بخشی از مقاله

 

 

بیان مسأله و هدف پژوهش:

در پژوهش حاضر، به تأثیر غذای حلال در مراحل رشد جنین در دو مرحله قبل از بارداری و در دوران بارداری پرداخته شده است. غذا بر انسان از دوره تشکیل و حتی قبل از انعقاد نطفه موثر بوده و این تأثیر تا پایان زندگی انسانها ادامه دارد، بنابراین تغذیه می تواند باعث شود که انسان رنگ و بوی الهی پیدا کند و یا باعث ذلت و خواری انسان شود. تغذیه در قرآن کریم از زمان انعقاد نطفه تا پایان زندگی تأثیر بسزایی دارد. اگر هر خانواده به تغذیه مناسبی که در قرآن بدان اشاره شده توجه نماید، نسل بعد آنها به استعدادهایی که خداوند در فطرت آنها بنیان نهاده، می تواند به نحو احسن شکوفا شود در چنین صورتی هرکس به حقوق شخصی خود می رسد. روش و چگونگی انجام پژوهش: این پژوهش با استفاده از کتب روایی و تربیتی به تأثیر تغذیه قبل بارداری و دوران بارداری و همچنین اینکه غذای حلال در سیرت نوزادی که در رحم مادر مختار نیست، پرداخته است.

یافته ها و نتیجه گیری:

یافته های بدست آمده از این پژوهش مبنی بر این است که غیر طبیعی شدن کودک یا بر اثر نطفه خوب در محیط بد است و یا نتیجه نطفه بد در محیط خوب می باشد. میتوان با تربیت، کسانی چون امیرالمؤمنین علی - ع - را تحویل جامعه بشری داد ولیکن مقام مربی باید مقامی الهی چون پیامبر اکرم - ص - باشد تا آن میوه و ثمره حاصل شود البته بدون توجه به تکوین آن خصوصیات ارزشی عالم غیب وجود اهل بیت عصمت و طهارت - ع - مبین آن است که میتوان چنین انواری را تربیت نمود و تحویل جامعه داد؛ البته از حیث اخلاق و معنویت نه از لحاظ نبوت و امامت. لذا تربیت، اساس زندگی انسانی است و به واسطه تربیت، زندگی زیبا و زیبایی مفهوم مییابد؛ کسانی که زیبایی را در غیر آن میدانند سخت گمراه هستند، اگر تربیت، صحیح صورت یابد انسان از ملک هم بالاتر میرود و لحظهای از آن لذات عالی را به دنیایی نمیدهد. بنابراین باید تربیت را خوب بشناسیم و وجوه آن را خوب بررسی کنیم.

مقدمه:

تربیت انسان از ارزشمندترین و والاترین اهداف الهی همه انبیاء و اولیای الهی بوده است چنانچه در خطابات نورانی کتاب مبین به نبی االله اعظم - ص - به نحوی رؤیتوَیُزَکمیشودیُع»َلَمُهُمیهِمٌو الًکِتَابَالًحِکًمَهَوَ - «آل عمران - 164/ مقدمه بهره مندی از کتاب و حکمت وابسته به تزکیه و تربیت است؛ اگر تربیت نباشد تعلیم کتاب و حکمت، ظالم پروری است. شاید این آیه قرآن اشاره قوی و شاهدی محکم بر سیر انسان باشد؛ کودکی که تازه متولد شده یا در رحم مادر است قوه تعلیم و یادگیری او از جهت خواندن و نوشتن کم، لکن قدرت و لطافت و ظرفیتش در جهت پرورش و تمهیدات تزکیه بسیار زیاد است. خلاصه کلام آنکه میتوان با تربیت، کسانی چون امیرالمؤمنین علی - ع - را تحویل جامعه بشری داد ولیکن مقام مربی باید مقامی الهی چون پیامبر اکرم - ص - باشد تا آن میوه و ثمره حاصل شود البته بدون توجه به تکوین آن خصوصیات ارزشی عالم غیب وجود اهل بیت عصمت و طهارت - ع - مبین آن است که میتوان چنین انواری را تربیت نمود و تحویل جامعه داد؛ البته از حیث اخلاق و معنویت نه از لحاظ نبوت و امامت. لذا تربیت، اساس زندگی انسانی است و به واسطه تربیت، زندگی زیبا و زیبایی مفهوم مییابد؛ کسانی که زیبایی را در غیر آن میدانند سخت گمراه هستند، اگر تربیت، صحیح صورت یابد انسان از ملک هم بالاتر میرود و لحظهای از آن لذات عالی را به دنیایی نمیدهد.بنابراین باید تربیت را خوب بشناسیم و وجوه آن را خوب بررسی کنیم.

پیشینه ی تحقیق:

بررسی اهمیت نقش تغذیه در بارداری از دیدگاه قرآن کریم، بهنام شوکتی و سعید هادی، همایش علمی دانشجویان علوم تغذیه که به بررسی منابع و مطالب محدودی در این حوزه پرداخته است. مفاسد مال و لقمه ی حرام، سید اسماعیل گوهری، انتشارات احمدی و اعجاز علمی قرآن، دکتر محمدعلی رضایی، نشر رشت کتاب مبین. دو کتاب فوق، دارای مباحث کلی از غذای حلال را در بر دارد در حالی که ما در مقاله ی حاضر به تاثیرات غذای حلال بر روی جنین را بررسی کرده ایم.

اهداف تحقیق:

این تحقیق مشتمل بر اهداف ذیل می باشد:

-1 معرفت افزایی در باب تربیت صحیح فرزند، -2 اطلاع رسانی به دیگران در این رابطه تعریف مفاهیم:حلال]فَجَعلتُمالحلال:روا، منهُ حَرامَاوحَلالَا:[ پس قرار دادید از آن حرام و حلال و کلمه ی - الحلیل - هم با الحلال هم معنا است که به معنی حلال و روا می باشد - بندر ریگی، ج1،1380، ص. - 316 الحلال به تعبیری دیگر به این معنی است کسی که در حال احرام نیست. یعنی کسی که به دنبال کسب و کار حلال است و از تلاش و کوشش خود فرد به دست می آورد و هزینه ی خانواده اش می کندالجَنین:.أجِنه و أجنُنُ است به معنای هر چیز پنهان و مستور. قبر، گور، جنین، بچه در شکم مادر:]وإذ انتم أجِنهًبطونِفی اُمهاتِکُم:[ و آنگاه که شما جنین بودید در دل مادرانتان - ق. - 32/ به خاک سپردهشده به گور رفته

کسب و روزی حلال: بدون شک روزیدهی و رزاقیت خواست خداوند کریم است و هرچند در بررسی آیات قرآن می بینیم که کلمهء »رزاق« فقط یکبار در آیه 58 سوره ذاریات آمده است - ان االله هو الرزاق ذو القوه المتین - : همانا روزیدهنده خلق منحصراً خداوند صاحب قوت و قدرت است. روزی حلال تأثیری عمیق و ریشه دار در واقعیت وجودی انسان و در ساختن بدن

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید