بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه

lنقش اساسي قير در ساختمان جاده ها قابل توجه است بطوريكه اين ماده توانسته است رويه هاي شني وشوسه  گذشته را به رويه هاي انعطاف پذير و راحت  فعلي مبدل كند و با تسريع حمل و نقل و تامين ايمني بيشتر در جاده ها منجر به افزايش رشد و توسعه جوامع مي شود .

lدو جزء اصلي يك مخلوط آسفالتي متداول شامل مصالح سنگي در صورت رعايت مشخصات فيزيكي لازم در هنگام انتخاب پس از بهره برداري و به مرور زمان كمتر دستخوش تغييرات گشته و غالبا خواص مكانيكي،مقاومتي وسختي انها در طول زمان كوتاه دچار تغييرات نخواهد شد .

اسلاید 2 :

lتاثير عوامل جوي بر انها نيز ناچيز وقابل اغماض بوده وصرفاً ممكن است دانه بندي اوليه دچار تغييرات جزئي شود،اما قيرموجود در يك مخلوط آسفالتي شديداً تحت تاثير عوامل جوي ومنطقه ايي قرار گرفته وتغيير خصوصيات خواهد داد، با توجه به اينكه قير يك ماده هيدروكربور بوده وتحت عواملي نظير درجه حرارت دچار تغييرات ميشود لازم است خصوصيات ان در طول زمان مورد كنترل قرار گيرد اين كنترل ميتواند از زمان حمل از محل توليد تا هنگام تهيه مخلوط وسپس پخش ومتراكم نمودن آسفالت باشد. بديهي است چنانچه دقتهاي لازم در طي اين مراحل اعمال نگردد ممكن است كل خصوصيات مفيد ولازم قير قبل از مصرف زايل گشته ومخلوط آسفالت را غير قابل مصرف مي نمايد.

 

اسلاید 3 :

lتغيير خصوصيات فيزيكي وشيماييقيردرطي مراحل حمل ونقل وتهيه آسفالت تا حدود زيادي قابل كنترل بوده و ميتوان بابكارگيري امكانات مناسب ودقت عمل لازم اين تغييرات را به حداقل رساند ، اما بايد توجه نمود كه رويه هاي آسفالتي در طول lزمان بهره برداري راه تحت تاثيرمستقيم تشعشع  آفتاب ،گرما ،سرما ،برف ،يخبندان، باران،تغييرات مختلف وناگهاني دما و نوسانات مختلف حاصل از ترافيك خواهند بود. قير به دو صورت طبيعي در معادن كه در اثر تبديل تدريجي نفت خام و تبخير مواد فرار آن تشكيل شده يا بصورت تقطيري از پالايش نفت خام بدست مي آيد كه قسمت اعظم مصارف قير در راهسازي امروزه از اين نوع اخير ميباشد . نفت خام از مواد مختلف تشكيل شده است كه در پالايشگاه هركدام با توجه به نقطه جوش خود از يكديگر جدا مي شوند ، روش كار در پالايشگاه بدين ترتيب است كه ابتدا نفت خام را تا حداكثر 350 درجه سانتي گراد در فشار محيط حرارت مي دهند .

اسلاید 4 :

انواع قیر

lقیر را از نظر منشا تولید، می­توان به سه دستهٔ قیرهای طبیعی، قطرانی و نفتی تقسیم­بندی کرد:

l الف) قیرهای طبیعی (Native Asphalts or Natural Bitumens)، دسته­ای از مواد قیری هستند که تحت تاثیر عوامل جوی و گذشت زمان به طور طبیعی ایجاد شده و بدون نیاز به روش‌های تقطیر به­کار می­روند و از لحاظ ترکیب و خواص بسیار متنوع می‌باشند.

l ب) قیرهای قطرانی (Coal Tar Pitches)، موادی سیاه رنگ و سخت هستند که باقیماندهٔ تقطیر قطران زغال سنگ می‌باشند. سطح تازه شکستهٔ آنها براق بوده و به هنگام حرارت دادن، با افت سریع گرانروی، ذوب می­شوند و دمای ذوبشان به روش تولید آنها وابسته است.

اسلاید 5 :

l ج) قیرهای نفتی (Petroleum Asphalts)، آن دسته از قیرهایی هستند که منشاء آنها نفت خام می­باشد. این قیرها، قیرهای جامد و نیمه جامدی هستند که به طور مستقیم از تقطیر نفت خام و یا با عملیات اضافی دیگری نظیر دمیدن هوا به دست می­آیند و نسبت به انواع دیگر قیر، کاربردهای بیشتر و مصرف بالاتری را دارا هستند.

اسلاید 6 :

 نحوهٔ تولید قیر نفتی

lنفت خامی که توسط لوله­های قطور و از مراکز بهره­برداری به پالایشگاه منتقل می­گردد، پس از تصفیه و انجام مراحل مختلف عملیاتی (در همین مراکز)، تبدیل به فرآورده­های گوناگونی می­شود که قیر نفتی نیز از جملهٔ این فرآورده­ها می­باشد. این قیر در فرآیند تقطیر در برج خلاء به دست می­آید که ته ماندهٔ برج تقطیر در خلاء (V.B) نام داشته و تحت تاثیر دو متغیر تقطیر و نفت خام قرار دارد. این ته‌مانده، پایهٔ ساخت قیرهای مختلف می­باشد که در برخی موارد به­طور مستقیم قیری با مشخصات قیرهای راهسازی به دست می‌آید

اسلاید 7 :

اقسام قیر مصرفی

lقیر را از حیث نوع مصرف به دو نوع قیرهای راهسازی یا قیر رقیق و قیرهای ساختمانی و (عایق بام) یا قیر سفت تقسیم­بندی می­نمایند. حدود ۹۰ درصد از قیرهای تولیدی در راهسازی و ۱۰ درصد آن برای مصارف عایق‌کاری به کار برده می­شود. در کشور ما، عمدهٔ مصرف قیر توسط وزارت راه و ترابری جهت ساختن جاده­ها و همچنین شهرداری‌ها به منظور روکش خیابان‌ها صورت می­گیرد. قیرهای راهسازی را معمولاً بر اساس درجهٔ نفوذ یا نفوذپذیری (Penetration) دسته­بندی می­نمایند..

اسلاید 8 :

lدرجهٔ نفوذ یک مادهٔ قیری، بیانگر قوام و استحکام آن می­باشد که به صورت تعداد واحد نفوذ (یک دهم میلی متر) یک سوزن استاندارد قائم در یک نمونهٔ قیر و در شرایط معینی از زمان و وزن روی سوزن و دما تعریف می گردد. معمولاً درجهٔ نفوذپذیری قیرها را ۲۵ درجهٔ سانتی گراد با وزنهٔ ۱۰۰ گرمی و در مدت ۵ ثانیه اندازه گیری می نمایند. قیرهای راهسازی که در ایران ساخته می شود، "۶۰ به ۷۰" و "۸۵ به ۱۰۰" می باشد که این اعداد بیانگر محدودهٔ درجهٔ نفوذ قیرها می­باشد.

اسلاید 9 :

lاما برخی از انواع قیر در طبیعت و در اثر تبدیل تدریجی نفت خام و تبخیر مواد فرار آن در اثر گذشت سال‌های بسیار زیاد به دست می‌آید. چنین قیری، قیر طبیعی نامیده می‌شود  و دوام آن بیشتر از قیرهای نفتی است. چنین قیری ممکن است به‌صورت خالص در طبیعت وجود داشته باشد (قیر دریاچه‌ای)، یا از معادن استخراج شود(قیر معدنی).

اسلاید 10 :

قیر دمیده

lقیر دمیده از دمیدن هوای داغ به به قیر خالص در مرحله آخر عمل تصفیه به دست می‌آید. در این فرآیند، هوای داغ با دمای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد توسط لوله‌های سوراخ‌دار به محفظه حاوی قیر دمیده می‌شود. در اثر انجام این فرآیند، اتم‌های هیدروژن موجود در مولکول‌های هیدروکربورهای قیر، با اکسیژن هوا ترکیب می‌شود و با تشکیل آب، عمل پلیمریزاسیون اتفاق می‌افتد. قیر دمیده نسبت به قیر خالص دارای درجه نفوذ کمتر و درجه نرمی بیشتری خواهد بود. این نوع قیر بیشتر در ساختن ورق‌های پوشش بام، باتری اتومبیل و اندودکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید