بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه

می توان گفت كه انگیزه ی ساختن برنامه ی رجیستری از آنجایی شروع شد كه كاربران Ms-DOS از این كه عملا هیچگونه اختیاری در تنظیم منو ، پنجره ها و ... نداشتند ،خسته شدند. البته Ms-DOS از رجیستری مستثنی نبود و سه فایل

sys , MsDos .sys, Autoexe .Bat                                                   Config.

وجود داشتند كه سیستم عامل Dos و جمعا برنامه های كاربردی تنظیماتی مانند اختصاص دادن Buffer و یا تعریف Cdrom وغیره را در این فایل ها ثبت می كردند. در واقع این سه فایل نقش رجیستری را ایفا می كردند. بعد از DOS سیستم عامل Win۳X به بازار آمد. در این سیستم عامل فایلهایی با پسوندini  كه مهمترین آنها

 Win. ini , System. ini, Control. ini بودند، وظیفه رجیستری را بر عهده داشتند . در نهایت نسل سوم رجیستری با روی كار آمدن ویندوز 9X وارد بازار شد. در این سیستم ها علاوه بر داشتن سه فایل Win۳X دو فایل دیگر با نامهای System. dat , User. dat اضافه شد .

اسلاید 2 :

رجيستري چيست و چه نقشي در ويندوز دارد؟

رجيستري يك سري از فايلهاست كه همه جوانب عملكرد سيستم و چگونگي كاركرد آن

حتي با وسايل جانبي را تحت كنترل دارد.رجيستري منحصرابراي كاربردهاي32بيتي

ازقبيلWIN XP,WIN98,WIN2000و...طراحي شده است و حجم فايل تا حدود 40MB

محدود شده است.به زبان ساده رجيستري ويندوزجايي ست كه برنامه هاي نرم افزاري

و خود ويندوزرا شناسانده واطلاعات براي استفاده بين دفعات مختلف اجرا نگهداري ميشود.هر بار ويندوز اجرا مي شود رجيستري برنامه هايي راكه شما قبلا اجراكرده ايد  احضار مي كند.هرنوع فايل به وسيله يك نرم افزار قابل دسترسي است.مثلا زماني كه روي يك روي فايل GIF دابل كليك مي كنيد به وسيله EXPLORER ميتوانيد آن را مشاهده كنيد.يك نرم افزار زماني كه نصب مي شود به رجيستري نوع فايلهايي را كه مي تواند دسترسي داشته باشد اطلاع مي دهد يا اصطلاحا خود را رجيستر مي كند.هنگامي كه كاربر تغييراتي در ويندوز به وجود مي آورد اين تغييرات همگي در رجيستري ويندوز ذخيره ميشود.

اسلاید 3 :

دسترسي به رجيستري

لازم به ذكر است كه اگر اطلاعات كافی در مورد قسمتی از رجیستری ندارید هیچگاه آن را تغییر ندهید زیرا هر تغییری در رجیستری سریعا اعمال خواهد شد و برنامه ی regedit .exe هیچگونه تاییدی از كاربر نخواهد گرفت . Regedit .exe را چه چگونه اجرا كنیم؟ برای اجرا كردن Regedit.exe وارد منوی Run از دكمه Start شده، تایپ كنید Regedit .exe ، با فشردن دكمه ی OK برنامه اجرا خواهد شد

اسلاید 4 :

ساختار رجيستري

رجیستری شامل دو پنجره است كه در پنجره ی سمت چپ ریشه و در پنجره ی سمت راست مقدارها مشخص می شود كه به صورت ساختار درختي نمايش داده ميشوند در ساختار رجيستري هر شاخه اصلي كه با يك آيكن ويندوز نمايش داده ميشود و كلمه اول آن hkey مي باشد hive ناميده مي شود.hiveها شامل keyها هستند هر key(کلید)خود می تواند شامل زیر کلید های دیگر نیز باشد.کلید ها ممکن است به زیر کلید های دیگر رجوع کنند و یا به مقدار (value) اشاره کنند.مقادیر شامل اطلاعات واقعی ذخیره شده در رجیستری هستند.پنج نوع مقدار اصلی وجود دارد که عبارتند از:

         String Value                                                                     

Binary Value                                                                    

Dword Value                                                                    

Multi String Value                                                            

Expandable String Value                                                 

اسلاید 5 :

اصطلاحات رجيستري

پنج hive در رجیستری وجود دارد که هر کدام از آنها شامل بخش خاصی ازاطلاعات ذخیره شده در رجیستری می باشند.این شش شاخه عبارتند از :
Hkey_classes_roots :
این شاخه شامل نگاشت تمامی انجمن های فایلی جهت پشتیبانی از طرح drag and dropاطلاعات ole میانبر های ویندوز .شکل ظاهری رابط های کاربری ویندوز و....می باشد.در این قسمت یک زیر کلید برای هر کدام از انواع فایلی تعریف شده وجود دارد .
 Hkey_classes-user:
این شاخه به بخش hkey_user اختصاص داده شده به کاربری که در حال حاضر به pc وارد شده است .ارتباط دارد وشامل اطلاعاتی از قبیل اسامی ورود تنظیمات desktopو تنظیمات منوی startمی باشد.
Hkey_classes_machine:
این شاخه شامل اطلاعات ویژه کامپیوتر درباره نوع سخت افزار.نرم افزار.وسایر اولویت های ارائه شده بر روی یک pc می باشد.این اطلاعات برای تمام کاربرانی که وارد کامپیوتر شده اند (logon کرده اند)قابل استفاده می باشد.

اسلاید 6 :

hkey _users:
این شاخه به بخشی از شاخه hkey_local_ machineاختصاص داده شده برای پیکر بندی جاری سخت افزاری متصل است
Hkey_DYN_DATA:
این شاخه به قسمتی از شاخه Hkey_local_machine برای استفاده در ابزار های PLUG&PLAYنصب شده روی ویندوز اشاره می کند.این بخش پویا بوده و با حذف شدن ابزار ها از سیستم تغییر پیدا می کند.

اسلاید 7 :

ايجاد يك  SHORTCUTبراي REGEDIT

براي ايجاد يك ميانبر REGEDIT.EXEدر قسمت خالي دسك تاپ كليك راست كرده و

گزينه NEW را انتخاب سپس SHORTCUT را انتخاب كنيد.در خط فرمان عبارت

REGEDIT.EXE را تايپ نموده آنگاه روي NEXT كليك كنيد.در صفحه بعد نام

دلخواهتان را تايپ نموده وFINISH را انتخاب كنيد.

اسلاید 8 :

استفاده از REGEDIT.EXEبراي تغيير دادن رجيستري

همانطور كه قبلا ذكر شد در قسمت چپ پنجره REGEDITيك ساختار درختي ازپوشه ها

و در قسمت راست محتويات(مقادير)پوشه انتخاب شده نمايش داده مي شود.براي مشاهده

محتويات يك كليد فقط روي آيكن كليد مربوطه كليك كرده و به مقادير ليست شده در قسمت

راست توجه كنيد.شمامي توانيد يك كليد يا مقدار را با انتخاب گزينه NEWاز منويEDIT

اضافه كنيد

اسلاید 9 :

تهيه نسخه پشتيبان از رجيستري و ترميم رجيستري آسيب ديده

هر چه تعداد نرم افزارهايي كه در ويندوز نصب هستند ، بيشتر باشد ، طبعا حجم رجيستري هم بالا مي رود ، تا جايي كه اگر تعداد نرم افزارهاي نصب شده در ويندوز زياد باشد اين حجم از دو برابر حجم اوليه آن هم بالاتر مي رود .هر چند مي دانيم كه با Uninstall كردن هر نرم افزار اطلاعات مربوط به آن نرم افزار از رجيستري پاك مي شود و حجم رجيستري پايين مي آيد ، اما هميشه اين كا به طور كامل انجام نمي شود ، به علت مشكلاتي كه برنامه هايUninstall در ويندوز دارند ، پس از حذف كردن هر نرم افزار در ويندوز مقداري از اطلاعات آن در رجيستري باقي مي ماند .

براي ويندوزهايي كه مدت زيادي هست كه بر روي يك كامپوتر نصب شده اند و بر روي آنها نرم افزارهاي زيادي نصب و حذف شده است ، كاملا اين امر محسوس است ، يعني اگر حتي تمام نرم افزارهاي نصب شده در ويندوز را نيز Uninstall كنيم باز حجم فايلهاي رجيستري زياد است.

مشكل ديگري كه ممكن است پيش بيايد اين است كه پس از مدتي كه برنامه هايي را در ويندوز نصب و Uninstall كرديم ، ممكن است نرم افزارها در

اسلاید 10 :

رجيستري تغييراتي ايجاد كرده باشند كه باعث بهم ريختن تنظيمات ويندوز شود و در نتيجه ويندوز درست كار نكند ، كه در صورت بروز چنين مشكلي ، مي توان از يكي از نرم افزار هاي مخصوص ترميم و تعمير رجيستري استفاده كرد .

در ادامه چند نمونه از رايج ترين و پركاربردترين اين گونه نرم افزارها همراه با طريقه استفاده از آنها به صورت مختصر ذكر شده است.
Scanreg .exe :
اين برنامه جزء فايلهاي استاندارد ويندوز است كه ، در شاخة Windows ، زير شاخة Command قرار دارد ، اين برنامه تحت سيستم عامل MS-DOS قابل اجرا است . كه همراه با پارامتر هاي زير مي توان از آن استفاده كرد ، البته بايد توجه داشت كه در صورتي كه در ويندوز باشيم ، اين برنامه قادر به اجرا شدن نمي باشد .

به اين دليل كه اين برنامه مي خواهد فايلهاي مربوط به رجيستري را دست كاري كند و چون در هنگام اجراي ويندوز ، اين فايلها توسط سيستم عامل باز نگه داشته مي شوند و دائما با آنها كار مي شود پس براي اين برنامه دسترسي به آنها ممكن نيست . براي حل اين مشكل بايد

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید