بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

وضعیت متقاضی از نظر زمان شروع :

1- دوران قاعدگی : مصرف این قرص ها باید در پنج روز اول قاعدگی (روز اول تا روز پنجم )آغاز گردد . برای اطمینان بیشتر بهتر است که مصرف آن از روز اول خونریزی قاعدگی شروع شود . 

2-غیر از دوران قاعدگی : استفاده از قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری را ، در هر زمان که اطمینان از باردار نبودن وجود داشته باشد می توان آغاز کرد . باید توجه داشت تا ایجاد تاثیر پیشگیری از بارداری قرص ترکیبی ، باید هفت روز از کندوم استفاده شود .  

3- پس از سقط : مصرف این قرص ها را می توان در پنج روز اول بلافاصله بعد از سقط آغاز نمود .

4- تغییر از یک روش دیگر : اگر فرد خواهان قطع کاربرد روش پیشگیری از بارداری فعلی خود (لاینسترونول ، آی یو دی ، DMPA و آمپول ترکیبی ) و استفاده از قرص های ترکیبی بوده و قطع روش های فوق در یکی از 5 روز اول قاعدگی اتفاق بیافتد ، باید به شرح زیر توصیه های لازم به او داده شود :

فرد می تواند مصرف این قرص ها را بلافاصله شروع کند در غیر اینصورت آغاز استفاده از قرص های ترکیبی تا قاعدگی بعدی به تاخیر افتاده و تا آن زمان استفاده از کاندوم پیشنهاد می شود .

کاربران لاینسترنول به شرط آمنوره و استفاده مرتب از لاینسترنول ، بلافاصله پس از قطع لاینسترنول و کاربران DMPA که دچار آمنوره هستند ، اگر DMPA را در فاصله زمان14- + 90 روز قبل تزریق کرده باشند و کاربران آمپول ترکیبی اگر که آمپول ترکیبی را درفاصله 33-27 روز قبل تزریق کرده باشند ، می توانند استفاده از قرص های ترکیبی را آغاز نمایند و در سایر موارد استفاده از در گرو بررسی حاملگی و رد احتمال آن است .

 

 

 

اسلاید 2 :

الف : فراموشی مصرف قرص های ترکیبی LD و Triphasic

1- در صورت فراموشی خوردن یک قرص و بخاطر آوردن آن پیش از زمان مصرف قرص بعدی ، به محض به یاد آوردن قرص فراموش شده ، آن قرص خورده شده و خوردن بقیه قرص ها طبق معمول ادامه می یابد . اگر فراموشی تا زمان خوردن قرص بعدی ادامه پیدا کند ، باید دو قرص در ساعت معین خوردن شود .

2- چنانچه دو قرص فراموش شود ، به محض به خاطر آوردن در دو شب بعد ، هر شب دو قرص خورده شده و بقیه قرص ها طبق معمول ادامه یافته و تا یک هفته نیز از کاندوم استفاده می شود .

3- در صورت فراموشی سه قرص یا بیشتر در هر زمان از سیکل ، خوردن بقیه قرص ها (روزی یک عدد ) ادامه یافته و به مدت یک هفته از داشتن رابطه جنسی خودداری و یا از کاندوم استفاده می شود . مصرف بعدی بسته قرص بدون رعایت فاصله هفت روزه بین بسته ها و بلافاصله در روز بعد از پایان بسته قبلی آغاز خواهد شد . همچنین در صورت داشتن تماس جنسی در این فاصله زمانی و عدم استفاده از کاندوم ، استفاده از روش پیشگیری اورژانس از بارداری توصیه می شود .

 

اسلاید 3 :

 

 

5- تغییر روش : درتغییر روش از قرص به آمپول های ترکیبی ، فاصله هفت روزه بین دو بسته قرص ، بهترین زمان برای تزریق است . در این فاصله زمانی نیازی به استفاده از کاندوم نیست .

در صورت تغییر روش از آمپول های سه ماهه به آمپول ترکیبی یک ماهه ، باید آمپول ترکیبی در زمان تزریق بعدی آمپول سه ماهه تزریق شود .

در صورت تمایل به تغییر روش از IUD  به آمپول ترکیبی در 5 روز اول قاعدگی ، باید آمپول را تزریق نموده و داوطلب را بلافاصله برای خارج نمودن IUD ارجاع داد . در زمان های به جز پنج روز اول قاعدگی ، آمپول را تزریق نموده و داوطلب در دوره بعدی قاعدگی  برای خارج نمودن  IUD ارجاع داده شود .

اسلاید 4 :

1- سردرد و سرگیجه

 

2- حساسیت پستان ها

 

3- افزایش وزن خفیف

 

4- آکنه

 

5- افزایش بروز افسردگی و اضطراب

 

6- کاهش HDL و کم شدن نسبت HDL به LDL

 

7- کم شدن مقدار و تعداد روزهای خونریزی قاعدگی

اسلاید 5 :

 

اسلاید 6 :

 

 

-خونریزی نا مرتب رحمی :

-

- این عارضه معمولا در ماههای اول مصرف دیده شده و 2 تا 3 ماه پس از آغاز مصرف از بین رفته یا کاهش می یابد . در صورت تداوم خونریزی نامرتب و یا نارضایتی فرد ، برای قطع خونریزی تا 5 روز ، کپسول مفنامیک اسید (250 میلی گرمی ) ، روزی سه بار و در هر بار دو کپسول تجویز می گردد . هر گونه اقدام پس از سه ماه توسط متخصص انجام خواهد شد .

-

اسلاید 7 :

 

1- شروع نشدن قاعدگی ها : در صورت قاعده نشدن مادر شیر ده و تغذیه انحصاری شیر خوار با شیر مادر ، مصرف قرص 6 هفته پس از زایمان آغاز خواهد شد .

2-شروع شدن قاعدگی ها : در صورت بازگشت قاعدگی و یا تغذیه احصاری با شیر مادر ، مصرف قرص باید در 5 روز اول قاعدگی و ترجیحا روز اول شروع شود . 

3- تغییر از سایر روش ها : اگر مادر شیردهی  از سایر روش های مدرن پیشگیری از بارداری استفاده نموده و خواهان تغییر آن و استفاده از لاینسترنول باشد ، اگر کمتر از 6 ماه از زمان زایمان وی گذشته باشد ، باید مطابق شرح زیر استفاده از لاینسترنول را آغاز کند :

اگر مادر شیر ده از قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری استفاده کرده باشد ، می تواند بلافاصله خوردن قرص پروژسترونی را آغاز کند . در این حالت نیازی به استفاده از کاندوم نخواهد بود .

اگر مادر شیر ده از آمپول های سه ماهه پیشگیری از بارداری استفاده کرده باشد ، در زمان تزریق دوز بعدی یا حداکثر یک هفته بعد از آن می تواند خوردن قرص پروژسترونی را شروع کند . در این حالت نیز نیازی به استفاده از روش پشتیبان نیست . بدیهی است در صورت تاخیر بیشتر از یک هفته از زمان تزریق دوز بعدی آمپول ، نیاز به یک هفته استفاده از کاندوم خواهد بود .

اسلاید 8 :

در صورت استفاده از روش های کاندوم و آی یو دی باید در پنج روز اول قاعدگی و ترجیحا روز اول استفاده از لاینسترنول آغاز شود ، در غیر این صورت باید به مدت یک هفته از کاندوم استفاده کرد .

در صورت تمایل مادر شیر ده دارای فرزند کوچکتر از شش ماه به استفاده از لاینسترنول و نداشتن هیچکدام از شرایط یاد شده ، باید بررسی بارداری با B-hcG انجام شود و ارایه خدمت لاینسترنول بر آن اساس صورت گیرد .

اسلاید 9 :

 

1- فراموشی مصرف یک قرص تا 3 ساعت مسئله ای نبوده و ضمن خوردن قرص فراموش شده ( تا 3 ساعت ) ، آموزش و تاکید برای خوردن قرص بعدی در ساعت مقرر لازم است .

2- در صورتی که مصرف یک قرص بیش از 3 ساعت به تاخیر افتد و یا خوردن یک قرص تا نوبت بعدی فراموش شود ، قرص فراموش شده هر زمان که به یاد آید ، خورده شده و قرص نوبت بعدی نیز در زمان تعیین شده خورده خواهد شد . ضمنا تا 2 روز هم کاندوم استفاده شود .

3- در صورتی که مصرف دو قرص (2 روز متوالی) فراموش شود باید به محض به یاد آوردن ، قرص های فراموش شده یکجا خورده شده و بقیه قرص ها ادامه یافته و تا 7 روز از کاندوم هم استفاده شود . در صورت قاعده نشدن در مدت 6-4 هفته پس از فراموشی ، بررسی بارداری لازم است . در صورت داشتن نزدیکی محافظت نشده در این دو روز از EC ، پس از گذشت سه هفته باید بررسی های لازم برای تعیین وضعیت بارداری انجام شود .

4-در صورت فراموشی سه قرص متوالی و بیشتر و داشتن نزدیکی محافظت نشده در عرض 120 ساعت گذشته ، تجویز EC و مشاوره برای انتخاب روش مناسب دیگر صورت گیرد . در صورتی که از نزدیکی محافظت نشده در زمان عدم مصرف قرص ، بیش از 120 ساعت می گذرد ، آزمایش بارداری (B-hcG) ضروری است . شایان ذکر است که تا مشخص شدن جواب آزمایش (B-hcG) فرد باید از کاندوم استفاده نماید .

اسلاید 10 :

 

 1- در زمان قاعدگی : اولین تزریق ( شروع استفاده از روش ) در یکی از پنج روز اول قاعدگی انجام و تا یک هفته نیز از کاندوم استفاده می شود .

2- مادران غیر شیرده :

پس از زایمان : اولین تزریق DMPA تا 3 هفته پس از آن امکان پذیر بوده و نیازی به برگشت قاعدگی نیست .

پس از سقط : اگر متقاضی خدمت DMPA را به عنوان روش پیشگیری از بارداری انتخاب کند ، استفاده از آن تا پنج روز بعد از سقط سه ماهه اول یا دوم امکان پذیر است . تزریق DMPA پس از این فاصله زمانی (5 روز ) منوط به دریافت پاسخ منفی تست بارداری B-hcG از آزمایشگاه و رعایت سایر شرایط خواهد بود .

3- ماردان شیرده : در صورت قاعده نشدن و تغذیه انحصاری شیر خوار با شیر مادر و انتخاب DMPA به عنوان روش پیشگیری از بارداری ، مصرف DMPA باید 6 هفته پس از زایمان آغاز گردد .

در صورت قاعده شدن ، تزریق باید در یکی از پنج روز اول قاعدگی انجام شده و تا یک هفته نیز از کاندوم استفاده شود .

به دنبال قطع یک روش : اگر فرد در پنج روز اول قاعدگی مراجعه کند ، می توان بلافاصله DMPA  را تزریق و یک هفته نیز از کاندوم استفاده کرد . در غیر اینصورت تا فرا رسیدن دوره قاعدگی بعدی ( برای تزریق DMPA ) کاندوم در اختیار فرد قرار داده شود .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید