بخشی از مقاله

مباني فلش
محيط فلش ساده به نظر مي‌آيد. ممكن است قصد داشته باشيد همين الان كار ترسيم و متحرك سازي را شروع كنيد. اما احتمالاً فلش به آن صورتي كه شما انتظار داريد عمل نمي‌كند.
براي اينكه اولين قدمها را درست برداريد، بهتر است با مباني آن آشنا شويد. فلش با برخي از نرم‌افزارها سازگار است و در مواردي با آنها تفاوت دارد.
نوارهاي ابزار (Tooibars)
فلش داراي پنج نوار ابزار است: 1- اصلي يا استاندارد (Standard).2- وضعيت (Status). 3- كنترل كننده (Controler). 4- راه انداز (Launcher). 5- جعبه ابزار (Tooibox) به آن Tools هم گفته مي‌شود. چهار نوار ابزار اول، راهي براي رسيدن به گزينه‌هاي منوها فراهم مي‌كنند، كه توسط دكمه‌هاي نماد دار مشخص شده‌اند. نوارهاي ابزار يا ‌‏Tools، روشي را براي درج و اصلاح متن و تصوير فراهم مي‌كنند.

 


(شكل(1) مي‌توانيد نوارهاي ابزار را آنطور كه مي‌خواهيد مرتب كنيد.)
مي‌توانيد در منوي Window، گزينه Toolbars، نوارهاي ابزار استاندارد، وضعيت، كنترل كننده را ملاحظه كنيد (شكل 1). توجه داشته باشيد كه نوار راه‌انداز (Launcher) هميشه فعال است.
نوار ابزار اصلي حاوي دكمه‌هايي براي توابع رايج موجود در منوهاي ‌Fileو Edit مي‌باشد. مثل Open، Save و Undo. مي‌توانيد عملاً كار هر دكمه را شناسايي كنيد، به اين صورت كه نشانگر ماوس را روي دكمه‌اي قرار داده و منتظر بمانيد تا راهنماي آن ابزار ظاهر شود. نوار ابزار وضعيت، وضعيت جاري صفحه كليد شما را نشان مي‌دهد: مثل Caps Lock و Num Lock، همين. ( من معمولاً اين نوار را غير فعال مي‌كنم تا فضاي بيشتري را روي صفحه داشته باشيم).


نوار ابزار كنترل كننده، شبيه به كنترل كننده روي دستگاه پخش ويدئو است. هنگام ساخت نمايش مي‌توانيد با استفاده از كنترل كننده، نمايش خود را اجرا، متوقف، جلو، عقب و يا از ابتدا شروع كنيد. و بالاخره اينكه، وقتي به استفاده از ميان‌برها عادت كنيد، هرگز از اين نوار ابزار استفاده نخواهيد كرد.
نوارهاي ابزار اصلي و كنترل كننده قابليت حركت دادن و قفل كردن را دارند. به اين معني كه مي‌توانيد آنها را روي صفحه جابجا كنيد يا به رابط فلش قفل كنيد. بدين ترتيب مي‌توانيد فضاي كاري خود را به دلخواه سازماندهي كنيد. براي مثال از منوي ‌Window، گزينه Toolbars و سپس Controller را انتخاب كنيد. نوار ابزار بر روي ساير اجزا صفحه ظاهر مي‌شود. اگر كنترل كننده را به سمت خط زماني در بالاي Stage بكشيد، مي‌توانيد آن را در آنجا قفل كنيد. در واقع به رابط قفل مي‌شود. براي اينكه آن را از آنجا خارج كنيد، روي خط كنار دكمه توقف كليك كرده و آن را بكشيد. نوار ابزار راه‌انداز (Launcher) را نمي‌توانيد غير فعال و يا حركت دهيد. اين نوار بسيار مفيد است كه احتمالاً هيچگاه مايل به غير فعال كردن آن نخواهيد بود. اين نوار كه در پايين رابط فلش قرار دارد، امكان دسترسي سريع به اغلب كادرهاي رايج را فراهم مي‌كند. اين موضوع را بعداً شرح مي‌دهيم.


جعبه ابزار با انتخاب گزينه Tools از منوي Window، فعال يا غير فعال مي‌شود. مثل بيشتر نوارهاي ابزار، جعبه ابزار نيز قابليت حركت و قفل شدن را دارا مي‌باشد. محل پيش فرض آن در سمت چپ صفحه مي‌باشد، كه در آنجا قفل شده است. از جعبه ابزار عمدتاً براي ترسيم بر روي Stage استفاده مي‌شود. توجه كنيد، جعبه ابزار به چند بخش تقسيم شده است كه عبارتند از: Tools ( ابزار)، View(نما)، Color ( رنگ) وOptions (گزينه‌ها) (شكل2).
بخش Tools به شما امكان مي‌دهد تا تصوير و متن ايجاد كنيد ( توسط ابزار متن و ابزار خط). مي‌توانيد تصاوير را با ابزار پاك كن و ابزار سطل رنگ، اصلاح كنيد. مي‌توانيد تصاوير را به آساني توسط ابزار پيكان و دو ابزار زير انتخاب و كمند، انتخاب كنيد. قسمت Colors به شما امكان مي‌دهد تا رنگ ترسيمات را كنترل كنيد. بالاخره قسمت Options شامل توابع اضافي براي ابزارهاي خاص مي‌باشد. بسته به ابزار انتخاب شده، گاهي ممكن است چيزي در اين قسمت مشاهده نشود.

(شكل (2)جعبه ابزار، ابزاري براي ترسيم، ويرايش و مشاهده دارد و نيز گزينه‌هايي دارد كه بر اساس ابزار انتخاب شده جاري تغيير مي‌كنند.)


خط زماني (Timelien)
اما الان مرور كوتاهي به خط زماني خواهيم داشت.
خط زماني حاوي تصاوير متوالي است كه نمايش توسط آنها ساخته مي‌شود. وقتي كاربر نمايش شما را تماشا مي‌كند، در واقع تصاوير روي فريم 1 و به دنبال آن فريم 2 و ساير فريمها را مشاهده مي‌كند. مانند آن است كه فيلم واقعي يك نمايش سنتي را برداريد و آن را بطور افقي روي صفحه پهن كنيد، بصورتي كه شروع آن در سمت چپ و پايان آن در سمت راست باشد.
مانند بيشتر پنجره‌هاي ديگر، خط زماني قابليت حركت و قفل شدن را دارا مي‌باشد از اين خصوصيت فقط براي سازماندهي فضاي كاري استفاده مي‌شود. اگر بخواهيد مي‌توانيد خط زماني را در زير Stage يا هر جاي ديگري قرار دهيد. كساني كه دو نمايشگر دارند، انعطاف بيشتري براي سازماندهي فضاي كاري‌شان در اختيار دارند. اگر خط زماني را به هر دليلي بسته باشيد (البته وقتي آزاد باشد اين كار ممكن است)، مي‌توانيد آن را انتخاب گزينه Timeline از منوي View مجدداً باز كنيد.


(شكل (3) اغلب نمايشها داراي لايه‌هاي بسياري هستند. هر لايه از لايه‌هاي ديگر مستقل است.)


وقتي شروع به ساخت نمايش مي‌كنيد، خط زماني بوسيله علائمي به شما كمك مي‌كند. مثلاً مي‌توانيد طول نمايش را با نگاه كردن به خط زماني مشاهده كنيد. همچنين فلش از شمايلهاي كوچك و نشانه‌هاي رنگي در خط زماني استفاده مي‌كند، به اين ترتيب مي‌توانيد چگونگي اجراي نمايش را بفهميد.
علاوه بر فريمها، خط زماني به شما اجازه مي‌دهد تا هر تعداد لايه كه مي‌خواهيد، در نمايش خود داشته باشيد. مثل ساير برنامه‌هاي ترسيم، موضوعات رسم شده در هر لايه در زير يا روي موضوعات لايه‌هاي ديگر ظاهر مي‌شوند. هر لايه شامل نمايش جداگانه‌اي خواهد بود (ممكن است در مثال Keyframing متوجه وجود چند لايه شده باشيد). به اين صورت چند نمايش مي‌توانند به صورت همزمان اجرا شوند، با استفاده از نام لايه‌ها و جلوه‌هاي ويژه (مثل Masking)، مي‌توانيد نمايشهاي پيچيده‌اي بسازيد.
شكل 3 خط زماني و لايه‌هاي يك نمايش كامل شده را نشان مي‌دهد.
پنجره‌ها (Windows)
يقيناً شما در فلش با پنجره‌هاي بيشتري غير از Stage، نوارهاي ابزار و خط زماني (اگر چه اينها اصلي‌اند)، مواجه خواهيد شد. در اين قسمت به برخي ديگر از آنها مي‌پردازيم.
كادرها (Panels)
كادرها به شما امكان مي‌دهند تا خصوصيات هر موضوع را تغيير دهيد. براي مثال، كادر Character اجازه مي‌دهد، ظاهر فونت و اندازه آن را مشاهده كنيد و يا تغيير دهيد. كادر Fill به شما اجازه مي‌دهد رنگ موضوعات را كنترل كنيد. در اين قسمت با تعدادي از كادرها (Panels) و در نهايت با تمام آنها آشنا خواهيد شد، ليست همه آنها در منوي Window، گزينه Panels قرار دارد. چون تعداد اين كاردها زياد است، بعداً نحوه سازماندهي آنها را مطابق با كاري كه انجام مي‌دهيد، خواهيد آموخت.


(شكل(4) مي‌توانيد همه لايه‌ها را با كليلك كردن روي شمايل قفل كه در بالاي خط زماني قرار دارد، از حالت قفل خارج كرده و با قفل‌گذاري كنيد.)
همان طور كه ملاحظه خواهيد كرد، استفاده از كادرها آسان است. كادرها به روشي خاص كار مي‌كنند. اگر چه مي‌توانيد در حالي كه هيچ چيزي را انتخاب نكرده‌ايد، كادري را باز كنيد، اما در اين صورت اگر چيزي را در كادر مذكور تغيير دهيد، روي هيچ چيزي تاثير نخواهد گذاشت. براي مشاهده و تغيير خصوصيات يك موضوع خاص، بايد ابتدا آن را انتخاب كنيد. مثلاً براي تغيير اندازه فونت يك متن (Text)، آن را انتخاب و سپس كادر Characster را براي اعمال تغيير باز كنيد. نكته مهم آن است كه به هنگام باز كردن كادر Character، بايد متن انتخاب شده باشد. همچنين مي‌توانيد چند موضوع را با هم تغيير دهيد، به اين صورت كه ابتدا آنها را انتخاب و سپس كادر مناسب را باز كنيد.
كادر Fill
كادر Fill به شما اجازه مي‌دهد تا رنگ داخل موضوعات رنگ شده را مشاهده و اصلاح كنيد. نحوه انجام اين كار را در تكليف بعد مي‌‌آموزيد.
استفاده از كادر Fill براي اصلاح و بازبيني رنگها
از كادر Fill براي بازبيني و تغيير رنگهاي داخلي يك نمايش استفاده مي‌كنيم.
1- براي مشاهده يك فايل از قبل ايجاد شده، از منوي Help، گزينه Samples و سپس Keyframing را انتخاب كنيد.
2- در بالاي اين فايل روي شمايل قفل كليك كنيد تا از حالت قفل خارج شود، در غير اين صورت نمي‌توانيد چيزي را ويرايش كنيد.
3- حال رنگ را در فريم تغيير مي‌دهيم. از منوي Window، گزينه Panels و سپس Fill را انتخاب كنيد.
(گزينهFill دو حالته است، به اين صورت كه اگر كادر Fill باز باشد، در كنار اين گزينه يك علامت مشاهده مي‌كنيد. اگر مجدداً روي همين گزينه كليك كنيد علامت حذف شده و كادر Fill نيز ناپديد مي‌شود. اگر اين كار را كرده‌ايد روي Fill دوباره كليك كنيد تا مجدداً ظاهر شود).
4- روي زبانه Fill كليك كنيد و آن را به وسط صفحه بكشيد. به اين صورت مي‌توانيد هر گروه از كادرها را از حالت گروه‌بندي خارج كنيد.
5- ابزار پيكان (Arrow) را از گوشه چپ بالاي جعبه ابزار، انتخاب كنيد ( با فشار دادن كليد V اين كار امكان پذير است). روي قابل آبي رنگ روي Stage كليك كنيد. ملاحظه خواهيد كرد كه نمونه رنگ كادر Fill مطابق با رنگ قاب تغيير مي‌كند. روي نمونه رنگ كليك كرده و نگه داريد. سپس رنگ ديگري را از جعبه رنگي كه ظاهر مي‌شود (Palette) انتخاب كنيد. استفاده از كادر Fill تنها يكي از روشهاي تغيير رنگ مي‌باشد.


6- روي گلدان كليك كنيد. توجه كنيد كه كادر Fill به رنگ قهوه‌اي روزآمد مي‌شود. كادر Fill همواره خصوصيات موضوع انتخاب شده را نشان مي‌دهد.
7- در نتيجه، استفاده از كادر Fill بسيار ساده است. براي كسب تجربه بيشتر روي پس زمينه داخل قاب كليك كنيد، كادر به رنگ آبي مات روزآمد مي‌شود. مشاهده مي‌كنيد كه برخي از رنگها به صورت شيب (Gradient) هستند. ‌
كادر Info
كادر Info به شما امكان مي‌دهد تا خصوصيت بصري موضوعات را مشاهده و يا ويرايش كنيد. براي مثال، عرض و ارتفاع و يا موقعيت عمودي و افقي را مي‌توان مشاهده و يا ويرايش كرد. اين كادر استفاده زيادي دارد و به همين خاطر شركت (Macromedia) دكمه‌اي براي آن در كادر راه‌انداز (Launcher) قرار داده است.
اكنون فايلي را كه از تكليف قبل باز نگه داشته‌ايد را بررسي مي‌كنيم. روي شمايل كادر Info كه در نوار راه‌انداز (Launcher) قرار دارد، كليك تا اين كادر باز شود. سپس روي زبانه آن كليك كرده و به ميانه صفحه بكشيد.
مطمئن شويد كه ابزار پيكان (Arrow)انتخاب شده باشد. سپس روي ترسيمات مختلف صفحه كليك كنيد. ملاحظه خواهيد كرد كه كادرInfo اطلاعات مربوط به هر شكل را نمايش مي‌دهد. با حركت دادن ماوس، اعدادي كه در پايين كارد مشاهده مي‌شوند، دائماً تغيير مي‌كنند. روي شكل قاب كليك كرده و به عرض و ارتفاع نشان داده شده در كادر Info توجه كنيد. خواهيد ديد كه موقعيت قاب در فيلدهاي X و Y نمايش داده مي‌شود. X تعداد پيكسل‌ها را بطور افقي از سمت چپ صفحه نشان مي‌دهد و Y تعداد پيكسل‌ها را بطور عمودي از بالاي صفحه نشان مي‌دهد. با استفاده از كليدهاي جهت‌دار روي صفحه كليد، قاب را جابجا كنيد. ملاحظه خواهيد كرد كه مختصات X و Y تغيير مي‌كنند. كادرها (Panels)، علاوه بر اينكه اجازه مي‌دهند خصوصيات را مشاهده كنيد، به شما امكان تغيير اين خصوصيات را نيز مي‌دهند، بنابراين اگر عدد بزرگتري را در فيلد‌X تايپ كنيد و كليد Tab را فشار دهيد، ملاحظه خواهيد كرد شكل قاب، روي Stage جابجا مي‌شود. به همين روش مي‌توانيد عرض و ارتفاع هر عنصري را تغيير دهيد. براي مثال مي‌توانيد با استفاده از كادرInfo، عرض دو عنصر را يكي كنيد.



كتابخانه (Library)
كتابخانه بهترين وسيله براي ذخيره كردن كليه عناصر رسانه‌اي مي‌باشد كه شما در فايل فلش از آنها استفاده مي‌كنيد. دلايل زيادي براي علاقه‌مندي شما به كتابخانه وجود دارد. از رسانه‌هايي كه در كتابخانه قرار مي‌گيرد، مي‌توانيد به دفعات در فايل خود استفاده كنيد (با وجود استفاده مكرر از رسانه‌ها، اندازه فايل شما افزايش قابل ملاحظه‌اي نخواهد يافت). مثلاً اگر تصويري از يك ابر داشته باشيد و آن را در كتابخانه قرار دهيد، بعداً مي‌توانيد 100 كپي از ابر را به روي Stage بكشيد (و سراسر آسمان را پر از ابر كنيد)، اما در اعماق فايل فلش، تنها يك ابر وجود دارد. يكي از راههاي كوچك نگه داشتن نمايشهاي فلش، استفاده از كتابخانه است.
از كتابخانه به دو روش استفاده مي‌شود: براي اصلاح و براي نگهداري (يا دسترسي به محتويات كتابخانه) ممكن است بخواهيد يكي از عناصر كتابخانه (سمبول ناميده مي‌شود) را اصلاح كنيد كه در اين صورت بايد محتويات كتابخانه را ويرايش كنيد. همچنين ممكن است براي سازماندهي محتويات آن به كتابخانه رجوع كنيد و يا حتي نمونه‌هايي از سمبولها (Instance) را به داخل نمايش خود بكشيد. براي اين اهداف لازم است كتابخانه را نگهداري كنيد.


ترسيم و رنگ آميزي در فلش
فلش به عنوان نرم افزار طراحي پا به عرضه گذاشت. سازندگان فلش قصد داشتند ابزار ترسيمي بسازند كه طبيعي‌تر باشد. فلش براي تبديل شدن به ابزار متحرك‌سازي تكامل يافت و از آنجايي كه در نظر داريد تصاوير متحرك بسازيد، مي‌توانيد به راحتي تصاوير را درخود فلش طراحي كنيد.


ابزارهاي ساخت (‌Creation Tools)
ابزارهاي ديد با آنكه بسيار مفيد هستند اما تغييري در فايل ايجاد نمي‌كنند. براي ساختن يك كار هنري در فلش، يا بايد چيزي را به تصوير بيفزاييد و يا چيزي را كه قبلاً طراحي كرده‌ايد، تغيير دهيد يا تمامي و يا بخشي از آنچه طراحي كرده‌ايد را حذف كنيد. ابتدا بايد ديد كه چگونه مي‌توان به يك كار هنري چيزي افزود. در اينجا با تغيير و يا حذف كردن آشنا مي‌شويد.


ترسيم خطوط
براي رسم خطوط دو ابزار وجود دارد: ابزار خط (Line) و ابزار مداد (Pencil). خطوط مي‌توانند رنگ خطوط پيراموني، ضخامت خطوط پيراموني و سبك خطوط پيراموني را تعيين كنند. اين ويژگي جالبي است زيرا در يك تعريف هندسي خط فاصله‌اي بين دو نقط است و اشاره‌اي به رنگ، ضخامت و يا سبك آن نمي‌شود. اين تصور زيبايي است كه آن را خط بسيار نازكي در نظر آوريم كه مي‌تواند رنگ، ضخامت و سيك (نظير نقطه چين، خط چين يا يكنواخت) داشته باشد. مي‌توانيد هر يك از خصوصيات خطوط پيراموني (Stroke) را در هر لحظه تغيير دهيد و اين روي خط اصلي اثر نمي‌گذارد.

(شكل(5) كادر Stroke به شما امكان مي‌دهد تا خصوصيات خطوط ترسيمي را تعيين كنيد.)
ترسيم و تغيير خطوط
مراحل زير را دنبال كنيد:
1- فايل جديدي باز كنيد. خطوط مي‌توانند به لحاظ خطوط پيراموني خصوصيات متفاوتي داشته باشند. بنابراين ابتدا كار Stroke را در جاي مناسبي قرار دهيد. اگر كادر Stroke فعال نيست، از منوي Window، ابتدا Panels و سپس Stroke را انتخاب كنيد. سپس كادر Stroke را در محل خالي روي صفحه قرار دهيد. (شكل5).
2- ابزار خط (Line Tool)، خطوط مستقيم را رسم مي‌كند. ابزار خط را انتخاب كنيد. وقتي نشانگر ماوس روي صحنه نمايش (Stroke) قرار گيرد به شكل علامت جمع درمي‌آيد. روي Stroke كليك كرده و بكشيد تا خطي ايجاد شود. احتمالاً متوجه حلقه تيره رنگي شده‌ايد كه به هنگام كشيدن ظاهر مي‌شود. فلش به اين روش، در رسم خطوط به شما كمك مي‌كند. در مورد رسم خطوط متوجه خواهيد شد كه در صورت انتخاب گزينهSnap to Object از منوي View، رسم خطوط كاملاً افقي و يا عمودي بسيار آسان خواهد بود.


3- اگر در ابتداي كار ضخامت و يا رنگ خطوط پيراموني را تعيين كنيد، اينكار روي رسم خطوط بعدي اثر مي‌گذارد. رنگ ديگري را از فهرست رنگهاي موجود در كادر Stroke انتخاب كنيد و سپس ضخامت خطوط پيراموني را با تايپ عدد در محل مربوطه و يا با لغزاندن شاخص مربوطه تغيير دهيد. سپس خط ديگري رسم كنيد.
4- اگر قصد داريد خصوصيات خطوط پيراموني خطي را قبلاً رسم كرده‌ايد تغيير دهيد، ابتدا ابزار پيكان (Arrow Tool) را انتخاب و سپس روي خط مورد نظر كليك كنيد. وقتي خط ( يا خطوطي) انتخاب شده باشد، مي‌توانيد براي تغيير خصوصيات آن از كادر Stroke استفاده كنيد.


(شكل (6) حالت مداد (Pencil Mode) گزينه‌اي كه روي عملكرد ابزار(Pencil Tool) تأثير دارد.)
5- ابزار مداد را انتخاب كنيد. توجه كنيد كه ابزار مداد (Pencil Mode) روي دكمه‌اي كه در ناحيه Options ظاهر مي‌شود كليك كنيد (شكل 6).
6- گزينه قائم كردن (Straighten) خطوط ترسيمي شما را صاف مي‌كند. سعي كنيد حرف S را با ابزار مداد رسم كنيد. ملاحظه مي‌كنيد كه ناهموار به نظر مي‌رسد. حال سعي كنيد حرف Z را رسم كنيد. احتمالاً به آنچه مورد نظرتان است بيشتر شباهت دارد. با تغيير ميزان حساسيت، در ادامه درس آشنا خواهيد شد. ترسيم اين حرف بايد شما را با نحوه عملكرد حالت Straighten ابزار مداد آشنا كرده باشد.
7- گزينه Smooth را انتخاب كنيد و سعي كنيد حرف S و Z را رسم كنيد. S به شكل جالبي درآمده است، اما Z انحنا پيدا كرده است در صورتي كه قبلاً اين طور نبود. اين گزينه وقتي بكار مي‌آيد كه تصاوير رسم شده با دست، ناهموار باشد.
8- بالاخره، وقتي ابزار مداد در حالت Ink باشد، خطوط دقيقاً همانطوري رسم مي‌شود كه شما ترسيم مي‌كنيد. فلش براي كاهش حجم فايل، ترسيمات شما را تعديل مي‌كند. يك خط ساده با داده‌هاي كمتري توصيف مي‌شود و در نتيجه حجم فايل كمتر مي‌شود، بنابراين سريعتر بارگذاري خواهد شد.
خصوصيات كادر Stroke روي خطوطي كه با ابزار مداد و ابزار خط رسم مي‌شوند اثر يكساني دارد. يكي از ويژگيهاي كادر Stroke كه آن را تجربه نكرده‌ايد خصوصيت خطوط پيراموني يا Stroke است كه به صورت زبانه‌اي در كادر مذكور ديده مي‌شود. فهرست كشويي، نمونه‌اي از هر سبك را به شما نشان مي‌دهد. سبك Solid (كه پيش فرض است) خطي بسيار نازك است كه عملاً ضخامت خطوط پيراموني را در پايين‌ترين حد ممكن تنظيم مي‌كند. از سبكهاي ديگري كه داراي طرح هستند بايد با احتياط بيشتري استفاده كنيد. بديهي است سبكهايي كه جزئيات بيشتري دارند موجب افزايش حجم فايل مي‌شوند. اما در حال حاضر بدانيد كه با استفاده از برخي سبكهاي خطوط پيراموني، حجم فايل به ميزان قابل ملاحظه‌اي افزايش مي‌يابد.

 

(شكل (7) كادر گفتگو Line Style ( كه از كادر Stroke قابل دسترسي است) به شما اجازه مي‌دهد كه تمام جزئيات سبك خطوط پيراموني را تنظيم كنيد.)
بالاخره اينكه، با استفاده از پيكان روبه پايين كه در گوشه راست بالاي كادر Stroke قرار دارد مي‌توانيد براي ايجاد انواع خط استفاده كنيد. بسويله كادر گفتگويي كه ظاهر خواهد شد مي‌توانيد برخي از خصوصيات خط را كنترل كنيد (شكل7). اين سبكها جالب هستند ولي مراقب باشيد، چون حجم فايل را به صورت چشمگيري افزايش مي‌دهند.
حال كه قسمتهاي مختلف فلش را مورد بررسي قرار مي‌دهيد بايد مطالبي را در مورد پيكان گزينه‌ها (Option Arrow) بدانيد. بيشتر كادرها يك منوي ضميمه دارند كه توسط يك پيكان كوچك در گوشه راست بالاي هر كادر مشاهده مي‌شود كه اگر روي آن كليك كنيد منوي حاوي اطلاعات مفيد ظاهر مي‌گردد.

رنگ آميزي نواحي پرتو
در فلش هر شكلي كه ترسيم مي‌شود مي‌تواند دو جزء داشته باشد: خطوط و نواحي پرتو (Fill). بعضي شكلها فقط داراي خطوط هستند و برخي فقط نواحي توپر دارند و بعضي نيز شامل هر دو هستند. نواحي توپر و خطوط باهم تفاوت دارند. خطوط به تنهايي ضخامتي ندارند و خصوصيات خطوط پيراموني است كه به آنها اعمال مي‌شود. در عوض نواحي توپر طرف چپ، راست، بالا، و پايين دارند.

(شكل(8) ابزار سطل رنگ چند گزينه دارد نظير اندازه شكاف كه عملكرد ابزار را كنترل مي‌كند.)
آنچه با يك مداد نوك تيز مي‌توانيد رسم كنيد را به عنوان خطوط و آنچه با يك قلم نوك نمدي يا مداد شمعي مي‌كشيد را نواحي توپر تصور كنيد.
دو ابزار قلم و سطل رنگ براي پر كردن نواحي توپر استفاده قرار مي‌گيرند. در تكليف بعد با نحوه كار اين ابزارها آشنا خواهيد شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید