بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه

¨خیار (Cucumissativus) گیاهی از تیره کدوئیان است که اقسام گوناگون دارد. میوه‌اش درشت و سبز یا سفید رنگ است.

¨واژه خیار ريشه و بنياد فارسي داشته و از فارسي به زبان عربي وارد شده.

¨

اسلاید 2 :

تاريخچه

¨مبدأ خيار را نواحى جنوبى آسيا ( هندوستان ) ذکر کرده‌اند. در هندوستان حداقل سه هزار سال كاشت مي گرديده و روميها و يونانيان قديم نيز از آن استفاده مي نموده اند.

¨در اين مناطق همچنان فرم‌هاى اوليه خيار که به‌صورت وحشى مى‌رويند و داراى ميوه‌هاى کوچک و تلخ مى‌باشند يافت مى‌شود.

¨کاشت خيار در دنيا سابقه چند هزار ساله دارد.  حدود بيست قرن قبل از ميلاد مسيح مصريان قديم از آن استفاده مي كرده اند .

اسلاید 3 :

كشورهاي توليد كننده

¨چين و امريكا

ايالت فلوريدا مهمترين توليد كننده خيار در آمريكا است و حدود يك سو م خيار كل آمريكا را توليد مي كند .

در ايران

استانهاي كهكيلويه  و  بوير احمد، لرستان ، خوزستان  و ايلام

اسلاید 4 :

مشخصات  گياه ‌شناسى

¨خیار گیاهی است از گیاهان گلدار، از رده دولپه ای ها، از گیاهان یکساله جالیزی، از خانواده کدوئیان  (Cucurbithacae)  با نام علمی (Cucumissativus).

اسلاید 5 :

¨گياهي علفي، داراي ساقه خـوابـيـده(خزنده)، پوشيده از تارهاي خشن و بـــرگهـــاي بـــزرگ و زاويــه دار و دنـــدانــه دار مــي بــاشــد، بــدنــه خـيــار پيچك دار و گلهاي زرد رنگ درشت آن بر دو نوع نر و ماده واقع بر روي يـــك پـــايـــه ســوار اســت.

¨

¨مــيــوه اش سبزرنگ و به تناسب نژادهاي مختلف ممكن است كوچك يا باريك و يا خيلي بزرگ به طول نيم متر باشد

¨

اسلاید 6 :

سازگاري

¨دماي بالا براي جوانه زني، مرحله رويشي و مراحله زايشي لازم است. حداقل دما براي جوانه زدن بذر خيار c0 12 و براي رشد و نمو بالاي c0 10 است.

¨

¨ گلها ابتدا در دماي  c0 15 به بالا و گرده ها در دماي c0 17 به بالا باز مي شوند. عمل لقاح در دماي 26 تا 29 درجه سانتي گراد انجام مي گيرد.

¨

¨با توجه به خواسته‌هاى گرمائى خيار نيازهاى آبى خيار نيز بسيار زياد مى‌باشد. اگر تنش رطوبتی به گیاه خیار داده شود میوه ها تلخ خواهد شد.

¨

¨خاک مورد استفاده بايد قدرت نگهدارى آب را داشته باشد و همچنين از نفوذپذيرى و قابليت تهويه خوبى برخوردار باشد و خواسته‌هاى ريشه خيار را در اين مورد برآورده سازد. زمين‌هاى سبک که داراى موادآلى کافى باشند مناسب براى کاشت خيار مى‌باشند.

¨

¨بهترين PH خاك 7-6 بوده و مقدار Ec محلول خاك نيز نبايستي از 2 ميلي موس بر سانتي متر تجاوز كند .

¨

اسلاید 7 :

مشخصات بذر خیار گلخانه ای:

¨برای پرورش خیار در گلخانه صرفاً باید از بذور پارتنوکارپیک استفاده کرد و از کاشت بذور معمولی در گلخانه اجتناب کرد.

¨در این نوع خیار نیازی به گرده افشانی نیست و میوه بصورت پارتنوکارپیک تشکیل می شود، لذا چنانچه حشراتی از بیرون گلخانه گرده گل بوته دیگر خیارهای هوایی را به روی گل ماده بوته خیار داخل گلخانه بنشانند خیار تولیدی از کیفیت ظاهری پائین تر برخوردار خواهد بود.

¨

¨در بعضی از واریته های خیار طول میوه ممکن تا 50 cm برسد که با توجه به ذائقه و بازارپسندی مصرف کنندگان ایرانی هم اکنون واریته هایی کشت می گردد که طول میوه آنها حداکثر به 30 cm برسد. میوه این نوع خیار دارای پوستی خوراکی، بدون تخم و بدون ایجاد نفخ میباشد.

¨

اسلاید 8 :

بذر مناسب

¨انتخاب بذر مناسب بر اساس تقسيم بندي اقليم هاي مناسب صورت مي گيرد.

¨

¨برای انتخاب بذر خیار درختی بهتر است از بذرهایی استفاده گردد که بیش از 6 ماه از تولید آنها گذشته باشد. زیرا بذر خیار دوره خواب کوتاهی دارد که در آن ایام ممکن است جوانه نزند، ضمن اینکه گذشت بیش از دو سال نیز از نظر قوه نامیه مناسب نمی باشد.

¨

اسلاید 9 :

ترکیبات بذر

¨دانه خیار دارای مواد ازته و هیدروکربنه، مواد گوگردی، کمی چربی و دارای املاحی از قبیل منگنز، کربنات کلسیم ، سلولز است.

¨

¨روغن دانه خيار که رنگ آن زرد روشن با طعمی شبیه به طعم روغن زیتون است، داراي اسيدهاي چرب اشباع شده ( اسيد استئاريك 7/3 درصد ، اسيد پالميتيك 8/6 درصد )     و اسيدهاي اشباع نشده مانند: اسيد اولئيك 5/58 درصد و لينولئيك 31 درصد است.

اسلاید 10 :

اصلاح بذر

¨بذر خیار گلخانه ای معمولاً با روشهای علمی و بسیار پرهزینه ژنتیکی تولید می شود و به همین دلیل قیمت آن بسیار گران بوده و بصورت عددی بفروش می رسد. این بذرها در هوای آزاد  نمی تواند بخوبی گلخانه میوه تولید کنند. زیرا در اثر تلقیح با گرده سایر ارقام، تولیدی یکنواخت نداشته و میوه آن از شکل اصلی خود خارج شده و بدفرم و بدشکل  می شود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید