بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

تاثير رنگ در آشپزخانه

nامروزه آشپزخانه بیش از گذشته بخشی از خانه شده است كه اهل خانه در آن به سر می برند، این اتاق دیگر تنها مكانی برای تهیه غذا نیست و حتی آشپزخانه هایی كه بزرگ ترند، به مركز خانه تبدیل شده اند. خانواده برای استراحت در آنجا جمع می شوند، از دوستان خود در آن پذیرایی می كنند، تكالیف شان را انجام می دهند و غذا می خورند. آشپزخانه محیطی خودمانی، ساده و صمیمی است، اما از آنجا كه زمان زیادی را در آنجا سپری می كنیم، دوست داریم تا حد امكان جلوه ی آن دلنشین و جذاب باشد.

nمهمترین نكته در آشپزخانه اینست كه كابینت و دیگر فضاهای نگهداری وسایل و مواد غذایی فراوانی داشته باشد تا نمای آن آشفته و درهم ریخته به نظر نرسد. بدین ترتیب، جای بیشتری برای قرار دادن لوازم مفید و زیبا خواهیم داشت.

اسلاید 2 :

رنگ در آشپزخانه

nآشپزخانه یكی از مهمترین بخش های هر خانه است كه فعالیت های بسیاری در آن انجام می شود. بنابراین، با اطمینان خاطر می توانید از رنگ های روشن و درخشان كه احساس انرژی را با خود به همراه می آورند، در آن استفاده كنید. اگر علاقمند نیستید كه از چند رنگ بر روی هر یك از دیوارها بهره ببرید، تنها یك رنگ را به كار برید. با این همه، استفاده از چند رنگ، آن جا كه تقابل هایی میان رنگ ها پدید آید، می تواند منظره ی آشپزخانه را مدرن كند.

nرنگ های نارنجی، قرمز، زرد و سبز، حس زنده بودن و شكوه را برای آین آشپزخانه به ارمغان آورده اند. این حس حاصل تقابل رنگ های دیوارها و وسایل است. هرگاه احساس كنید كه نیاز به روحی جدید در آشپزخانه دارید، به آسانی می توانید برخی از خرده وسایل را عوض كنید و به جای آنها جایگزین هایی با رنگ جدید تهیه كنید

اسلاید 3 :

رنگ آميزي

nبرخی از شما ممكن است به طرح های چهارخانه یا راه راه بر روی دیوارهای آشپزخانه علاقه داشته باشید. گهگاه می توان چنین طرح هایی را از میان كاغذهای دیواری یافت. اما اگر طرح دلخواه خود را نیافتید، ناامید نشوید. خودتان دست به كار شوید و الگوی مورد نظر را پدید آورید.

n- نخست كل دیوارها را به رنگ سفید یا كرم بسیار روشن در آورید. دقت كنید كه زیرسازی رنگ ها به درستی صورت گیرد و سطح دیوار صاف و یكدست باشد. سپس، نوارهای باریكی از كاغذ تهیه كنید و درون آنها را با تیغ ببرید.

n- این نوارها را بر روی دیوارها قرار دهید و درون شان را رنگ آمیزی كنید. مثلاً اگر زمینه ی اصلی كرم رنگ است، می توانید برای نوارها از رنگ سفید استفاده كنید.

n- پس از این كه رنگ خشك شد، نوارها را به صورت افقی قرار دهید تا خطوط افقی را نیز بر روی دیوار پدید آورید. برای این كه خطوط صاف و موازی باشند، دقت بسیاری لازم است. برای این منظور، می توانید مثلاً برای كشیدن خطوط عمودی، بالا و پایین دیوار را به فاصله های 10 سانتی متری علامت گذاری كنید تا بتوانید نوارها را دقیقاً موازی هم قرار دهید.

اسلاید 4 :

مهماني رنگ ها در آشپزخانه

nمهمانی رنگ ها در آشپزخانه

nرنگی که در آشپزخانه دیده می‌شود، باید چیزی باشد که از درون شما سر منشاء گرفته است. هر یک از رنگ‌هایی که مخصوصاً در آشپزخانه به کار می‌برید، تاثیر زیادی بر ذهن شما و میهمانان خانه‌تان خواهند داشت و در استفاده از آنها باید دقت زيادي به خرج دهيد.  قبل از به کار بردن هر رنگی در آشپزخانه، باید به اين سوال پاسخ دهيد که چه انتظاری از این مکان دارید. آیا میل دارید میهمانان در آنجا تجمع کنند و غذا، آب میوه یا چای بخورند و بنوشند یا اینکه دوست داريد از آنجا فقط براي پخت و پز استفاده کنید؟  از سوي ديگر باید به این امر توجه داشته باشید که احساس شما نسبت به هر رنگ چیست؟ آیا رنگ قهوه‌ای حس نزديكتر شدن به جمع صميمي خانواده را در شما تقويت مي‌كند يا شما را به یاد چیزهای دیگر می‌اندازد؟ يا مثلا رنگ مشکی نزد شما رنگی افسونگر و جذاب است يا رنگي تلخ و غمناك؟ مهمترین مساله این است که نبايد در فضاي آشپزخانه از تك رنگ‌هاي خشك مثل سفيد يا سورمه‌اي به تنهايي استفاده كنيد. اگر به اندازه کافی درون آشپزخانه تنوع رنگي پديد آوريد، آنگاه حتي یک بار هم درون این مکان سرگرم کننده خمیازه نخواهید کشید. به محض اینکه رنگ مورد نظر خود و خانواده‌تان را پیدا کردید، تاثیر آن بر ذهنتان را ارزیابی کنید. از دیگران هم در مورد آنچه توجهتان را جلب کرده، سئوال کنید اما اجازه ندهید به طور مستقیم ایده شما را تحت تاثیر قرار دهند.  در نهایت نکات مشترک مثبت را جمع آوری کرده و آنها را به کار ببندید

اسلاید 5 :

تاثير

nروانشناسی رنگ درون آشپزخانه و تاثیر آن بر ذهن ناخودآگاه افراد، سوژه‌ای است که روانشناسان سال ها به دنبالش بوده‌اند. هر چند آنها به این نکته رسیده‌اند که تاثیر و تعریف رنگ ها در تمام کشورها و جوامع یکی نیست، اما دستیابی به این امر که کدام قشر از مردم دنیا به چه رنگ هایی علاقه دارند و نسبت به کدامیک حساسیت منفی نشان می‌دهند، نکته‌ای مهم و اساسی به شمار می‌رود.
برخلاف رنگ نارنجی و قرمز، رنگ آبی باعث افت شدید اشتها می‌شود و به دلیل سرد بودن آن و موجود نبودن غذا یا میوه‌ای به این رنگ، هیچ مناسبتی برای استفاده از آن در فضاي آشپزخانه دیده نمی‌شود. بنابراین هیچ گاه از رنگ آبی درون آشپزخانه و غذاخوری‌های خود استفاده نکنید.
رنگ نارنجی در سراسر دنیا به عنوان سمبل اشتهازایی مطرح است و به همین دلیل، در بیشتر غذاخوری‌های مدرن و تمیز که علاقه‌مند به جذب مشتری هستند، انعکاس نور نارنجی را می‌توان مشاهده کرد. استفاده ازفنجان، بشقاب وحتی پارچ و لیوان مزین به رنگ نارنجی می‌تواند زمینه موفقیت غذاخوری‌ها را فراهم آورد.
رنگ قهوه‌ای می‌تواند محیط آشپزخانه شما را دوست داشتنی کند، اما به شرط آنکه از نوع کمرنگ آن فقط برای کابینت‌های چوبی استفاده کنید.
 رنگ قرمز هم تاثیر بیشتری در مقایسه با نارنجی دارد اما در صورت تداوم مشاهده این رنگ، آثارمخرب روحی نظیر تند خویی پدیدار خواهد شد.

اسلاید 6 :

آبي و صورتي در آشپزخانه

nبا رنگ ها و شیوه ها و طرح های مختلف رنگ آمیزی، جذابیت را برای آشپزخانه ی خود به ارمغان آورید. یكی از رنگ های جذاب در آشپزخانه، رنگ آبی است. كاشی های آبی نیز می توانند همین جلوه را پدید آورند. اگر در زمینه ی اصلی رنگ دیوارها یا كاشی ها، طرح ها و خطوطی نیز دیده شود، بر جذابیت فضا افزوده می شود. از این رو، سعی كنید طرحی را برگزینید كه بافت آن نیز به دلنشین كردن فضا كمك كند.

nاگر چه در بسیاری از آشپزخانه ها "صورتی" رنگ متعارف و معمول نیست، اما استفاده از آن در زیبا كردن طرح می تواند بسیار سودمند باشد. این رنگ محیط را گرم و دوستانه می كند و با هم آیی آن با سفید و خاكستری جلوه ی آشپزخانه را امروزی می كند. البته صورتی را می توان با طیف گسترده ای از رنگ ها به كار برد كه هر یك احساس و حال و هوایی متفاوت را پدید می آورند.

