بيشتر در جاده ها منجر به افزايش رشد و توسعه جوامع مي شود .

دو جزء اصلي يك مخلوط آسفالتي متداول شامل مصالح سنگي در صورت رعايت مشخصات فيزيكي لازم در هنگام انتخاب پس از بهره برداري و به مرور زمان كمتر دستخوش تغييرات گشته و غالبا خواص مكانيكي،مقاومتي وسختي انها در طول زمان كوتاه دچار تغييرات نخواهد شد .

اسلاید 2 :

تاثير عوامل جوي بر انها نيز ناچيز وقابل اغماض بوده وصرفاً ممكن است دانه بندي اوليه دچار تغييرات جزئي شود،اما قيرموجود در يك مخلوط آسفالتي شديداً تحت تاثير عوامل جوي ومنطقه ايي قرار گرفته وتغيير خصوصيات خواهد داد، با توجه به اينكه قير يك ماده هيدروكربور بوده وتحت عواملي نظير درجه حرارت دچار تغييرات ميشود لازم است خصوصيات ان در طول زمان مورد كنترل قرار گيرد اين كنترل ميتواند از زمان حمل از محل توليد تا هنگام تهيه مخلوط وسپس پخش ومتراكم نمودن آسفالت باشد. بديهي است چنانچه دقتهاي لازم در طي اين مراحل اعمال نگردد ممكن است كل خصوصيات مفيد ولازم قير قبل از مصرف زايل گشته ومخلوط آسفالت را غير قابل مصرف مي نمايد.

 

اسلاید 3 :

تغيير خصوصيات فيزيكي وشيماييقيردرطي مراحل حمل ونقل وتهيه آسفالت تا حدود زيادي قابل كنترل بوده و ميتوان بابكارگيري امكانات مناسب ودقت عمل لازم اين تغييرات را به حداقل رساند ، اما بايد توجه نمود كه رويه هاي آسفالتي در طول زمان بهره برداري راه تحت تاثيرمستقيم تشعشع  آفتاب ،گرما ،سرما ،برف ،يخبندان، باران،تغييرات مختلف وناگهاني دما و نوسانات مختلف حاصل از ترافيك خواهند بود. قير به دو صورت طبيعي در معادن كه در اثر تبديل تدريجي نفت خام و تبخير مواد فرار آن تشكيل شده يا بصورت تقطيري از پالايش نفت خام بدست مي آيد كه قسمت اعظم مصارف قير در راهسازي امروزه از اين نوع اخير ميباشد . نفت خام از مواد مختلف تشكيل شده است كه در پالايشگاه هركدام با توجه به نقطه جوش خود از يكديگر جدا مي شوند ، روش كار در پالايشگاه بدين ترتيب است كه ابتدا نفت خام را تا حداكثر 350 درجه سانتي گراد در فشار محيط حرارت مي دهند .

اسلاید 4 :

در اين شرايط قسمت هاي سبك آن مانند بنزين ، نفت سفيد ، نفت گاز و غيره تبخير شده ودر پايين ستون تقطير آنچه باقي مي ماند قير و روغنهاي سنگين ((از400-200 سانتي گراد )) مواد فرار جدا شده و از قسمت بالايي وقير در نهايت از انتهاي ستون خارج ميشود .

اين قير ، قير خالص است كه با انتخاب روشهاي مناسب ميتوان انواع قيرهاي خالص با درجه نفوذهاي متفاوت را توليد نمود ، البته ممكن است براي تهيه برخي از قيرها((قيرهاي با درجه نفوذ بالا)) از انحلال يك حلال با نقطه جوش بالا با قيرهاي با درجه نفوذ كمتر نيز استفاده شود.

 

اسلاید 5 :

معرفی علمی قیر

قیر جسمی هیدروکربوری است به رنگ سیاه تا قهوه‌ای تیره که در سولفور کربن کاملا حل می‌شود. قیر در دمای محیط جامد است. اما با افزایش دما، به حالت خمیری درمی‌آید و پس از آن مایع می‌شود. کاربرد مهم قیر به علت وجود دو خاصیت مهم این ماده است؛ غیرقابل نفوذ بودن در برابر و چسپنده بودن هر چند قیر محصول آشنایی در زندگی می‌باشد، در این مطلب سعی شده تا خوانندگان را با شناخت علمی آن نیز آشنا نماییم.

اسلاید 6 :

قیر، سنگین­ترین برش نفت خام و یکی از پیچیده­ترین اجزای آن، به رنگ تیره، به اشکال جامد، نیمه جامد یا ویسکوز و با منشاء طبیعی یا تولیدی می­باشد. عمدهٔ اجزای سازندهٔ قیر از ترکیبات هیدورکربوری با وزن مولکولی بالا تشکیل شده که شامل مواد روغنی، رزین و آسفالتین­ها می­باشد. این ماده از نظر شیمیایی دارای ترکیبی بسیار پیچیده است و دارای خواص فیزیکی از جمله چسبندگی و ضد رطوبتی بوده و در دی‌سولفید کربن و CO۲ حل می­شود. در برخی از کشورها، واژهٔ آسفالت(Aspha t) معادل با واژه قیر (Bitumen) به کار برده می­شود، اما در ایران، آسفالت بیشتر به معنی مخلوطی از قیر و ماسه که در راهسازی کاربرد دارد، مورد استفاده قرار می­گیرد.

 

اسلاید 7 :

انواع قیر

قیر را از نظر منشا تولید، می­توان به سه دستهٔ قیرهای طبیعی، قطرانی و نفتی تقسیم­بندی کرد:

الف) قیرهای طبیعی (Native Aspha ts or Natura Bitumens)، دسته­ای از مواد قیری هستند که تحت تاثیر عوامل جوی و گذشت زمان به طور طبیعی ایجاد شده و بدون نیاز به روش‌های تقطیر به­کار می­روند و از لحاظ ترکیب و خواص بسیار متنوع می‌باشند.

ب) قیرهای قطرانی (Coa Tar Pitches)، موادی سیاه رنگ و سخت هستند که باقیماندهٔ تقطیر قطران زغال سنگ می‌باشند. سطح تازه شکستهٔ آنها براق بوده و به هنگام حرارت دادن، با افت سریع گرانروی، ذوب می­شوند و دمای ذوبشان به روش تولید آنها وابسته است.

اسلاید 8 :

ج) قیرهای نفتی (Petro eum Aspha ts)، آن دسته از قیرهایی هستند که منشاء آنها نفت خام می­باشد. این قیرها، قیرهای جامد و نیمه جامدی هستند که به طور مستقیم از تقطیر نفت خام و یا با عملیات اضافی دیگری نظیر دمیدن هوا به دست می­آیند و نسبت به انواع دیگر قیر، کاربردهای بیشتر و مصرف بالاتری را دارا هستند.

 

اسلاید 9 :

 نحوهٔ تولید قیر نفتی

نفت خامی که توسط لوله­های قطور و از مراکز بهره­برداری به پالایشگاه منتقل می­گردد، پس از تصفیه و انجام مراحل مختلف عملیاتی (در همین مراکز)، تبدیل به فرآورده­های گوناگونی می­شود که قیر نفتی نیز از جملهٔ این فرآورده­ها می­باشد. این قیر در فرآیند تقطیر در برج خلاء به دست می­آید که ته ماندهٔ برج تقطیر در خلاء (V.B) نام داشته و تحت تاثیر دو متغیر تقطیر و نفت خام قرار دارد. این ته‌مانده، پایهٔ ساخت قیرهای مختلف می­باشد که در برخی موارد به­طور مستقیم قیری با مشخصات قیرهای راهسازی به دست می‌آید

اسلاید 10 :

ولی در عمدهٔ موارد، موجب تولید قیری می­گردد که بسیار نرم بوده و برای تهیهٔ قیرهای مناسب راهسازی و بام ساختمان‌ها، نیازمند بالا بردن نقطهٔ نرمی از طرق مختلف نظیر هوادهی می­باشد. در فرایند هوادهی که اکسیداسیون نیز خوانده مي شود.

مجموعه‌ای از فعل و انفعالات پیچیدهٔ شیمیایی، نظیر هیدوروژن‌زدایی، پلیمریزاسیون و کنداوسیون صورت می­پذیرد که بالابردن نسبت کربن به هیدورژن، قیر رقیق را به تدریج سفت­تر ساخته و امکان ساخت قیرهای مختلف را می­دهد

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید