بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
تعریف مکتب :
هنرمدرن و معماری مدرن به یکدیگر تعلق دارند هدف هر دوی این ها کمک به انسان برای یافتن جای پای وجودی در دنیای جدید از طریق تجسم و ویژگی های آن است. خصلت هنری معماری مدرن را پیشگامان آن تشخیص می دهند لوکوربوزیه تاکید خاصی به این دیدگاه داشت به طوری که در تمام سه فصل که در کتاب خود درباره ی معماری به نام «به سوی معماری جدید» ارائه کرده همین نظر را مطرح کل شده «شما سنگ، چوب، بتن را به کار می گیرید و با این مواد خانه و کاخ می سازید. این کار «ساختن» است نوعی سازندگی بود.
اسلاید 2 :
در کار است. سپس ناگهان احساسات درونی ام را بر می انگیزید حالم را خوب می کنید و من خوشحال می شوم و آن را زیبایی می خوانم. این معماری است و هنر در آن نقش دارد. حتی میلس ون در وهه که به کلی «خشکی مقدس» ترین پیشگامان تلقی می شود در مقدمه نشریه رسمیه wessenhofsiedlang همان عقاید را بیان می کند: «امروز کاملاً ضرورت دارد تاکید شود که سکونت گاه جدید به رغم جنبه های فنی و اقتصادی آن مساله ای هنری است. این امرتنها از طریق تلاش های خلاق می توان به آن دست یافت» دست آخر آن که میس ون در وهه کلکسیوند نقاشی های کی«ونه مدرنی کی»شد.بدین لحاظ جنبش مدرن درمعماری جنبش هنری بود.
اسلاید 3 :
معماری مدرن اولیه :
شروع معماري مدرن به صورت مدون و با استفاده از انديشه مدرن از اواخر قرن 19 ميلادي بود وخاستگاه اين معماري در امريكا در شهر شيكاگو ودر اروپا در شهر هاي پاريس وبرلين بود .دوره معماري مدرن اوليه از نيمه دهه 1880تا اوايل جنگ جهاني اول يعني سال 1914 بود. مكتب شيكاگو: شيكاگو در اواخر قرن 19 مركز خطوط راه اهن وارتباط شرق وغرب امريكا بود . در طي دو دهه اخر قرن نوزدهم اولين نمونه هاي ساختمان هاي مدرن به دور از هر گونه تاريخ گرايي و تزيينات در شيكاگو ساخته شد .ساختمان هاي اين دوره بلند مرتبه با اسكلت فولادي بود . اولين مهندس مطرح در اين دوره ويليام لي برون جني بود .جني ساختمان بيمه را بين سال هاي 5-1833 ساخت .بعد از او شركت ها وافراد ديگري مثل شركت برنهم وروت ساختمان شانزده طبقه بلوك مانودناك را بين سال هاي 91-1889 ساختند.ديوار اين برج ديوار باربر وسازه ان فلزي بود . اين برج فاقد هر گونه تزيينات بود.بعد از اين شركت ها شركت د يگري به نام ادلر وساليوان ديگر شركت هاي مهم اين مكتب بود لميي معروف ترين معمار اين سبك به شمار مي رفت .
اسلاید 4 :
او براي اولين بار شعار" فرم تابع عملكرد" را كه از شعارهاي محوري معماري مدرن بود مطرح كرد .او علاقه زيادي به تزيينات نداشت و هر گونه تزيينات رادر ساختمان رد مي كرد. روش هاي طراحي واجرايي واصول نظري اين معماران به نام مكتب شيكاگو شهرت يافت ومي توان ان را اصول اوليه معماري مدرن محسوب كرد كه مهمترين اين اصول عبارتند از: الف)استفاده از اسكلت فولادي ب)نمايش ساختار در بنا ج)عدم تقليد از سبك هاي گذشته د)استفاده اندك از تزيينات و)استفاده از پنجره هاي عريض نمايش گاه بين المللي كلمبيا ضربه سختي به مكتب شيكاگو وارد كرد ودوره افول اين مكتب فرا رسيد.اگر چه عمر اين مكتب از دو دهه فراتر نرفت ولي از چند جهت اين مكتب حايز اهميت بود اول ان كه پيشرفت تكنولوژي واستفاده از تكنيك ها ومصالح جديد مانند اسكلت فلزي وشيشه وتاسيسات مركزي واسانسور عرصه جديدي در معماري ايجاب كرد. دوم ان كه در احداث اين ساختمان ها از فولاد استفاده شد و فولاد جاي چدن را گرفت . سوم ان كه اين اولين سبك در معماري با گستره جهاني بود كه در امريكا شروع شد و معماران امريكايي معماران اروپايي را تحت تاثير خود گذاشتند. به تحقيق بايد اذعان نمود كه برج سازي به شيوه مدرن چه ازجهت ساختار وچه ازجهت نما شاخصه معماري مدرن است واز مكتب شيكاگو الهام گرفته شده است.
اسلاید 5 :
معماری مدرن متعالی و یا به عبارتی اوج معماری مدرن در بین دو جنگ جهانی اول و دوم ، یعنی عمدتا در دهه های 20و30 میلادی ، در اروپا و آمریکا مطرح بود.در دوره معماری مدرن اولیه ، کماکان سبک های تاریخ گرایی همچون نئوکلاسیک ، رمانتیک و بالاخص التقاطی به عنوان سبک های مهم و رایج در غرب حائز اهمیت بودند . مکتب شیکاگو بعد از یک دوره نسبتا کوتاه بیست ساله ، در مقابل سبک های تاریخ گرایی نتوانست دوام بیاورد که اصولش 1.استفاده از بتن برای استراکچر ساختمان
2. نمایش بدون هراس و واهمه ی استراکچر در نمای ساختمان
3. عدم تقلید از سبک های گذشته
4. استفاده نکردن از تزئینات درصنعت ساختمان سازی
5. استفاده از پنجره های عریض و طویل که کل دهانه ی بین ستون ها را پوشش می داد.
. نهضت هنر نو نیز که اصولش
1. جدایی ازگذشته 2. ابداع فرم های جدید
3. استفاده شدیدازمکتب های تقلیدی 4. استفاده از هنر متناسب زمان
5. استفاده از تولیدات مدرن برای سازه و نما
6. استفاده ازتزئینات و فرم های طبیعی و رمانتیک
اسلاید 6 :
در اروپا بلا رقیب نبود و بسیاری از ساختمان های مهم به سبک های مختلف تاریخی در اروپا همچنان احداث می شد ولی با پایان جنگ جهانی اول و نیاز شدید به ترمیم خرابی های جنگ و تولید انبوه ساختمان ، گرایش به سمت معماری مدرن افزایش یافت . لذا استفاده از تکنولوژی روز ، مصالح ، مدرن ، پیش ساختگی ، عملکرد گرایی و دور از سبک های پر زرق و برق تاریخی مورد توجه قرار گرفت. در این دوره ، معماری مدرن به عنوان تنها سبک مهم و آوانگارد در غرب مطرح شد و دامنه نفوذ آن به صورت یک سبک جهانی ، در اقصا نقاط گیتی گسترش یافت .
یکی از موضوعات کلیدی و بسیار مهم در دوره مدرن متعالی مسئله صنعت ، تولیدات صنعتی و تکنولوژی بود . تمامی معماران صاحب نام در این دوره به نوعی با مسئله تکنولوژی درگیر بودند. عده ای مانند والتر گروپیوس ، میس ونده رو ولوکوربوزیه سعی در قطع کردن وابستگی های معماری مدرن به گذشته و تاریخ گرایی داشتند .به جای آن ، آنها خواهان جایگزینی تکنولوژی و عملکرد به عنوان منبع الهام معماری شدند . گروهی دیگر مانند هوگو هرینگ ، فرانک لویدرایت و آلوار آلتو خواهان استفاده از امکانات مدرن برای رسیدن به یک معماری همگون با طبیعت بودند.
اسلاید 7 :
در اروپا بلا رقیب نبود و بسیاری از ساختمان های مهم به سبک های مختلف تاریخی در اروپا همچنان احداث می شد ولی با پایان جنگ جهانی اول و نیاز شدید به ترمیم خرابی های جنگ و تولید انبوه ساختمان ، گرایش به سمت معماری مدرن افزایش یافت . لذا استفاده از تکنولوژی روز ، مصالح ، مدرن ، پیش ساختگی ، عملکرد گرایی و دور از سبک های پر زرق و برق تاریخی مورد توجه قرار گرفت. در این دوره ، معماری مدرن به عنوان تنها سبک مهم و آوانگارد در غرب مطرح شد و دامنه نفوذ آن به صورت یک سبک جهانی ، در اقصا نقاط گیتی گسترش یافت .
یکی از موضوعات کلیدی و بسیار مهم در دوره مدرن متعالی مسئله صنعت ، تولیدات صنعتی و تکنولوژی بود . تمامی معماران صاحب نام در این دوره به نوعی با مسئله تکنولوژی درگیر بودند. عده ای مانند والتر گروپیوس ، میس ونده رو ولوکوربوزیه سعی در قطع کردن وابستگی های معماری مدرن به گذشته و تاریخ گرایی داشتند .به جای آن ، آنها خواهان جایگزینی تکنولوژی و عملکرد به عنوان منبع الهام معماری شدند . گروهی دیگر مانند هوگو هرینگ ، فرانک لویدرایت و آلوار آلتو خواهان استفاده از امکانات مدرن برای رسیدن به یک معماری همگون با طبیعت بودند.
اسلاید 8 :
معماري مدرن متاخر:
رايت در اين دوره به عنوان معروف ترين معمار امريكا شناخته مي شد وكوربوزيه به عنوان استاد مسلم معماري مدرن از عقايد خود در معماري فاصله گرفت و معماران ديگري هم به اين جمع اضافه شدند . معمار ديگري به نام رودولف با طراحي دانشكده معماري ييل در امريكا بهترين نمونه ازاين سبك را نشان داد . در اين ساختمان نماي نمايان بتن شيار داده شده بود تا زبري ان وضوح بيشتري داشته باشد.در اين دوره شهر ديگري به نام برازيليا به عنوان پايتخت جديد در كشور برزيل توسط لوچيو كوستا طراحي شد. معمار ديگر برزيلي اسكار بود كه بسياري از ساختمان هاي مدرن اين شهر را طراحي كرد اين شهر نيز مانند عقايد كوربوزيه طراحي شد. شهر همانند يك هواپيما طراحي شده بود كه در وسط ان بخش اداري ودر بال ها محلات مسكوني قرار داشت . اگرچه در اين شهر اسمان خراش صد هزار نفره وجود نداشت ولي ساختمان هاي مكعبي با فاصله هاي زياد تبلوري واضح از ايده كوربوزيه بود . در ايران شهرك اكباتان در تهران مثال بسيار خوبي از شهر سازي بر اساس عقايد كوربوزيه بود. ميس ونده رو ديگر معمار صاحب نام مدرن تا پايان عمر بسيار فعال بود.
اسلاید 9 :
او ساختمان هاي مكعب شكل خود را با استفاده از شيشه وفولاد طراحي مي كرد ودر كارهاي او منحني الخط وجود نداشت وهمه طراحي ها بااستفاده از خطوط عمودي وزواياي نود درجه طراحي مي شد. از معماران ديگر اين دوره مي توان به فيليپ جانسون واي ام پي اشاره كرد . در اخر بايد اشاره كرد كه معماري مدرن نقطه عطفي در تاريخ معماري جهان بود زيرا براي اولين بار نگرش از سنت وگذشته به عنوان منبع الهام معماري تغيير جهت داد وپيشرفت به عنوان موضوع وهدف اصلي معماري مطرح شد.
اسلاید 10 :
زندگی نامه لوکوربوزیه :
ادوارد ژان نرت- گریس(Charles Eduard Jeanneret-Gri) با نام مستعار لوکوربوزیه Le Corbusier در 6 اکتبر 1887 در شهر کوچکی در شمال غربی سوئیس به نام لشودفوند (La Chaux-de-Fonds) متولد شد. (وفات 27 آگوست 1965).
لوکوربوزیه یک معمار بزرگ بود. سبک او در معماری مدرن، سبکی بود که امروزه سبک بین المللی نامیده می شود و به همراه لودویگ میس واندر روهه، والتر گروپیوس و تئو وان داربورگ کار می کرد.