اسلاید 7 :

ديگر رنگها

nقرمز: باعث افزایش حس گرسنگی در افراد می‌شود و در عین حال حس خشونت را بالا مي‌برد. پس هیچ وقت از آن به عنوان رنگ زمینه استفاده نکنید.

nمشکی: این رنگ باعث جذب نور می‌شود و روشنایی را به تسخیر خود در می‌آورد بنابراين منجر به کوچکتر به نظر رسیدن محیط می‌شود. اما در فصل زمستان، مکان خانه را گرم و لذت‌بخش می‌کند.

nسفید: رنگی ساده و تمیز است اما در عین حال اگر بخواهد به عنوان رنگ تک بعدی استفاده شود خسته کننده خواهد بود. در صورت ترکیب با رنگ‌های دیگر، درون آشپزخانه محیطی جالب فراهم خواهد آورد.

nنارنجی: رنگی گرم که  اغلب باعث گرسنه شدن افراد شده و براي سالن‌هاي غذاخوري توصيه مي‌شود.

nسبز: رنگی که زمینه را برای تفکر مردم در مورد زندگی و محیط خارج از خانه‌شان فراهم می‌آورد.

nرنگ مشکی به هیچ وجه نباید درون آشپزخانه شما راه پیدا کند. علاوه بر توجیه روانشناسی، به دلیل وجود گرما در آشپزخانه، حتی یک کاشی مشکی هم می‌تواند دمای این مکان را افزایش دهد.

اسلاید 8 :

محيط صميمانه آشپزخانه

nامروزه آشپزخانه بیش از گذشته بخشی از خانه شده است كه اهل خانه در آن به سر می برند، این اتاق دیگر تنها مكانی برای تهیه غذا نیست و حتی آشپزخانه هایی كه بزرگ ترند، به مركز خانه تبدیل شده اند.

n خانواده برای استراحت در آنجا جمع می شوند، از دوستان خود در آن پذیرایی می كنند، تكالیف شان را انجام می دهند و غذا می خورند.

nآشپزخانه محیطی خودمانی، ساده و صمیمی است، اما از آنجا كه زمان زیادی را در آنجا سپری می كنیم، دوست داریم تا حد امكان جلوه ی آن دلنشین و جذاب باشد.

nمهمترین نكته در آشپزخانه اینست كه كابینت و دیگر فضاهای نگهداری وسایل و مواد غذایی فراوانی داشته باشد تا نمای آن آشفته و درهم ریخته به نظر نرسد. بدین ترتیب، جای بیشتری برای قرار دادن لوازم مفید و زیبا خواهیم داشت.

اسلاید 9 :

nپس از این كه رنگ خشك شد، نوارها را به صورت افقی قرار دهید تا خطوط افقی را نیز بر روی دیوار پدید آورید. برای این كه خطوط صاف و موازی باشند، دقت بسیاری لازم است. برای این منظور، می توانید مثلاً برای كشیدن خطوط عمودی، بالا و پایین دیوار را به فاصله های 10 سانتی متری علامت گذاری كنید تا بتوانید نوارها را دقیقاً موازی هم قرار دهید.

nبا رنگ ها و شیوه ها و طرح های مختلف رنگ آمیزی، جذابیت را برای آشپزخانه ی خود به ارمغان آورید. یكی از رنگ های جذاب در آشپزخانه، رنگ آبی است.

nكاشی های آبی نیز می توانند همین جلوه را پدید آورند. اگر در زمینه ی اصلی رنگ دیوارها یا كاشی ها، طرح ها و خطوطی نیز دیده شود، بر جذابیت فضا افزوده می شود. ازاین رو، سعی كنید طرحی را برگزینید كه بافت آن نیز به دلنشین كردن فضا كمك كند.

n(در آشپزخانه‌ های‌ كوچك‌ بهتر است‌ امتداد رنگ‌ سقف ، بخشی‌ از دیوارها مثلاً تا بالای‌ كابینت ها را نیز فرا گیرد. به‌ این‌ ترتیب‌ فضا بزرگتر به‌ نظر می ‌رسد).

اسلاید 10 :

nمنابع :

nآخرين ويرايش 2008 نويفرت

nمجله معمار

nوب سايت : www.sharemation.com

n

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید