بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
پروژه های نرم افزاری به ندرت تماماً با کد نویسی توسعه می یابند، بلکه یک Application از کدهای جدید و مجموعه ای از کدهای تولید شده در پروژههای قبلی ایجاد می شود این شکل فرهنگ دوباره استفاده کردن تقریبا امری عادی و حتی ضروری شده است.
UML برای پشتیبانی از این امر نمودار جزء را ارائه کرده است تا بتوان قسمتهای سازنده نرم افزار و ارتباطات آن را توصیف کرد.
اسلاید 2 :
برای مدلسازی وابستگی های قسمتهای مختلف یک سیستم از نمودار جزء استفاده می شود این دیاگرام دیدگاه فیزیکی و سطح بالا از نرم افزار ارائه میدهد. حتی می تواند نحوه بسته بندی نرم افزار را توصیف کند.
همچنین با نمودار جزء می توان رفتار خارجی مولفه ها براساس واسطهای دسترسی به آنها را نمایش داد.
یک نمودار Component اجرای نرم افزاری سیستم شما را نشان می دهد.
اسلاید 3 :
هر یک از کلاسهای موجود در مدل به یک Component کد منبع نگاشت می شوند اولین باری که Component ها ایجاد میشوند، کلاس ها به Componentها تخصیص داده می شوند. سپس وابستگیهای میان Componentها رسم می شوند.
وابستگی های Component، وابستگیهای زمان اجرا و زمان ترجمه میان Componentها را نشان می دهد.
اسلاید 4 :
مولفه (جزء):
یک مولفه در UML بصورت شکل زیر نمایش داده می شود که نام مولفه در داخل آن ذکر می گردد.
رابطه وابستگی:
در صورتیکه تغییر یک مولفه، مولفه دیگری را تغییر دهد بین این دو مولفه رابطه وابستگی وجود دارد
اسلاید 5 :
یک مولفه متشکل از یک یا چند واحد جزء تقریبا مستقل که براساس معماری مشخص عمل می کند که منظور از واحد جزء چیز بزرگتر از چند خط کد می باشد یعنی می تواند یک یا چند ساختمان داده یا کلاس باشد تقریبا مستقل به این معنی است که سعی می شود در تولید مولفه حداکثر استقلال حفظ شود. براساس معماری مشخص نیز تعامل و هماهنگی مولفه با دیگر مولفه ها را نشان می دهد.
اسلاید 6 :
هر مدل می تواند شامل چندین component با زبانهای مختلف باشد ولی هر کلاس فقط می تواند به component هایی با زبان یکسان نسبت داده شود.
اسلاید 7 :
برای اینکه بتوان بیان درستی از عملکرد یک نرم افزار ارائه داد بایستی واحدی بزرگتر از کلاس را بعنوان معیار انتخاب کرد.
در متدولوژی های مختلفی که ارائه شده است برتراند میر مفهوم کلاستر را ارائه داد. پیتر کد مفهوم ناحیه موضوع را پیشنهاد کرد ملور مفهوم دامنه را ارائه داد. UML نیز مفهوم بسته را انتخاب کرد.
بنابراین برای اینکه بتوانیم سازماندهی از نرم افزار ارائه دهیم سازماندهی بستههای آنرا ارائه می کنیم.
اسلاید 8 :
یک سازماندهی مناسب از بسته ها بایستی بتواند به سوالات زیر پاسخ دهد.(Martin 98.Martin99)
- بهترین تقسیم بندی نرم افزار به چه صورت بایستی باشد؟
- چه رابطه ای بین بسته های نرم افزار وجود دارد؟
- بایستی ابتدا بسته ها ایجاد شوند یا مولفه ها یا کلاس ها ؟
اسلاید 9 :
یکی از اهداف استفاده از روشهای شی گرایی رسیدن به حد مطلوبی از استفاده مجدد است اما استفاده مجدد چیست؟
استفاده مجدد را بصورت زیر می توان تعریف کرد:
یک کد قابل استفاده مجدد است اگر هرگز نیازی به مرور کد وجود نداشته باشد و فقط به قسمتهای مورد نیاز متصل شود.
اسلاید 10 :
مفهوم گرانول نیز معادل با استفاده مجدد است یعنی یک بسته قابل استفاده مجدد است یا دارای دانه دانه گی است اگر از سه قانون زیر تبعیت کند:
1- قانون قابلیت استفاده مجدد مشترک: اگر کلاسی از یک بسته، استفاده مجدد گردد نبایستی به کلاس دیگری از بسته دیگر وابسته باشد که در غیر اینصورت آن دو کلاس بایستی در یک بسته باشند.
2- قانون بسته بودن نسبت به تغییرات: تغییر کد در یک کلاس از بسته بر تمام کلاسهای آن بسته تاثیر خواهد گذاشت و نباید هیچ تاثیری بر بسته های غیر وابسته به آن بگذارد.
3- قانون عدم وجود حلقه وابستگی: نبایستی بین بسته ها حلقه وابستگی ایجاد شود.
اگر نرم افزاری سه قانون فوق را رعایت کند اصطلاحاً دارای خاصیت گرانول است و هر بسته از آن قابل استفاده مجدد است.