بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

رایانه در صنعت

شاید بتوان گفت که بیشترین تاثیر رایانه در صنعت متوجه طراحی و تولید بوده است.از مهم ترین ابزارهای به کار رفته در صنعت میتوان به CADو CAMاشاره کرد.

طراحی با استفاده از رایانه(CAM):

از رایانه برای طراحی محصولات استفاده میشود.اهداف اصلی در طراحی با استفاده از رایانه افزایش بازده و کارایی طراحان و طراحی مدل نهایی محصول است.برای مثال یکی از نرم افزارهای طراحی معماری کاربر را قادر میسازد که طرح ونقشه ی یک ساختمان را به صورت دو یا سه بعدی تهیه کرده و حتی داخل آنرا ببیند.

تولید با استفاده از رایانه(CAM):

در صنعت از رایانه برای تولید محصولات استفاده میشود.

نمونه ای از کاربرد رایانه در تولید استفاده از ربات است.ربات های صنعتی  به کارگران کارخانها در ساخت و بسته بندی قطعات و جابجا کردن اشیای سنگین کمک میکنند.ربات ها برای کارکردن در محیط های خطرناک کار با مواد شیمیایی و همچنین کار متوالی برای زمان های طولانی ایده آل هستند.

استفاده از رایانه برای انجام کارها به طور خودکار به منظور کاهش یا حذف دخالت انسان اتوماسیون نامیده میشود.

اسلاید 2 :

رایانه در مراکز اداری و تجاری

در بسیاری از مراکز اداری و تجاری ارتباط بین واحدهای اداری تولید کنندگان ومشتریان به کمک رایانه انجام میشود که باعث صرفه جویی در وقت و هزینه میشود.

رایانه در مراکز اداری:امروزه استفاده از رایانه تغییراتی در بسیاری از فعالیت های اداری از قبیل مدیریت مکاتبات و امور مالی ایجاد کرده است.اتوماسیون اداری موجب تسریع درانجام مکاتبات امکان پیگیری آسانتر نامه ها و دسترسی سریع به سوابق اداری شده است.

تجارت الکترونیکی:انجام مبادلات تجاری با استفاده از ابزارهای الکترونیکی تجارت الکترونیکی نام دارد.فعالیت های گوناگون از قبیل مبادله ی الکترونیکی کالاها خریدو فروش سهام انتقال الکترونیکی وجوه از طریق کارتهای اعتباری و خدمات بانکی تبلیغات ارایه خدمات پس از فروش نمونه هایی از تجارت الکترونیکی اند.به کارگیری تجارت الکترونیکی منجر به کاهش هزینه ها افزایش خدمات تنوع در انتخاب و صرفه جویی در وقت میشود.

اسلاید 3 :

با پیشرفت و توسعه ی فناوری مباحثی از قبیل (مدرسه ی مجازی) (آموزش الکترونیکی) (کتابهای الکترونیکی) در امرآموزش نقش به سزایی داشته و به سرعت در حال گسترش است.استفاده از برنامه های آموزشی چند رسانه ای (متن-صدا-تصویر-نقاشی متحرک و غیره) موجب ارتقای سطح کیفی آموزش شده است.

رایانه در پژوهش

میتوان گفت تقریبا همه ی پژوهش های مربوط به علم پزشکی نجوم زمین شناسی فضانوردی و... به کمک رایانه صورت می پذیرد.از رایانه برای جمع آوری و تحلیل اطلاعات و ارایه ی گزارش پروژه های تحقیقاتی استفاده میشود.شبیه سازی با استفاده از رایانه نیز باعث شده که هزینه ی تحقیقات آزمایشگاهی و خطرات ناشی ازان به طور قابل توجهی کاهش یابد.

اسلاید 4 :

پیامدهای استفاده از رایانه

یکی از عمده ترین کاربردهای رایانه استفاده از آن در تبادل اطلاعات از طریق اینترنت است.اینترنت موقعیتی ساده و راحت برای تبادل اطلاعات و برقراری ارتباط به وجود آمده است بطوری که تولید کنندگان اطلاعات به رقابت برای جلب نظر کاربران میپردازند.این فضای مجازی به رغم قابلیت های فراوان و منحصر به فردی که عرضه نموده دغدغه های جدی را نیز برانگیخته است و به سادگی نمیتوان در مقابل فرصت های بیشمارش از تهدیدهای آن چشم پوشی کرد بطوری که تاثیرات فرهنگی تربیتی آن به عنوان یک مساله ی اساسی برای جوامع مطرح شده است.بنابراین برای تبدیل تهدید به فرصت یا کاهش تهدیدها میبایست نقش فعالی در جهت تولیدو تبادل اطلاعات فرهنگی تربیتی ایفا کرد.در حال حاضر سواستفاده از این فضای مجازی از جمله گستردگی و تنوع اطلاعات مخرب ایجاد پایگاه های اطلاعاتی با مضامین غیر اخلاقی و دسترسی غیر مجاز به حریم اطلاعاتی افراد موجب شده که دولت ها در سراسر جهان قوانینی را در جهت تامین امنیت اطلاعات وضع نمایند.

اسلاید 5 :

امنیت رایانه ها

هر عملی که موجب اختلال در امنیت رایانه شود تهدید رایانه ای محسوب میشود.برخی از تهدیدهای رایانه ای عبارتنداز:

1-جرایم رایانه ای:هر عمل خلاف قانون که رایانه ها در آن نقش داشته باشند جرم رایانه ای نامیده میشود.کاربری که بانفوذ به رایانه ی دیگران سعی در سواستفاده از اطلاعات داشته باشد متجاوز رایانه ای امیده میشود.این متجاوزان مشکلات بسیاری را برای بانک ها سازمانها ادارات بیمارستانها و... فراهم آورده اند.در بسیاری مواقع متجاوزان رایانه ای به از بین بردن اطلاعاتی مبادرت ورزیده اند که هزینه های بسیار زیادی صرف ایجاد و جمع آوری انها شده است.چند نمونه جرایم رایانه ای عبارتنداز:سرقت نرم افزار و طرحهای سخت افزاری-سرقت اطلاعات محرمانه و ارایه ی مطالب غیراخلاقی از طریق رایانه-عدم رعایت حق امتیاز نرم افزار (از طریق تکثیر غیرمجاز)-سرقت پول از طریق دستکاری در حسابهای بانکی-نفوذ در سیستمهای پست الکترونیکی-از کارانداختن بخشی از خدمات الکترونیکی.

اسلاید 6 :

برنامه های مخرب:برنامه های مخرب برنامه هایی هستند که با قرار گرفتن در حافظه ی رایانه نظم اطلاعات موجود را بر هم میزنند به طوریکه امکان استفاده ی مجدد از این اطلاعات میسر نمیشود.بعضی از برنامه های مخرب حتی به سخت افزار نیز آسیب میرسانند و ممکن است باعث از کار افتادن یکی از بخش های سخت افزار رایانه شوند.رایج ترین برنامه های مخرب ویروس ها و کرم ها هستند.

ویروس ها:برنامه های مخفی کوچکند که میتوانند خودشان را به برنامه ی دیگر بچسبانند و تکثیر شوند به نقاط دیگرانتقال یابند و به داده ها و برنامه های کاربران آسیب برسانند.برخی از تخریب هایی که ویروس ها ایجاد میکنند عبارتند از:

سیستم راه اندازی نمیشود.

پیامهای عجیب بر روی صفحه ی نمایش ظاهر میشود.

قسمتی یا تمامی داده ی موجود بر روی دیسک حذف میشود.

نام پرونده ها تغییر میکند و کاربر نمیتواند به آنها دسترسی داسته باشد.

سرعت عملکرد سیستم کم میشود.

سخت افزار به درستی کار نمیکند یا سیستم متوقف میشود.

اسلاید 7 :

کرم ها:نوع دیگری از برنامه های مخرب کرم است.این برنامه اطلاعات را از بین نمیبرد و فقط با تکثیر بی وقفه ی خود حجم اطلاعات موجود در سیستم رایانه را به حد اشباع میرساند و باعث کندی و یا توقف کامل آن میشود.

برای پیشگیری و مبارزه با ویروسها و کرمها بهترین روش حفاظت رایانه ها در مقابل آلوده شدن میباشد.برای این کار میتوان از نرم افزارهای ویروس یاب برای مشخص کردن و از بین بردن ویروسها استفاده کرد.برخی از نرم افزارهای ویروس یاب میتوانند با روشن شدن سیستم فعال شوند و به محض فعال شدن ویروس یا ورود آن به سیستم کاربر را مطلع سازند.

اسلاید 8 :

عوارض جسمی و روحی

بعضی از کاربران بر اثر استفاده ی نامناسب و طولانی از رایانه ها دچار عوارض گوناگون جسمی و روحی میشوند.بسیاری از ناراحتیهای جسمانی کاربا رایانه به سادگی قابل جلوگیری اند.همچنین فشار عصبی کار با رایانه ممکن است به سلامت روحی افراد لطمه بزند.

شاخه ای از علم با نام ارگونومیکس  در مورد عوامل انسانی مرتبط با رایانه بحث میکند.این علم درباره ی شیوه ی تطبیق محیط کار با انسان به جای تحمیل شرایط محیط کار بر انسان است تا بتوان کارایی آنان را افزایش داد.

از آسیب  های دیگر ناشی از استفاده ی نادرست از رایانه پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان با بازیهای رایانه ای است که عناصر تاثیرگذار غیراخلاقی و روانی در این نرم افزارها موجب ایجاد تنش و اختلالات عصبی در کاربران میشود. 

اسلاید 9 :

-بیشترین تاثیر رایانه در بخش صنعت متوجه بخش طراحی و تولید بوده است.

-در طراحی با استفاده از رایانه ((cadهدف اصلی افزایش بازده و طراحی مدل نهایی محصول است.

-اتوماسیون یعنی استفاده از رایانه برای انجام کار ها به طور خودکار –به منظور کاهش یا حذف دخالت انسان .

استفاده از رایانه ها در مراکز اداری باعث ایجاد تغییرات در فعالیت هایی از قبیل مدیریت – مکاتبات و امور مالی شده است.

به کار گیری تجارت الکترونیکی منجر به کاهش هزینه ها – افزایش خدمات- افزایش تنوع در انتخاب و صرفه جویی در وقت میشود.

با پیشرفت و توسعه ی فناوری مباحثی از قبیل مدرسه ی مجازی –اموزش الکترونیکی  و تولید کتاب الکترونیکی نقش به سزایی در امر اموزش داشته است.

امروزه تقریبا همه ی پژوهش های مربوط به علوم مختلف به کمک رایانه انجام می گیرد.

استفاده ی نادرست از فضای مجازی موجب شده که دولت ها قوانینی را در جهت تامین امنیت اطلاعات وضع نمایند.

امنیت رایانه ها یعنی حفاظت از منابع سخت افزاری و نرم افزاری رایانه در مقا بل تهدید های رایانه ای و از دست رفتن تصادفی یا عمدی اطلاعات.

برخی از تهدید های رایانه ای عبارتند از: جرایم رایانه ای و برنامه های مخرب.

علم ارگونومیکس درباره ی شیوه ی تطبیق محیط کار با انسان بحث می کند.

 

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید